VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Basic opstart og et par fisk?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 6051 Almind
Saltvand siden?: 2013

Basic opstart og et par fisk?

Indlæg af rfalken »

1x Juwel Trigon 190l
1x Ferplast Bluskimmer 550
2x Tunze 6045
2xT8 rør

Til at starte med skal der levende sten, nogle fisk, og en anemone. Ved ikke rigtig med koreller om man kan køre dem uden sump og noget bedre lys... Men det må tiden vise hvis jeg for løst til dem :)

Så tager jeg resten hen af vejen som jeg lære mere om hvordan tingene gøres.

Nogen der har forslag til nogle fisk at starte med?
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Basic opstart og et par fisk?

Indlæg af MoG »

Måske jeg læser det forkert ... Men det lyder som om du har tænkt DIg at smide fisk i samtidig med de levende sten..? Du har jo lige en indkøring du lige skal have overstået først.. Du skal da i hvertfald opgradere dit lys hvis du ønsker at holde koraller ..
Morten
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

Nej jeg smider ikke fisk i med det samme, det kommer vel først om 1-2 måneders tid.. Alt efter hvordan tingende nu forløber sig :)
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 9400 Nørresundby

Indlæg af Meller »

Vil lige give dig et lille råd med på vejen så :-) drop anemonen ;-) chancen for den ødelægger noget er meget stor....
de fleste tror den er nødvendig hvis man skal holde klovnefisk og det er den bestemt ikke. hvis det er fordi du gerne vil havde klovnefiskene skal gå i en koral ligesom de gør med anemonen i det fri er der mange alternativer, oftest ses hammerkoraller som erstatning :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg vil mene at kombinationen med T8 rør og så en anemone ikke er den heldigste.
Der er ikke så pokkers meget lys i et T8 rør at det gør noget. Og anemoner skal have lys ganske meget lys endda, for ikke at vandre rundt.
Og en anemone på vandring er en farlig ting. De har det med at sætte sig de mest uheldige steder, så som inden i en pumpe eller i indsugningen til et overløb. Gæt selv konsekvensen af en uheldig placeret anemone.
Koraller kræver rent vand, og der er det så lige gyldigt om det løber gennem en sump bag eller under akvariet.
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

Nåhh men der går jo noget tid inden baljen skal i brug, så det kan være jeg skal smide nogle T5 rør i stedet, senere.

Jeg har "desværre" et par begræsninger med højt til loft og en halvmur jeg skal holde mig under, så lys skal forgå nede i baljen og det giver mig som jeg ser det kun Juwel's egne lys... Har ellers prøvet at overbevise konen om at de stålwire ned fra loftet kan bruges til julepynt :) men det bliver nok nemmere når vi for tingende indenfor døren....

Anemonen vil jeg gerne have fordi jeg synes de er flotte med deres bevægelig dele. Jeg har ikke nogen sump så kan ikke lige se hvor den skal kunne kravle hen og ødelægge noget.

Men nu ved jeg ikke hvad i mener med ødelægge selvfølgelig :)
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

den eneste anemone man kan holde med succes er en bubbletip,entacmaea quadricolor men enda den kan være svær
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

At ombygge en lampe fra T8 til T5 er mere end blot at skifte rørene.
Så det er måske meget smart lige at kigge på det med det samme.
Ligesom ingen grund til at sætte næsen op efter noget som måske alligevel ikke kan lade sig gøre.
En anemone som sætter sig på risten til overløbet, betyder at det vand som er i sumpen bliver pumpet over i akvariet, og vandstanden derfor stiger. Det er ikke altid at der er plads til den ekstra mængde vand uden at det løber over.
En anemone i en pumpe, er lig med en blendet anemone, og det er ikke godt - læs noget lort - og en masse bøvl efter følgende. Ganske mange har oplevet det.
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Anemonen vil kravle rundt i akvariet, det er de notorisk kendt for. Dvs. at de kan finde på at sætte sig i en cirkulationspumpe, med anemone-cocktail rundt i akvariet til følge. Ydermere vil de med stor sandsynlighed brænde samtlige koraller på deres vej rundt i akvariet, og det kan ofte betyde døden for disse koraller. Desuden bliver mange af dem vist også monster store, og kan hurtigt overtage hele akvariet.

