840 liters, Lukket

Forum for Akvarier 801+ Liter
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2010

Re: 840 liters + 650 sump, Seriemorder i baljen???

Indlæg af toni »

Thomas fra Stockholm skrev:Tak for svar, jeg har på de Svenske sider læst om at de tager et rør og borren masse små huller i så de kan få ind næsen og nuppe fodret som de andre ikke kan nå.
Jeg bør nok selv komme i gang med tørfodder/pellets da jeg vel smider i 2-3 plader frost i om ugen og det er nok derfor jeg har Cyano PT. (og min Naso får dagligt alger fra sumpen samt trykkerne får fisk)
Du har ikke mulighed for at lave gratis Oliver fodder i en sump?

Jeg er dog ikke så pisse nervøs for næring i min balje, med 2200 liter totalt og godt og blandet der tager bort næring PO4 har jeg dog nok, grundet for meget fodring en ubalance mellem NO3 og PO4.

Sally var jeres kuffertfisk? Var/er ret imponeret over jeres mod. Har læst meget ondt om dem, men som man siger, what comes around....

Ang dyre koraller så har jeg en Pomacanthus annularis i min main DT, er lidt nervøs :) Skal ned i det lille 480 DT igen.
Tror jeg må prøve det med røret :) Tak for tippet :GO

Men sally var en lightfoot krabbe, så det er jo primær skaldyr kirurgerne går efter i øjebikket.. men vil jo gerne beholde resterende i baljen, så håber det var nogle engangs foreseende... Har haft rejetelling i nat og der mangler i alt 3 dannebrogsrejer :( Så nu må xanthurumen godt lukke munden. Og det sjove er jo at det ikke er tale om små rejer, det er jo kæmpe da de også har gået i vores baljer i over 3 år, troede ikke de kunne gabe over så meget, men der tog vi fejl. Vi har også lidt ubalance mellem NO 3 og PO4 , eller det vil sige en stabile værdier på No3 = 2,5 og PO4 fra 0,03 til 0,05. Derfor er det altid alger på bagvæg desværre og vores stensetning var ikke helt gennemtænkt for det er svært med at komme der bag og skrabe den ren for alger nu som korallerne vokser til.. men så får de i det mindste alger at græsse på dagen lang...

Men henhold til kuffertfisken, så er det mikkels yndlingsfisk, men vi er ved at vurdere hvorvidt den får komme over i det nye DT. Hvis den kradser af i nuværende er det ikke så slemt med 80 - 75 % vandskifte, men når vi kommer op på 5000 liter i det ny, så er det måske lidt at tænke over. Det er ikke sådan lige at producere så meget på kort tid og bare med saltet der skal til på vandskifte, kan den fisk aldrig betale sig i værdi...
kenneth olsen skrev:
Hold kæft det ser godt ud! :GO :W :W :W
Tak Kenneth :) Vi er også rigtig glade for det som det står lige nu. Det er vækst over feltet. :beer:
nielsk skrev:Jeg fodrede en overgang med levende fjordrejer men måtte opgive da mine kirurger gik helt amok og kom til skade og væltede sten og koraller når de jagtede rejerne. Og mine paletter arbejdede sammen som en stime på jagt - rigtigt fedt at observere.
Mikkel er vores rejefarmer, så når vi engang får det store op og en flok kunne det være sjovt at afprøve lidt jagt :) Men det det sviner jo med hensyn til korallerne, så det bliver ikke for tit. Og så må vi hellere sørge for at stenene ikke kan vælte, det kan blive en farlig affære :eek:
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Thomas fra Stockholm »

Je en eller flere Chelmon er meget højt på ønskeliste, undre dog hvordan min lille blå hidsigprop skulle reagere, men nu har jeg fået mod til at prøve, de kan jo altid gå i min 480'er om de skulle få for mange tæsk.

5000 liter :y selv planere jeg lidt mindre, 3-4½ m^3 totalt. Skal få lidt op på min tråd i weekenden om det projekt.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

Thomas fra Stockholm skrev:Je en eller flere Chelmon er meget højt på ønskeliste, undre dog hvordan min lille blå hidsigprop skulle reagere, men nu har jeg fået mod til at prøve, de kan jo altid gå i min 480'er om de skulle få for mange tæsk.

