VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Hvad koster det egentlig at have saltvand?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Hvad koster det egentlig at have saltvand?

Indlæg af FEM64 »

Jeg læste en gang et sted at en tommelfingerregel var, at saltvandshold koster ca. 1 kr. pr. L vand pr. måned. :y

Hvor kan jeg ikke huske mere men egentlig tror jeg det passer rimelig godt når jeg kigger på mit eget.

Ideen til tråden er egentlig mest en hjælp til nye saltvandsentuiaster og ikke så meget til de gamle herinde. Måske kan vi på denne måde undgå at man får startet op og finde ud af at man ikke kan eller vil bruge så meget på driften. Det er surt at opdage når man er startet. Det er dyrt at starte op men den daglige drift er bestemt også noget der skal med i budgettet synes jeg.

Jeg har set lidt efter det herinde men kan ikke rigtigt finde noget om det. Der har været en tråd men den gik lidt på saltblandinger.

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=65616" onclick="window.open(this.href);return false;

Jeg skal nok selv lægge ud. :GO
Senest rettet af FEM64 tors 27. feb 2014 14:10, rettet i alt 2 gange.
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Re: Hvad koster det egentlig at have saltvand?

Indlæg af FEM64 »

Jeg har i Excel lavet en rimelig præcis beregning på min daglige drift med alle enheder. Den er dog afhængig af f.eks. varme i rummet (varmeudstråling fra akvariet) så f.eks. varmelegemet er anslåede timer. Efter Cuben kom på kører mit 300W varmelegeme dog tæt på altid. Jeg bruger så ca. 14.500W dagligt eller knap 900,- kr. pr. måned i strøm alene. Jeg skifter 40 L vand hver weekend = 160,- kr. oveni (Red Sea Pro). Foder, Rowa m.m. bliver også til lidt så 1100,- til 1200,- kr. pr. måned vil jeg gætte på. Til drift alene. Så kommer der udskiftning af udstyr oveni. Hvad jeg har brugt på udstyr indtil nu tør jeg ikke gætte på men vi er langt på den gale side af 30K. :y

Jeg har ca. 1000 L kørende rundt i 3 akvarier (160+160+360L) og sump (400L). Balling, nitrat og fosfat filter, BM200 skummer og en blanding af LED og T5 lys. Plus computere og andet livsnødvendigt greg. :wink:
[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
20
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Indlæg af Hougaard »

Hmm... Jeg finder denne tråd fuldstændig sprængfarlig, da vi mangler et område på forummet der er "kone frit" :W
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Hougaard skrev:Hmm... Jeg finder denne tråd fuldstændig sprængfarlig, da vi mangler et område på forummet der er "kone frit" :W
Enig - hvis hun ser denne tråd mister jeg jo alt argumentation når hun står og vil bruge penge på noget i mine øjne totalt spild af penge hehe..
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Fedt indlæg ellers!!!!

Det blir spændende at se folks udregninger
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Hougaard skrev:Hmm... Jeg finder denne tråd fuldstændig sprængfarlig, da vi mangler et område på forummet der er "kone frit" :W
Både og.... Jeg har en go' ven som spiller keglebilliard. Det er hans hobby. Han er derfor TIT på værtshus (sjovt nok står de sådanne steder de borde) og får TIT øl også.

Vores hobby foregår hjemme, uden drikkevarer (kaffe er dog meget brugt) og giver sunde bekendtskaber (igen sammenlignet med min ven). :y
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

Det koster så meget :-)

[video][/video]
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
Brugeravatar
Gizze
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
14
Postnummer: 9750 Østervrå
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Gizze »

Jeg lånte et spar o meter og målte mine 140 Liter (40 l display og 100 liter sump)
Til ca 2500 kr om året (Målte over en weekend, så det kan selvfølgelige svinge lidt)

Det er ca 2 kr pr liter.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Med 10% vandskift pr. uge, lys i 12 timer om dagen, så burde jeg ende på ca. 2100,- om året for 75 liter vand.. Det kunne være værre :)
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Mic4700 »

Tør ikke begynde og regne på det , for er sikker på jeg bare får et chok over det :shock: syntes heller ikke alt skal gøres op i $$ penge , men en dyr hobby det er det :beer: vh. Michael
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

DENNE TRÅD SKAL BARE LUKKES NU :T :T :T

God tråd, men spørgsmålet er lige så svær at svare på som "hvad koster en bil ?"

