Sera Sipora - Nok Verdens bedste filtermateriale !

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Har selv prøver med Ehifisubstrat, jeg syndes bare det slammede til og skulle rent gøres. Kaldness lyder super spændene ... man kan bare ikke få at vide hvad der lavet af... det må prøves
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af ChristianK »

Prøv lige at se specifikationer:

http://www.happykoi.co.za/Brochures/Kaldnes/K1.pdf

Ja, jeg ved godt det er reklame, men på den anden side er det slet ikke udviklet til akvariebrug - men det ser godt ud.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

det lyder da smart men der vist ingen i dk der sverger til keramikrør kvarts eller ej men det er da spændene hvis nogle får gode erfaringer med dem dyrker ikke selv .de sider da jeg ikke rigtigt forstår det :( men har da ikke opsnabbet noget posetktivt omtale af rør i spand pumper jeg er blevet henvist til ca alger i sump
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
ChristianK
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
18
Geografisk sted: Aalborg

Indlæg af ChristianK »

Her er en kortere "afhandling" om Kaldness biomaterialer.

http://www.xauat.edu.cn/FUWWS-XIAN2005/ ... llvard.pdf

Der står bla. hvad de er lavet af og så er der en hel masse teori og testresultater. Den er "lidt" indviklet, men den er uvildig og stemmer sjovt nok ikke helt overens med hvad de butikker der sælger det skriver.
Brugeravatar
Johnny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 3760 Gudhjem
Geografisk sted: Bornholm

Indlæg af Johnny »

ChristianK skrev:Her er en kortere "afhandling" om Kaldness biomaterialer.

http://www.xauat.edu.cn/FUWWS-XIAN2005/ ... llvard.pdf

Der står bla. hvad de er lavet af og så er der en hel masse teori og testresultater. Den er "lidt" indviklet, men den er uvildig og stemmer sjovt nok ikke helt overens med hvad de butikker der sælger det skriver.
seprise
Hilsen Johnny

630l inbygget woha balje
MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
Kontakt:

siporax

Indlæg af MSH »

:lol: :lol: :lol: :lol:
:lol: :lol:
Som jeg læser det har Kaldnes K1 en overflade på 800m2 pr. kubikmeter.
Imens Siporax har 270m2 pr. liter svarende til 270.000 m2 pr. kubikmeter.

Man kan ikke sammenligne Siporax med granulattyperne EFhisubstrat og lign. da Siporax ikke slammer til på samme måde som de andre gør.

Men det er da blevet en spændende tråd med mange spændende filtermaterialer.

Mvh.
Michael
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg har flyttet tråden fra salg.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Indlæg af herzberg »

Kunne da godt tænke mig at prøve dette produkt.

Men 10 liter har jeg ikke brug for. Er der nogen i KBH/Roskilde området som kunne være med på en deler, så send mig en PM.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tvivler meget på effekten! Har en indædt modvilje mod noget som pludseligt bliver udråbt til et vidundermiddel, efter at have været i handlen i mange år.
Og især når der ikke rigtigt er nogen andre der har brugt det, og kommet med positive udtalelser, uden at have en økonomisk vinding ved det.
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Kære Carsten. Jeg har nu ikke nogle økonomiske interesser i at fremhæve dette produkts overordentlig gode egenskaber.
Da dette er et hobby forum hvor man som lægmand kan komme med sine egne erfaringer, positive som negative, så ser jeg ingen grund til at man bliver afkrævet en kemisk afhandling for alt hvad man foreslår, vi kan jo ikke alle være havbiologer!
Jeg kan kun sige for mit vedkommende at da jeg havde problemmer med No3 hjalp Lars Sebrallas råd mig, og siden jeg gennemførte en vodkakur for akvariet, (og for mig selv*G*) og efterfølgende bruger Siporax, har jeg kun haft O værdier.
Dette er en personlig erfaring, og den deler jeg gerne ud af.