5000 liter :y selv planere jeg lidt mindre, 3-4½ m^3 totalt. Skal få lidt op på min tråd i weekenden om det projekt.
Bare husk at de kan gå i acan :BA Glæder mig til at se din nye tråd, vores 5000 liters eventyr starter som småt om 2 uger :)
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Perfekt, jeg ser enormt meget frem mod den tråd, skal blive meget inspirerende og lærerigt (mine forventninger ;))
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Indlæg af nielsk »

Det gør jeg også! Kan der ikke løftes nogle slør allerede nu - mål, placering osv..
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Ej, det er ikke helt ok, pleaseeeee, kan man få en ide om hvor stor DT bliver?
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 2990 Nivå

Indlæg af Han$en »

Det måler 400 x 96 x 125 cm ;)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=12&t=65935" onclick="window.open(this.href);return false;
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

nielsk skrev:Det gør jeg også! Kan der ikke løftes nogle slør allerede nu - mål, placering osv..
Jamen Niels, vi var så heldig at få erhvervet os det fra Himmerland golfcenter :)

Det måler 4 m langt x 1,20 m højt x 0,90 m dybt som giver 4800 liter vand. Vi laver en special sump der kan stå under som nok vil ligge på 2500 - 3000 liter, hvilket bringer os op på næsten 7 - 8000 liter vand, så det bliver det næste oceanarie i hals ;)

Det får lov til at stå i vores stue, så vi kan nyde det til enhver tid fra sofaen :) Vi laver en tråd når vi får demonteret det og taget det hjem. Mikkel må også lave om på rammen da konstruktionen som den er nu ikke tillader sump under, Men det skal nok blive godt :GO :GO :GO vi glæder os :)
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

Han$en skrev:Det måler 400 x 96 x 125 cm ;)

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=12&t=65935" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeps du har ret, det er jo 125 cm højt :) og 96 cm dyb :GO dårlig hukommelse i farten :) det er jo fredag...
Billede
niko9260
Foxface
Foxface
Reactions:
12
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af niko9260 »

Hold da helt op det lyder til og blive vildt glæder mig til og følge det nye akvarie så skal der sku shoppe flere koraler, det ved jo i er vilde med hahaha held og lykke med det hele
mit shallow reef. 224 ltr +170 ltr sump LUKKET NED.
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=60292" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh Nikolaj
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

toni skrev: Jeps du har ret, det er jo 125 cm højt :) og 96 cm dyb :GO dårlig hukommelse i farten :) det er jo fredag...
Det er en seriøs omgang silikone der skal til i den balje.. :biggrin:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Ikke spor misundelig, jeg har jo ikke plads til det, max 3800 mm, og, og, og... :GO
Ser frem mod dette projekt, der er mange aspekter og erfaringer jeg håber at kunne drage nytte af senere
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

niko9260 skrev:Hold da helt op det lyder til og blive vildt glæder mig til og følge det nye akvarie så skal der sku shoppe flere koraler, det ved jo i er vilde med hahaha held og lykke med det hele
Tak for det :) Det bliver vildt, er faktisk bange for størrelsen og alt det vand, men det giver samtidig nye muligheder og da vores koraller står lidt pakket nu, får de derimod plads til at udfolde sig (masser) i det nye. Det bliver vores sidste og nok eneste akvarium på matrikelen!
Han$en skrev:
toni skrev: Jeps du har ret, det er jo 125 cm højt :) og 96 cm dyb :GO dårlig hukommelse i farten :) det er jo fredag...
Det er en seriøs omgang silikone der skal til i den balje.. :biggrin:
Tror det går et par kasser med silikone til dette ja. Og det må limes over flere omgange og ikke mindst adskillige dage. Skulle nødigt springe læk når det er fyldt til randen! :)
Thomas fra Stockholm skrev:Ikke spor misundelig, jeg har jo ikke plads til det, max 3800 mm, og, og, og... :GO
Ser frem mod dette projekt, der er mange aspekter og erfaringer jeg håber at kunne drage nytte af senere
Thomas, der skal nok komme en masse does and dont's ud af dette og vi vil gladelig dele det med jer. Har en masse problemstillinger listet op og de bliver med i den nye tråd, hvor gode råd bliver modtaget med kyshånd. Vi skal være 1000 % sikker inden opstart, da disse volumen giver lidt plads for få fejl ifølge prisen af evt om-start vil være :rolleyes:
Billede
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16

