VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
hvad er det her?
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 2670 Greve
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Arezzo, Italien
- Kontakt:
hvad er det her?
Hej i forummet
Jeg har haft mit akvarie kørende i snart 4 år.
Selve akvariet er på 3000l og tilsluttet en 3000l tank samt filtersystem, skummer, UV, kalk co2 reaktor, PO filter,,,, på ca. 1000l så samlet 7000L vand.
6 stk. 200W LED som jeg ikke har den store erfaring i at indstille, men de tænder langsomt over 2 timer og slukker på samme måde, fra 8 om morgen til 8 om aften.
om natten er der 5% blå lys.
Der har aldrig været problemer, men de sidste 4 måneder har jeg bøvlet med noget jeg troede var røde slim-alger (ved godt det er en bakterie)
Om aften er alt stort set væk på nær 3-4 steder med nogen små øer.
Om morgen hvor lyset tænder er de stort set over alt og de første par timer vokser det, næsten så man kan se det, hvorefter det aftager for til sidst at være væk.
Jeg har lige brugt "antired" men syntes ikke det har den effekt som man skriver på div forum, at det synligt forsvinder.
Jeg har testet vandet om aften og om morgen for især Phosphat men det ligger meget stabilt på 0
Jeg har installeret 2 12500l/h pumper for at få mere "liv" men det samme, undtaget der hvor den ene snitter bundlaget, er er totalt hvidt, men bundglasset bliver blottet også.
Mine værdier er:
25c konstant - elektronisk styret over vores aircon.
KH 8
pH 8
NH4 0
NO2 0,1
NO3 1
PO4 0
Ca 640
Mg 1800
Samtidig med slimen kom, stoppede en af mine koraller med at vokse og blev fra blå med en masse liv i, til at være brun og "død" den lever, men bare i totalt stampe, før voksede den livligt.
Da det jo er noget nemmere at bekæmpe noget man ved hvad er, så spørger jeg nu om hjælp hos jer,,,
Jeg har haft mit akvarie kørende i snart 4 år.
Selve akvariet er på 3000l og tilsluttet en 3000l tank samt filtersystem, skummer, UV, kalk co2 reaktor, PO filter,,,, på ca. 1000l så samlet 7000L vand.
6 stk. 200W LED som jeg ikke har den store erfaring i at indstille, men de tænder langsomt over 2 timer og slukker på samme måde, fra 8 om morgen til 8 om aften.
om natten er der 5% blå lys.
Der har aldrig været problemer, men de sidste 4 måneder har jeg bøvlet med noget jeg troede var røde slim-alger (ved godt det er en bakterie)
Om aften er alt stort set væk på nær 3-4 steder med nogen små øer.
Om morgen hvor lyset tænder er de stort set over alt og de første par timer vokser det, næsten så man kan se det, hvorefter det aftager for til sidst at være væk.
Jeg har lige brugt "antired" men syntes ikke det har den effekt som man skriver på div forum, at det synligt forsvinder.
Jeg har testet vandet om aften og om morgen for især Phosphat men det ligger meget stabilt på 0
Jeg har installeret 2 12500l/h pumper for at få mere "liv" men det samme, undtaget der hvor den ene snitter bundlaget, er er totalt hvidt, men bundglasset bliver blottet også.
Mine værdier er:
25c konstant - elektronisk styret over vores aircon.
KH 8
pH 8
NH4 0
NO2 0,1
NO3 1
PO4 0
Ca 640
Mg 1800
Samtidig med slimen kom, stoppede en af mine koraller med at vokse og blev fra blå med en masse liv i, til at være brun og "død" den lever, men bare i totalt stampe, før voksede den livligt.
Da det jo er noget nemmere at bekæmpe noget man ved hvad er, så spørger jeg nu om hjælp hos jer,,,
8000l saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: amager
Re: hvad er det her?
Vil sige det er røde slim alger og de lever af lys.
Er der mange døde områder i akvariet?
Har du varmeproblener?
Jeg vil lave et stort vandskifte og suge alt op du kan.
Tilsæt redslime remover.
Og fodre lidt mindre i en periode.
Måske tilsætte lidt mindre i en periode.
Jeg har stor succes med biopelletfilter.
Er der mange døde områder i akvariet?
Har du varmeproblener?
Jeg vil lave et stort vandskifte og suge alt op du kan.
Tilsæt redslime remover.
