VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Hjælp til pumpe.

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
jane
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
14
Postnummer: 3460 Birkerød
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: birkerød

Hjælp til pumpe.

Indlæg af jane »

Nu har jeg så fået stille akv. op - og nedeunder står så det akv. som skal bruges som sump.
Men hvordan finder jeg ud af hvilke slags pumpe og størrelse på pumpen som jeg skal bruge for at det ikke svømmer over nogle steder.
Er der nogle som kan hjælpe mig med dette ??? jane
ivanj
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
16
Postnummer: 7800 Skive

Re: Hjælp til pumpe.

Indlæg af ivanj »

Hej
Jeg går ud fra at du har overløb, så er der ingen risiko for at det svømmer over, du skal gå efter en pumpe der giver 3-5 gange sumpens størrelse pr time, find datablad på nettet, og se hvor meget de giver i den højde de skal pumpe op.
mvh ivan
balder
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
11
Postnummer: 3210 Vejby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af balder »

På reefcentral ligger der div omregnings tabeller
Brugeravatar
Mikki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Mikki »

Find ud af hvad størrelse dine rør har ned til sumpen. Find tabellen på Google over hvad de rør kan tage i frit løb og bestilt en pumpe tilsvarende og helst en der kan justeres
Livet er som et saltakvarie. Det gælder om at ramme de rigtige værdier ;)
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Inde på producenternes hjemmeside ligger der diagrammer så man kan se hvor meget en pumpe yder i forholdt til løftehøjre. Altså fra sump til overfladen i akvariet. Jeg synes at du skal tilpasse dit flow til hvor meget vand din skummer trækker i timen. Det er for dyrt i watt at bruge en kraftig returpumpe til at skabe cirkulation i akvariet. Så hellere en kraftigere streampumpe.

Jeg bruger denne: http://www.tunze.com/details.html?&L=1& ... D=1073.050" onclick="window.open(this.href);return false;

Og jeg købte den hos decocean. Jeg synes at det er en kanon godt pumpe fordi den er meget lydløs. Den kan køres ved 2400 L/t og jeg har målt dens forbrug ved 2400 L/t til 12 watt og jeg måtte dobbeltchecke på mine t5 rør for jeg troede at det var elmåleren som målte galt. Reservedele er også billige og den er rimelig kompakt. Og den kan reguleres i ydelse fra 900 til 3000 L/t.

Der findes mange gode pumper og denne er en af de dyre men kvaliteten er bedre en de fleste.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"