Indlæg af Han$en »

toni skrev:Tror det går et par kasser med silikone til dette ja. Og det må limes over flere omgange og ikke mindst adskillige dage. Skulle nødigt springe læk når det er fyldt til randen! :)
Ja for satan, der skal sgu arbejdes lidt.. Hvis i ender med at få lokket Henning, er det lige før han må flyve mig ind så der er 2 fugepistoler i gang. Det bliver en euforiserende oplevelse med de eddike-dampe der kommer til at dufte af nogle dage :hehe:
[center]Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
[/center]
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

Han$en skrev:
toni skrev:Tror det går et par kasser med silikone til dette ja. Og det må limes over flere omgange og ikke mindst adskillige dage. Skulle nødigt springe læk når det er fyldt til randen! :)
Ja for satan, der skal sgu arbejdes lidt.. Hvis i ender med at få lokket Henning, er det lige før han må flyve mig ind så der er 2 fugepistoler i gang. Det bliver en euforiserende oplevelse med de eddike-dampe der kommer til at dufte af nogle dage :hehe:
Ja puheee, ser frem til edikken... må på med masken og god udluftning :surgeon: Godt det er forår så alt kan stå åbent de dage! :GO
Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

På den anden side giver 8000 liter vand plads til flere mistag, ulykker sker ikke bare fra den ene dag til den anden. Det bliver meget mere observering, for ingen færdig "metode" er vel rigtig gearet til så store volume, bare Balling Light og KH buf kan jo let blive 1000 ml OM DAGEN. (jeg doserer 200 ml om dagen).
Vi må starte en indsamling så i kan få fyldt noget i baljen :) Jeg donerer gerne en håndfuld af mine flotteste fragger når systemet er klat til dem naturligvis.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

Thomas fra Stockholm skrev:På den anden side giver 8000 liter vand plads til flere mistag, ulykker sker ikke bare fra den ene dag til den anden. Det bliver meget mere observering, for ingen færdig "metode" er vel rigtig gearet til så store volume, bare Balling Light og KH buf kan jo let blive 1000 ml OM DAGEN. (jeg doserer 200 ml om dagen).
Vi må starte en indsamling så i kan få fyldt noget i baljen :) Jeg donerer gerne en håndfuld af mine flotteste fragger når systemet er klat til dem naturligvis.
ihh Tak Thomas, det lyder jo fornemt. Men det er en smule vej fra Aalborg til Stockholm :) Men den skal nok blive fyldt, bare ikke med det samme ;) Dette er nok et livs projekt :GO Vi kører normal balling nu og doserer tæt på 300 ml om dagen så det skal nok blive 1000 til 1500 hurtigt, når der kommer flere koraller i forhold til vandmasserne :)
Billede
Brugeravatar
Thomas fra Stockholm
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11

Vi tager bilen ned til Danmark næsten hver sommer, så næste sommer kan vi jo tage båden over fra Göteborg. Det er masser af interessant at kigge på i Nord Jylland som familien ikke har set, og så kan det jo være at Anders er kommet videre med hans projekt :Peace: så det kunne blive en hel tur ud af det.
Jeg har importeret koraller til Fyn tidligere, men om vinteren så jeg tror ikke det så pisse godt... Vi får at se, det er ikke så ofte jeg er Nord om vejle med jobbet, det er mest København mit arbejde bringer mig.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