Bare fordi du msåke i tidens løbet har brugt andre produkter der har været udråbt som vidundermiddler, uden held, er det lidt usagligt at at have en genneral negativ holdning til andre positive erfaringer, men da dette er et bruger forum har du selvfølgelig lov til det, fred være med det.

Men nu er der ingen i denne tråd der faktisk sælger Siporax, selv MSH, søgte bare nogen at lave fælles køb med, så jeg forstår ikke komentar med "økonomisk vinding".

Nogen gange må man prøve noget nyt, og der sker store fremskridt på saltvandsfronten i dissse år, og det må du da med dine mange års effering da også kunne se, og at bruge 109 kr. på et produkt for at prøve det af, er vel ingen stor udgift sammenlignet med havd vi ellers bruger penge.

Måske brude du mere hæfte dig ved at der ikke har været nogen der har utalt sig negativt om produktet efter at havde brugt det.

Kære Carsten: skeptis er sundt, men hvis der som her kun er positive erfaringer, så virker det lidt surt. Du kan jo prøve at læse på de amerikanske og tyske sider og se om du finder nogen der har haft negative efaringer med det.
Eller vil jeg anbefale dig at prøve det. MSH ´s liter pris på den små 80 kr er billigt.

M.V.H.
Gerner
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

Hvad går den der vodka-kur ud på ?

/Kim
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

den kan læses om på http://www.lars-sebrallsa.de
I korte træk: man tilsætter vodka til små mænger dagligt. (starter med 0,5ml per 100L og øger til 1,5ml per 100L, der er en god tabel på hans side)
De bakterier der nedbryder No3, gøres mere aktive og formere sig hurtiger ved tilsætningen af ethanol, (nogen kender det måske emd en sukker knal i ferskvands akvarier) men da man ikke kan købe ren ethanol herhjemme uden er der brækmiddel i det, bruger man vodka da det er det tætteste man kommer på ren ethanol.
Jeg fulgte kuren og mine no3 værdier havlverede sig hver uge.

Nogen bruger det som dagligt tilsætning, hvis man har et overbelastete akvarier. Lars S. har også havet et vodka filter du kan købe og slutte til.

Kuren bør dog kun anvendes hvis du har gennemgøret alle andre muligheder for hvorfor du har højt No3. (døde fisk, fyldt filter osv.) Hvis der er en anden årsag til du har højt no3, holder kuren dog kun midlertidigt, til du får fjernet årsagen.

Kuren er harmløs og skader intet, du opbygger bare en god og stærk koloni af bakterier.

De fleste nitrat filtere du kan købe kører faktisk på ethanol basis. Her tilsætter du det bare selv, men læs på hans hjemmeside f'ør du går i gang, mener også der er en engelsk beskrivelse.
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20
Postnummer: 2300 København S
Geografisk sted: Amager

Indlæg af Struck »

skal der bruges appelsin eller æble juice..... :)
Akvarie nørd i 20 år.... og jeg elsker det stadig
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

sipora

Indlæg af nielsk »

Nogen som vil dele en spand i Århus - gerne flere. Jeg vil gerne bestille den hjem. Det er jo småpenge hvis man virkeligt kun skal bruge de små mængder pr. liter akvarievand.
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

nogen i kbh?
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8970 Havndal
Geografisk sted: Demstrup

Indlæg af Nolan »

gernerhahn skrev:den kan læses om på http://www.lars-sebrallsa.de
I korte træk: man tilsætter vodka til små mænger dagligt. (starter med 0,5ml per 100L og øger til 1,5ml per 100L, der er en god tabel på hans side)
De bakterier der nedbryder No3, gøres mere aktive og formere sig hurtiger ved tilsætningen af ethanol, (nogen kender det måske emd en sukker knal i ferskvands akvarier) men da man ikke kan købe ren ethanol herhjemme uden er der brækmiddel i det, bruger man vodka da det er det tætteste man kommer på ren ethanol.
Jeg fulgte kuren og mine no3 værdier havlverede sig hver uge.

