"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tankopdræt i DK?

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Tankopdræt i DK?

Indlæg af Sorped »

Aloha, Saltvandsforum.dk!

En lille tanke kom til mig igår; når jeg nu om nogle måneder forhåbentlig skal til at kigge på levende indslag til baljen, så kunne jeg egentlig godt tænke mig at ha' tank bred only/udelukkende opdrættede dyr.
Jeg kan godt li' ideen om ikke at overbelaste revene rundt om i verden mere end højest nødvendigt :f3:

Men hvad er mulighederne egentlig herhjemme i lille Danmark? Der er jo selvfølgelig Flemming og hans koralfarm :GO Men hvordan ser det ud med fisk og andre dyr? Er der forhandlere der garanterer opdræt-only? Eller ville det være mere sandsynligt at finde det jeg leder efter hos alle jer andre brugere?

Mvh
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Carsten »

Med hensyn til koraller, er stort set alt der importeres i dag det der kaldes "mari cultured" altså koraller der er lavet af koraller i "fangenskab"
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;

Fisk er til gengæld noget mere besværligt at have med at gøre.
Derfor er det et meget lille antal arter som opdrættes.
De fisk som oftest udbydes som opdrættet er klovnfisk, søheste, nålefisk og kaudernii. I Amerika opdrættes dog også nogle former for dværgkejsere og et par af de store kejsere. Har også hørt om at nogle arter kirurger opdrættes, men vist kun meget sjældent.
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af ole kekkonen »

opdræt er vejen frem ikke bare fragging
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Carsten »

ole. skrev:opdræt er vejen frem ikke bare fragging
Hvis fragmentering af korallene kan klare efterspørgselen, er der ingen grund til at satse på opdræt.
Og tiden fra en korallarve har set sig på underlaget til den kommer op i salg bar størrelse, er uhyre mange gange længere end den tid et fragment tager om at blive salgs klar
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Meller »

Dejong har 6 sider med Tank Raised fisk, dog er 2½ side klovne, men der er stædig et mindre udvalg, forhåbentligt bliver dette større de næste par år, vi bliver jo klogere og klogere, så mon ikke man finder ud af at opdrætte flere arter :)
http://www.dejongmarinelife.nl/fish/tank%20raised/1

Tanken om at rede koralrevende ved at købe Tank Raised hjælper desværre ikke så meget, men da også noget jeg selv tænker på når jeg køber :-)
Dog gør det en stor forskel på hvilken måde fiskene er fanget på, undgå dem der er fanget med gift, da det er meget dødeligt og langt de fleste fisk dør af den fangst metode, og dem der ikke dør for ofte trælse bivirkninger af giften.

men du skriver jo så opdræt i DK, og der har vi nok desværre ikke så meget, men der er da en smugle :-) nok mest klovnefisk :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Carsten »

Meller skrev:Dejong har 6 sider med Tank Raised fisk, dog er 2½ side klovne, men der er stædig et mindre udvalg, forhåbentligt bliver dette større de næste par år, vi bliver jo klogere og klogere, så mon ikke man finder ud af at opdrætte flere arter :)
http://www.dejongmarinelife.nl/fish/tank%20raised/1

Tanken om at rede koralrevende ved at købe Tank Raised hjælper desværre ikke så meget, men da også noget jeg selv tænker på når jeg køber :-)
Dog gør det en stor forskel på hvilken måde fiskene er fanget på, undgå dem der er fanget med gift, da det er meget dødeligt og langt de fleste fisk dør af den fangst metode, og dem der ikke dør for ofte trælse bivirkninger af giften.

men du skriver jo så opdræt i DK, og der har vi nok desværre ikke så meget, men der er da en smugle :-) nok mest klovnefisk :-)

Antallet af gift fangede fisk er langt mindre i dag end det var tidligere.
Især var Philipinerne slemme med giftfangede fisk. Så meget at exporten stort set gik i stå på grund af det.

Et andet problem med at opdrætte fiskene i fangenskab er at mange fisks larver er microskopiske.
F.eks så er en klovnfisk larve dobbelt så stor som en Apogon's når de klækker. Og hvad pokker skal man fodre en fisk med når selv et hjuldyr er for stort??
Kirurger bruger trykforskellene i vandet til at gyde. fiskene kommer fra "stor" dybde og stiger lynhurtigt op til overfladen og trykforskelen får æggene til at sprøjte ud af hunnen. Det er forhold som vi meget svært har mulighed for at efterligne i fangenskab
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af AndersGS »

Akvaristikken har vel reelt set ingen negativ indflydelse på revenes ve og vel, tvært imod er de med til at skabe arbejdspladser til de fiskere der eller bare ville sejle ud og kaste et par dynamit stænker eller trawle henover revene. Akvaristikken bidrager med ca 0,5 % af de fisk der indfanges så det er totalt ligegyldigt, hvor meget end vi anstrenger os, så vil det drukne totalt i konsumfiskeriets indvirkning.

