"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

Hej Saltvandsforum.dk! :happy:

Jeg var i Plantorama i lørdags...
Jeg har nu for 6. nat i træk siddet oppe og kigget på fisk, inverts, koraller, proteinskummere, cirkulationspumper, LED-lys, automatiseret måling, automatiseret dosering, hvad gør et refugium, hvor meget plads skal den slags fisk ha', hvordan fungerer dit, hvad gør man med dat...

Hold nu kæft en spændende - hobby? Livsstil? Jeg ved det ikke, men jeg ved jeg vil være med! Og det skal være stort og det skal være flot... Men den tid den glæde! :happy:

Her til at starte med er jeg ved at handle med dekoin om det akvarie han har til salg, inkl sump og returpumpe. 85l, 70x35x35, sump på 45l så vidt jeg husker. Inkluderer også bord hvor der er boret ud til rørføring.

Planen er så nu at købe en skummer, noget cirkulation og naturligvis noget lys. Når så det kører rent teknisk er det jo så tid til lidt liv.

Se, nu passer 85l jo ikke til min målsætning om stort og flot, så når akvarie 1 er godt undervejs vil jeg begynde at kigge mig om efter noget a la 300l*, 50x50x120, eller noget i den stil i hvert fald. Planen ville så være at beholde akv 1 inde i cirkulation, måske som pod-farm eller fragtank eller andet godt.

* Jeg ved godt det er den omvendte rækkefølge af hvad der anbefales mht større vandmængde, lettere kontrol. Men jeg ser sådan på det, hvis jeg kan få det her system til at køre nu, så vil det også senere blive investeringen værd i noget større og flottere senere hen.

Så er spørgsmålet nu om jeg skal investere i udstyr der er overkill for nu og nok først realistisk set skal bruges om minimum 6 mdr, eller skal jeg købe (brugt) 2 gange og holde omkostningerne nede til at starte med?

Og lige et par spørgsmål mere;

#1 Hvordan foregår en flytning med fisk og koraller? Jeg forudser en flytning herfra til den anden ende af landet indenfor de nærmeste år, og kan derfor ligeså godt være forberedt på hvad det kræver fra starten.

#2 Er der nogen der har erfaringer med katte og saltvandsakvarier? Er et låg af hvidt nylon-net nok?

#3 Er der en nordjysk saltvandsklub?

Det var vist det for nu, jeg håber jeg kan leve op til forventningerne dom medlem herinde, for jeg er sikker på I lever op til mine :happy:

Søren
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 301
Tilmeldt: søn 18. aug 2013 16:52
10
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Akvarie begynder »

Jeg synes simpelthen du skal droppe det på 85 l og starte med den størrelse du vil have. For du ender med at fortryde du ikke købte det store, når du står ved fiskehandleren og du ikke har liter nok til lige præcis den fisk du vil have!
Så køb et stort fra starten, så er chancen også mindre for at det ender galt og du mister en masse penge på døde fisk og koraller ;)

Det med at flytte alt levende er vist ikke super, da du bliver nød til at rykke på stenene som derved afgiver en masse lort til vandet og du får en ny indkøring :)
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

Hej Akvarie Begynder. Tak for kommentaren. Jeg har skam overvejet det du siger. Sagen er den at økonomien ikke er til flere tusinde kroners investering hver måned. Så jeg ser sådan på det, at med det 85l kan jeg komme i gang inden for overskuelig fremtid - jeg vil gerne i gang med at lære, og helst igår! :happy:

At den så kun står på et par klovnfisk og måske en flasher wrasse og et par bløde koraller til at starte med har jeg indstillet mig på, så længe jeg har næste størrelse at arbejde hen imod :)
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 301
Tilmeldt: søn 18. aug 2013 16:52
10
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Akvarie begynder »

Hvor meget har du at gøre med? Altså der er ofte hele fine sæt til salg for rimelige penge, og så kan du jo altid ud skifte pumper eller skummer som du har pengene til det?