Og fodre lidt mindre i en periode.
Måske tilsætte lidt mindre i en periode.
Jeg har stor succes med biopelletfilter.
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Den måde du beskriver "algerne/bakterierne" på, med at de stort set er væk om morgenen og blomster op i løbet af dagen. Lyder det mere i mine øre som dinoflagelater end som cyanobakterier.
Men sikker er jeg ikke for normalt så vokser dinoflagelatter op og løsner sig fra bundlaget i løbet af dagen, og det ser det jo ikke ud til på dine billeder.
Men også at det forsvinder igen i løbet af dagen lyder underligt.
Har du adgang til et microskop?
Ellers må vi have den lokale ekspert i underlige ting på banen.
Ole hvor er du???
Hvor ofte skifter du vand?? Og hvordan er din cirkulation??
Men sikker er jeg ikke for normalt så vokser dinoflagelatter op og løsner sig fra bundlaget i løbet af dagen, og det ser det jo ikke ud til på dine billeder.
Men også at det forsvinder igen i løbet af dagen lyder underligt.
Har du adgang til et microskop?
Ellers må vi have den lokale ekspert i underlige ting på banen.
Ole hvor er du???
Hvor ofte skifter du vand?? Og hvordan er din cirkulation??
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Hvis du måler rent nul i Po4 så har koraller intet, og samtidig giver det et område som Dinoflagellater elsker.
Læs mere her :
http://blog.klabbe.net/wordpress/opbygn ... -og-cyano/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=63793" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du derudover virkelig en Ca på 640 ?
Mvh
Peder
Læs mere her :
http://blog.klabbe.net/wordpress/opbygn ... -og-cyano/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=63793" onclick="window.open(this.href);return false;
Har du derudover virkelig en Ca på 640 ?
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Hej.
Dejligt at se lidt fotos af din balje her på forum.
Jeg tænker, som Peder at din CA er MEGA høj? Og din MAG er da også ret høj!
Hvad er dit saltindhold???
I mine øjne ligner det klart en ubalance mellem no3 og po4. Og et bakterie angreb.
Flere tråde på ultimate reef handler om bl.a cyano og ubalance ml no3/po4.
Jeg syntes det ligner du har no3 i baljen ( bundet i algerne) også mere en 1.0 . Min erfaring er at det i det lange løb ikke duer med en po4 på 0.00 med mindre du køre totalt zero tank....
Så tror der er i forholdet ml. No3/po4 du skal lede, og så igen, din ca og mg er meget høje?
Held og lykke.
Charlie
Dejligt at se lidt fotos af din balje her på forum.
Jeg tænker, som Peder at din CA er MEGA høj? Og din MAG er da også ret høj!
Hvad er dit saltindhold???
I mine øjne ligner det klart en ubalance mellem no3 og po4. Og et bakterie angreb.
Flere tråde på ultimate reef handler om bl.a cyano og ubalance ml no3/po4.
Jeg syntes det ligner du har no3 i baljen ( bundet i algerne) også mere en 1.0 . Min erfaring er at det i det lange løb ikke duer med en po4 på 0.00 med mindre du køre totalt zero tank....
Så tror der er i forholdet ml. No3/po4 du skal lede, og så igen, din ca og mg er meget høje?
Held og lykke.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Eskildsen
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
Jeg tror du skal måle om.
Det er næsten ikke muligt at have et calcium på 640 og kH på 8 samtidigt. (vandet vil blive mælket)
Det er næsten ikke muligt at have et calcium på 640 og kH på 8 samtidigt. (vandet vil blive mælket)
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Man har en mening indtil man har en andens
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
jeg har lige læst om en alge der forsvinder efter lyset går af og som producerer ilt bobler når lyset er tændt det tyder delvis på noget fotosyntetisk,jeg har også læst nogle arter skulle ha problemer med høj ph så det er også afprøvet.
-
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 1800-1999 Frederiksberg C
- Saltvand siden?: 2010
- Geografisk sted: Lausanne, Schweiz
Endelig én med præcis de samme symptomer som jeg ser i mit akvarium.
Jeg har det samme problem som jeg prøver at finde en løsning på.
Det røde lag af slim dannes i løbet af natten og de første tidligste timer på dagen ligger der et tykt lag af det overalt. I løbet af dagen går det nærmest i opløsning og sidst på dagen er det, som du siger, næsten forsvundet helt.
