Uv til bekæmpelse af cyano og dino'er?
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1993
Uv til bekæmpelse af cyano og dino'er?
Jeg har leget en del med tanken om forekomsten af cyano og dino'er og hvorfor de pludselig nærmest eksploderer i akvarier.
De lever af fotosyntese og bakterier som jeg forstår det... Kunne det så ikke hænge sammen med at akvarievand kan være, til tider, nærmest ekstremt mættet af bakterier, modsat havvand der er meget fattig på bakterier?
Især cyano blomstrer efter brug af vsv eller biopellets, hvor vandet ,udover det bliver fattigt på nitrat og fosfat , jo også bliver mættet med bakterier.
Så istedet for at rette focus på nitrat og især fosfat, kunne det så ikke være vejen frem at begrænse bakterierne i vandet med et UV filter, for derved at tage maden fra dem?
De lever af fotosyntese og bakterier som jeg forstår det... Kunne det så ikke hænge sammen med at akvarievand kan være, til tider, nærmest ekstremt mættet af bakterier, modsat havvand der er meget fattig på bakterier?
Især cyano blomstrer efter brug af vsv eller biopellets, hvor vandet ,udover det bliver fattigt på nitrat og fosfat , jo også bliver mættet med bakterier.
Så istedet for at rette focus på nitrat og især fosfat, kunne det så ikke være vejen frem at begrænse bakterierne i vandet med et UV filter, for derved at tage maden fra dem?
Bo Engelquist Christiansen
Min akvarietråd: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 08#p864808
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Re: Uv til bekæmpelse af cyano og dino'er?
Fint du tog dette punkt op fra den anden tråd - det er bestemt værd at diskutere
Der er ingen tvivl om at et kraftigt UV-filter (mindst 39 Watt) kan reducere mængden af cyano og bakterier i vandfasen. Dette burde begrænse opblomstringen af såvel cyano som dinoflagellater, som spiser bakterier. Men hvad med den pulje af cyano og bakterier, der sidder på overflader? Jeg er usikker på om UV har en effekt her...
Hvad siger I, som permanent kører med UV? Oplever I dino/cyano udbrud selv hvis nitrat/fosfat er i bund?

Der er ingen tvivl om at et kraftigt UV-filter (mindst 39 Watt) kan reducere mængden af cyano og bakterier i vandfasen. Dette burde begrænse opblomstringen af såvel cyano som dinoflagellater, som spiser bakterier. Men hvad med den pulje af cyano og bakterier, der sidder på overflader? Jeg er usikker på om UV har en effekt her...
Hvad siger I, som permanent kører med UV? Oplever I dino/cyano udbrud selv hvis nitrat/fosfat er i bund?
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
Jeg kører 24/7 med et 36 watts UV filter, mest for at begrænse parasitter og for at det i tilgift giver krystalklart vand.
cyano problemer har jeg ikke oplevet antydning af i mit nuværende system og mine værdier er helt i bund...
Jeg har for år tilbage oplevet massive cyano problemer 2 gange- første gang da jeg røg med på biopellets-bølgen. Anden gang da jeg eksperimenterede med vsv.
Mht cyano der sidder på overflader, så tror jeg det er en kompination af døde zoner(manglende cirkulation) og bakteriemættet vand der, tilsammen, skaber ideelle forhold for algen...
Jeg skal lige nævne at det alene er tanker jeg gør mig, baseret på egne erfaringer- samt det faktum at vi faktisk har alt for mange bakterier i akvarievand i forhold til havvand...
cyano problemer har jeg ikke oplevet antydning af i mit nuværende system og mine værdier er helt i bund...
Jeg har for år tilbage oplevet massive cyano problemer 2 gange- første gang da jeg røg med på biopellets-bølgen. Anden gang da jeg eksperimenterede med vsv.
Mht cyano der sidder på overflader, så tror jeg det er en kompination af døde zoner(manglende cirkulation) og bakteriemættet vand der, tilsammen, skaber ideelle forhold for algen...
Jeg skal lige nævne at det alene er tanker jeg gør mig, baseret på egne erfaringer- samt det faktum at vi faktisk har alt for mange bakterier i akvarievand i forhold til havvand...
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Er ikke helt sikker på at jeg er enig i de betragtninger. Ikke fordi jeg som sådan har noget belæg for det modsatte, ud over min egen erfaring.
Bo. Hvis du kan huske mit gamle setup, 1120 liters med 2 fragmentakvarier koblet på. Vandkvaliteten var 100% den samme.