Det er ihvertfald det jeg er stødt på rundt omkring, da jeg overvejede om jeg skulle have sådan en :)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2002
Geografisk sted: Vestsjælland

Indlæg af kanstrup »

ole. skrev:den eneste anemone man kan holde med succes er en bubbletip,entacmaea quadricolor men enda den kan være svær

Det passer da overhovedet ikke.? Jeg har da haft flere forskellige igennem tiden uden problemer. Og nu har jeg da en eller anden hvid annemone som jeg ik lige kender navnet på. Og det går da også helt fint, den fandt sig en plads i løbet af den første uge, og nu har den siddet der siden jul. :GO
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Indlæg af ole kekkonen »

jeg havde da også en stichodactyla i 2 år men vil ikke kalde det succes
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Hvis du vil ha en annemone. Så kan det sagtens lade sig gøre, du skal bestemt ikke lade dig afskrække af at folk siger : det har jeg prøvet og det kan ik lade sig gøre.! Du skal bare sætte dig lidt ind i hvad den kræver af cirkulation lys osv. Og så være forberedt på det som folk siger, nemlig at den vælter rundt i akvariet indtil den har fundet sig en god plads. Og så skal nogen fodres mere end andre. Mht til pumperne så har jeg selv haft succes med at lave "sokker" ud af filtersvamp, som så trækkes over pumpens indsug i den periode hvor annemonen vælter rundt. Så slipper du for at den blir makkuleret igennem din pumpe. Og jeg har sg aldrig mistet nogle koraller fordi en annemone har svævet ind over dem, så det er vidst kun hvis den sætter sig fast på dem at de kan kradse af.?
Nogle annemoner deler sig i akvariet og breder sig meget, det er selvfølgelig en ide at finde ud af hvilke der gør det. Jeg mener at Flemming fra Koral farmen har en som gør dette, og også Passex fra Næstved.
Og når først din annemone har fundet sig til rette og dine klovne har fundet ud af at gå i den, så vil du ikke fortryde det.! :-)
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

ole. skrev:jeg havde da også en stichodactyla i 2 år men vil ikke kalde det succes
Hvis det ik var en succes, hvorfor havde du den så i så lang tid.? :T
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Ps. Det er faktisk en meget god ide at lytte til Ole og Carsten mht til forskellige arter. Det har de meget godt fat i. :-)
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

Jeg tror altså også jeg prøver... Nu er der jo ikke andet end sten i baljen og hvis jeg køber nyt amatur med T5'er så bør det vel nok kunne lade sig gøre.

Hvis ikke så håber jeg bare ikke anemoner er en truet dyre art :) og jeg kommer på forsiden af EB for at have kikset fælt....
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

rfalken skrev:Jeg tror altså også jeg prøver... Nu er der jo ikke andet end sten i baljen og hvis jeg køber nyt amatur med T5'er så bør det vel nok kunne lade sig gøre.

Hvis ikke så håber jeg bare ikke anemoner er en truet dyre art :) og jeg kommer på forsiden af EB for at have kikset fælt....
Måske ikke lige EB men hvis din anemone bliver blendet, så kommer du på hjul og stejle herinde :biggrin:
Nå måske ikke ligefrem.
Hvis du bare kan sætte et T5 armatur op i lampen, så er det jo nok bare det du skal.
Du vil også få langt flere muligheder med lyset i en T5 lampe end T8 for det er temmelig meget sidste år, eller var det årtusinde
kanstrup
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Indlæg af kanstrup »

Kan man overhovedet stadig købe t8 rør?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

kanstrup skrev:Kan man overhovedet stadig købe t8 rør?
Det er da muligt at købe armaturer, så mon ikke også rør
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

Så er mit ferskvand lukket :) nogen der har et bud på hvordan man for glasset helt rent for alger.... Tør ikke rigtig smide for mange kemikalier derned, selvom jeg burde kunne fylde rent vand i og så tømme igen et par gange.
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

En omgang med en saltsyre blanding plejer at tage det hele incl. Kalk
Men gør det udendørs
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Indlæg af amddurin »

Hobbyknivblade er gode til alger mv. Kræver dog mere arbejde...

Husk at rør afgiver meget varme og LED kan indbygges i låg, hvis der er et. Evt det gamle armatur...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
rfalken
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
12

Indlæg af rfalken »

Nogen der har set sådan nogle T8 led'er på vores breddegrader :)http://www.ebay.com.au/itm/48-HIGH-POWE ... 0930642048" onclick="window.open(this.href);return false;
Mvh.
René

360L Display, 100L Sump
Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Indlæg af Nicklossi »

rfalken skrev:Nogen der har set sådan nogle T8 led'er på vores breddegrader :)http://www.ebay.com.au/itm/48-HIGH-POWE ... 0930642048" onclick="window.open(this.href);return false;
Umiddelbart vil jeg ikke tro de er lige så kraftige som de led lamper man køber til saltvand, maxspect osv :-)
jacob s
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
13
Postnummer: 7700 Thisted
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af jacob s »

Det vil da bare være rigtigt træls på jysk at købe noget man tror er lige så kraftigt som de led vi bruger du kan da bar købe nogle t5 armatur og rør hvis du ikke vil ud og købe led lamper den hobby koster en del man kan købe sig fattig men behøver det ikke der er flere led lamper til salg brugt her på siden
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"