Jeg har ikke kunne finde ud af hvad der skaber problemet. Jeg har prøvet at nedsætte lysperioden til kun 4 timer om dagen i 4 dage, men uden synlige forbedringer. Jeg har prøvet at lade være med at skifte vand i 3 uger uden forbedringer. Har prøvet at skifte 20% vand om ugen - også uden forbedringer. Jeg har endnu ikke prøvet nogen af de kemiske løsninger.
Det røde lag af slim dannes i løbet af natten og de første tidligste timer på dagen ligger der et tykt lag af det overalt. I løbet af dagen går det nærmest i opløsning og sidst på dagen er det, som du siger, næsten forsvundet helt.
Jeg har ikke kunne finde ud af hvad der skaber problemet. Jeg har prøvet at nedsætte lysperioden til kun 4 timer om dagen i 4 dage, men uden synlige forbedringer. Jeg har prøvet at lade være med at skifte vand i 3 uger uden forbedringer. Har prøvet at skifte 20% vand om ugen - også uden forbedringer. Jeg har endnu ikke prøvet nogen af de kemiske løsninger.
/Kewin - 160L
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
jeg ville behandle dem på samme måde om det er røde eller brune slim alger,problemet med dinoflagellater som carsten nævner er at de lever frit i vandet
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Der er 2 ting du kan gøre, men kun en ting af gangen.Kewin skrev:Endelig én med præcis de samme symptomer som jeg ser i mit akvarium.
Da vi ikke ved hvad belægningerne skyldes, så må du forsøge begge dele og håbe på at du rammer rigtigt første gang.
Hvis det er cyanobakterier, så er det let at bruge Chemiclean
http://www.ebay.de/itm/261189000392?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Men da noget kunne tyde på at det ikke er cyano men dinoflagelatter, så kan kuren være
http://www.aquapro2000.de/en/Problem-So ... :9483.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Men jeg vil anbefale dig at kigge på denne tråd her:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=4&t=64506" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
dinoflagellater kan jo nærmest beskrives som en analog til de andre alger der diskuteres,de ligger sig som et brunt slim tæppe omkring i akvariet og gir problemer når de er frit levende,jeg ville som sagt gribe det an ved at reducere næringen nøjagtig som ved røde slim alger jeg ville måske også fodre mindre eller kan det være noget der ligger og ulmer?.cyano danner selv antibiotika når de dør
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jeg ligger lige et billede op med hvordan det samme sted ser ud nu her kl 20, som i kan se er det blevet en "støvet" grå masse med lidt bobler i og om et par timer når alt lys er slukket er det en hvis sandbund.
Jeg har lige fået et 500L /h Osmose anlæg hjem, som jeg forventer at kører i morgen, så var min ide at skifte de 3000L vand jeg har i en af tankene med helt nyt vand det vil være ca 45%.
En spørger om jeg har varme problemer, men nej har en spiral af plastrør nede i min 3000L tank som er koblet til vores aircon så køler om sommeren og varmer om vinteren så har året rundt 25C 100% stabilt.
min salt er 1024 og jeg har ikke skiftet vand siden sidste sommer. tilfører ca. 300L hver 14 dag når det mangler, det står i en tank og venter på næste opfyldning.
Mit filteranlæg ligger 15 meter fra huset og ligger 4 meter nede så har en stor pumpe til at sende det op og den levere MEGET vand. inden i akvariet har jeg 2 stk. 12500l/h samt 2stk. 8l/h har en rimelig stor ko fisk så jeg "skåner" nogen områder midt i akvariet.
jeg skal lige have læst alle jeres svar igennem så svarer jeg på "tiltale" men skal lige læse om "Dinoflagellater"
Jeg har lige fået et 500L /h Osmose anlæg hjem, som jeg forventer at kører i morgen, så var min ide at skifte de 3000L vand jeg har i en af tankene med helt nyt vand det vil være ca 45%.
En spørger om jeg har varme problemer, men nej har en spiral af plastrør nede i min 3000L tank som er koblet til vores aircon så køler om sommeren og varmer om vinteren så har året rundt 25C 100% stabilt.
min salt er 1024 og jeg har ikke skiftet vand siden sidste sommer. tilfører ca. 300L hver 14 dag når det mangler, det står i en tank og venter på næste opfyldning.