Nogen bruger det som dagligt tilsætning, hvis man har et overbelastete akvarier. Lars S. har også havet et vodka filter du kan købe og slutte til.

Kuren bør dog kun anvendes hvis du har gennemgøret alle andre muligheder for hvorfor du har højt No3. (døde fisk, fyldt filter osv.) Hvis der er en anden årsag til du har højt no3, holder kuren dog kun midlertidigt, til du får fjernet årsagen.

Kuren er harmløs og skader intet, du opbygger bare en god og stærk koloni af bakterier.

De fleste nitrat filtere du kan købe kører faktisk på ethanol basis. Her tilsætter du det bare selv, men læs på hans hjemmeside f'ør du går i gang, mener også der er en engelsk beskrivelse.
Hmm ?
Det website er der godt nok ikke meget ved....

/Kim
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 8210 Århus V

Re: sipora

Indlæg af Mikkel E »

nielsk skrev:Nogen som vil dele en spand i Århus - gerne flere. Jeg vil gerne bestille den hjem. Det er jo småpenge hvis man virkeligt kun skal bruge de små mængder pr. liter akvarievand.
Jeg kunne også godt bruge noget.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

gernerhahn skrev:Kære Carsten. Jeg har nu ikke nogle økonomiske interesser i at fremhæve dette produkts overordentlig gode egenskaber.
Da dette er et hobby forum hvor man som lægmand kan komme med sine egne erfaringer, positive som negative, så ser jeg ingen grund til at man bliver afkrævet en kemisk afhandling for alt hvad man foreslår, vi kan jo ikke alle være havbiologer!
Jeg kan kun sige for mit vedkommende at da jeg havde problemmer med No3 hjalp Lars Sebrallas råd mig, og siden jeg gennemførte en vodkakur for akvariet, (og for mig selv*G*) og efterfølgende bruger Siporax, har jeg kun haft O værdier.
Dette er en personlig erfaring, og den deler jeg gerne ud af.

Bare fordi du msåke i tidens løbet har brugt andre produkter der har været udråbt som vidundermiddler, uden held, er det lidt usagligt at at have en genneral negativ holdning til andre positive erfaringer, men da dette er et bruger forum har du selvfølgelig lov til det, fred være med det.

Men nu er der ingen i denne tråd der faktisk sælger Siporax, selv MSH, søgte bare nogen at lave fælles køb med, så jeg forstår ikke komentar med "økonomisk vinding".

Nogen gange må man prøve noget nyt, og der sker store fremskridt på saltvandsfronten i dissse år, og det må du da med dine mange års effering da også kunne se, og at bruge 109 kr. på et produkt for at prøve det af, er vel ingen stor udgift sammenlignet med havd vi ellers bruger penge.

Måske brude du mere hæfte dig ved at der ikke har været nogen der har utalt sig negativt om produktet efter at havde brugt det.

Kære Carsten: skeptis er sundt, men hvis der som her kun er positive erfaringer, så virker det lidt surt. Du kan jo prøve at læse på de amerikanske og tyske sider og se om du finder nogen der har haft negative efaringer med det.
Eller vil jeg anbefale dig at prøve det. MSH ´s liter pris på den små 80 kr er billigt.

M.V.H.
Gerner

Hvis du havde kommet frem med dine iagtagelser inden, der lige pludseligt var en som ville sælge/medimportere det, så havde min skebsis nok været mindre.
Men hvis det har en så revolutionerne virkning, så undrer det mig meget at andre inden for den her alt for dyre hobby ikke er kommet på den tanke mange år tidligere, og havde skrevet om det.
Du læser med på tyske forums, smid lige et link eller 2 hvor der er andre som er lige så begrejsteret som dig.
Jeg gider ikke lede efter nogen som har haft negativ erfaring med det,
for det er nok sværere at bevise årsagen til problemerne end dem der
har fået løst sine problemmer ved hjælp af det.
Hvor ved du at det er siporaxen, og ikke vodkaen der har fjernet problemmet??
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