Det store problem på revene er konsumfiskeriet og det er der man skal sætte ind. Miljøorginisationerne slår til imod akvaristikken fordi det er meget synligt i vesten, det er mere fjernt at se de tonsvis af fisk der fanges hver dag ude i østen.

At man så synes det er mere etisk korrekt at med opdrættede fisk er en anden snak. Men som mange skriver er man faktisk nået enormt langt med opdræt af saltvandsfisk, listen er overraskende lang efterhånden. Hvilket er yderst positivt!

Kunne man nu flytte noget af den indtjening der er på branchen fra de "rige grossister" og ud til fiskerne på øerne, ville det virkelig kunne hjælpe på situationen.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Meller »

Kagerulle og spækbræt, så skal de nok komme ud de æg :K
hehe ej der er sikkert nogle fisk der ikke kan lade sig gøre at opdrætte, men der bliver jo flere og flere heldigvis :-)
nu ved jeg ikke så meget om opdræt af saltvand fisk, men man kan da sagtens simulere et tryk? det kræver nogle ret kunstige forhold, og vil sikkert også være for dyrt :-(
og ja det går da lidt i den rigtige retning hvad andgår at fange fisk :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Meller »

AndersGS skrev:Akvaristikken har vel reelt set ingen negativ indflydelse på revenes ve og vel, tvært imod er de med til at skabe arbejdspladser til de fiskere der eller bare ville sejle ud og kaste et par dynamit stænker eller trawle henover revene. Akvaristikken bidrager med ca 0,5 % af de fisk der indfanges så det er totalt ligegyldigt, hvor meget end vi anstrenger os, så vil det drukne totalt i konsumfiskeriets indvirkning.

Det store problem på revene er konsumfiskeriet og det er der man skal sætte ind. Miljøorginisationerne slår til imod akvaristikken fordi det er meget synligt i vesten, det er mere fjernt at se de tonsvis af fisk der fanges hver dag ude i østen.

At man så synes det er mere etisk korrekt at med opdrættede fisk er en anden snak. Men som mange skriver er man faktisk nået enormt langt med opdræt af saltvandsfisk, listen er overraskende lang efterhånden. Hvilket er yderst positivt!

Kunne man nu flytte noget af den indtjening der er på branchen fra de "rige grossister" og ud til fiskerne på øerne, ville det virkelig kunne hjælpe på situationen.
Anders er der et samlet overslag et sted med fisk der er opdrættet i fangeskab og evt hvordan man har gjord? :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af AndersGS »

Meller skrev:Kagerulle og spækbræt, så skal de nok komme ud de æg :K
hehe ej der er sikkert nogle fisk der ikke kan lade sig gøre at opdrætte, men der bliver jo flere og flere heldigvis :-)
nu ved jeg ikke så meget om opdræt af saltvand fisk, men man kan da sagtens simulere et tryk? det kræver nogle ret kunstige forhold, og vil sikkert også være for dyrt :-(
og ja det går da lidt i den rigtige retning hvad andgår at fange fisk :-)
Sådan gjorde/gør vi da på ørreddambrugene. Der "stryger" man æggene ud og befrugter dem bagefter.

Det er godt nok nogle år siden jeg har været med til det, men kan ikke forestille mig det er ændret meget.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af AndersGS »

Meller skrev:
AndersGS skrev:Akvaristikken har vel reelt set ingen negativ indflydelse på revenes ve og vel, tvært imod er de med til at skabe arbejdspladser til de fiskere der eller bare ville sejle ud og kaste et par dynamit stænker eller trawle henover revene. Akvaristikken bidrager med ca 0,5 % af de fisk der indfanges så det er totalt ligegyldigt, hvor meget end vi anstrenger os, så vil det drukne totalt i konsumfiskeriets indvirkning.

Det store problem på revene er konsumfiskeriet og det er der man skal sætte ind. Miljøorginisationerne slår til imod akvaristikken fordi det er meget synligt i vesten, det er mere fjernt at se de tonsvis af fisk der fanges hver dag ude i østen.