Mit filteranlæg ligger 15 meter fra huset og ligger 4 meter nede så har en stor pumpe til at sende det op og den levere MEGET vand. inden i akvariet har jeg 2 stk. 12500l/h samt 2stk. 8l/h har en rimelig stor ko fisk så jeg "skåner" nogen områder midt i akvariet.
8000l saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
op med saltet det er jo nœrmest brakvand,36-37ppt
http://www.ucmp.berkeley.edu/protista/d ... llata.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ucmp.berkeley.edu/protista/d ... llata.html" onclick="window.open(this.href);return false;
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Oversat 1.026!
Så smid en ordentlig sæk salt i
!
det ihvertfald en start
Så smid en ordentlig sæk salt i

det ihvertfald en start
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Med mindre den retur pumpe er extrem stor, så er 25000 liter cirkulation i et 3000 liters akvarie heller ikke nok.
Man siger som en ledetråd 30-40 gange akvariet størrelse. I dit tilfælde vil det så betyde noget som ligner 90000- 120000 liters cirkulation.
Og med en så svag cirkulation der er på nu, vil der nok ligge en hel masse nærig i bunden. Det er den næring som nu føder algen/dinoflagelatterne
Man siger som en ledetråd 30-40 gange akvariet størrelse. I dit tilfælde vil det så betyde noget som ligner 90000- 120000 liters cirkulation.
Og med en så svag cirkulation der er på nu, vil der nok ligge en hel masse nærig i bunden. Det er den næring som nu føder algen/dinoflagelatterne
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
de alger havner i kroppen på ret mange tropiske invertebrater
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jeg er nu igang med at tømme min 3000L mellem tank og renser den helt.
Herefter fylder jeg den helt op med nyt vand fra mit nye Osmose anlæg og naturligvis tilfører en masse salt, i har vækket mig fra min søvn, er også sikker på at problemet er de 1024 salt, vi har strømsvigt minimum en gang om måneden og jeg har ikke været påpaslig nok vedr. at fylde rigeligt nyt salt på. ( mit overfladevand flyder over i min retur tank, og ud på jorden)
Der til har jeg installeret 3 stk. 12500 l/h til frit i akvariet og 3 stk. 8000 l/h til ind i hulerne. og naturligvis suget alt snask op også.
Jeg er også enig om at det må være "Dinoflagellater" der nyder godt af min snigende ubalance så hvis ikke tingene retter sig ind den næste uge så må jeg købe noget kemi som forslået.
Og virkelig dumt af mig ikke at se den med saltet når min kraftigt groende sten koral går i dvale, det er da et mega vink med en badevægt.
Jeg laver nye målinger når det har kørt på det nye vand i 24t og så igen om nogen dage.
Herefter fylder jeg den helt op med nyt vand fra mit nye Osmose anlæg og naturligvis tilfører en masse salt, i har vækket mig fra min søvn, er også sikker på at problemet er de 1024 salt, vi har strømsvigt minimum en gang om måneden og jeg har ikke været påpaslig nok vedr. at fylde rigeligt nyt salt på. ( mit overfladevand flyder over i min retur tank, og ud på jorden)
Der til har jeg installeret 3 stk. 12500 l/h til frit i akvariet og 3 stk. 8000 l/h til ind i hulerne. og naturligvis suget alt snask op også.
Jeg er også enig om at det må være "Dinoflagellater" der nyder godt af min snigende ubalance så hvis ikke tingene retter sig ind den næste uge så må jeg købe noget kemi som forslået.
Og virkelig dumt af mig ikke at se den med saltet når min kraftigt groende sten koral går i dvale, det er da et mega vink med en badevægt.
Jeg laver nye målinger når det har kørt på det nye vand i 24t og så igen om nogen dage.
8000l saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
En uge er Ikke NOK der gaar mange uger inden du ser fremgang
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 2450 København SV
- Saltvand siden?: 1983
Håber du får rettet baljen op igen
!
Kan godt sætte mig ind i det med at man måske, på et tidspkt. Får " lullet sig selv i søvn", og så er det jo fedt man har et forum som dette.
Som Ole skriver så HUSK der går tid, lang tid før det står som inden det "væltede", også efter du har fået rettet op på dine værdier.
Charlie

Kan godt sætte mig ind i det med at man måske, på et tidspkt. Får " lullet sig selv i søvn", og så er det jo fedt man har et forum som dette.
