Osmose

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Jalockin
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Helsinge

Osmose

Indlæg af Jalockin »

nu er jeg træt af høje unødvendige værdier i akvariet, men hvis man køber et omvendt osmose anlæg, kan man så bare sætte det til at "lave" noget vand et par dage før man skal skifte vand eller skal det sidde til 24/7 ?
Ikke fordi det ikke ville være rart med automatisk påfyldning osv. men det vil pengepungen ikke lige være med til endnu ;)
Og nu kan man jo få masser af omvendte osmose anlæg der kan "lave" X antal litter om dagen, men hvor tit har man brug for 500ltr osmose vand om dagen ?
Og hvis man laver lidt rigeligt hvor længe kan det tåle at stå i en dunk/beholder ? og kan det holde længere hvis man har smidt et powerhead i ?
Masser af spørgsmål håber jeg kan få nogle svar.
360L under planlægning
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Et osmose anlæg er ikke nødvendigt at have monteret fast. Deter nok de absolut færreste der har.
Den opgivede kapicitet, er under nogle helt specielle forhold, trykket i røret skal være meget højt og vandets temperatur x grader.
Der er ingen grund til at lave flere liter end nødvendigt, selvom vandet godt kan gemmes i rene dunke.

Hvad er det for nogle " høje unødvendige værdier"?
MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
Kontakt:

Osmose

Indlæg af MSH »

Hej

Jeg tror også jeg ville starte som Carsten skriver og afdække behovet :wink:

De fleste bruger faktisk ikke mere end 40-60 liter osmosevand om ugen. Når de så alligevel køber de kraftige anlæg med 430 liter i døgnet skyldes to ting:
1. Anlægget laver meget hurtigt de ønskede f.eks. 40 liter og anlægget skal ikke stå og kører i flere døgn.
2. Spildprocenten er meget lille ved de kraftige anlæg. Når de har pumpe på er spildprocenten under 50%

Et super godt anlæg fra Aqua Safe med en 190 liters membran. Dette betyder således at hvis ALLE forudsætninger er tilstede vil anlægget lave 190 liter osmosevand i døgnet
Forudsætninger som:
1. Vandhanevand på 20 grader - de fleste har nok kun vand på 6-10 grader
2. Vandhanetryk på 3-6 bar - de fleste har lige omkring 3 bar
3. Vandværdier hvor vandet er mellemhårdt GH15 - de fleste har hårdere vand
4. og hvad der ellers er af forskelle i vandværksvandet verden over.

Hvad betyder det så for et Osmoseanlæg hvis alle vilkårerne nu ikke er iorden?

Hvis dit vand nu ikke lever op til punkt 1+2+3+4 så kan et sådan Osmoseanlæg med en 190 L/D membran så måske kun lave 90-100 liter Osmosevand i døgnet
Men det værste er ....................
Spildprocenten bliver meget stor når/hvis forudsætningerne ikke er tilstede. Det er jo ikke helt ligemeget om du skal smide 1 eller 3 eller 5 eller 7 liter affaldsvand i afløbet for hver liter Osmosevand du laver....vel

Løsningen:
De store anlæg har to kæmpe fordele:
1. De har hele to membraner hvor membran nr. 2 renser affaldsvandet fra membran nr. 1.
2. De har en Boosterpumpe som giver membranerne de optimale 125 PSI driftstryk som de kræver hvilket betyder at spildvandet kommer helt ned på kun 50% (1 L Osmose = kun 1 L spildvand)

Mit råd:
Bruger du kun 20 - 30 liter Osmosevand om ugen har du mere end nok i et alm anlæg. Bruger du 50-100 liter pr. uge ville jeg vælge de store da de er hurtigere, nemmere og billigere i drift.............og så er der noget specielt over et anlæg med Boosterpumpe .......... Vi er vel alle lidt udstyrsnørder :lol: :lol:

Mvh.
Michael
Brugeravatar
Jalockin
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
18
Postnummer: 3200 Helsinge
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Helsinge

Indlæg af Jalockin »

Carsten skrev:Hvad er det for nogle " høje unødvendige værdier"?
Det er nok primært nitrat jeg synes der er for højt, da det fra mit hanevand er omkring 10, når jeg så fylder lidt vand i akvariet (det er ikke så stort men der fordamper en del på et 60ltr, når der sidder en HQI over) så får algerne masser af dejlig næring - og har ikke lyst til at blive til kalkalger. Men der er sikkert også mange andre dejlige stoffer i vandet som jeg ikke har målt for da jeg bor på landet.
Men ville også købe et osmose anlæg da jeg står og vil opgraderer til et noget større akvarie.
360L under planlægning
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvis du alligevel skal ud og ofre kassen, så synes jeg du også skal investere i et silicat filter. Selvom det hedder et silicat filter så tager det alt muligt andet, som er smuttet gennem osmoseanlægget, og er vel nok noget af det reneste du kan få af vand, uden at have destileret det.
Sådan et filter fåes til omkring 50 Euro. Og det holder i meget lang tid, især når det er koblet bag på et osmosefilter.
MSH
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Se min Profil for flere oplysninger
Kontakt:

Osmose

Indlæg af MSH »

Hej
Der tales rigtig meget omkring Silicatfiltre herinde - uden at nogen egentlig taler varianter og typer af anlæg...................Jeg mener dog at man bare skal have et aqua teknic ANI "N" efter et Osmoseanlæg for at få resten væk - det mener jeg er nok :wink:

kan vi få det bekræftet/afkræftet :lol:
Et Aqua Teknic ANI N koster som 1 liters filter jo under 700 kroner hvilket jo ikke er en Herregård - Men er det nok?

Mvh.
Michael
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

De andre er billigere og mindst lige så effektive. Det er en total afsalter
som er i filteret som indeholder 1,2 liter af det.
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"