VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
hvad er det her?
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: hvad er det her?
Kan det ikke passe at der har ligget billeder herinde af hus mv? Synes at kunne huske jeg har set det et sted. Teknikrummet ligger længere nede på grunden end huset ikke?
Morten
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
24/7 menes selvfölgelig Ikke over displayet;)Men lige for at Vende den paa hovedet:)
Apropos lys SAA var c.m Yonge den Förste Til at demonstrere at koraller med zooxantheller (mange forskellige) Kunne leve i Mörke paa ubestemt tid Hvis der er tilstraekkelig med zooplankton Til Kontrast vil koraller dö der Staar i lys og Mangler zooplankton.
Apropos lys SAA var c.m Yonge den Förste Til at demonstrere at koraller med zooxantheller (mange forskellige) Kunne leve i Mörke paa ubestemt tid Hvis der er tilstraekkelig med zooplankton Til Kontrast vil koraller dö der Staar i lys og Mangler zooplankton.
- Nicki Henriksen
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 2760 Måløv
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Storkøbenhavn
Jo mener det var Thomas/DSC der var nede og lave det for TSMoG skrev:Kan det ikke passe at der har ligget billeder herinde af hus mv? Synes at kunne huske jeg har set det et sted. Teknikrummet ligger længere nede på grunden end huset ikke?
Nicki
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
Mit nye reef viewtopic.php?f=127&t=85430
360L rumdeler viewtopic.php?t=33857
120L Mixed reef viewtopic.php?f=92&t=54207
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Nicki Henriksen skrev:Jo mener det var Thomas/DSC der var nede og lave det for TSMoG skrev:Kan det ikke passe at der har ligget billeder herinde af hus mv? Synes at kunne huske jeg har set det et sted. Teknikrummet ligger længere nede på grunden end huset ikke?
Ok.. Så huskede jeg rigtigt!

Morten
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2670 Greve
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Arezzo, Italien
- Kontakt:
Langsomt og stødt kommer salten ned, er i dag på 1027 har vel skiftet 1200L nu, så tager 200L mere i aften og så tror jeg den rammer 1026.
Min IKS siger at salten er 1020 så den skal have ny salt måler.
Konklusionen er at jeg ikke manglede salt men have for meget og det skabte problemerne, fornemmer allerede nu at nogen blødkoraller er vendt tilbage til deres gamle form. note til mig selv, stol ikke på elektronikken, efter-kontroller analogt.
Min IKS siger at salten er 1020 så den skal have ny salt måler.
Konklusionen er at jeg ikke manglede salt men have for meget og det skabte problemerne, fornemmer allerede nu at nogen blødkoraller er vendt tilbage til deres gamle form. note til mig selv, stol ikke på elektronikken, efter-kontroller analogt.
8000l saltvand
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
MoG skrev:Nicki Henriksen skrev:Jo mener det var Thomas/DSC der var nede og lave det for TSMoG skrev:Kan det ikke passe at der har ligget billeder herinde af hus mv? Synes at kunne huske jeg har set det et sted. Teknikrummet ligger længere nede på grunden end huset ikke?
Ok.. Så huskede jeg rigtigt!Mente også det var Thomas der byggede det.. Men hvor ligger de billeder? Er i tvivl om det er herinde , ellers DSC's side som er lukket ned ..
Jo, teknikhuset ligger vel 4 meter under huset, er bygget ind i bjerget.
Har et rør til at sende vandet op og 3 til at hente det retur så jeg ikke får vand på gulvet hvis der skulle se noget.
der er 1 pumpe der sender vandet op og en er "standby" hvis pumpen skulle dø.
8000l saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 5900 Rudkøbing
- Saltvand siden?: 2014
Du kan forklare nok så meget på skrift, men billeder siger altså mere 

- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Hvorfor den meget store forskel i niveauet?? Godt nok betaler I ikke over 2 kr pr. kwh. Men strøm er vel ikke gratis i Italien
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Strøm i Italien er EUs dyreste, vi ligger i snit 1200 Euro om måneden!Carsten skrev:Hvorfor den meget store forskel i niveauet?? Godt nok betaler I ikke over 2 kr pr. kwh. Men strøm er vel ikke gratis i Italien
Da jeg bor på et bjerg med terasser, så giver det sig selv og det er meget vanskeligt at få byggetilladelser til noget som helst, så der var kun en løsning.