Som Ole skriver så HUSK der går tid, lang tid før det står som inden det "væltede", også efter du har fået rettet op på dine værdier.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Som den gamle "chef" på forummet sagde. Det er kun dårlige ting som sker hurtigt.
Som de andre er inde på, så går der lang tid før end at du kan se en direkte fremgang. Men det skulle ikke blive værre.
Som de andre er inde på, så går der lang tid før end at du kan se en direkte fremgang. Men det skulle ikke blive værre.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
Jeg har igår fået fyldt min 3000L tank op med Osmose vand samt installeret en 8500 l/h pumpe så der er lidt cirkulation i denne også. Mange sække salt er gået til.
Efter temperaturen kom op på 24 forbandt jeg den til det øvrige sytem og alt køre nu.
Min grundvands pumpe stod af så venter på en ny nu,,,,,
Min IKS siger at salten er 1024 og jeg har kalibreret den nogen gange nu, men mit gode gamle glas/flyde måler siger 1031/30 den har jeg ikke brugt i årevis,,,,, det er vel glas dimsen jeg skal stole på selv om jeg har kalibreret min IKS nu 4 gange og den viser fuldkommen det den skal? Eller skal jeg se om jeg kan finde en 3. Salt måler her nede et eller andet sted.
Efter temperaturen kom op på 24 forbandt jeg den til det øvrige sytem og alt køre nu.
Min grundvands pumpe stod af så venter på en ny nu,,,,,
Min IKS siger at salten er 1024 og jeg har kalibreret den nogen gange nu, men mit gode gamle glas/flyde måler siger 1031/30 den har jeg ikke brugt i årevis,,,,, det er vel glas dimsen jeg skal stole på selv om jeg har kalibreret min IKS nu 4 gange og den viser fuldkommen det den skal? Eller skal jeg se om jeg kan finde en 3. Salt måler her nede et eller andet sted.
8000l saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
3 dobbelt chek med et refraktometer inden du Gör noget drastisk,jeg Bruger kalibriere mit med en multi reference Ifra Fauna Marina den har 35ppt
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Det er den her http://www.faunamarin.de/en/technic/wat ... 0ml/a-167/" onclick="window.open(this.href);return false;
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det kunne jo være at du kunne finde et refraktometer her:
http://www.reef-international.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reef-international.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Når du har fået dit salt på plads(verificeret), og derefter placeret Ca på omkring 450, samt en Mg på 13-1500, er du klar til at bekæmpe det bakterie/algeudbrud du har.
Jeg tror du har Dinoflagellater, og god gammeldags filtervat som skiftes dagligt - fjerner en del manuelt.(når de bliver fritsvømmende)
Har du oplevet snegledød ?
Sug samtidig mest muligt væk af algen ved dine kommende vandskifte.
Mål din Po4 ofte - vedbliver den med at være 'nul' og du stadig har algerne og koraller som er i dvale, så vil jeg anbefale dig at tilføre Po4.
Det kan du gøre ved at tilføre det via øget fodring. At skumme tørt er og at foretrække i sådan et tilfælde.
Men inden du når dertil skal du have de vitale parametre på plads. Salinity, Ca, Kh og Mg.
Held og lykke, og hold os opdateret
Mvh
Peder
Jeg tror du har Dinoflagellater, og god gammeldags filtervat som skiftes dagligt - fjerner en del manuelt.(når de bliver fritsvømmende)
Har du oplevet snegledød ?
Sug samtidig mest muligt væk af algen ved dine kommende vandskifte.
Mål din Po4 ofte - vedbliver den med at være 'nul' og du stadig har algerne og koraller som er i dvale, så vil jeg anbefale dig at tilføre Po4.
Det kan du gøre ved at tilføre det via øget fodring. At skumme tørt er og at foretrække i sådan et tilfælde.
Men inden du når dertil skal du have de vitale parametre på plads. Salinity, Ca, Kh og Mg.