I det store akvarie, var der ikke skyggen af cynao, hvorimod det øverste af fragmentakvarierne havde det jævnligt, især i den tid hvor det var varmt.
Det nederste havde en smule men ikke noget af betydning.
Cyanoen startede altid øverst lige ved udløbet fra returen.
Men efter et par behandlinger med Boyds chemiclean var det væk. Og samtidig blev lyset skiftet til T5 rør fra en 150W hqi
Bo. Hvis du kan huske mit gamle setup, 1120 liters med 2 fragmentakvarier koblet på. Vandkvaliteten var 100% den samme.
I det store akvarie, var der ikke skyggen af cynao, hvorimod det øverste af fragmentakvarierne havde det jævnligt, især i den tid hvor det var varmt.
Det nederste havde en smule men ikke noget af betydning.
Cyanoen startede altid øverst lige ved udløbet fra returen.
Men efter et par behandlinger med Boyds chemiclean var det væk. Og samtidig blev lyset skiftet til T5 rør fra en 150W hqi
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
Jeg oplevede cyano der startede i døde zoner, de par gange jeg havde det- men da det først fik rigtigt fat- ja, så bredte det sig til hele akvariet...
Hvad gør chemi clean helt præcis? Er det ikke et bakteriedræbende middel...?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Det lette svar er at Boyds Chemiclean fjerner cyanobakterier. Men det er ikke et bakteriedræbende middel.engelquist skrev:Jeg oplevede cyano der startede i døde zoner, de par gange jeg havde det- men da det først fik rigtigt fat- ja, så bredte det sig til hele akvariet...
Der har tidligere været forlydender om at det var ren Erythomycin, og at det derfor blev forbudt i Europa.
Men Boyds benægter at det er Erythomycin, men hvad det så er vil de jo selvfølgelig ikke ud med.
I mit nuværende akvarie fik jeg for nogle måneder siden et udbrud, og det behandlede jeg med B C, og det forsvandt straks.
Efter noget tid dukkede det op igen, og med nok en behandling forsvandt det og har ikke vist sig senere.
Jeg har ikke bemærket noget negativt i behandlingen af akvariet og alt stod flottere end nogen sinde efter de 2 behandlinger.
Og jeg synes det virker som om akvariet er blevet mere stabilt efter de 2 behandlinger.
Nu skal det jeg har skrevet ikke tages som udtryk for at jeg går ind for at bombardere akvariet med kemikalier, for det er stik omvendt.
Men er uheldet ude, og der ingen umiddelbar løsning er, så brug det.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Husk at skummeren KOGER totalt over
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
I forhold til brug af kemikalier, er det vel interessant om det istedet kan udsultes ved at begrænse mængden af bakterier i vandet..?
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
engelquist skrev:I forhold til brug af kemikalier, er det vel interessant om det istedet kan udsultes ved at begrænse mængden af bakterier i vandet..?
Det er noget som er meget vanskeligt at afgøre. Det kræver jo laboratorie prøver over længere tid.
Men da helt sikkert at vandskifte er med til at svække cyanoen, om det så er ved færre bakterier eller lavere nærings indhold i vandet har jeg intet bud på
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg har også haft tanken omkring UV. Jeg har et Uv anlæg fra Water.dk på, men bruger det stort set aldrig.
Jeg tror, at det må være den samme afvejning, som den der er omkring skummeren. Den (både skummer og UV) fjerner givet vis en masse af de bakterier, som vi gerne er foruden.
Men den fjerner sikkert også en del af dem vi gerne vil have og som har en positiv effekt på systemet.
Det er nok ikke risiko for at vi slår alt ihjel, for det er jo kun dem der er i vandsøjlen som rammes.
@ Carsten Jeg oplever det samme med min fragtank. Den er også koblet på mit system, men reagerer fuldstændig anderledes.
Jeg har også pt lidt Cyano angreb i fragtanken, men stort set intet i DT.
Jeg vil mene, at det har med udskiftningen af vandet at gøre. Selvom jeg har en Tunze 1000L til at forsyne fragtanken, så sker der kun en fortynding og ikke en udskiftning af vandet.
Man har lavet forsøg med frugtfarve, for at undersøge hvor lang tid der går før vandet i det tilkoblede (fragtanken) kan betegnes, som værende identisk med hele det samlede system.
Der går væsentlig længere tid end man skulle tro. Så bakteriefaunaen er sikkert heller ikke den samme.
Da jeg sluttede min fragtank på systemet, havde jeg fyldt den med frisk saltvand og sluttede den til. Det svarede til et normalt vandskift, så det burde ikke give problemer.