Har bøvlet i et år nu med at få lov til at installere og bygge noget til solceller. Nu har jeg byggetilladelsen og inden for en måned skulle jeg få lov til at installere solcellerne.
De er monteret da jeg ikke kan vente

Jeg skal nok tage nogen billeder så det hele giver mere mening

8000l saltvand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Hvad er kwh prisen??fso skrev:Strøm i Italien er EUs dyreste, vi ligger i snit 1200 Euro om måneden!Carsten skrev:Hvorfor den meget store forskel i niveauet?? Godt nok betaler I ikke over 2 kr pr. kwh. Men strøm er vel ikke gratis i Italien
Da jeg bor på et bjerg med terasser, så giver det sig selv og det er meget vanskeligt at få byggetilladelser til noget som helst, så der var kun en løsning.
Har bøvlet i et år nu med at få lov til at installere og bygge noget til solceller. Nu har jeg byggetilladelsen og inden for en måned skulle jeg få lov til at installere solcellerne.
De er monteret da jeg ikke kan vente, herefter skulle jeg kunne lave 9,5 KW det vil virkelig kunne ses på regningen, afventer kun kommunen siger go,,,,
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Har været i Danmark i en tid så det har givet ro til akvariet samt fik jeg tid til at regne lidt på el prisen i Italien hvis man benytter Enel og jeg takker for at du bragte det på banen for prisen er IKKE dyr men jeg bruger bare MEGET. Jeg har på to måneder brugt 6145 kw som jeg betaler 1922,58 Euro og det giver jo ca 2,4 dkr pr kilowat som er meget tæt på det der betales i Danmark hvis jeg ellers forstår DONGs meget besværlige forklaringer.Carsten skrev:Hvad er kwh prisen??fso skrev:Strøm i Italien er EUs dyreste, vi ligger i snit 1200 Euro om måneden!Carsten skrev:Hvorfor den meget store forskel i niveauet?? Godt nok betaler I ikke over 2 kr pr. kwh. Men strøm er vel ikke gratis i Italien
De er monteret da jeg ikke kan vente, herefter skulle jeg kunne lave 9,5 KW det vil virkelig kunne ses på regningen, afventer kun kommunen siger go,,,,
Så har presset på med at få tilsluttet mine solceller men det er jo stor ferie nu.
8000l saltvand
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Ja det lyder meget som det Thomas lavede og smed billeder op af!
Masser af billeder - det lyder som et spændende setup!
Husk at kaliberer dit refraktometer hver gang inden du måler! Deminiraliseret vand er glimrende til formålet
Husk at kaliberer dit refraktometer hver gang inden du måler! Deminiraliseret vand er glimrende til formålet
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
Måske du skulle prøve og kigge på din skummer, nu ved jeg ikke hvordan den kører til dagligt men på dine billeder ser det ud som om den kører meget dårligt. Tjek evt luft indtaget på skummer pumpen, for tror der sidder kalk aflejringer derinde og dette med fører den ikke trækker så meget luft ind. Så det kunne jo også have en indflydelse hvis du ikke får skummet nok skidt ud af systemet.
Mvh Thue
Mvh Thue
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 3400 Hillerød
Hvis jeg har forstået det korrekt, så opformerer eller koncentrerer dinoerne sig på bund mv. I løbet af natten, korrekt?
Og er i vandsøjlen om dagen, også korrekt?
Hvis det ovenstående er tilfældet, vil et kraftigt UV-system helt sikkert hjælpe, og dræbe dem i vandsøjlen, det vigtige er bare at have en UV med kapasitet til at behandle alt vandet hurtigere end dinoernes formeringsrate, præcis som når man bruger UV mod alger...
Hvis det ovenstående er tilfældet, vil et kraftigt UV-system helt sikkert hjælpe, og dræbe dem i vandsøjlen, det vigtige er bare at have en UV med kapasitet til at behandle alt vandet hurtigere end dinoernes formeringsrate, præcis som når man bruger UV mod alger...
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Da jeg har været i Danmark i en tid så har alt fået ro.
Som det er nu så er salten nu stabil på 1027 og jeg tror jeg vil lade den blive der.
De koraller der har været blege ser ud til at skift over mod noget der ligner lilla nu, syntes en vokser lidt i den ene side. Men intet ser ud til at dø nu.
Mit lilla snask Dinoerne er der om morgen, men kun på ca 60x60 cm så en lille flade på sand og de laveste sten. hen af dagen forsvinder de for til sidst at være helt væk. Men en del brune alger sider på ruder og sand.