Thomas fra Stockholm skrev:Vi tager bilen ned til Danmark næsten hver sommer, så næste sommer kan vi jo tage båden over fra Göteborg. Det er masser af interessant at kigge på i Nord Jylland som familien ikke har set, og så kan det jo være at Anders er kommet videre med hans projekt :Peace: så det kunne blive en hel tur ud af det.
Jeg har importeret koraller til Fyn tidligere, men om vinteren så jeg tror ikke det så pisse godt... Vi får at se, det er ikke så ofte jeg er Nord om vejle med jobbet, det er mest København mit arbejde bringer mig.
Dig og familien skal være velkommen forbi Oceanariet i Hals til den tid hvis det er :) :beer:
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Re: 840 liters + 650 sump, 11 måneders update med gæter

Indlæg af toni »

Så er der en lille bitte videoupdate på baljen . Den vokser godt og den er godt proppet med koraller, da vi har "jacobfisk" koraller på ferie :)

Fik lidt underligt lys på, men men... i må leve med det :) ellers så kommer der stor opdatering på baljens 1 år dag :beer:

Men værså god "Toni & Jacobfisk anno april 2014" :K

[video][/video]
Billede
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9200 Aalborg SV

Re: 840 liters + 650 sump 11 mdr update Toni & Jacobfisk bal

Indlæg af Monica&Jacob »

TOTALT SEJT. utroligt vi fik proppet så meget ned i jeres bajle. den var jo ikke ligefrem tom.

vores koraller kunne ikke kommet et bedre sted hen. ;-) ved de er i trygge hænder.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

jacobfisk skrev:ved de er i trygge hænder.
:yes:
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

jacobfisk skrev:TOTALT SEJT. utroligt vi fik proppet så meget ned i jeres bajle. den var jo ikke ligefrem tom.

vores koraller kunne ikke kommet et bedre sted hen. ;-) ved de er i trygge hænder.
Nu er det jo ikke sikkert i får dem tilbage :T læste i kontrakten og det der stod med småt... :beer:

Men so far so good :GO
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

Så er det snart 1 års fødselsdag i baljen, og derfor synes jeg det ville være sjovt med en 12 update, så i kan se forandringerne as we go :)

April 2013:
Billede
Maj 2013:
Billede
Juni 2013:
Billede
Juli 2013:
Billede
August 2013:
Billede
September 2013:
Billede
Oktober 2013:
Billede
November 2013:
Billede
December 2013:
Billede
Januar 2014:
Billede
Februar 2014:
Billede
Marts 2014:
Billede
April 2014:
Billede

Det har sket lidtde sidste 12 måneder må man sige. Håber i kan lide det :beer:
Billede
nielsk
Reactions:
19

Re: 840 liters, 12 mdr fotoupdate :)

Indlæg af nielsk »

Fed billedserie - og fedt at se jeres olivaceus blive voksen!
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

Tak Niels :biggrin: Det er nemmere med billeder end ord nogle gange.

Fik et super godt billede af olivaceus her den anden dag, det er taget med mobilen, så kvaliteten er derefter:
Billede

Den er blevet så flot :beer:
Billede
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
17
Postnummer: 2650 Hvidovre
Geografisk sted: Hvidovre

Indlæg af Bokelund »

Haha vi har samme tapet som jer ;)

Fed udvikling!
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

Haha sjovt. Men vores tapet er jo erstattet med levende i stedet :beer:

Og tak :)
Billede
nielsk
Reactions:
19

Indlæg af nielsk »

Det er godtnok blevet en flot fisk - og voksne olivaceus er svære at holde i god foderstand. Dem de har forsøgt med i vores lokale mini rev i Storcenter Nord i Århus bukkede fuldstændigt sammen på midten.
Hvad er væksten i cm ca - den må da være voksen 5-10 cm på et år
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

Hej Niels

Den den er ca 17 cm nu, så 9 -12 cm er ikke at tage fejl af. Vi købte den på ca 4 cm i januar 2013, helt citrongul og uden orange skulder. Så den har vokset sig flot! Skal nævnes den er ca. 2,5 cm over maven :embarassed: Er spændt på hvor meget mere den vokser når den kommer over i det ny med masser af plads til den :GO
Billede
Besvar

Tilbage til "Akvarier 801+ Liter"