Robotarm til cirkulationspumper
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Robotarm til cirkulationspumper
Nu har jeg efterhånden set flere udenlandske akvarier der gør brug af en "robot-arm" som svinger fra side til side med en cirkulationspumpe. Er det noget der er værd, at overveje eller hvad siger I?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det tror jeg ikke de gør, men der er mindre chance for at skidt og møg samler sig når vandstrømmen hele tiden ændrer sig.Olsen skrev:men hvad skulle formålet være med en svingende arm? Bliver koraller og fisk mindre stressede af at vandets flow ændres hele tiden?
Mange blødkoraller han også godt lide en varieret strømning.
Og stenkoraller ender ikke lige som træerne på vestkysten med at bøje til den ene side.
Dog fylder den altformeget i vores små akvarier, og prisen snakker vi slet ikke om.
Jeg har også haft kig på den robot-arm og syntes den ser mig noget kluntet ud......og så til den pris. Hvis det handler om at få varieret flow så skidtet ikke samler sig, kan et par stream pumper der kører interval også gøre arbejdet. Mit eget setup kører på den måde og det virker ganske upåklagelig....der bliver virkeligt rørt rundt og cirkulationen ændrer sig hele tiden på grund af interval-systemet.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Geografisk sted: Aalborg
- Kontakt:
Et måske billigt alternativ - for DIY'eren - kunne være en modificeret havesprinkler
Hvis man kun beholder selve sprinklerhuset og erstatter eventuelle metal-dele med pvc. - Så kan man vel sætte det direkte på udløbet fra ens returpumpe.
(Sprinkleren skal nok ikke lige være gul!)
Sprinkler-beskrivelse
mvh
Ryan - som ikke selv har forsøgt

Hvis man kun beholder selve sprinklerhuset og erstatter eventuelle metal-dele med pvc. - Så kan man vel sætte det direkte på udløbet fra ens returpumpe.
(Sprinkleren skal nok ikke lige være gul!)
Sprinkler-beskrivelse
mvh
Ryan - som ikke selv har forsøgt
- Vedhæftede filer
-
- Sprinkler
- sprinkler1.jpg (24.24 KiB) Vist 2091 gange
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
han skriver også, at man skal skifte metal ud med pvc!
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905