brown jelly disease ??
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
brown jelly disease ??
Hej alle
Da jeg kom hjem sent i går aftes kom jeg hjem til et lidt ærgeligt syn, jeg har en lille koloni af monti digitata i 3 forskellige farver, de har alle vokset rigtig flot det seneste år og alle 3 startet op fra frag og var eller nået op på en rigtig flot str. Men da jeg kom hjem i går var de alle 3 helt hvide og smurt ind i brunt snask som hang i store trevler ud over de døde koraller. Jeg har før læst om sygdommen som hedder brown jelly, og efter hva jeg er kommet frem til, er det desværre nok det mine koraller er ramt af. Og hva jeg kunne læse mig frem til skulle det desværre være noget som smittter forfærdeligt, så jeg sugede så meget snask ud som muligt og fjernede de dødende pinde. Og håber så på det ikke spreder sig.
Men hva dælen er det lige kommet af, er det en bakterie man har i akvariet som bare ligger og lurer. Eller er det en sygdom som skal behandles på en eller anden måde. Håber i kan komme med lidt indput til hva der evt kunne være galt siden jeg har fået det møg.
Alle vandværdier har ligget stabilt, og no3 samt po4 ligger på et lavt niveau som jeg syntes den skal.
Det eneste jeg kan se der skulle være sket er at min monti er blevet lidt forbrændt på en enkelt pind af min hammer koral, og da der så er dødt væv har denne sygdom måske nemmere ved og tage fat.
Er der nogen man kan gøre for at dette ikke spreder sig
Mvh Thue
Da jeg kom hjem sent i går aftes kom jeg hjem til et lidt ærgeligt syn, jeg har en lille koloni af monti digitata i 3 forskellige farver, de har alle vokset rigtig flot det seneste år og alle 3 startet op fra frag og var eller nået op på en rigtig flot str. Men da jeg kom hjem i går var de alle 3 helt hvide og smurt ind i brunt snask som hang i store trevler ud over de døde koraller. Jeg har før læst om sygdommen som hedder brown jelly, og efter hva jeg er kommet frem til, er det desværre nok det mine koraller er ramt af. Og hva jeg kunne læse mig frem til skulle det desværre være noget som smittter forfærdeligt, så jeg sugede så meget snask ud som muligt og fjernede de dødende pinde. Og håber så på det ikke spreder sig.
Men hva dælen er det lige kommet af, er det en bakterie man har i akvariet som bare ligger og lurer. Eller er det en sygdom som skal behandles på en eller anden måde. Håber i kan komme med lidt indput til hva der evt kunne være galt siden jeg har fået det møg.
Alle vandværdier har ligget stabilt, og no3 samt po4 ligger på et lavt niveau som jeg syntes den skal.
Det eneste jeg kan se der skulle være sket er at min monti er blevet lidt forbrændt på en enkelt pind af min hammer koral, og da der så er dødt væv har denne sygdom måske nemmere ved og tage fat.
Er der nogen man kan gøre for at dette ikke spreder sig
Mvh Thue
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Re: brown jelly disease ??
Det lyder lidt mærkeligt at en Montipora skulle have fået Brown jelly, det er efter Bornemann kun LPS der får det.
Bornemann skriver også at det kan komme af for dårlig vandkvalitet og for høj temperatur. Desværre kan værdierne i vandet være fine, men indholdet af bakterier og lign. være højt.
Men du har gjort det rette, fjernet hvad der var inficeret, og så erder kun at håbe på det ikke breder sig
Bornemann skriver også at det kan komme af for dårlig vandkvalitet og for høj temperatur. Desværre kan værdierne i vandet være fine, men indholdet af bakterier og lign. være højt.
Men du har gjort det rette, fjernet hvad der var inficeret, og så erder kun at håbe på det ikke breder sig
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Kan det ikke være RTN - også det brune du har observeret været resterne af det blødevæv fra korallerne som hænger tilbage på skelettet.
SPS : Stability provides succes
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Tak for svar begge 2
Carsten : Ja jeg havde også læst det mest var lps det gik ud over men det vidste mit akvarie så ikke hehe Tror du er inde på noget af det rigtig med evt at bakterie tallet er for højt eller det bare er nogle helt forkert stammer der er der. Men hva kan man lige gøre overfor det, kan det være ilt mangel ??