vodkaen løse mit problem, siporaxen holder mig no3 fri fremover...... har siden jeg tog kuren fået 3 fisk mere og to anemone uden at det har kunne ses på værdieren.
Grunden til jeg ikke har fortalt om mine iagtaelser og mit eget setup før, er fordi man som altid bliver hakket ned på herinde hvis man ikke bruger, 20 % levende sten, alt for kraftig skummer, HQI og J.J. svovl filter.
Så derfor gider jeg ikke udbasnoere om mine forhold, blot for at møde kritik og skulle man løbe ind i et problem, hakker folk bare ned på ens steup istedet for at komme med råd.

Men nu da vi snakker om setup og erfarringer, så syndes jeg nu heller ikke jeg kan se billeder af dit akvarie, eller en beskrivelse af hvad du selv har.

Hvis du vil lede efter negative opleveleser må du selv søge, det gider jeg ikke bruge min tid på.
Jeg nævner bare at jeg har gode erfaringer med produktet. Jeg besvare gerne spørgsmål om det, men en diskusion og forsvar mon en der bare er negativ på forhånd gider jeg ikke spilde min tid på.

Så men mindre du har noget kontruktiv, negativt eller positivt, at tilføje til denne diskusion, så syndes jeg du burde prøve produktet eller undlade at snakke om et produkt du intet ved om.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

At du kommer ind fra højre og pludseligt ser et problem i at jeg ikke har smidt billeder ud på nettet af mit akvarie har da vist ingen relevans i denne henseende.
Og i øvrigt er der billeder at mit akvarie hvis du leder nok efter dem!

Nu var det heller ikke lige frem negative beretninger jeg bad om, men postitive!

Lige den sidste linie, sikke en gang vrøvl at fyre af. Du lyder lige præcist som en forhandler der forsøger at forsvare sit produkt, uden egentligt at have noget fornuftigt agument.
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Kære Carsten!
Lige at få det hele på det rene. Du undrer dig over at jeg ikke havde nævnt mine erfaringer med produktet før, jeg gav dig en begrundelse derfor.
Jeg ser intet problem i om du har billede eller beskrivelse eller ej, - det står folk frit for. Men når du undrer dig over at jeg ikke har nævnt mine erfaringer, tillader jeg mig bare at undre mig over at dine erfaringer og evt. billede ikke er sådan lige til at finde.
Men da denne diskusion er ved at dreje sig fra en produktomhandling til person fnider, hvilket ikke var min mening at det skulle være, anser jeg vores diskusion for at være slut nu. Hvis du, eller andre, har spørgsmål til mine erfaringer med produktet er du/i hjertelig velkommen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

gernerhahn skrev:Kære Carsten!
Lige at få det hele på det rene. Du undrer dig over at jeg ikke havde nævnt mine erfaringer med produktet før, jeg gav dig en begrundelse derfor.
Jeg ser intet problem i om du har billede eller beskrivelse eller ej, - det står folk frit for. Men når du undrer dig over at jeg ikke har nævnt mine erfaringer, tillader jeg mig bare at undre mig over at dine erfaringer og evt. billede ikke er sådan lige til at finde.
Men da denne diskusion er ved at dreje sig fra en produktomhandling til person fnider, hvilket ikke var min mening at det skulle være, anser jeg vores diskusion for at være slut nu. Hvis du, eller andre, har spørgsmål til mine erfaringer med produktet er du/i hjertelig velkommen.

Du kan ikke læse ret meget her! Logisk jeg ikke har erfaringer med "vidundermidlet" når jeg aldrig har brugt det.
At du ikke kan læse noget om mine erfaringer, undrer det mig en hel del.
for jeg synes da nok at jeg komer frem med det, når der er noget der skal fremhæves.

