"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Bliver det her nogenside godt :)

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Jeg fikser nogle sten, skal fiskende ud imens eller må der gerne blive i?
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Bokelund »

Det virker egentlig som om René godt ved at det er en dårlig íde nu.

Så behøver man vel ikke trampe mere rundt i det. Som ny kan man godt blive flov og ked af de fejl man begår og det går jo kun ud over en selv. Derfor har jeg rimelig svært ved at forstår hvorfor man skal bande :)

Det nok bare mig... hehe
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Carsten »

rfalken skrev:Jeg fikser nogle sten, skal fiskende ud imens eller må der gerne blive i?
Nu er de der så lad dem blive, men optimalt ville det have været uden fisk
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af AndersBoerglum »

pederrevnørd skrev:
Carsten skrev:Drop det lort på flaske!!!
:K :K hehe, så kan det IKKE siges tydeligere - og er helt enig med Carsten. :GO
Lidt hård måde at sige det på, men manden har ret :)
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

ingen problme... når folk siger noget ikke virker og der samtidig er andre der siger at det virker, så bliver jeg bare nysgerrig for at finde udad hvad der er rigtig.

Carsten og Anders og jer andre der har arbejdet med det her i 100 år :) jeg synes da i skal starte en lille balje om og lave lidt forsøg med at se om i ikke kan få det til at spille. Om ikke andet så lover jeg at hvis jeg stadig synes det er spændende om et par år, så skal jeg nok prøve igen. Jeg kan se at der er rigtig mange i US som har fået det til at virke, og jeg har en kammerat som er kemi ingeniør, der siger at hvis man rammer en korrekt sammensætning af tingende så burde det godt kunne virke.

Så synes jeg da også at nogle af de "reklame" ting som det her firma bruger med at f.eks. Seaworld og London zoo bruger det her til at starte deres ting op på, det lød som om det godt kunne lade sig gøre.

Min fejl med det her produkt, er nok at jeg ikke fik noget ammoniak med det jeg købte og det betød at jeg skulle bruge fisk for at få ammoniak. Det jeg så fandt udad bagefter og måske er svagheden ved at købe på nettet er at det firma faktisk giver de her ammoniak dråber med, men det fik jeg bare ikke med så det må være den danske importør der ikke helt har styr på det.

Men ingen bad feelings. jeg starte lidt forfra og så ser vi om det hele ikke bliver godt :)

Forsat godaften...
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af ole kekkonen »

de firma mistænker jeg for er lige så gode til at forklare det som jeg er til at forklare forretnings teori(hvis det er noe der hedder sådan)
i bund og grund er pointen i det jeg vil sige at ingen af de systemer virker som reklameret:)
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2268
Tilmeldt: søn 13. feb 2011 19:43
13
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af AndersBoerglum »

rfalken skrev:ingen problme... når folk siger noget ikke virker og der samtidig er andre der siger at det virker, så bliver jeg bare nysgerrig for at finde udad hvad der er rigtig.

Carsten og Anders og jer andre der har arbejdet med det her i 100 år :) jeg synes da i skal starte en lille balje om og lave lidt forsøg med at se om i ikke kan få det til at spille. Om ikke andet så lover jeg at hvis jeg stadig synes det er spændende om et par år, så skal jeg nok prøve igen. Jeg kan se at der er rigtig mange i US som har fået det til at virke, og jeg har en kammerat som er kemi ingeniør, der siger at hvis man rammer en korrekt sammensætning af tingende så burde det godt kunne virke.

Så synes jeg da også at nogle af de "reklame" ting som det her firma bruger med at f.eks. Seaworld og London zoo bruger det her til at starte deres ting op på, det lød som om det godt kunne lade sig gøre.

Min fejl med det her produkt, er nok at jeg ikke fik noget ammoniak med det jeg købte og det betød at jeg skulle bruge fisk for at få ammoniak. Det jeg så fandt udad bagefter og måske er svagheden ved at købe på nettet er at det firma faktisk giver de her ammoniak dråber med, men det fik jeg bare ikke med så det må være den danske importør der ikke helt har styr på det.

Men ingen bad feelings. jeg starte lidt forfra og så ser vi om det hele ikke bliver godt :)

Forsat godaften...
Hvis det var mig, så ville jeg sælge fiskene,suge sand ud til der er en cm tilbage.- Dernæst ville jeg købe 5kg rigtigt gode levende sten af en seriøs bruger her fra forum.
Og så sætte mig på hænderne i 2-3 uger inden du kommer liv i igen.
Brug osmosevand og skift 5% vand om ugen, så skal det nok komme på rette kurs.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af ole kekkonen »

næsten enig bortset fra den med at suge sandet ud,ikke sug sand ud vi prøver reducere næringen her
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Så er der lige et par opdateret billeder :)

Ser det ok ud med det der lilla alge ting?