Fordi altså på den lange bane bliver det med to akvarier jo nok dyrere :)
Jeg er selv igang med at starte 325 l, og tænkte som dig i starten men en masse læsning om emnet fik mig til at starte med en stor vandmasse i stedet ;)
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

Har måske en tusse om måneden jeg kan smide i dette Projekt Fantastisk :happy:
Akvarie begynder
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 301
Tilmeldt: søn 18. aug 2013 16:52
10
Postnummer: 8000 Århus C
Saltvand siden?: 2013

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Akvarie begynder »

Er det fremadrettet eller også allerede her fra starten?:)
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

Det skulle gerne være fra januar og til jeg er up to par
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 2. mar 2007 16:15
17
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Thomas »

Næsten velkommen til den fantastiske hobby / livsstil. :)

1# flytningen kan være let og det kan være problematisk, men for det meste er det let og ganske uproblematisk.
Dog skal man være obs på at hvis akvariet der har kørt længe har en masse snask / slam eller rigtig sagt detritus så skal man være meget opmærksom på ikke at få det med over i det nye da det lige pludselig ved en oprodning / forstyrring kan afgive ganske betydelig mængder næring til vandet.
Men hvis du får det ny 300L op og køre det til den tid og flytter lidt sten over i starten til at pode systemt med og det så derved kommer op og fungere og køre fornuftigt, så skulle der ikke være noget problem i at flytte indholdet fra dit 85L system.

2# Katte og saltvand har jeg en del erfaring med da min kæreste og jeg har et katte opdræt så vi har 7 katte + div. killingere af og til.
Et nylon net vil jeg ikke anbefale da det ikke vil holde og katten nok skal få bidt sig igennem det før du når at få set dig om sidder den enden og leget med fiskene / legetøjet nede i vandet eller også er de blevet spist.
Vil anbefale dig at få lavet en lyskasse over det med god ventilation.
Vi har et Red Sea Max på 130L og det er med fuld plastisk top, der ligger næsten altid en kat på den da den er dejlig varm pga. de 110W lys der varmer godt. :)

3# Ja der er en saltvandsgruppe her på siden for nordjylland. :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewforum.php?f=128" onclick="window.open(this.href);return false;
Er sikker på at der nok skal være nogle der kan tage dig under sine vinger og guide dig på rette vej ud i denne fantastiske hobby og held og lykke med det.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

Tak for svarene Thomas

#1 Jeg tænkte mere på en flytning igennem landet - hvor hurtigt skal det gå osv.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Carsten »

Sorped skrev:Tak for svarene Thomas

#1 Jeg tænkte mere på en flytning igennem landet - hvor hurtigt skal det gå osv.
Når vi tager med i betragtningerne at fiskene kommer til landet med fly og ofte har været pakket i 36 timer.
Burde en flytning fra den ene ende af landet til den anden ikke være noget problem. Dog skal man så lige tænke på at fiskene fra østen er pakket med ilt i poserne.
Det som i øjeblikket er det største problem er temperaturen. Koraller tåler ikke under 20 grader før end de begynder at få skader, fiskene er lidt mere hårdføre.
Hvis du pakker det i store termokasser, med en pose lunt vand pakket med i kassen skulle de nok kunne holde temperaturen
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

Fedt nok, tak for det Carsten, så er det i hvert fald afklaret :happy:
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

#3 Thomas, jeg har ikke tilladelse til at se linket til den nordjyske klub. Går ud fra det er et spørgsmål om tid? (og antal posts osv :happy: )
Brugeravatar
Thomas
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: fre 2. mar 2007 16:15
17
Postnummer: 6705 Esbjerg Ø
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Esbjerg, Andrup

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Thomas »

Er jeg ikke helt sikker på men jeg tror at du skal inviteres af den som er leder af gruppen.
Mvh. Kia og Thomas
130L RSM med Tunze doc 9002, kul og Rowaphos i "sumpen". Nitratfilter externt. kørt siden 2007
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

En lille opdatering

Efter en øre-operation og deraf følgende down-time, er drømmene nu i fuld sving igen. Jeg jagter i øjeblikket et 250l+ akvarium med tilbehør, og har også nogle ideer til en reol jeg skal have researchet nærmere.

Har besluttet at reservere 3000-4000kr her pr 1/2 til at komme igang for, eller i hvert fald få styr på noget af al grejet - har heldigvis affundet mig med jeg måske ikke lige kommer igang i morgen eller næste uge. Det her er en af de hobbies, der kræver tålmodighed, så det skal den få! :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af PederP »

Hej.
Fedt at du har fået læst godt på det.

