Dén har jeg godt nok ikke hørt før - jeg købte engang noget elektronik fra USA til $36 fordi det var det eneste sted jeg kunne få fat i det. Der var da både told og moms på pakken, da jeg fik den....
Så det holder vist ikke helt.
Jeg har tit bestilt fra USA, ikke kun til Saltvand - har aldrig betalt moms eller told. Har lige fået to nye HQI pære hjem, her var der intet af delene, hehe!
cwdirect skrev:Jeg har tit bestilt fra USA, ikke kun til Saltvand - har aldrig betalt moms eller told. Har lige fået to nye HQI pære hjem, her var der intet af delene, hehe!
Jamen, så anmeldte du det vel til Skat, som den lovlydige borger du er ?
Så er tiden kommet til Rowa phos. Jeg har nu købt en omgang Rowa phos puttet det i det hvide filter som fulgte med og satte det ved siden af cirkulationspumpen. Men hvad nu ????
Skulle det fjerne mine alger og hvornår bør jeg kunne se resultater ?
Det fjerner ikke algerne, det fjerner næringen som algerne lever af.
Hvorlang tid det skal sidde er svært at give et bud på, det kommer helt an på mængden af rowaphos og næringsindholdet. Det er kun tiden der kan vise det!
Hvis du har målt dit fosfat indhold i dag, så prøv at lave en ny måling om en uge. Fosfat indholdet burde været reduceret en hel del i mellemtiden
Det kna vel fremme processen, og du kan evt. få frigivet noget næring sm ligger i bundlaget. Algerne burde vel blot forsvinde af sig selv, stille og roligt efterhånden som de opgiver livet.
Skummeren tager da kke algerne, jeg vil fodre meget mindre og så sætte fisk evt. snegle i der tager algerne, og så stadigvæk tage de alger af / løs og så sætte en pumpe i med filter til at suge de løse alger til sig.
Husk på at uanset hvad du gør så sker der ikke noget iløbet af 1 til 2 dage, saltvands akvarie er tåldmodighed x 4.
Jeg trorede ellers at alger som er løsrevet og cirkulere rundt i akvariet senere hen bliver opfanget i skummeren. For eksempel har jeg set støre tang stykker, som er blevet løsrevet af fiskene cirkulere rundt for senere at blive fanget af skummeren. Men det kan selvfølgelig være tilfælde.
Det kan godt tænkes, men hvis bare algerne bliver dræbt så forsvinder de jo også og så er jeg glad
Rowaphos er jo primært for at nedsætte PO4 phosfat. Jeg har altid målt efter phosphat, ca. hver anden uge og resultatet har altid været ca. 0,02, hvilket jeg troede var ganske godt, men er det alligevel nok til at skabe så mange alger som jeg har?
Rowaphos dræber ikke noget - forhåbentlig da. Og selvom det lykkes at skabe et næringsfattigt miljø i akvariet, er det ikke givet, at de eksisterende alger dør før deres tid er omme. Men man kan håbe på, at deres tilvækst begrænses eller helt stoppes. Det kan tage uger til måneder til problemet er drevet helt over.
Hvis algerne lever af næring og rowaphos fjerner næringen eller skaber et næringsfattigt miljø, må algerne alt andet lige dø, da de vel sulter. Og på den måde forsvinde af sig selv, som Carsten vel egentlig også skriver, sådan har jeg ihvertfald forstået det.
Mine alger specielt på sandbunden mere eller mindre helt væk før jeg tænder for lyset. Om det så er mine sandsøstjerner og snegle som laver en masse arbejde skal være uvis. Men to timer efter kan man sagtens se mine kære alger være på vej tilbage igen. Det må vel være det som rowaphos kan hjælpe mig med, at begrænse den tilvækst. Eller hvad ?