Jeg har tilføjet 4 turbo snegle, men de er døde efter kort tid (3 uger ca.), kan det være fordi jeg bare puttede dem i uden at akklimatisere dem?
WP_20140721_17_29_26_Pro.jpg
WP_20140721_17_29_37_Pro.jpg
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Bingocaller »

Ligner grøn cyano
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Jeg har bare prøvet at tage noget af det da der ikke var så meget og stille det i et glas alm. vand og det skiftede ikke farve. Men det skal grøn cyano måske ikke, og er det skidt ? :)
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af nbd »

Ja - det ligner bestemt grøn cyano (jeg slås selv med det i mit ferskvandsakvarium)

Den violette klat kunne godt være en af 'de gode' alger (kalkalge, makroalge?)
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Jeg fodre de 2 fisk med 1 tegning af Artemia frost hver anden dag, er det for meget mon? eller kan sådan et par døde turbo snegle godt lave så meget ballade? Den ene som er død kunne jeg slet ikke finde så den har lagt der i og er nu sikkert gået helt i forrådnelse.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af MoG »

Dine snegle skal afklimattiseres.

Siden den sidste post i slutningen af april, har du så haft startet det op igen? Eller er det bare kørt videre med/uden vandskifte?

Mht . Frostfoderet. Er det måske lidt i overkanten med 1 frostterning hver 2. Dag til kun 2 små fisk, 190l og en skummer der måske ikke er den bedste (og som du måske stadigvæk kun kører med 10 timer om dagen?) ? Høvler du det bare i, eller giver du lidt af gangen ? Skyller du det inden brug?
Morten
Brugeravatar
Benny
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 771
Tilmeldt: lør 17. apr 2010 09:50
14
Postnummer: 2700 Brønshøj
Saltvand siden?: 2010

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Benny »

Man behøver ikke at afklimatisere snegle, og det er ikke derfor de er døde, så du skal finde problemet et andet sted.
Hilsen
Benny
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Lord Mike »

Det er godt nok også første gang jeg har hørt om akklimatisering af snegle. Jeg har aldrig selv gjort det og da ej heller mistet nogle på den konto. Om man så vælger at gøre det sker der trods alt ikke nogen skade ved, men set herfra spild af tid...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af MoG »

Hhmmmm. Det er hvad jeg hele tiden har læst/hørt... Det er der så delte meninger om kan jeg høre! :wink: Men hvornår er der ikke det! :biggrin:
Morten
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2066
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af nbd »

Jeg har aldrig selv haft held med turboer - selv når jeg har akklimatiseret dem. De er typisk stået af i løbet af en måned eller to :-(
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

@MoG det er samme balje, ja der har da været vand skift. Jeg vasker ikke frost fodder??? Jeg tager bare hele terningen tør den op og smider det i så der kommer sne vejr i hele baljen, er det forkert :)

Jeg køber nogle nye snegle og sætte i og ser om de klare det bedre.

Men i stadig det er Cyano hvis vandet ikke bliver farvet? Jeg er også lidt i tvivil om det er korrekt jeg skal sætte dem i alm. postevand natten over? Det synes jeg at have læst men en anden tråd herinde stod der bare at man skulle sætte dem i en kop vand? Jeg kunne selvfølgelig bare har gjort begge dele :)
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af MoG »

Hvis du fyrer en hel frosttering i på een gang til to små fisk hver anden dag, kan dette godt give dig problemer i dine 190 liter vand. De når jo ikke at spise det hele og du sviner derved ret kraftigt hver 2. Dag.. Det kan godt give dig po4 problemer...

Skyl det i et net og hæld lidt i akvariet ad gangen ... Og evt. Begræns brugen af frost..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Carsten »

rfalken skrev:@MoG det er samme balje, ja der har da været vand skift. Jeg vasker ikke frost fodder??? Jeg tager bare hele terningen tør den op og smider det i så der kommer sne vejr i hele baljen, er det forkert :)

Jeg køber nogle nye snegle og sætte i og ser om de klare det bedre.

Men i stadig det er Cyano hvis vandet ikke bliver farvet? Jeg er også lidt i tvivil om det er korrekt jeg skal sætte dem i alm. postevand natten over? Det synes jeg at have læst men en anden tråd herinde stod der bare at man skulle sætte dem i en kop vand? Jeg kunne selvfølgelig bare har gjort begge dele :)
Ja, det er en fejl at du blot hælder terningen i akvariet. Det vand som er med, er rent guf for alger. Terningen skal tøes op og skylles under hanen. Og så skal der fodres flere/mange gange men blot lidt af gangen, så intet forsvinder.
Den med cyanotesten, var der en biolog som sagde at det ikke var korrekt, men hvad det så var der farvede vandet rødt ved jeg ikke.
Om testen duer med den grønne udgave ved jeg ikke. Men noget kunne tyde på det.

