VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Lamper og afskærmning

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Lamper og afskærmning

Indlæg af Celia »

Jeg havde her forleden en god samtale omkring lamper og afskærmning. I mit tidligere akvarie havde jeg2x hqi og en afskærmning var nødvendig.

Nu har led jo vundet mere frem og da den ikke spreder lyset så voldsomt er det så et must med en afskærmning?

Jeg tænker at en balje med led hængende i loftet kunne give en smuk effekt da man vi kunne nye akvariet fra oven

Men hvor vigtig er afskærmning for jer? .
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: Lamper og afskærmning

Indlæg af Nicklossi »

På mit kommende akvarie er der to hjemmelavede led lamper over, og de er så grimme, at jeg er rigtig glad for kassen de sidder i.
Derudover så gør den også sådan at der ikke er lys i hele rummet. :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Kan som sådan godt følge dig i dine tanker, men i praksis vil jeg mene at lamperne skal afskærmes.
Brugeravatar
Celia
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 4000 Roskilde
Geografisk sted: 4000 Roskilde

Indlæg af Celia »

Carsten skrev:Kan som sådan godt følge dig i dine tanker, men i praksis vil jeg mene at lamperne skal afskærmes.
Ja jeg tænkte det nok, jeg synes blot at lampe afskærmning hurtigt gør simple ting som fodring problematisk. Så det kunne jo være fedt at der bare var åbent. :)
Venlig hilsen
Cecillia
Der var engang et saltvandseventyr, nu er jeg bare rusten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Du kan sagtens lave en fin afskærmning der kan åbnes i fronten. På min lampekasse sidder der bare to hængsler/fjedre (fra HTH), så hele fronten åbnes op...

Alternativt kan du jo bare lave en foderluge. Det bedste ville dog, efter min mening, være at lave den så du kan åbne hele fronten op... Langt det nemmeste .
Morten
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

På min lampekasse, består fronten sådan set også bare af to låger :-)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Celia skrev:
Carsten skrev:Kan som sådan godt følge dig i dine tanker, men i praksis vil jeg mene at lamperne skal afskærmes.
Ja jeg tænkte det nok, jeg synes blot at lampe afskærmning hurtigt gør simple ting som fodring problematisk. Så det kunne jo være fedt at der bare var åbent. :)
Du kan også vælge, hvis du ikke vil have en heldækkende lyskasse over og så bare lave en kasse/ ramme, som ligger på akvariekanten. Det er dog sjældent, at lampen fylder hele længden og dybden på akvariet, så du kan nemt fodre alligevel med denne løsning/ design :happy:

Eventuelt kan du også bruge en fodermaskine - jeg er i hvert fald glad for min :y
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Jeg synes sagtens man kan have åben top, men det sætter lidt begrænsninger ift fiskevalg.

Der er faktisk mange af de nye LED lamper som er ganske præsentable. Fx Giesemanns nye Futura-s: http://www.giesemann.de/577,2,FUTURA-S,.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Celia skrev:
Jeghar mine hængende frit.
Det giver, som du selv nævner, nem adgang til akvariet og frit syn til overfladen.
Jeg synes ikke de skæmmer det samlede billede, men smag og behag er jo forskelligt.
Du kan se et billede af det på MA for Jan 2013. Der er et link nederst i signaturen.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af MoG »

Som Erik skriver, så skæmmer det ikke nødvendigvis med frithængende lamper. Der findes masser af flotte, stilrene akvarier med frithængende lamper.
Jeg vil dog mene at placeringen af akvariet har noget at sige. For noget tid siden havde jeg min lampekasse af i nogle dage, da jeg lige skulle lave nogle ting. Jeg var dog ved at blive sindssyg (og blind) af lyset fra LED lamperne når man lå på sofaen.. Var nødt til lige at klistre et lille stykke pap op på siden akvariet mod sofaen, som afskærming om aftenen, så man ikke lå på sofaen og kiggede lige op i dioderne! :biggrin:

Synes nu også det er meget rart at hele hytten ikke er lyst op af blåligt lys om aftenen.
Morten
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"