Niels: Jeg har før set væv hænge i laser ved feks RTN, og sådan så det ikke ud, ærgeligt jeg ikke tog et billed af det for så ville du kunne se det ikke var væv men rent brunt gele ligende substans. Virkelig noget rigtigt ulækkert noget.
Carsten : Ja jeg havde også læst det mest var lps det gik ud over men det vidste mit akvarie så ikke hehe Tror du er inde på noget af det rigtig med evt at bakterie tallet er for højt eller det bare er nogle helt forkert stammer der er der. Men hva kan man lige gøre overfor det, kan det være ilt mangel ??
Niels: Jeg har før set væv hænge i laser ved feks RTN, og sådan så det ikke ud, ærgeligt jeg ikke tog et billed af det for så ville du kunne se det ikke var væv men rent brunt gele ligende substans. Virkelig noget rigtigt ulækkert noget.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Jeg har også fået sådan noget snask i toppen af min Hystirx. Det breder sig voldsomt, men stort set kun der.
Jeg har læst, hvad jeg har kunne finde om det på nettet og det er de samme informationer som du har fundet.
Primært LPS, meget smitsomt, fjerne inficerede koraller og så håbe det bedste.
Jeg mener dog at noget tyder på, at det hos mig er en bakterieinfektion som primært trives hvor der er ilt, ikke så meget flow og godt med lys.
Altså i overfladen, hvor korallerne er vokset helt op til toppen af akvariet. Man kan også se det i forbindelse med bølgebrydere (på undersiden) og ved overløb.
Derfor tror jeg de tre faktorer er nødvendige for at det kan trives.
Jeg har klippet toppen af min Hystrix, så der kommer mere flow henover og suger så, med en pipette, alt det jeg kan ud et par gange om ugen.
Det ser ikke ud til at brede sig hos mig. Det er ikke "nede" i revet. Dog fik en M.digitata lidt i mellem grenene, men det tror jeg kommer fra en tot der rev sig løs.
Det anbefales forøvrigt, at man standser cirkulationen når man suger det ud, eller piller en inficeret koral ud - netop for at forhindre at det spredes.
Jeg er ikke sikker på, at det er det som der tales om på de fleste RC tråde. Det her er ikke nær så aggressivt, virker det som.
Erik
Edit: Tog lige et billede med mobilen. Der er ikke så meget pt. da jeg lige har suget det ud.
Men lidt er der da.
Ser dit lige sådan ud Thue?
Jeg har læst, hvad jeg har kunne finde om det på nettet og det er de samme informationer som du har fundet.
Primært LPS, meget smitsomt, fjerne inficerede koraller og så håbe det bedste.
Jeg mener dog at noget tyder på, at det hos mig er en bakterieinfektion som primært trives hvor der er ilt, ikke så meget flow og godt med lys.
Altså i overfladen, hvor korallerne er vokset helt op til toppen af akvariet. Man kan også se det i forbindelse med bølgebrydere (på undersiden) og ved overløb.
Derfor tror jeg de tre faktorer er nødvendige for at det kan trives.
Jeg har klippet toppen af min Hystrix, så der kommer mere flow henover og suger så, med en pipette, alt det jeg kan ud et par gange om ugen.
Det ser ikke ud til at brede sig hos mig. Det er ikke "nede" i revet. Dog fik en M.digitata lidt i mellem grenene, men det tror jeg kommer fra en tot der rev sig løs.
Det anbefales forøvrigt, at man standser cirkulationen når man suger det ud, eller piller en inficeret koral ud - netop for at forhindre at det spredes.
Jeg er ikke sikker på, at det er det som der tales om på de fleste RC tråde. Det her er ikke nær så aggressivt, virker det som.
Erik
Edit: Tog lige et billede med mobilen. Der er ikke så meget pt. da jeg lige har suget det ud.
Men lidt er der da.
Senest rettet af crazy seahorse tirs 20. maj 2014 12:55, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hej Erik
Dejligt og høre lidt om hvordan du oplever det i dit akvarie, men desværre så de koraller det ramte i mit, er nede i midten af akvarie, hvor de får godt med flow. Og ville ønske jeg kunne sige det ikke var så aggressivt, men det tog desværre livet af en samlet koral på over 20cm i dia på under 20 timer, så håber godt nok på det ikke spreder sig, for så tør jeg ikke komme hjem i aften.
