-Dette er fortsættelsen fra Durin's Geiss m/underskab: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=44842" onclick="window.open(this.href);return false;
- hvor jeg vil ændre lidt på teknik, antal LS, opbygning af LS, lave flere huller i underskabet til bla. blæser nummer 2 og gå tilbage til et klassisk sump design med tre rum: Skummer / Refugium / Retur...
AKVARIUM:
300L Geiss (100Lx60Dx50H) m/underskab og top i højglans hvid...
SUMP:
Selvbyg på 80cm x 40h x 45d m/3 rum.
TEKNIKLISTE:
Lampe:
DIY LED Lampe m/53 Cree 3W. (PAS PÅ NÅR I LIMER LINSER PÅ LED, JEG FIK LIM IND PÅ FLERE LED SOM NU LYSER LIDT MINDRE END DE SKULLE...
![:BA](./images/smilies/thumbsdown.gif)
![Græder :G](./images/smilies/tudeface.gif)
Cirkulation:
TUNZE 6095 m/Silence Clam X 2 med Tunze 7096 USB controller til variabelt flow
TUNZE Silence 2400L/H Returpumpe
Andet teknik:
Jæger varmelegeme 300W
TUNZE Temp Controller til varmelegmet (Overtages måske af en GHL på et tidspunkt)
TUNZE Osmolator
ATI PowerCone 200i.
GHL Profilux 3.1N eX - Styre lyset og måler temp, Ph og Redox
GHL Dosering til Balling
Lampe i underskabet, som dem man har under et køkkenskab, m/lille neonrør til lys...
PC Blæser 80mm til at holde underskabet fri for fugt. (Skal sætte en mere i.)
BYGNING AF NY SUMP:
AKVARIEDELEN:
Til at starte med vil jeg anbefale at man køber et billigt akv. og bygger det om med skillerum, da det er dyrt i glas og tid at lave det fra bunden af...
Jeg har brugt 550,- kr. til glasset alene og der er rent skåret, dvs. at man skal selv slibe det for ikke at skære sig på det - en slibning skulle koste ca. 600,- kr. ekstra... (Så er et akv. fra Tjekkiet igennem Carsten, DecOcean ca. samme pris måske endda billiger og man slipper for arbejdet...)
- Kiler er kun i brug ved omstilling og fjernes før man fuger akvariet, så kan man fuge det hele af én omgang...
- Vinkelskruetvingerne fjernes dagen efter, man har fuget...
- Det ville nok have været nemmere at ligge bundgalsset på plast, så man kunne kure lidt til siderne ved opstilling af glasset, da det klister sig fast i malertapen...
- Så kunne kilerne bare tapes på side glassene i stedet for...
- Og man kunne komme maler tape udenpå hjørnerne for at undgå at glasset skrider på det glatte plast i stedet for at lade tapen holde nedenunder som jeg gjorde... - det var nemlig et problem når glasset blev sat et par mm forkert og klisterede sig fast i malertapen...
Jeg har brugt 1 time på opstilling + 1 time og 15min. på at lime og er nu nået til at skrabe den tynde film af der ligger uden for selve fugen og det er med til at ødelægge den lige linie, da jeg ikke startede med noget at styre kniven efter, brug en lineal...
Set i bakspejlet ville det nok have være en rigtig god idé at sætte malertape på begge sider af fugerne også, således at man efter at have fuget og trukket efter med fugemestersættet eller lign., kunne trække tapen af mens silikonen var flydende og derved trække det overskydende lim af som jeg havde meget bøvl med at rense af... - Jeg skrabede en del rester af med knivbladet og derefter køkkenrulle med Acetone...
Så er jeg nået til tæthedstest og slibning af glas, så man ikke kan skære sig på det ...
- Havde helt klart været bedre at slibe glaskanterne FØR bygning af akvariet...
SELVE SUMP DELEN:
Så til montering af de 4 glas til rumopdeling... (Det er her normale mennesker starter med at lave deres sump...
![sneaky2 :sneaky2:](./images/smilies/sneaky2.gif)
- Det tog noget længere tid end forventet at sætte glas i... - over en time for det jeg brugte længest tid på...
- Jeg brugte korn 150 m/vand på til at slibe alle tilgængelige kanter og det burde have været noget finere sandpapir, helst smergle lærred, da jeg har lidt grater på glasset pga. det var lidt for groft sandpapir til glas...
![:beer: :beer:](./images/smilies/beertoast.gif)