En af de store udgiftsposter er lys.
Hvis du finder en 250'er uden lys, og gerne vil holde opstarts udgifterne nede, så vil jeg anbefale at du kiggede efter en 150w hqi med rør. De er efter led lampernes indtog blevet meget billige på brugtmarkedet, og kan nok fås til en så billig pris at man ikke sætter andet til end rør og pære ved at starte med sådan en. Så kan du altid overveje om led investeringen skal falde når det er tid til at skifte rør og pære.
Det er smukt og godt koral lys, og selvom man betaler mere for lysstyrken i strøm, så ender de fleste med at skifte sådan en sag ud med noget der bruger i underkanten af 200w alligevel.
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

Tak for tips - det er altid fedt at få hjælp fra folk med mere erfaring!

Lys er en ting jeg - blandt meget andet selvfølgelig - har studeret en del. Jeg er indtil videre kommet frem til en 4 rørs T5 løsning, da der er mulighed for at blande forskellige former for lys og derved få dækket flere behov på en gang. Men det kan jeg selvfølgelig også med kombineret hqi + rør.
Det får noget mere overvejelse - hvem ved det kan også være jeg er så heldig at finde en god handel med godt lys inkluderet ;)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af dyne »

[quote="Akvarie begynder"]Jeg synes simpelthen du skal droppe det på 85 l og starte med den størrelse du vil have. For du ender med at fortryde du ikke købte det store, når du står ved fiskehandleren og du ikke har liter nok til lige præcis den fisk du vil have!
Så køb et stort fra starten, så er chancen også mindre for at det ender galt og du mister en masse penge på døde fisk og koraller ;)

Det med at flytte alt levende er vist ikke super, da du bliver nød til at rykke på stenene som derved afgiver en masse lort til vandet og du får en ny indkøring :)[/quot

Hvorfor dog det der er da masser der har små akvarier der er super fede
Man skal bare lave forarbejdet rigtigt (skal man selv om det er stort ellert småt)
Jeg har da nedgradert fra rsm 130 til mit eget 91 liter
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
18
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af ole kekkonen »

T5 er godt NOK Til en Lille Balje.sörg for at holde laag paa DIT kalkwasser det ville vaere surt hvis kattens urin blev Basisk :)
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

Spørgsmål

#4 Hvor længe kan fisk holde til at være "in transit"? Turen til Læsø er minimum de halvanden time det tager med færgen, og skulle man nu køre efter specifikke tilbud der er i andre landsdele kommer vi jo hurtigt op på adskillige timer

#5 Samme som ovenstående men for frags?
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

ole. skrev:T5 er godt NOK Til en Lille Balje.sörg for at holde laag paa DIT kalkwasser det ville vaere surt hvis kattens urin blev Basisk :)
Hehe, de får allerhøjest lov at kigge :P
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Carsten »

Sorped skrev:Spørgsmål

#4 Hvor længe kan fisk holde til at være "in transit"? Turen til Læsø er minimum de halvanden time det tager med færgen, og skulle man nu køre efter specifikke tilbud der er i andre landsdele kommer vi jo hurtigt op på adskillige timer

#5 Samme som ovenstående men for frags?
Som jeg skrev tidligere så er det mest varmen der er kritisk.
Jeg ved at nogle forhandlere kan forsynes poserne med ilt, så de kan klare sig i MANGE timer i transport.
Problematikken er den samme for fragmenter, og her er temperaturen mere kritisk. Det er ikke ret mange koraller der tåler en temperatur under 20 grader.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af PederP »

Man kan vel hjælpe lidt på det ved at holde bilen godt varm, og sørge for at flamingokasserne er godt fyldte.
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

Takker for svar, lyder som en investering i forskellige størrelser flamingokasser godt kan svare sig inden jeg skal i gang med at putte levende ting i baljen - men der er heldigvis lidt tid at løbe på endnu :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af PederP »

Man plejer at kunne få fine kasser med fra forhandleren, dem de også får korallerne hjem i ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Carsten »