Jeg må jo håbe på det bedste, men kunne være dejligt og vide hva der evt var galt, eller om man kunne gøre noget for det ikke kom igen.
Starf: Alle mine koraller har fået jod bade (coral desinfektion) inden de er kommet i akvariet, men det betyder jo selvfølgelig ikke man går fri. Desværre er det jo ikke alle koraller der er lige nemme at tage op og at behandle, men vil da helt klart have det i tankerne hvis det skulle gå ud over mine lps og så give dem et jod bad
Mvh Thue
Dejligt og høre lidt om hvordan du oplever det i dit akvarie, men desværre så de koraller det ramte i mit, er nede i midten af akvarie, hvor de får godt med flow. Og ville ønske jeg kunne sige det ikke var så aggressivt, men det tog desværre livet af en samlet koral på over 20cm i dia på under 20 timer, så håber godt nok på det ikke spreder sig, for så tør jeg ikke komme hjem i aften.
Jeg må jo håbe på det bedste, men kunne være dejligt og vide hva der evt var galt, eller om man kunne gøre noget for det ikke kom igen.
Starf: Alle mine koraller har fået jod bade (coral desinfektion) inden de er kommet i akvariet, men det betyder jo selvfølgelig ikke man går fri. Desværre er det jo ikke alle koraller der er lige nemme at tage op og at behandle, men vil da helt klart have det i tankerne hvis det skulle gå ud over mine lps og så give dem et jod bad
Mvh Thue
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Farve og konsistens kunne godt minde lidt om det men det virkede meget værre, den bedste måde jeg nærmest kan forklare det, var at det nærmest ligende der var ild i korallen altså at flammerne var brun slim. det så meget voldsomt ud.crazy seahorse skrev:
Men lidt er der da.
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Hvis jeg lader der gå en uge mellem jeg suger det ud, så kan det også få lange udtrukne strenge (mit bedste udtryk lige nu).
Er dit også nemt at suge ud?
Jeg har, efter et godt fif fra Tostra som var her en dag, fundet ud af den bedste metode hos mig er den omtalte pipette.
Det er nærmest gelé-agtigt i konsistensen og ikke til at tage med en pincet. Prøver man det, går det bare fra hinanden og spredes med flowet.
Så rådet om at stoppe flowet er sikkert ultra vigtigt.
Tostra benyttede det med pipetten, når han fjerner cyano. Det var et rigtig brugbart fif han gav mig.
Hvis dit er nede i revet, så ville jeg suge det ud i forbindelse med vandskift, evt med en tyndere slange med et Pvc rør på (tyndere end dem vi normalt bruger til vandskift).
Jeg tror det er en 12mm Pvc jeg anvender til sådan noget. Slanger kan fås i de fleste velassorterede akvarieforretninger.
Erik
Er dit også nemt at suge ud?
Jeg har, efter et godt fif fra Tostra som var her en dag, fundet ud af den bedste metode hos mig er den omtalte pipette.
Det er nærmest gelé-agtigt i konsistensen og ikke til at tage med en pincet. Prøver man det, går det bare fra hinanden og spredes med flowet.
Så rådet om at stoppe flowet er sikkert ultra vigtigt.
Tostra benyttede det med pipetten, når han fjerner cyano. Det var et rigtig brugbart fif han gav mig.
Hvis dit er nede i revet, så ville jeg suge det ud i forbindelse med vandskift, evt med en tyndere slange med et Pvc rør på (tyndere end dem vi normalt bruger til vandskift).
Jeg tror det er en 12mm Pvc jeg anvender til sådan noget. Slanger kan fås i de fleste velassorterede akvarieforretninger.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- StarF
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9530 Støvring
- Saltvand siden?: 2007
- Geografisk sted: Støvring
Ligner meget det jeg døjede med i mit gamle akvarie(for mange år siden). Det starte i enkelte koraller, og endte med at overtage hele akvariet. det gav Massiv koral død. DinoXal tog det dengang, sammen med en uges mørklægning. Sug det op, gerne flere gange om dagen. Jeg brugte en grøn luftslange, så kunne man skrabe det af... Det mærker som snot..