Jeg får ufattelig glæde af min hobby - får jeg en dag ikke råd til nuværende setup, så ville jeg altid have en balje med lidt koraller - bare en mindre af slagsen :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

hahaha Peder - enig!

Tør heller ikke regne på det - men hvis man sammenligner med at have hest, motorcykel, hifi anlæg, vetaran-biler, japansk have, samle på kunst etc.. så er det vel ikke meget dyre i længden...

...men nok lidt dyre end et aften kursus der hedder "Vild med filt" eller "vi klipper gækkebrev af gamle telefonbøger" :y
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

Det er et glimrende spørgsmål :GO

Den daglige drift på mit 180L har været ca. 2 kWh/døgn. Dertil kommer salt (ca. 1 kg./måned), Rowaphos (1 dL/måned), Zeovit (250 g/måned), aktivt kul (1 dL/måned) og frostfoder (2 plader/måned)

Samlet 1.25 kr. pr. L/måned

Men så er der jo også anskaffelsesprisen på teknik og levende... :HA
Brugeravatar
gnizten
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
14
Postnummer: 3230 Græsted

Indlæg af gnizten »

Det er vist en af de tråde vi bare skal grave ned i baghaven, og sætte os tilrette foran baljen med en god Amarone bagfter.....
Mange hilsener
Tom.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Man skal da vist have adskillige saltvandsrev a' i al fald nogle tusinde liter hver, før driftsomkostningerne er bare tilnærmelsesvis det samme :wink:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

He he. De store gamle baljer vil ikke rigtig ud med sproget. De mindre synes det er et ok spørgsmål. Interessant fordeling. :y

Men enig. Det kan ikke gøres op i penge alene. Som Peder skriver giver det stor glæde i hverdagen og kan nemt kombineres med et glas Amarone.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Indlæg af Tykki »

Hvis ikke denne tråd bliver lukket er der sgu noget galt med de røde lejesvende. Jeg lyver dagligt her hjemme, og kun for at det er bedre at være levende kujon, end død helt. Svaret på spørgsmålet er ganske enkelt, MANGE penge og mangel på værdighed ( læs konen ). Hav en lækker dag de herre. Mvh Dan
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg tror sg. at I har valgt den forkerte partner. Min kone ved godt hvad det koster. Og det var da egentligt hende der betalte mine 6 lamper.
Hun har da så lige også bekostet at akvariet får en indramning i Formalux plader.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Carsten skrev:Jeg tror sg. at I har valgt den forkerte partner. Min kone ved godt hvad det koster. Og det var da egentligt hende der betalte mine 6 lamper.
Hun har da så lige også bekostet at akvariet får en indramning i Formalux plader.
Hvor støver man sådan en op henne? Mon det er Kattegat og Den Blå Planet man skal lede efter en kone? :T
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

FEM64 skrev:
Både og.... Jeg har en go' ven som spiller keglebilliard. Det er hans hobby. Han er derfor TIT på værtshus (sjovt nok står de sådanne steder de borde) og får TIT øl også.

