"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor blir kalkalgerne af?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: tirs 9. mar 2010 17:27
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af kasbac »

Hej

Jeg startede mit lille fluval edge op for snart et års tid siden og har stadig ikke set skyggen af nogle kalkalger andet end en enkelt på min alge magnet (!?). Mine sten så vel som bag væg er stadig i samme stand som da jeg startede det hele op.

Jeg har netop testet for diverse værdier (salifert) og de er som følger:

kh: 9,3
ca:470
Mg: over 1500 (reagens skiftede aldrig farve, dobbelt testet)
Salinitet: 1,025
ph: 7,7

Jeg skifter 4 l vand hver tredje dag og benytter mig af blue treasure salt

Er der noget i ovenstående værdier der skal ændres for at jeg får lidt gang i mine kalkalger? og iøvrigt hvis der er andre kommentare til mine værdier så høre jeg naturligvis også meget gerne dem :)

God søndag derude!
Fluval Edge 23L in the making
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa,

Kunne godt tænke mig at høre hvad du har i Po4 ?

Din PH er noget lav, hvad tid på dagen viser den 7,7 ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af PoulD »

Prøv måske også lige at fylde sprøjten op igen og køre videre med din Mg test, og find ud hvor meget over 1500 den er.
Kalkalger er jo som navnet siger, alger. Har ladet mig fortælle, at nogen bruger en høj Mg som middel til at slå nogen af de allermest sejlivede alger ihjel. Hvis en høj Mg ligefrem kan udradere visse algetyper, kan det sandsynligvis også gøre livet ganske ubehageligt for de fleste andre algetyper, herunder også kalkalger.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: tirs 9. mar 2010 17:27
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af kasbac »

pederrevnørd skrev:Hejsa,

Kunne godt tænke mig at høre hvad du har i Po4 ?

Din PH er noget lav, hvad tid på dagen viser den 7,7 ?

Mvh
Peder
Det kunne jeg også godt, men desværre er min Hanna måler løbet tør for strøm :( Jeg vender lige tilbage med en måling når jeg har får fingrene i et batteri.

PH er målt omkring kl 1600
Fluval Edge 23L in the making
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af pederrevnørd »

kasbac skrev:
pederrevnørd skrev:Hejsa,

Kunne godt tænke mig at høre hvad du har i Po4 ?

Din PH er noget lav, hvad tid på dagen viser den 7,7 ?

Mvh
Peder
Det kunne jeg også godt, men desværre er min Hanna måler løbet tør for strøm :( Jeg vender lige tilbage med en måling når jeg har får fingrene i et batteri.

PH er målt omkring kl 1600
Ok,
Start så med at få luftet ud - hvis din PH er så lav, er det ofte pga manglende frisk luft.
Vend tilbage mht Po4, og også din Mg - PoulD havde en pointe der, som jeg overså :y

Og gerne billeder

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af MoG »

PoulD skrev:Prøv måske også lige at fylde sprøjten op igen og køre videre med din Mg test, og find ud hvor meget over 1500 den er.
Kalkalger er jo som navnet siger, alger. Har ladet mig fortælle, at nogen bruger en høj Mg som middel til at slå nogen af de allermest sejlivede alger ihjel. Hvis en høj Mg ligefrem kan udradere visse algetyper, kan det sandsynligvis også gøre livet ganske ubehageligt for de fleste andre algetyper, herunder også kalkalger.
Måske jeg tager fejl Poul..

Men netop kalkalgevæksten kan man da booste ved at hæve/have høj mg..? Eller husker jeg helt galt ?
Morten
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: tirs 9. mar 2010 17:27
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af kasbac »

pederrevnørd skrev:
kasbac skrev:
pederrevnørd skrev:Hejsa,

Kunne godt tænke mig at høre hvad du har i Po4 ?

Din PH er noget lav, hvad tid på dagen viser den 7,7 ?

Mvh
Peder
Det kunne jeg også godt, men desværre er min Hanna måler løbet tør for strøm :( Jeg vender lige tilbage med en måling når jeg har får fingrene i et batteri.

PH er målt omkring kl 1600
Ok,
Start så med at få luftet ud - hvis din PH er så lav, er det ofte pga manglende frisk luft.
Vend tilbage mht Po4, og også din Mg - PoulD havde en pointe der, som jeg overså :y

Og gerne billeder

Mvh
Peder
Tak for hurtigt svar Peder.

Ang udluftning, så er der jo ikke den store åbning på fluval akvarierne så tænker om en luftsten hvor den tilkoblede luftpumpen står uden for akvariemøblet evt. ville hjælpe?
Fluval Edge 23L in the making
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af pederrevnørd »

Svarer oz lige for Poul her.

Kalgalger kræver Mg, og nogle mener at det gør en forskel at hæve den til 14-1500
Du er formentlig et godt stykke over de 1500. Mg niveau på 1750 dræber visse echinodermer, og forskellige alger.