Men den opførte sig som et nystartet akvarie, med algefase og hele molevitten. Flemming havde forøvrigt advaret mig om, at det ville ske. Jeg troede ikke helt på, at det forholdt sig sådan, men han havde ret.
Så selvom de er koblet på det samlede system, så er det i følge min erfaring, individuelle tanke, med hver deres biologi og reaktionsmønster.
Det synes kun som om, at dårlige ting fint vandrer rundt. Montisnegle ryger feks fint rundt til alle akvarier i systemet.
Erik
Jeg tror, at det må være den samme afvejning, som den der er omkring skummeren. Den (både skummer og UV) fjerner givet vis en masse af de bakterier, som vi gerne er foruden.
Men den fjerner sikkert også en del af dem vi gerne vil have og som har en positiv effekt på systemet.
Det er nok ikke risiko for at vi slår alt ihjel, for det er jo kun dem der er i vandsøjlen som rammes.
@ Carsten Jeg oplever det samme med min fragtank. Den er også koblet på mit system, men reagerer fuldstændig anderledes.
Jeg har også pt lidt Cyano angreb i fragtanken, men stort set intet i DT.
Jeg vil mene, at det har med udskiftningen af vandet at gøre. Selvom jeg har en Tunze 1000L til at forsyne fragtanken, så sker der kun en fortynding og ikke en udskiftning af vandet.
Man har lavet forsøg med frugtfarve, for at undersøge hvor lang tid der går før vandet i det tilkoblede (fragtanken) kan betegnes, som værende identisk med hele det samlede system.
Der går væsentlig længere tid end man skulle tro. Så bakteriefaunaen er sikkert heller ikke den samme.
Da jeg sluttede min fragtank på systemet, havde jeg fyldt den med frisk saltvand og sluttede den til. Det svarede til et normalt vandskift, så det burde ikke give problemer.
Men den opførte sig som et nystartet akvarie, med algefase og hele molevitten. Flemming havde forøvrigt advaret mig om, at det ville ske. Jeg troede ikke helt på, at det forholdt sig sådan, men han havde ret.
Så selvom de er koblet på det samlede system, så er det i følge min erfaring, individuelle tanke, med hver deres biologi og reaktionsmønster.
Det synes kun som om, at dårlige ting fint vandrer rundt. Montisnegle ryger feks fint rundt til alle akvarier i systemet.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Munthe
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2650 Hvidovre
- Saltvand siden?: 1979
- Geografisk sted: Hvidovre/Thailand
Hvad UV filter køre du med Bo.engelquist skrev:Jeg kører 24/7 med et 36 watts UV filter, mest for at begrænse parasitter og for at det i tilgift giver krystalklart vand.
Mit ferskakvarium 877 liter weisglas i front sump 2x112 liter.
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
jeg husker ikke lige mærket, men det er en 36watts kineser model...
- Munthe
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
Ha ha okey kan du huske hvor du købt det?.engelquist skrev:jeg husker ikke lige mærket, men det er en 36watts kineser model...
- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Det er interessant at sammenkoblede akvarier ikke reagerer som et samlet system. Kan det alene være pga. flow, at der er forskel?
- Engelquist
- Site Admin
- Reactions:
- 21
Du får et link her: http://saltvandsbutikken.dk/odyssea-filter-p-1139.html" onclick="window.open(this.href);return false;Munthe skrev:Ha ha okey kan du huske hvor du købt det?.engelquist skrev:jeg husker ikke lige mærket, men det er en 36watts kineser model...
- Munthe
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
Super tak for det.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg har ingen anelse om, hvorfor de gør sådan.nbd skrev:Det er interessant at sammenkoblede akvarier ikke reagerer som et samlet system. Kan det alene være pga. flow, at der er forskel?
Men det er et faktum, at de reagerer som to separate akvarier, på trods af at de er koblet på samme system - i hvert fald hos mig.
Om de vil gøre det på sigt, kan jeg af gode grunde ikke vide.
Men jeg vil da prøve at undersøge lidt mere om det, når tiden tillader det. En af mine gode biologvenner kan måske komme op med et forlag.