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
en anden kur kan være at bumpe temperaturen et par grader op i baljen så når næste sommer kommer og rummet bliver varmt er baljen allerede varm og der vil ikke være dødsfald eller jelly snot
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Jeg vil da prøve trikset med pipetten, der kan der da være noget om at man bedre kan komme ind med den, men hvis det går så stærk som det gjorde med den koral i går så når jeg jo nærmest ikke og se den komme inden det er for sent. Og jo det er meget nemt og suge op er jo bare slim agtigt. Men vil da holde godt øje det næste stykke tid, tak for råd erik.
Ole: Hva snakker vi om med hensyn til og hæve temperaturen, tænker du det er fordi der har været for store svingninger evt. Har da godt nok ikke kigget på hva den har været her i weekenden men den plejer og ligge mellem de 25-26 grader
Ole: Hva snakker vi om med hensyn til og hæve temperaturen, tænker du det er fordi der har været for store svingninger evt. Har da godt nok ikke kigget på hva den har været her i weekenden men den plejer og ligge mellem de 25-26 grader
- peder
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 1974
- Geografisk sted: 8961 Allingåbro
Havde et par Acan som led af skidtet, brugte Revive coral cleaner fra three Little fishes efter et par bade kom de sig fint, har dem for øvrigt stadigvæk 

Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
"stå ej til søs lad de andre stå"
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
-
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8520 Lystrup
- Saltvand siden?: 2006
Efter mine personlige erfaringer går det ultra stærkt med Brown Jelly i LPS. Har heldigvis kun oplevet det en gang. Intet som blev nødfragmenteret overlevede. Men døende og sunde koraller stod side ved side. Det var et lille LPS system jeg havde koblet på mit hovedsystem.
Det jeg egentligt bare vil sige er jeg tror der allerede nu beskrives flere forskellige sygdomme/infektioner i denne tråd. Men Brown Jelly dækker jo også bare over at vi ikke ved hvad der sker. Jeg mener at have læst en artikel tidligere hvor der var dyrket en vibro bakterie fra det brune slim - altså en cholera fætter. Men ellers er man/vi vist stadig på bar bund
Det jeg egentligt bare vil sige er jeg tror der allerede nu beskrives flere forskellige sygdomme/infektioner i denne tråd. Men Brown Jelly dækker jo også bare over at vi ikke ved hvad der sker. Jeg mener at have læst en artikel tidligere hvor der var dyrket en vibro bakterie fra det brune slim - altså en cholera fætter. Men ellers er man/vi vist stadig på bar bund
SPS : Stability provides succes
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
ole. skrev:en anden kur kan være at bumpe temperaturen et par grader op i baljen så når næste sommer kommer og rummet bliver varmt er baljen allerede varm og der vil ikke være dødsfald eller jelly
24-26gr stresser ihverfald nogen dyr hvis man har indbygger ifra den mer centrale del af det tropiske stillehav.problemet er igen tommelfinger regler man har jo et miks maks af dyr ifra forskellige kilder i baljenThue skrev: Ole: Hva snakker vi om med hensyn til og hæve temperaturen, tænker du det er fordi der har været for store svingninger evt. Har da godt nok ikke kigget på hva den har været her i weekenden men den plejer og ligge mellem de 25-26 grader
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Hehe ja vores problemer ligger jo nok nogen gange i at vi har alle verdens havene samlet i en lille øko som vi så skal prøve at få til og fungereole. skrev:ole. skrev:en anden kur kan være at bumpe temperaturen et par grader op i baljen så når næste sommer kommer og rummet bliver varmt er baljen allerede varm og der vil ikke være dødsfald eller jelly24-26gr stresser ihverfald nogen dyr hvis man har indbygger ifra den mer centrale del af det tropiske stillehav.problemet er igen tommelfinger regler man har jo et miks maks af dyr ifra forskellige kilder i baljenThue skrev: Ole: Hva snakker vi om med hensyn til og hæve temperaturen, tænker du det er fordi der har været for store svingninger evt. Har da godt nok ikke kigget på hva den har været her i weekenden men den plejer og ligge mellem de 25-26 grader

Heldigvis 7-9-13 så stoppede det der hjemme ved kun at tage mine montier med sig, så håber ikke jeg ser det i fremtiden igen. Men det har da helt klart nok noget og gøre med svingninger i temperatur, for syntes jeg kan følge lidt på mine lps at de hænger lidt med mulen, så tænker at temperatur svingninger har evt øget bakterierne og at den er hårdt for beboerne, at de lige skal vende sig til det. Men det er jo kun et gæt