Men det er nu ikke alle forhandlere der giver dem væk.
For en del år siden, var jeg en tur i Ålborg, og besøgte en stor kendt butik med ciklider. Da jeg først skulle hjem dagen efter havde jeg bestilt en del fisk, som skulle være pakket. Det var de skam også, og jeg betalte knapt 2000 kroner for kassen og drog hjemad. Undervejs kom jeg til at tænke lidt over beløbet, for det var højere end jeg havde aftalt med forhandleren dagen inden. Sørme så havde jeg betalt 50 kroner for kassen og han havde ikke engang gjort sig den ulejlighed at fortælle mig det.
klart nok havde den kostet ham noget, og det var da helt naturligt at hvis jeg nu havde købt en fisk til 50 kroner, at han så havde taget noget for kassen, men knapt 2000, så synes jeg det er noget småligt
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

Carsten skrev:Men det er nu ikke alle forhandlere der giver dem væk.
For en del år siden, var jeg en tur i Ålborg, og besøgte en stor kendt butik med ciklider. Da jeg først skulle hjem dagen efter havde jeg bestilt en del fisk, som skulle være pakket. Det var de skam også, og jeg betalte knapt 2000 kroner for kassen og drog hjemad. Undervejs kom jeg til at tænke lidt over beløbet, for det var højere end jeg havde aftalt med forhandleren dagen inden. Sørme så havde jeg betalt 50 kroner for kassen og han havde ikke engang gjort sig den ulejlighed at fortælle mig det.
klart nok havde den kostet ham noget, og det var da helt naturligt at hvis jeg nu havde købt en fisk til 50 kroner, at han så havde taget noget for kassen, men knapt 2000, så synes jeg det er noget småligt
Det er sådan noget der hurtigt kan få en til at kigge efter alternative steder at shoppe.
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af den_ »

Kølebokse kan også bruges til at holde ting varme..
Har flere gang transportet fisk og koraller fra horens til slagelse uden problem, i de kolde måneder har jeg nogle gange haft en stående på gulvet i passagerersiden også evt haft låget lidt åben så varmen trak ind i boksen.
Har også et par gange haft glemt boksen så de posen pakket ind i en trøje eller ligende og lag på passagersædet og tændt for sæde varmen
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af PederP »

Men den med ikke at få pakket en halvtom kasse er lidt vigtig hvis du skal langt. Hvis du ikke kan fylde den, så få et par poser vand lagt ved - evt tempereret fra hanen hvis han er nærig med det fra koraløen.
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:Men det er nu ikke alle forhandlere der giver dem væk.
For en del år siden, var jeg en tur i Ålborg, og besøgte en stor kendt butik med ciklider. Da jeg først skulle hjem dagen efter havde jeg bestilt en del fisk, som skulle være pakket. Det var de skam også, og jeg betalte knapt 2000 kroner for kassen og drog hjemad. Undervejs kom jeg til at tænke lidt over beløbet, for det var højere end jeg havde aftalt med forhandleren dagen inden. Sørme så havde jeg betalt 50 kroner for kassen og han havde ikke engang gjort sig den ulejlighed at fortælle mig det.
klart nok havde den kostet ham noget, og det var da helt naturligt at hvis jeg nu havde købt en fisk til 50 kroner, at han så havde taget noget for kassen, men knapt 2000, så synes jeg det er noget småligt
Haha, så ved vi vist alle hvem det var :K



Hej Sorped! Velkommen til, vi har snart fragmentmøde i nordjyllandsgruppen, det kan jeg da kun anbefale dig at deltage i! Mener det er Hjørring vi skal til denne gang.

Plantorama? Har de fået saltvand igen?
Brugeravatar
Sorped
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 43
Tilmeldt: tirs 10. dec 2013 07:54
10
Postnummer: 9940 Læsø
Saltvand siden?: 2014

Re: Sorpeds spring i saltvandet - de indledende planer

Indlæg af Sorped »

Tak for alle de gode råd, det er sq en go' side jeg har fundet mig her lader det til!:)

Det er godt nok Plantorama i Hillerødjeg var i, men ja der er adskillige små og store akvarier med saltvand i og fra hvad jeg kan se har de også temmelig meget saltvandsudstyr.

AndersGS, sender lige en PM.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"