Vores hobby foregår hjemme, uden drikkevarer (kaffe er dog meget brugt) og giver sunde bekendtskaber (igen sammenlignet med min ven). :y
Din ven bør da føle sig temmelig smigret over, at du mener du har sunde bekendtskaber - i modsætning til ham :K :K :T
Senest rettet af PoulD tors 27. feb 2014 21:23, rettet i alt 1 gang.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Wiinberg skrev:
Carsten skrev:Jeg tror sg. at I har valgt den forkerte partner. Min kone ved godt hvad det koster. Og det var da egentligt hende der betalte mine 6 lamper.
Hvor støver man sådan en op henne? Mon det er Kattegat og Den Blå Planet man skal lede efter en kone? :T
Det kan da godt være, at du kan finde en der, men det var nu ikke lige der jeg fandt min.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af Meller »

av lyder dyrt :-(
har ikke mærket det til nu, men kommer jeg da nok til nu man flytter hjemmefra :-( kunne være man skulle havde holdt sig til et lille nano :K
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
12
Kontakt:

Indlæg af FEM64 »

Og fik du ikke også lige en ny computer? :wink:

Herhjemme er det heller ikke nogen hemmelighed hvad jeg putter i det af penge. Reelt er det vel prioritering. F.eks. har jeg en gammel bil, så kan der nemlig blive råd til MC ved siden af. :K
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Min kone er ikke så specielt sød, som jeg først antog ..... :G

Hun brokkede sig ALDRIG når jeg brugte penge, men det blev noteret - hver en krone :sneaky:
Hvorfor ?

Fordi hun da helt klart skal have for tilsvarende - og desværre er det hverken koraller eller teknik til baljen som "tænder" hende :wc:

Det "svage køn" GLEM DET :K :K :K

Vi har ikke en chance - lol - god aften allesammen :y
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

FEM64 skrev:
Og fik du ikke også lige en ny computer? :wink:

Herhjemme er det heller ikke nogen hemmelighed hvad jeg putter i det af penge. Reelt er det vel prioritering. F.eks. har jeg en gammel bil, så kan der nemlig blive råd til MC ved siden af. :K
Jo, da. En ny puter til manden.
Men det var hende er insisterede på at vi skulle have ny bil i sommers. Jeg var udmærket tilfreds med den vi havde
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

pederrevnørd skrev:Min kone er ikke så specielt sød, som jeg først antog ..... :G

Hun brokkede sig ALDRIG når jeg brugte penge, men det blev noteret - hver en krone :sneaky:
Hvorfor ?

Fordi hun da helt klart skal have for tilsvarende - og desværre er det hverken koraller eller teknik til baljen som "tænder" hende :wc:

Det "svage køn" GLEM DET :K :K :K

Vi har ikke en chance - lol - god aften allesammen :y
Kan kun sige har konen på min side, ( for det meste ) sker hun siger ikke flere koraller i denne måneden men hun elsker tekniken og fisk og koraller lige så hørt som mig selv, så drenge og mænd i må med i kampen eller anskaffe jer et dankort mere som hun ikke kender ;O) elsker forsvaret og rejse udgifter :T :T :T :T
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Indlæg af nbd »

pederrevnørd skrev:Fordi hun da helt klart skal have for tilsvarende - og desværre er det hverken koraller eller teknik til baljen som "tænder" hende :wc:
Så hvor mange Gucci-tasker går der på en ny skummer...? :T
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:
pederrevnørd skrev:Fordi hun da helt klart skal have for tilsvarende - og desværre er det hverken koraller eller teknik til baljen som "tænder" hende :wc:
Så hvor mange Gucci-tasker går der på en ny skummer...? :T
I den størrelse skummer Peder har, så er det et anseeligt antal. Iøvrigt mener jeg det er Louis Vutton tasker
Brugeravatar
OleJ
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af OleJ »

Interessant tråd, men come on d'herrer, i tjener vel jeres egne penge og hun tjener sine. Så det er vel op til hver især, hvad man bruger dem på, sålænge huslejen er betalt og der er mad på bordet. :)
---------------
Venligst,
Ole
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Indlæg af AndersGS »

OleJ skrev:Interessant tråd, men come on d'herrer, i tjener vel jeres egne penge og hun tjener sine. Så det er vel op til hver især, hvad man bruger dem på, sålænge huslejen er betalt og der er mad på bordet. :)
:rofll: :roflmao: :grin: :KL
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"