Saltvand, er det det værd?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Saltvand, er det det værd?

Indlæg af Jerslev »

Vil lige dele mine sidste erfaringer med saltvand med jer. Useriøse kommentarer og bedrevidende indlæg frabedes, for jeg har et problem!
Har lige startet et 400 liters akvarium op i vores stue. Før det havde jeg på 1. sal i vores hus et 250 liters. Det blev for småt, og jeg overtalte konen i huset til at opgradere til mit nye 400 ilters - læs om nyt akvarium i Ringkøbing.

det går fint, investerer rundt regnet 15.000 kr. i nyt udstyr, og gradvist nedlægger jeg mit gamle. Da jeg nedlægger dette, ser jeg på mit gulv en 20 x 10 cm fugtig plamage. Fuck og alt det andet.
Det viser sig, at der har været en lille læk et eller andet sted omkring bagruden/sumpen - det ved jeg ikke, men faktum er, at der i længere tid har sivet vand ud af akvarium eller sump. Blot enkelte dråber ad gangen.
Summa summarum - har lige haft besøg af en ekspert, der konstaterer både sklmmel og fugt i gulv og loft samt i vægge på 1. sal, så en større regning på rundt regnet mindst 100.00 kroner venter, for det skal jo laves.
Om forsikringsselskabet vil betale, vides i skrivende stund ikke, men det er i hvert fald en dyrekøbt erfaring. Har ikke på noget tidspunkt kunne se, at er forsvandt vand, og sump med videre har stået på skumgummiunderlag.
Skaden er registreret som en lækage.

Og der står jeg nu - har fedt nyopstartet akvarium - 9 - 10 uger gammel - egentlig realiseringen på mine drømme - men prisen??. Er det egentlig det værd - det er jeg pt kommet meget i tvivl om.

I morgen tidlig rejser jeg til Rom i 6 dage og har min søn, der kan fylde ferskvand på, men stadigvæk vil jeg sidde med tanken. - Kører det, som det skal? Usikkerheden nager mig og påvirker mig utvivlsomt på min ferie. og sådan har det egentlig været i mange ferieperioder. Så nu med den sidste erfaring in mente overvejer jeg seriøst at konstatere, at saltvand er for risikofyldt - det kræver folk i ferier, og stadig sidder du med frygten - det gør jeg i hvert fald
Al teknologi er selvfølgelig kontrolleret, men alligevel??? Overløb/sump, elstop osv, men men men?

I løbet af efterårsferien må jeg beslutte: Skal det være saltvand eller ferskvand - hjertet er ikke i tvivl.
av en god ferie - vender tilbage med min beslutning
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Saltvand, er det det værd?

Indlæg af crazy seahorse »

Uha, føler med dig.
Du må for din egen skyld, endelig ikke kalde det en siveskade. Den med dryp for dryp kan give dig problemer ifht forsikringen.
De fleste forsikringer dækker pludselig opståede skader fra beholdere over 10 - 25L (lidt forskelligt).

Kan man argumentere for at skaden er pludselig, så skulle der være gode chancer for, at forsikringen dækker. Der er ikke i den forbindelse noget bedre, end en slange der er hoppet af.
Men man kan sige, at havde du ikke valgt at forfølge din drøm om et større akvarie, så havde du måske ikke opdaget det før det havde været endnu mere omfattende.

God ferie, trods den skæve start.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Leonhardt_3400
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
10
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Nordsjælland

Indlæg af Leonhardt_3400 »

Trist. Det vil nok altid ligge i baghovedet. Da vi istandsatte vores hus var der en fejl i en af samlingerne til fyret/vand som sprang og vi måtte stå i 5 timer om natten og soppe vand op fra under stuegulvet som vi brækkede op (det skulle heldigvis skiftes alligevel, meeen - gang i motorsaven og håndklæder)
Vandet havde bredt sig i stue, gang og to værelser.
Så lige netop vandskade stod højt på min imod liste da vi skulle have akvarie og især da vi lavede sump.

Men i forhold til dit dilemma så er der vel lige stor risiko for sådanne skader om det er salt eller ferskvand?

Prøv at berolige dig selv med "hvad er chancen for det sker to gange"
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=70864" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Hareskov
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Hareskov »

Øv det er noget af en afklapsning at få. Jeg ved ikke om du kan bruge det til noget med det evt nye, men jeg har 2 drypbakker ( Den du putter under en opvaskemaskine ) ender mit, de er selvfølgelig limet sammen så de dækker i fuld brede. Kan ikke hjælpe på din skade, men kan forebygge med det nye. for bedre sikkerhed, kan det jo evt sættes sammen med en fugtsensor på gulvet, enten via alarm eller akvarie computer, så du får en sms ved fugt.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=75788" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

Akvariet bliver sat til salg straks efter efterårsferien. Billeder kan ses i tråd om nyt akvarium på vej i Ringkøbing. Skal nok sætte nye billeder.
450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
ole kekkonen
Reactions:

Indlæg af ole kekkonen »

du har brug for lyset IMO
det kan man ikke undvære,også er det alt det andet:)
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af Jerslev »

ole kekkonen skrev:du har brug for lyset IMO
????????
ole kekkonen
Reactions:

Indlæg af ole kekkonen »

Jerslev skrev:
ole kekkonen skrev:du har brug for lyset IMO
????????
????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

"Useriøse kommentarer og bedrevidende indlæg frabedes, for jeg har et problem!"

Ja, - men har du stillet noget spørgsmål?
Har selv prøvet at få køkken og en halv stue flået op af forsikringen, men om det er det værd, er vel noget du selv skal føle inde i dig selv og ikke noget andre kan fortælle dig.
Held og lykke.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
manio
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 9440 Aabybro

Indlæg af manio »

man kan også få skadet huset af ferskvand