Held og lykke, og hold os opdateret

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
her er så mine 5cents
,som sagt kontrol over dino tar noget tid
og jeg vil foreslå du gør følgende:
1.sug ud i det som peder skriver,hvis du har grus suger du ud i det men ikke hvis du har sandbund,vi prøver reducere næringen
2.prøv gro nogle makroalger enten i akvariet eller sump,caulerpa er ok,halimeda mm.men sagen er de alger vil konkurere med dinos og det tar et par måneder.....brug lys 24/7 og i perioder høst ud i dem reducer næringen
3.prøv på at finde dyr der æder stadset og dyrene i en god sand bund gør det,strombus gigas gør det også men er en stor snegl og har brug for meget sand at kravle på,fisk eller søpindssvin rører det ikke så vidt jeg ved.
brug energien på vandskift og makroalger
luft godt igennem akvariet,dinoer respirer når lyset er slukket så kan det begynde lugte lidt når alger og dyr dør

og jeg vil foreslå du gør følgende:
1.sug ud i det som peder skriver,hvis du har grus suger du ud i det men ikke hvis du har sandbund,vi prøver reducere næringen

2.prøv gro nogle makroalger enten i akvariet eller sump,caulerpa er ok,halimeda mm.men sagen er de alger vil konkurere med dinos og det tar et par måneder.....brug lys 24/7 og i perioder høst ud i dem reducer næringen
3.prøv på at finde dyr der æder stadset og dyrene i en god sand bund gør det,strombus gigas gør det også men er en stor snegl og har brug for meget sand at kravle på,fisk eller søpindssvin rører det ikke så vidt jeg ved.
brug energien på vandskift og makroalger
luft godt igennem akvariet,dinoer respirer når lyset er slukket så kan det begynde lugte lidt når alger og dyr dør
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
- Saltvand siden?: 2012
Jeg har skrevet lidt om min bekæmpelse af dino'er. Måske du kan bruge noget af det til at bekæmpe dine.
-
- Eremit krebs
- Reactions:
- 17
- Kontakt:
nå, så var jeg i en lille saltvandsbutik i Arezzo og han havde en sjov salt måler, lignede et kikkertsigte hvor han lagde lidt vand i og det er klart at min IKS er syg, jeg har ikke manglede salt men haft for meget,,,,,, 1033 så der er noget ned til de 1026 i siger den skal ligge på.
Nå men op på hesten igen, og har nu taget 200L af og erstattedet med Osmose vand og bytter mere i morgen regner med at jeg skal erstatte ca. 1000L totalt ret mig hvis jeg tager fejl.
Og jeg lytter til Peder at salten skal på plads før noget andet, herefter laver jeg nye målinger som jeg ligger op. jeg har aldrig haft snegle kun meget få. og jeg har nu sat skummer til tør, går ud fra du mener at der skal være langt for skummet i at komme op. Den er selv rensende så det er ikke altid jeg når at se om der kommer noget men det må jeg lige time.
Ole, jeg har altid haft makroalger i mit filter som du kan se på billede og de har også vokset meget langsomt de sidste uger. men javel jeg suger det op jeg kan nu da jeg jo skal have frisk vand i.
Men Ole vedr. lyset, mener du jeg skal have det på akvariet 24/7 ? eller er det over mine makroalger for det har jeg altid haft.
Og tak Kasper for dit link det er med i hukommelsen.,,,, godt nok meget hukommelse der skal friskes op efter så mange år hvor det bare har kørt.
Her er lidt billeder med mit teknikhus som ligger 15 meter fra vores hus/akvariet.
Nå men op på hesten igen, og har nu taget 200L af og erstattedet med Osmose vand og bytter mere i morgen regner med at jeg skal erstatte ca. 1000L totalt ret mig hvis jeg tager fejl.
Og jeg lytter til Peder at salten skal på plads før noget andet, herefter laver jeg nye målinger som jeg ligger op. jeg har aldrig haft snegle kun meget få. og jeg har nu sat skummer til tør, går ud fra du mener at der skal være langt for skummet i at komme op. Den er selv rensende så det er ikke altid jeg når at se om der kommer noget men det må jeg lige time.
Ole, jeg har altid haft makroalger i mit filter som du kan se på billede og de har også vokset meget langsomt de sidste uger. men javel jeg suger det op jeg kan nu da jeg jo skal have frisk vand i.
Men Ole vedr. lyset, mener du jeg skal have det på akvariet 24/7 ? eller er det over mine makroalger for det har jeg altid haft.
Og tak Kasper for dit link det er med i hukommelsen.,,,, godt nok meget hukommelse der skal friskes op efter så mange år hvor det bare har kørt.
Her er lidt billeder med mit teknikhus som ligger 15 meter fra vores hus/akvariet.
8000l saltvand