HQI højde over vandspejl
- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2300 København S
- Geografisk sted: Maltagade 5, st. 2300 København S
HQI højde over vandspejl
Nu vil jeg gerne høre hvad folk mener er korrekt, hvad angår hvor højt man skal hænge sin HQI over vandspejlet.
Jeg har selv min hængende omkring 10 cm over, er det fint nok, eller hvad mener folk.
Jeg har selv min hængende omkring 10 cm over, er det fint nok, eller hvad mener folk.
Niels C. Christensen
330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

330 L + 76 L sump/refugium, skimmerbeast 1200P, 2 x Tunze nano, 250 W Ufo Classic HQI

- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Det kan selvfølgelig være at det bliver flottere hvis jeg hæver min HQI.
Det kunne være at man skulle forsøge sig med det.
Men vil det ikke gøre det sværere for lyset at nå bunden, altså så skal man måske rykke nogen af korallerne opad i akvariet.
Det kunne være at man skulle forsøge sig med det.
Men vil det ikke gøre det sværere for lyset at nå bunden, altså så skal man måske rykke nogen af korallerne opad i akvariet.
Niels C. Christensen

- Robcus
- Rev haj
- Reactions:
- 18
Du skulle bare vide.
Tænkte mere på intensiteten af lyset, da det jo bliver brudt i vandet, derved vil koncentrationen af lys der rammer lige netop korallerne jo falde, men det er sikkert så lidt, så det måske er lige meget.
Tænkte mere på intensiteten af lyset, da det jo bliver brudt i vandet, derved vil koncentrationen af lys der rammer lige netop korallerne jo falde, men det er sikkert så lidt, så det måske er lige meget.
Niels C. Christensen

Jeg har mine to hqi´er ca. 30 cm over vandoverfladen. Det er jo først når lyset rammer vandoverfladen, at det bliver dæmpet. Det giver også en bedre spredning i akvariet (afhængig af reflektorene selvfølgelig). Og der er betydelig forskel på den varmestråling der rammer vandet, end hvis de hænger 10 cm over vandoverfladen.
Desuden er det nemmere at komme til i baljen uden at skulle til at hæve lamperne i mellemtiden.
Desuden er det nemmere at komme til i baljen uden at skulle til at hæve lamperne i mellemtiden.
- Hvam
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8541 Skødstrup
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Skødstrup "Uptown"
Min sidder 10 cm over men jeg regner med at hæve dem med 5 cm, Jeg har ikke problemer med varmen da de sider i et akvastabilamatur og aluet afleder varmen.
Når fatter er sur og vranten og gnaven, skal han blot have lidt ekstra kræs i maven!
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
Nyt 860l projekt www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=15941&highlight=
Mit opdært af klovne www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=3&t=30935
- BatLuder
- Kejser fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Århus V
- Kontakt:
Lys bevæger sig meget nemmere gennem luft end gennem vand, så afstanden over akvariet betyder kun noget for spredningen af lyset. Tænk på hvor lidt forskel der er på hvor lyst der er på stranden på en solskinsdag i forhold til på Himmelbjerget på en solskinsdag. Hvis du så igen sammenligner med en solskinsdag hvor du er dykket ned på 100 m dybde, så vil du se en forkel pludselig. Så du skal ikke være bange for at hæve din lampe.