VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Min debut som reje-kirurg

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
OleJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2013

Min debut som reje-kirurg

Indlæg af OleJ »

Jeg har siden anskaffelsen af en ca. 2-3 cm lang Dannebrogsreje til mit første saltvands akvarie, gået og undret mig over at den så ud til at have en "gevækst" på den ene side, oppe ved rejens gælle kammer. Efter noget research fandt jeg frem til at det var en isopod parasit fra Bopyridae familien. Efter yderligere research fandt jeg ud af at den skulle væk, med mindre jeg ville være sikker på at miste rejen.

Efter at have lokket rejen i en hjemmelavet fælde, fik jeg den flyttet over i en bøtte med lav vandstand, hvor operationen skulle foregå.
Rejen var dog ikke synderligt samarbejdsvillig, men efter lidt tid fik jeg den fikseret. Stadig under vand, og med hjælp fra en pincet lykkedes det mig at få fat på parasitten og dreje lidt på den, hvorefter den slap sit blodsugende tag i rejen gæller. Herefter skyndte jeg mig at fjerne rejen fra bøtten, da jeg havde læst at isopoden kunne finde på at "nød-gyde" når den blev fjernet fra sin vært, så den blev skyllet med rent saltvand og sat tilbage i akvariet.

Indgrebet kostede desværre to bagben og et stykke antenne, disse gror dog forhåbentligt ud igen ved næste hamskifte.
Her et par timer efter er der begyndt at komme gang i patienten igen, og den er atter tilbage på arbejde hvor den p.t. er i gang med en guldvask af min Hugo. :biggrin:

Nu må tiden vise om den overlever, men hellere have givet operationen en chance, end at overlade den til den visse død.

Her følger lidt billeder:

Billede
Rejen før operation, læg mærke til bulen.

Billede
Isopoden efter "afmontering" - en grimmer lille karl!

Billede
Patienten efter OP, den sidder lige og sunder sig. Læg mærke til at bulen stadig er der, men nu mangler fyld!
---------------
Venligst,
Ole
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2010

Re: Min debut som reje-kirurg

Indlæg af toni »

Hej Ole

Spænende læsning og fedt med fotodokumentation. Håber rejen får det godt efter indgrebet :)
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

Fedt! Godt gået.

Jeg lavede et lignende indgreb på en Oxycirrites typus jeg havde for år tilbage.
mchr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
13
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af mchr »

Det må næsten være sådan noget der skal i wiki´en, under kirugiske indgreb!
Brugeravatar
OleJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af OleJ »

Hehe, jeg fik i hvert fald sved på panden! Det er absolut ikke ligetil at fumle rundt på 2 cm reje, når man er udstyret med kæmpe hænder som jeg! ... Og nej, spar de dumme kommentare! :T

Men kan da oplyse at patienten ser ud til at trives fint, den tonser rundt i baljen på sit evige OCD flip som den plejer. :K
---------------
Venligst,
Ole
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

OleJ skrev:Hehe, jeg fik i hvert fald sved på panden! Det er absolut ikke ligetil at fumle rundt på 2 cm reje, når man er udstyret med kæmpe hænder som jeg! ... Og nej, spar de dumme kommentare! :T
:K :K :K
Besvar

Tilbage til "Sygdom"