@Dragefisken: Ja, det vil nok primært være algetilvæksten, at Rowaphos kan hjælpe imod. Og i dit tilfælde, hvor det tilsyneladende virker ret dynamsisk hen over døgnet, er der da også muligt for, at du vil opleve et resultat i løbet af få uger. Men der gives ingen garantier. Med mindre, at du skaber helt sterile forhold, hvor intet kan leve, vil der altid være basis for alger i en eller anden grad.
nyberg skrev:@Dragefisken: Ja, det vil nok primært være algetilvæksten, at Rowaphos kan hjælpe imod. Og i dit tilfælde, hvor det tilsyneladende virker ret dynamsisk hen over døgnet, er der da også muligt for, at du vil opleve et resultat i løbet af få uger. Men der gives ingen garantier. Med mindre, at du skaber helt sterile forhold, hvor intet kan leve, vil der altid være basis for alger i en eller anden grad.
Pis jeg håbede lige du ville give mig en garanti
Jeg krydser fingere. Umiddelbart syntes jeg allerede jeg kan se forbedringer ikke de helt store men jeg syntes der plejer at være flere alger på de levende sten. Men det er nok bare et fjols håb
Dragefisken skrev:
Jeg krydser fingere. Umiddelbart syntes jeg allerede jeg kan se forbedringer ikke de helt store men jeg syntes der plejer at være flere alger på de levende sten. Men det er nok bare et fjols håb
Eller også går det bare stille og roligt den rigtige vej
Nu har jeg haft Rowaphos i mit akvarie i en uge og jeg har stadig samme niveau PO4. Jeg tænkte på om det kan være fordi jeg ikke har puttet nok i ? Der stod at jeg skulle putte 100 ml. i (akvarie mellem 100-200 liter jeg har 160 liter) jeg tog et målebære og afmålte 100 ml så det burde være ok. Men sammenlagt skulle der være 250 ml. i bøtten og jeg syntes ikke at jeg havde taget mere end halvdelen. Så tror i det kan være det, eller er det for tidligt at sige (mao. lad det være indtil vidre) ?
Senest rettet af Dragefisken tirs 28. nov 2006 22:52, rettet i alt 1 gang.
Dragefisken skrev:Nu har jeg haft Rowaphos i mit akvarie i en uge og jeg har stadig samme niveau PO4. Jeg tænkte på om det kan være fordi jeg ikke har puttet nok i ? Der stod at jeg skulle putte 100 ml. i (akvarie mellem 100-200 liter jeg har 160 liter) jeg tog et målebære og afmålte 100 ml så det burde være ok. Men sammenlagt skulle der være 250 ml. i bøtten og jeg syntes ikke at jeg havde taget mere end halvdelen. Så tror i det kan være det, eller er det for tidligt at sige (ma. lad det være indtil vidre) ?
du kan for den sag skyld putte 5 kilo i, og stadig have samme po4 indhold.
Hvis vandet ikke tvinges igennem Rowaphosen, sker der ikke ret meget.
Det bedste ville jo være at have et rør du smed det ind i, og hvor der sad en lille pumpe på. Eller hvis du har et spandfilter, kan det også bruges, med noget vat i bund og top
Jeg har en gammel Eheim spandpumpe jeg brugte til mit ferskvandsakvarie, tror du át jeg kan bruge den ? hvis ja hvor lang tid skal jeg så bruge den ? (syntes jeg har hørt noget om at det var "farligt" at bruge spandpumpe i saltvand)
Du kan godt bruge den. det er jo som sådan ikke "filteret" du har der, det er jo kun mideltidigt det er i drift. alt det med farlighed af spandpumper, har noget med bakterierne at gøre. Hvis det stopper kan der dannes farlige bakterier, når ilten er opbrugt.
Varigheden kan jeg ikke udtale mig om.
Nu har jeg pt. prøvet at sætte Rowaphos nettet sammen med pumpens vandindsugning med elastik. Hvis jeg ikke kan se nogen effekt i weekenden vil jeg prøve at eksperimentere med to net, hvor den ene af dem holder på Rowaphoset. Dette net bliver lagt i et nyt net, som jeg vil sætte fast på røret til indsugningen, på denne måde bør jeg kunne undgå at Rowaphoset ryger i pumpen.