Mht luftpumpe - så vil det hjælpe, hvis luften i rummet er frisk. Men det giver jo desværre saltvandringer.....

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af PoulD »

MoG skrev:
PoulD skrev:Prøv måske også lige at fylde sprøjten op igen og køre videre med din Mg test, og find ud hvor meget over 1500 den er.
Kalkalger er jo som navnet siger, alger. Har ladet mig fortælle, at nogen bruger en høj Mg som middel til at slå nogen af de allermest sejlivede alger ihjel. Hvis en høj Mg ligefrem kan udradere visse algetyper, kan det sandsynligvis også gøre livet ganske ubehageligt for de fleste andre algetyper, herunder også kalkalger.
Måske jeg tager fejl Poul..

Men netop kalkalgevæksten kan man da booste ved at hæve/have høj mg..? Eller husker jeg helt galt ?
Jeg vil gætte på det, at det er en misforståelse / skrøne. Formentlig opstået fordi kalkalger der vokser voldsomt kan optage/forbruge en del Mg. Er man i den situation skal man derfor tilsætte mere Mg end normalt. Men det er kun for at holde Mg oppe hvor den bør være, ikke for at få den højere op.

Sjovt nok er kalkalgers forbrug af Mg ligefrem proportionalt med indholdet i vandet. Så hvis der er mindre Mg til rådighed optager de bare mindre. Omvendt hvis niveauet er højt optager de mere, og da Mg er giftigt i større mængder. . .

Tror man, alt andet lige, er bedst stillet med at holde Mg mellem 1250 - 1400

Din græsplæne bliver også flot grøn hvis du giver den en smule kalksalpeter hen over sommeren. Men prøv lige at give den 25 kg/100m2
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af MoG »

Ok.. Jeg mente bare at hvis man boostede sin mg, så ville man fremme kalkalgerne..

Når man tilsætter "purple-up", er det vel i bund og grund bare en kraftig (og dyr) mg blanding ...?
Morten
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af ole kekkonen »

Maal po4 som Peder skriver,po4 skal Väre lav for at kalkalger Trives
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af PoulD »

MoG skrev:Ok.. Jeg mente bare at hvis man boostede sin mg, så ville man fremme kalkalgerne..

Når man tilsætter "purple-up", er det vel i bund og grund bare en kraftig (og dyr) mg blanding ...?
Øh, så vidt jeg kan se er PurpleUp da ikke Mg ???? Ifølge fabrikanten, CaribSea, er det Calcium og 10 micron aragonite powder (sand på flaske om du vil :hehe: ). RHF har analyseret det, og ifølge ham virker det ikke.

@Trådstarter: Jeg er helt enig med Peder og Ole, PO4 og kalkalger er en dårlig combo
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af MoG »

Så er det nok bare Mig der husker forkert! :wink:
Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af MoG »

Rettelse :
Har lige søgt i div. Tråde og umiddelbart ser det ud til at jeg ikke huskede helt forkert alligevel ... Der er flere, inkl. Gamle rotter, Der er inde på at det er Mg... Men at det så tilsyneladende ikke er rigtigt, er så en anden sag! :wink:
Men det er nok i nogen af disse tråde at jeg har fået opfattelsen af, hvad Purple up består af..
Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af nbd »

Er du startet op med døde LS? I så fald bør du pode med en enkelt levende med kalkalger på. Kalkalger opstår jo ikke ud af ingenting - der må nødvendigvis være en mikroskopisk mængde til stede som så kan brede sig.
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: tirs 9. mar 2010 17:27
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af kasbac »

Så fik jeg målt lidt værdier:

P04: 0,04
MG: 1560

Jeg må indrømme at jeg er positivt overrasket om den forholdsvis lave P04. Under opstarten og hen over sommeren har jeg kæmpet en del med forhøjet P04 (0,10-0,16), og havde faktisk opgivet at måle på det da mine (få) koraller stod/står fint. Men det kunne muligvis være det der gør at jeg endnu ikke har set nogen kalkalger?

Stenen var nogen jeg i sin tid fik fra Carsten som han havde liggende i sin sump så der skulle være rigeligt med liv i dem.
Fluval Edge 23L in the making
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg har minus forstand på et 23 liters akvarie.

Men jeg ved at kalkalger selv under optimale forhold kan vise sig andre steder end hvor man foretrækker dem. Fx ved kraftigt LED lys.

Mine kalkalger gror i diffust lys, i skummer, overløb og i sumpen - men ikke der hvor lyset er kraftigst.
Har du kraftigt LED lys over din balje ?

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
kasbac
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 258
Tilmeldt: tirs 9. mar 2010 17:27
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2010

Re: Hvor blir kalkalgerne af?

Indlæg af kasbac »

Jeg har en custom made lampe fra ham her:

http://www.ebay.co.uk/itm/Fluval-Edge-l ... 84c125aad6" onclick="window.open(this.href);return false;

Den har 6 CREE dioder på 3w og de 3 hvide er CREE XP-G, 7000-8000K
Fluval Edge 23L in the making
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"