At man så synes det er mere etisk korrekt at med opdrættede fisk er en anden snak. Men som mange skriver er man faktisk nået enormt langt med opdræt af saltvandsfisk, listen er overraskende lang efterhånden. Hvilket er yderst positivt!

Kunne man nu flytte noget af den indtjening der er på branchen fra de "rige grossister" og ud til fiskerne på øerne, ville det virkelig kunne hjælpe på situationen.
Anders er der et samlet overslag et sted med fisk der er opdrættet i fangeskab og evt hvordan man har gjord? :-)
Hej Mathias

Njaa, det vil de nok ikke ud med :)

Men listen kan jeg klare..

http://coralreef.dk/index.php?option=co ... blog-posts" onclick="window.open(this.href);return false;
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Meller »

Man opdrætter stædig mange fisk hvor man klemmer æg ud ja :-/ men det er ofte større fisk hvor man ikke skader fisken ret meget.... :-/
har man opdrættet alt det der? o.O det jo fantastisk :-) ved godt der er utroligt mange arter endnu, men det der ser da godt ud :K
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af MoG »

Meget skægt det du nævner omkring Kirurgerne , Carsten..
Har tit tænkt på hvad det er der gør det så svært at opdrætte kirurger ..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Carsten »

Tror den eneste måde at simulere en tryk forskel på er ved at have højden på bassinet. Og det er jo nok også derfor at der er så få af de større kejsere med. Undrer mig over at der ikke er nogen kirurger med på listen.
men ungerne er måske aldrig kommet så langt at opdrættet er blevet godkendt.
En hel af opdrættene er lavet i laboratorier under forhold som vi som oftest ikke har mulighed for at efterligne.

Da Svein Fosså var i København og holde foredrag, viste han en planche som viste værdien af fisk fanget til akvarie brug kontra til konsum.
Mener at det var fra Seychellerne, at selv om eksporten af akvariefisk var få tons, oversteg det værdien af konsum fisk med mange hundrede procent.
Selvom det var mange tusinde gange flere tons af spise fisk der blev eksporteret.

Jeg fandt lige dette forum:
http://www.marinebreeder.org/forums/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Sorped »

Jeg kan godt se det sender penge til lokale folk når man køber dyr fra de forskellige steder, men måske man også kunne se det fra fiskens "synspunkt" - en kort tur i Danmark må alt andet lige være mindre stressende, end den lange tur fra de sydlige himmelstrøg.

Jeg ved ikke om man også kunne forestille sig at nogle generationer nede ad vejen har man måske også en fisk der er bedre vænnet til livet i tanken - men ved ikke om det er for meget ønsketænkning?

:)
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Meller »

jeg vil umiddelbart mene at tank opdræt forringer kvaliteten af fisk desvære, medmindre det bliver gjord meget professionelt :-)
da der vil være en naturlig selektion i naturen hvor kun den stærkeste overlever, i vores akvarier kan "snyltere" overleve og få lov til at give gener videre hvilket vil forringe afkommet. Så de sundeste fisk vil du nok få fra havet :-)
Det der vil ske er hvis man har opdrættet i flere generationer vil man kunne risikere stammen bliver mere og mere steriliseret, hvilket medføre de bliver meget medtaget af nogle sygdomme, og derfor mere sårbare.

men misforstå mig ikke, for går stærkt ind for opdræt i fangeskab, det er sådan vi skal "rede" koral revene :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af AndersGS »

Sorped skrev:Jeg kan godt se det sender penge til lokale folk når man køber dyr fra de forskellige steder, men måske man også kunne se det fra fiskens "synspunkt" - en kort tur i Danmark må alt andet lige være mindre stressende, end den lange tur fra de sydlige himmelstrøg.

Jeg ved ikke om man også kunne forestille sig at nogle generationer nede ad vejen har man måske også en fisk der er bedre vænnet til livet i tanken - men ved ikke om det er for meget ønsketænkning?