Jeg har fået nok 100 søstjerner babyer fra en Euro ned til en cent i størelse.
Og der er kommet nok 500 andre søstjerner/æderkopper grå med arme som er i teknikrummet og i selve akvariet. så for højt salt har givet liv til noget andet.
Jeg vil måle vand værdier i aften og ligge op.
Min skummer er yderst aktiv men efter råd fra Peder kører den mere tørt nu, der er to store pumper på med to tykke luftslanger på hver som kan suge mærker på huden.
Jeg har et 2 meter langt UV rør som alt returvand kører igennem og jeg skifter rør hver halve år.
Jeg ser efter en anden computer til at måle alt mit vand, da jeg aldrig har været rigtig glad for min nuværende. Jeg vil have displayet op i huset og kunne følge via min pc og mobil.
Som det er nu så er salten nu stabil på 1027 og jeg tror jeg vil lade den blive der.
De koraller der har været blege ser ud til at skift over mod noget der ligner lilla nu, syntes en vokser lidt i den ene side. Men intet ser ud til at dø nu.
Mit lilla snask Dinoerne er der om morgen, men kun på ca 60x60 cm så en lille flade på sand og de laveste sten. hen af dagen forsvinder de for til sidst at være helt væk. Men en del brune alger sider på ruder og sand.
Jeg har fået nok 100 søstjerner babyer fra en Euro ned til en cent i størelse.
Og der er kommet nok 500 andre søstjerner/æderkopper grå med arme som er i teknikrummet og i selve akvariet. så for højt salt har givet liv til noget andet.
Jeg vil måle vand værdier i aften og ligge op.
Min skummer er yderst aktiv men efter råd fra Peder kører den mere tørt nu, der er to store pumper på med to tykke luftslanger på hver som kan suge mærker på huden.
Jeg har et 2 meter langt UV rør som alt returvand kører igennem og jeg skifter rør hver halve år.
Jeg ser efter en anden computer til at måle alt mit vand, da jeg aldrig har været rigtig glad for min nuværende. Jeg vil have displayet op i huset og kunne følge via min pc og mobil.
8000l saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
læs her hvorfor det er vigtig at kalibrere tæt på den værdi man vil haveBingocaller skrev:Ja det lyder meget som det Thomas lavede og smed billeder op af!
http://reefkeeping.com/issues/2006-12/rhf/index.php#18" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Scooter Blenny
- Reactions:
- 10
- Postnummer: 3400 Hillerød
Kontrollerer du quartzrøret når du skifter UV? Quartzrøret kan være temmeligt belagt...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
en grov opdeling ville være at halvdelen av artene er fotosyntetiske og den anden halvdel heterotrofe,dvs de æder opløst næring@fordøjelse inden i cellen af relative store foder partiklerChristian JS skrev:Hvis jeg har forstået det korrekt, så opformerer eller koncentrerer dinoerne sig på bund mv. I løbet af natten, korrekt?
håber det hjalp
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Mine målinger i dag er følgende
25c
Salt 1027
KH 8
Ph 8,2
NH4 0
Nitrit 0,1
Nitrat 20
Po4 0,5
Ca 480
Mg 1120
Stadig et område på bunden med lilla dino slim om morgen, og brune alger på store områder af bunden.
Jeg vil efter se mit UV lys for belægning for det var et godt point.
Ellers er der mange sundhedstegn på mine koraller bløde som hårde, den hårde der var brun er mere lilla fra køkken siden og vokser ved foden men fra stue siden er den stadig lidt brun,,, har ikke set alle de små antenner der kommer ud om dagen,,,men er optimistisk.
Planen er at jeg lader alt i ro og hverken retter den ene eller den anden vej, hvis jeg i det hele taget Skal gøre noget. Skal nok have set på sporestoffer da dunkene er ved at være tomme,,,,nogen forslag her?
25c
Salt 1027
KH 8
Ph 8,2
NH4 0
Nitrit 0,1
Nitrat 20
Po4 0,5
Ca 480
Mg 1120
Stadig et område på bunden med lilla dino slim om morgen, og brune alger på store områder af bunden.
Jeg vil efter se mit UV lys for belægning for det var et godt point.
Ellers er der mange sundhedstegn på mine koraller bløde som hårde, den hårde der var brun er mere lilla fra køkken siden og vokser ved foden men fra stue siden er den stadig lidt brun,,, har ikke set alle de små antenner der kommer ud om dagen,,,men er optimistisk.
