Så fik jeg delene til at samle mit overløb. Smed overløbsboksen på indvendigt igen, med to T-stykker udvendigt med hætte og luftslange på og direkte i sump. Det virkede fortrinligt og var stille, men vandstanden stod over overløbsboksen og det kunne derfor ikke trække overfladen af. Jeg er derfor gået tilbage til min oprindelige plan, med den udvendige kasse på bagsiden af akvariet, med hovedrør og sikkerhedsrør. Jeg har fået fjernet den plasken der var ved at sætte et stykke filtersvamp under hver gennemføring, og det ser ud til at virke.
Desværre var slangerne til sumpen en smule utætte, så jeg er nu ved at lime det hele sammen så det kan monteres igen. Sort spiralslange er noget skrøbeligt noget, og bestemt ikke noget jeg tør bruge igen. Det er nemt at have med at gøre, men det har til gengæld også rigtig nemt ved at blive utæt (revnede slanger kostede mig en del liter vand på gulvet og op ad væggen de første par gange jeg satte returen til).
Jeg er nu også rimelig sikker på hvad det er der har været problemet med mit design. Hullerne i glasset, og dermed gennemføringerne, er nok et nummer for små, samt at hullerne sidder for højt på glasset. Havde jeg brugt 25 mm gennemføringer og havde hullerne siddet 2cm længere nede, er jeg sikker på at det havde været noget mere effektivt. Derudover er overløbsboksen inde i akvariet nok også en smule for lille. En større boks, kombineret med mere afstand til vandoverfladen fra drænet, ville sandsynligvis give meget mere træk i overfladen. Lige nu er det sådan, at hvis jeg skruer op for returen, ja så stiger vandstanden tilpas meget til at boksen ikke længere trækker overfladevand.
Men uanset, så skulle det hele være klar til at montere senere i dag, og så skulle det gerne virke optimalt