Indtil videre må jeg nøjes med at undre mig.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Om uv hjælper imod cyano bakterier skal jeg ikke kunne bedømme, men i mit eget akvarie hvor jeg kører med uv 24/7 har jeg stadig et område i akvariet hvor cyano stor trives trods lave værdier, i mit tilfælde er det niók mere ude lukket pga for dårlig cirkulation i dette ramte område. Så jeg tror nu ikke at uv vil have den store effekt overfor at begrænse cyano i akvariet, men er da helt sikker på at det er fordi vi har for mange bakterier i vores øko systemer at cyano stortrives, jeg tænker mere tit på om det er fordi vi har en for ens formet bakterie stamme i akvarierne, altså om vi mangler andre bakterie stammer til og holde de dårlige lidt i skak.
Jeg har tidligere brugt red slime remover til og fjerrne cyano og så vidt jeg husker skulle det vidst være ren antibiotika for og slå en masse bakterier ned. (kan være jeg er forkert på den)
Det er noget sjovt noget med de sammen koblede akvarier, for en del år siden da mit akvarie havde kørt i over et år koblede jeg en lille 128 ltr til mit system, dette akvarie blev der hæld sand, døde sten og så en lille cirkulation pumpe i. Min plan var det skulle fungere som et fragment akvarie, men dette måtte jeg opgive til sidst da det blev fuldstændigt tilsøbet i mange forskellige alge typer samt en masse cyano. Så det endte med og blive mit refugium som så kunne holde både cyano og mange alge typer ude fra mit display akvarie, så det var jo nærmest win win alligevel.
Dette refugium blev så pillet fra da jeg lagde akvariet om til fiske akvarie for nogle år siden, men den dag i dag hvor jeg er røget tilbage til koraller og har døjet med forskellige alge og lidt cyano i display, har jeg tit overvejet og prøve at sætte sådanne et ekstra akvarie til igen på samme måde som sidst, det kunne jo være det kunne hjælpe mig igen.
Mvh Thue
Jeg har tidligere brugt red slime remover til og fjerrne cyano og så vidt jeg husker skulle det vidst være ren antibiotika for og slå en masse bakterier ned. (kan være jeg er forkert på den)
Det er noget sjovt noget med de sammen koblede akvarier, for en del år siden da mit akvarie havde kørt i over et år koblede jeg en lille 128 ltr til mit system, dette akvarie blev der hæld sand, døde sten og så en lille cirkulation pumpe i. Min plan var det skulle fungere som et fragment akvarie, men dette måtte jeg opgive til sidst da det blev fuldstændigt tilsøbet i mange forskellige alge typer samt en masse cyano. Så det endte med og blive mit refugium som så kunne holde både cyano og mange alge typer ude fra mit display akvarie, så det var jo nærmest win win alligevel.
Dette refugium blev så pillet fra da jeg lagde akvariet om til fiske akvarie for nogle år siden, men den dag i dag hvor jeg er røget tilbage til koraller og har døjet med forskellige alge og lidt cyano i display, har jeg tit overvejet og prøve at sætte sådanne et ekstra akvarie til igen på samme måde som sidst, det kunne jo være det kunne hjælpe mig igen.
Mvh Thue
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
- Saltvand siden?: 2012
Dengang jeg koblede min fragtank på mit system, præcis som dig Erik, der reagerede det også med algefase osv.
Jeg havde endda rigtig meget flow gennem fra returen til fragtanken, men alger det kom der. Der var ingen forskel i selve display tanken eller nogen målbar forskel generelt. Men først kom de brune alger på glas osv og så blev de mere grønne over tiden. Efter nogle uger var det helt fri og kørte super. Lidt underligt, da det jo bare var en ren glas tank med sit eget lys og cirkulation. Ingen nye sten eller noget......
Jeg havde endda rigtig meget flow gennem fra returen til fragtanken, men alger det kom der. Der var ingen forskel i selve display tanken eller nogen målbar forskel generelt. Men først kom de brune alger på glas osv og så blev de mere grønne over tiden. Efter nogle uger var det helt fri og kørte super. Lidt underligt, da det jo bare var en ren glas tank med sit eget lys og cirkulation. Ingen nye sten eller noget......
Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- apfolmer
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 7120 Vejle Øst
- Geografisk sted: vejle
Da jeg sidst havde cyano problemer, hjalp mit 39w deltec UV ik på det
Havde lav no3 og po4, men det som hjalp mig mest, var at tilføje mere power på de hvide dioder i min MITRAS led lampe
For blåt lys, og/eller mangel på den hvide del af spektret , øger også risiko for cyano
Havde lav no3 og po4, men det som hjalp mig mest, var at tilføje mere power på de hvide dioder i min MITRAS led lampe
For blåt lys, og/eller mangel på den hvide del af spektret , øger også risiko for cyano
***** ApFolmer@hotmail.com *****