Planen er at jeg lader alt i ro og hverken retter den ene eller den anden vej, hvis jeg i det hele taget Skal gøre noget. Skal nok have set på sporestoffer da dunkene er ved at være tomme,,,,nogen forslag her?
8000l saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
noppfso skrev:

- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Enig med Ole,
Få du din Mg op på omkring 1350, og få sænket din Po4 til 0,04-0,08 - og hold baljen stabil.
Mvh
Peder
Få du din Mg op på omkring 1350, og få sænket din Po4 til 0,04-0,08 - og hold baljen stabil.
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
No3 skal også en hel del ned.
Den skal ligge på 2-3stykker og ikke 20
Den skal ligge på 2-3stykker og ikke 20
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Nu har akvariet kørt 3 uger uden jeg har rørt det, kun renset forruderne og især stenkorallerne (jeg har kun få men store) vokser synligt dagligt.
Så vi er ved at være tilbage fra "salt chokket"
MEN dinoerne vokser med fornyet styrke igen på bunden, om morgen er de der og tager lidt til for at blive "nedbrudt" i løbet af dage og om aften er de væk,,,,altså synligt.
Jeg har nu bestilt 3 litter af DinoXAL da det skulle tage det, man skal give en dosis når lyset slukker ind til det er væk og det giver ca 2,5 l for 7 dage med mit vand.
Jeg er godt nok i DK i nogen dage så det bliver først om en uges tid jeg kan teste.
Nitrat er forresten faldet til 5 og de grønne alger eller alger i det hele taget er væsenligt på retur.
Ud over alger er det kommet MANGE søstjerne børn og dem der ligner æderkopper dem er der nok 1000 af, man kan se deres ben stikker ud over alt, men de ser ikke ud til at gøre skade.
Men jeg ser også en vækst i Glasroser i bundlaget og i visse områder, det er skidt , jeg hader dem også fordi at jeg kun har erfaring i at bruge den gule fisk, kirurg , der æder dem effektivt og bagefter alle mine koraller der har noget der stikker ud,,,,er der andre forslag?
Dertil har en del på mail spurt om lidt billeder af akvariets omgivelser så dem får i lige, akvariet er jo ikke fuldt til kanten med koraller som jeres andre da jeg ikke altid har tiden, men da jeg er i bil denne gang vil jeg besøge krosisten Menzel i Nurenberg på vej hjem og købe noget hvis han har det hjemme. Jeg køber her da der så kun er 8 timer mere i bilen.
Så vi er ved at være tilbage fra "salt chokket"
MEN dinoerne vokser med fornyet styrke igen på bunden, om morgen er de der og tager lidt til for at blive "nedbrudt" i løbet af dage og om aften er de væk,,,,altså synligt.
Jeg har nu bestilt 3 litter af DinoXAL da det skulle tage det, man skal give en dosis når lyset slukker ind til det er væk og det giver ca 2,5 l for 7 dage med mit vand.
Jeg er godt nok i DK i nogen dage så det bliver først om en uges tid jeg kan teste.
Nitrat er forresten faldet til 5 og de grønne alger eller alger i det hele taget er væsenligt på retur.
Ud over alger er det kommet MANGE søstjerne børn og dem der ligner æderkopper dem er der nok 1000 af, man kan se deres ben stikker ud over alt, men de ser ikke ud til at gøre skade.
Men jeg ser også en vækst i Glasroser i bundlaget og i visse områder, det er skidt , jeg hader dem også fordi at jeg kun har erfaring i at bruge den gule fisk, kirurg , der æder dem effektivt og bagefter alle mine koraller der har noget der stikker ud,,,,er der andre forslag?
Dertil har en del på mail spurt om lidt billeder af akvariets omgivelser så dem får i lige, akvariet er jo ikke fuldt til kanten med koraller som jeres andre da jeg ikke altid har tiden, men da jeg er i bil denne gang vil jeg besøge krosisten Menzel i Nurenberg på vej hjem og købe noget hvis han har det hjemme. Jeg køber her da der så kun er 8 timer mere i bilen.
8000l saltvand
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
I de låger under har jeg hanerne til retur rør som går ned til teknikum
8000l saltvand
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Lækkert hus!!
Ser det ikke ud som om du er kommet af med cyanoen??
Ser det ikke ud som om du er kommet af med cyanoen??
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Nope Carsten, de lever fint,,, men har bestilt noget kemi nu der skulle få dem ned med nakken
8000l saltvand