Jeg mangler stadig at få de succes beretninger om emnet, som du påstår findes.
gernerhahn
Reactions:

Indlæg af gernerhahn »

Kære Carsten: find dem selv, jeg er ikke nogen google maskine.
Du skal bare søge på siporax i div. forums, det er vel ikke så svært.

og nu gider ikke jeg diskutere dette med dig mere, for det er nu dig er mangler argumenteren - du har ingen effering med produktiet, kender ingen der bruger og gider ikke sætte dig ind i det. Du har bare en, citat: "indædt modvilje mon noget der udråbet som vidundermiddel" ikke særlig sagligt, så kan vi blive eninge om at slutte denne diskusion inden vi for alvor bliver uvenner og personfnideren tager over?

Med venlig hilsen
Gerner
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

det var på tide.... den samtale er jo løbet helt ud i sandet... Skal vi ikke holde os til tråden. Er der andre der har gode erfaringer?
Brugeravatar
seier
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
19
Geografisk sted: vordingborg

Indlæg af seier »

jeg tror ikke dette produkt er så gavnligt for os saltvandsakvarister da det vil være supergodt for at huse arobe bakterier. Det er vist sjældent et problem i saltvand at få nok af disse bakterier nærmest omvendt.folk med no3 problemer rådes ofte til at fjerne disse filtermaterialer, biobolde mv. det er anarobe bakterier vi skal have plads til og det er nok der problemet ligger i mange akvarier da betingelserne for disse er sværere at opnå i stort omfang men ,store levende sten der er meget porøse og dybe vil nok være det bedste ellers er sand selvfølgeligt en god mulighed men med de problemer der følger med der.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Siporax virker.... sådan er det bare, det er dets porøsitet der giver grobund for anarobe bakterier og dermed nedbrder nitrat. Har man et nitrat problem vil det gavne at bruge siporax, men er værdierne i akvariet i forvejen iorden har det ikke nogen effekt. Siporax gør ikke andet end det de levende sten også gør..... om det ene eller andet så har den største overflade, ved jeg ikke og det kan nok heller ikke opgøres da levende sten jo er megt forskellige. Fordelen ved siporax fremfor et svovlbaseret eller andet nitrat filter er at det bare kører og ikke er noget der skal indjusteres og evt. tilsættes foder i form af enten vodka eller forskellige vædsker eller pulvere.
Det eneste negative jeg vil sige om siporax er at Sera nok er lidt optimstiske når de opgiver at en given mængde kan klare X antal liter akvarie..... men sådan er det jo (næsten) altid med producent opgivelser.
mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Struck
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
20

Indlæg af Struck »

lige et spørgs mål til ronny:

Hvorfor har du Nitratfilter? Og ikke Siporax
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Men Ronny, hvordan skulle der kunne dannes anarobiske bakterier i et meget porrøst materiale med høj gennemstrømning?
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af Lord Mike »

Jeg har ikke nogen erfaringer med dette "vidunder" produkt. Men en ting har jeg da lært i denne hobby, at når et produkt bliver kaldt for et "vidunder" produkt så skal dette altid tages med et gran salt. (bare tænk på Miracle Mud)

Men lad os nu høre fra dem der har taget den beslutning at prøve, det kunne jo være at vores skepsis bliver omvendt.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Struck: jeg har et nitratfilter fordi jeg i sin tid købte et brugt......det er dog ikke ibrug :-)
Mads: på overfladen er der stor gennemstrømning men det er der ikke indeni ringene..... ligesom ved levende sten!
Jeg har et 530 liters som jeg lige har sat op (ferskvand) til det er jeg igang med at lave et biofilter på 128 liter og deri kommer der 10 liter siporax.
I et alm. godt kørende akvarie med mange levende sten er siporax overflødige idet stenene klarer opgaven, ved ved overbelastning kan det hjælpe med at holde NO3 i et acceptabelt leje.
mvh
Ronny Madsen
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"