For at komme omkring de cyanobakterier, inden for en overskuelig tid, kan du købe dette her:
http://www.ebay.de/itm/261189000392?_tr ... EBIDX%3AIT" onclick="window.open(this.href);return false;
Det er kanon effektivt, og du skal blot lave et vandskift bagefter, på ca 20%.
Fremadrettet skal du få styr på dit fosfat niveau, f.eks. ved hjælp af Rowaphos og så en kontrolleret fodring. Som ikke behøver være hverdag
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Ok jeg må jo lige blive lidt mere omhyggelig... Hvordan dælen skyller i de frost terninger? Er det ikke sådan nogle små laver der så bare bliver skyllet med vandet ud? Skal man bruge sådan et fin masket fiske net eller hvad bruger i. Tror bare jeg lige går over til flage fodderet igen indtil jeg lige er sikker på hvad jeg gør :)
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Raavig »

Jeg opløser tegningen i et shots glas, hælder den igennem en si/sigte og skyller ;)
Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
Theis
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 215
Tilmeldt: ons 22. feb 2012 11:52
12
Postnummer: 2765 Smørum
Saltvand siden?: 2012

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Theis »

overfodring, jeg har 5 små fisk på 120 liter, og fodrer det der svarer til spidsen af min lille finger 1-2 gange dagligt, nogen gange kun hver 2. dag for at holde det nede. Så prøv at skær lidt ned, og er det nødvendigt med frost?

Har selv prøvet Dr Tims. da jeg flyttede balje for at se om det kunne hjælpe, det stod lidt presset. Havde en enkelt flammekejser, som så ud til at overleve, men fik rørt for meget ved det. Om Det hjælper og kan lade sig gøre kan jeg ikke skrive om 100% da jeg ikke har oplevet det, men syntes det var tæt på. Dog hvis man har tid, er det jo nemmere at kører det sikrer vej, samtidig er det billigere. Så mister man ikke så meget og skal ikke lave det samme arbejde i vandskift/håndtering af baljen.
Men thumps up, for at du deler dine erfaringer også selv om det hele ikke kører 100%.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Frost var egentlig bare som alternativ til det flag foder jeg brugte, men nu har jeg da snart brug sådan en hel plade med frost foder, så jeg skifter bare tilbage til de flager det var nemmere at styre.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Casper T. »

Køb et finmasket net. De er som regel hvide de helt finmasket. Skær evt. Klodserne over i to eller flere, da det er spild at skylde en hel for kun at bruge en lille smule.
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4571
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg bruger så en lille te sigte til a skylde tegningerne i

http://www.kloverblad.dk/index.php?rout ... uct_id=136" onclick="window.open(this.href);return false;
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 254
Tilmeldt: tirs 21. maj 2013 07:53
11
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af rfalken »

Ok, jeg si'er dem i stedet og så kun en halv.

Her er værdierne fra i dag:
NH4 <0.25ppm
NO2 0.021ppm (Målt med Hanna) de har før altid kun vist 0 på salifert.
NO3 10 på salifert low range, jeg ved ikke lige om det er et problem?
PH 8
PO4 0.30ppm med Hanna.

Jeg antager at PO4 er den jeg skal sætte ind overfor som Carsten skrev? de andre værdier er der vel ikke noget galt med?

Det skal lige siges at temp. er steget fra 25 til 28c her i varmen og det har jeg faktisk først lagt mærke til nu... Måske det også har spillet ind i den grønne algevækst eller cyano eller hvad det nu er.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Bingocaller »

Nicki Henriksen skrev:Jeg bruger så en lille te sigte til a skylde tegningerne i

http://www.kloverblad.dk/index.php?rout ... uct_id=136" onclick="window.open(this.href);return false;
Hahahaha +1 Nicki!
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Bliver det her nogenside godt :)

Indlæg af Bingocaller »

rfalken skrev:Ok, jeg si'er dem i stedet og så kun en halv.

Her er værdierne fra i dag:
NH4 <0.25ppm
NO2 0.021ppm (Målt med Hanna) de har før altid kun vist 0 på salifert.
NO3 10 på salifert low range, jeg ved ikke lige om det er et problem?
PH 8
PO4 0.30ppm med Hanna.

Jeg antager at PO4 er den jeg skal sætte ind overfor som Carsten skrev? de andre værdier er der vel ikke noget galt med?

Det skal lige siges at temp. er steget fra 25 til 28c her i varmen og det har jeg faktisk først lagt mærke til nu... Måske det også har spillet ind i den grønne algevækst eller cyano eller hvad det nu er.
Din p04 er helt fucked!

Og reelt burde der ikke være noget nitrit - men har altid målt med salifert så den er sikkert god nok med det du måler

Ph skal lidt op over tid

Din nitrat skal ned på 2.5-5 stykker
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"