:)
Du har da helt ret, du får en meget bedre fisk ved at købe en der kommer fra akvarium end en der lige er hentet fra revet - så din tankegang er ikke helt skæv, men som du også kan forstå på debatten, er det de færreste af de arter vi holder der rent faktisk opdrættes.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Carsten »

Meller skrev:jeg vil umiddelbart mene at tank opdræt forringer kvaliteten af fisk desvære, medmindre det bliver gjord meget professionelt :-)
da der vil være en naturlig selektion i naturen hvor kun den stærkeste overlever, i vores akvarier kan "snyltere" overleve og få lov til at give gener videre hvilket vil forringe afkommet. Så de sundeste fisk vil du nok få fra havet :-)
Det der vil ske er hvis man har opdrættet i flere generationer vil man kunne risikere stammen bliver mere og mere steriliseret, hvilket medføre de bliver meget medtaget af nogle sygdomme, og derfor mere sårbare.

men misforstå mig ikke, for går stærkt ind for opdræt i fangeskab, det er sådan vi skal "rede" koral revene :-)
Det er jeg enig med dig i, vi kan bare se alle mutanterne inden for klovnfisk.
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Meller »

Carsten skrev:
Meller skrev:jeg vil umiddelbart mene at tank opdræt forringer kvaliteten af fisk desvære, medmindre det bliver gjord meget professionelt :-)
da der vil være en naturlig selektion i naturen hvor kun den stærkeste overlever, i vores akvarier kan "snyltere" overleve og få lov til at give gener videre hvilket vil forringe afkommet. Så de sundeste fisk vil du nok få fra havet :-)
Det der vil ske er hvis man har opdrættet i flere generationer vil man kunne risikere stammen bliver mere og mere steriliseret, hvilket medføre de bliver meget medtaget af nogle sygdomme, og derfor mere sårbare.

men misforstå mig ikke, for går stærkt ind for opdræt i fangeskab, det er sådan vi skal "rede" koral revene :-)
Det er jeg enig med dig i, vi kan bare se alle mutanterne inden for klovnfisk.
kan ikke helt se om det er ironisk :K
Men altså man kan da også opnå nogle fordelle ved opdræt i fangeskab, med klovnefiskene er det så mest visuelt, da det er meget svært at skulle studere fiskene for hvilke bakterier de holder til osv, og mutationen her måske sker rigtigt langsomt, så man umiddelbart ikke kan se forskel fra den ene generation til den anden, så derfor skal man være ret professionel for at få noget bedre opdrættet end det vi importere, medmindre vi udelukket ser på udsenet af fisken :-)
men nu skal jeg også passe på med at generalisere, for man kan selvfølgelig også få noget skidt fra havet, og omvendt kan man godt være heldig at styrke fiskens immunforsvar i fangeskab, men det er kun i sjælende tilfælde dette er gældende
Senest rettet af Meller tirs 4. feb 2014 17:33, rettet i alt 1 gang.
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Sorped »

Det var da godt jeg fik startet denne tråd, jeg har i hvert fald fået nogle ekstra synsvinkler serveret. :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Carsten »

Det er ikke det mindste ironisk ment.
Naturen har været 1000 vis af år om at udvikle lige præcist de farver og mønstre som passer til den fisk. Og så begynder mennesker at ændre på det, blot for at tjene nogle penge.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:Det er ikke det mindste ironisk ment.
Naturen har været 1000 vis af år om at udvikle lige præcist de farver og mønstre som passer til den fisk. Og så begynder mennesker at ændre på det, blot for at tjene nogle penge.
Der er altid nogen der tror de kan gøre det bedre end naturen :)
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Meller »

Sorped skrev:Det var da godt jeg fik startet denne tråd, jeg har i hvert fald fået nogle ekstra synsvinkler serveret. :GO
hehe ja nu kom tråden lidt mere til at handle om fordelle/ulemper ved import/opdræt, men et ret interessant emne :-)
Men skal så også skynde mig at sige, de fisk/andet kravl jeg har købt har jeg købt som tank raised hvis jeg fik muligheden :-) da jeg gerne vil støtte op om det projekt :-)
Carsten skrev:Det er ikke det mindste ironisk ment.
Naturen har været 1000 vis af år om at udvikle lige præcist de farver og mønstre som passer til den fisk. Og så begynder mennesker at ændre på det, blot for at tjene nogle penge.
hehe okay det var godt :-) kunne godt være du var meget imod det fordi det gav os nogle "nye arter" eller ja mutationer :-)
Ja penge er skyld i de fleste dårlige ting :-/ men sådan er det jo, men selv uden vores iver for at producere penge og forurene vil vi ikke kunne forhindre at koralrevende måske vil uddø, har det jo gjord et par gange i jordens historie. dog havde det måske gjord en forskel hvis klimaændringerne ikke var så drastiske som vi nu gør dem....
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 610
Tilmeldt: fre 3. dec 2004 22:31
19
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Flemming »

Jeg synes dette emne er rigtigt interessant og spændende at høre de forskellige meninger og holdninger der er rundt omkring.
Jeg skal skynde mig at sige, at jeg selv er farvet som forhandler af koraller som er aquacultured og af nogen derfor kan virke "farvet" i holdningerne. Ikke desto mindre har jeg en tankegang og holdning til vores hobby, hvor jeg tror på vi kan gøre en forskel.

Jeg tror Ikke vi skaber den altoverskyggende ændring på koralrevene, men i små step kan vi gå fra at akvaristikken går fra at være "forbruger" af koraller og fisk, til at blive så vidende på området at vi i langt højere grad, kan hjælpe koralrev og bestande på fode igen, ved hjælp af den viden vi har tillært os.
Se bare på den udvikling der har været indenfor saltvandshobbyen bare de sidste 15 år! Dengang troede man døde hvide koraller udgjorde det sublime i akvarierne, for man anede praktisk talt ikke andet.
I dag har vi alle her på forum, flotte rev med stor diversitet. Der er sket så meget. Alene den gang i 1997, eksporterede man 3000 tons koraller på verdensplan om året til akvaristikken! http://www.coral.org/node/127" onclick="window.open(this.href);return false;
Det tal er mange gange større i dag, uden jeg kender dette tal til bunds.
For mig er der adskillige gode grunde til at ville vælge dyr der er opdrættet og ikke fra det vilde. Jeg tænker primært på to ting.

1. Revene får mere fred!
De fisk, koraller og andet vi kan opdrætte i kunstige miljøer, tilgodeser havets egne ressourcer der dermed kan få fred og til at sænke hastigheden hvormed koralrevene hele tiden mindskes. Jeg husker et tal på 2 procent om året bliver revene formindsket med.

2. Dyrene har en højere overlevelsesevne
De dyr vi vælger at placere i vores akvarier og som er opvokset i vores kunstige miljøer, som vores akvarier jo er, hvor meget vi end gør ud af det, har en langt bedre tilpasningsevne til akvariemiljøerne rundt omkring. Dyrene trives simpelthen bedre med langt færre dødelighed. Dette til gavn for akvaristen selv, men igen vinder naturen også her, da efterspørgslen på de vilde dyr dermed mindskes.

Jeg føler mig ikke selv frelst på nogen måde og ønsker heller ikke at blive sat i den bås, for ind imellem ønsker man sig brændende et af de dyr, man bare ikke kan få endnu som opdrættet. Sådan har jeg det også! Men kan jeg vælge mellem en opdrættet fisk contra en vildt fanget – er mit valg ikke ret svært. Ligeså med korallerne.
Der er mange der ligesom mig tror på vi kan gøre en væsentlig forskel. Se bl.a. dette link fra wikipedia om aquaculture of corals
http://en.wikipedia.org/wiki/Aquaculture_of_coral" onclick="window.open(this.href);return false;
Det blev til lidt mere en blot et pip fra mig :wink: - men et spændende og vigtigt issue der her blev bragt på banen :GO
Hilsen
Flemming
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Tankopdræt i DK?

Indlæg af Meller »

Flemming som sagt er jeg enig i at opdrættet ting er bedre at køb, ihvertfald fordi vi spare lidt på naturen, det er grunden til jeg gør det, trods jeg ved kvaliteten nok er lidt dårligere, dog er vi ikke nået så langt i opdrættet at det har så store konsekvenser endnu, ihvertfald ikke hvad jeg ved af.
Nu har du fragment farm, og jeg er dig evig taknemlig, har ikke været ude og se den endnu, men vil sindsygt gerne, for jeg syntes det er vildt fedt! og vil gerne selv kunne lave flere fragmenter som jeg kan sælge/bytte med andre med salt i blodet. Dette giver en hel del fordelle på længere sigt, og det er jo værd at tage med. Nu er jeg meget lidt bekendt med sygdomme til koraller, men tror faktisk vores koraller har en god mutation i vores akvarier. Altså nu kan jeg jo nævne min egen balje, der svinger værdierne utroligt meget, og det er jo ikke sundt for korallerne, men jeg vil vove og påstå at mine koraller bliver bedre og bedre til at modstå disse svingninger og dermed blive bedre til at tilpasse sig. Dette sker selvfølgelig også med fiskene, så det har jo både sine plusser og minusser :-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"