"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Fodring af koraller

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Fodring af koraller

Indlæg af Lennart »

Rigtigt, det har du helt ret i sorry my mistake. Mht proteinerne. :wc:
Nu er det selvfølgelig flere kødprodukter jeg omtaler, og ikke plante versus animalske proteiner.

Hvidløg er jo i vid udstrækning præsenteret som en plante med en lang række positive egenskaber. Dog tror jeg det mest er for at få folk til at vælge et fiskefodermærke fremfor et andet. Når der således er to typer, den ene med, den anden uden til samme pris tager mange sikkert den med :0)

I tråd med at svin ikke svømmer i havet, så gror der jo heller ikke hvidløg på revet. :hehe:
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fodring af koraller

Indlæg af Carsten »

nbd skrev:Protein er nu ikke bare protein. Proteiner er opbygget af aminosyrer. Det er aminosyresammensætningen, der bestemmer proteinets egenskaber. Og her er der altså forskel mellem proteiner. Det er bl.a. derfor at vegetarer har svært ved at få de rette proteiner - planters proteiner svarer ikke helt til animalske.

Noget helt andet - hvorfor er der hvidløg i fiskefoder???
Den trend med hvidløg stammer vist fra Tyskland.
Det menes at hvis fiskene får hvidløg i foderet, så sætter parasitterne sig ikke fast på fiskene.
Men det kunne jo også blot være fordi, at fiskene får et så tykt slimlag ved god fodring at parasitterne
alligevel ikke kunne få fat, hvidløg eller ej.
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Fodring af koraller

Indlæg af KasperT »

Jeg er lige ved at teste det på den palet kirug jeg har flyttet for 3 dage siden.
Den har fået rigeligt med hvidløg både før og efter flytning.
Den har dog fået nogle få pletter nu, så helt effektivt er det ikke. Dog er det billigt sluppet hvis den ikke får flere.
Kan lige give en opdatering på hvordan det går :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Fodring af koraller

Indlæg af PederP »

Jeg syntes jeg har lettere ved at få fisk, der endnu ikke er tilvænnet tørfoder, til at vise interesse hvis der er hvidløg i..
saltvandsakvarie123
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 166
Tilmeldt: tirs 30. apr 2013 13:17
11
Postnummer: 5464 Brenderup Fyn
Saltvand siden?: 2013
Geografisk sted: Brenderup 5464

Re: Fodring af koraller

Indlæg af saltvandsakvarie123 »

Har også undret mig over hvorfor der er hvidløg i fiskefoder.
Hvidløg kommer vist ikke fra havet. Jeg skal da ikke ned at svømme med de fisk de må have dårlig ånde. :-)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Fodring af koraller

Indlæg af PoulD »

Jeg tror PederP's argument holder (hvis jeg var fisk ville det dog have den modsatte effekt). Men så kan man måske med fordel nøjes med at bruge tørfoder med hvidløg 2-3 uger efter tilførsel af nye fisk (skulle det evt. have en minimal effekt på parasitter, er det vel også et godt tidspunkt at bruge det).
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Fodring af koraller

Indlæg af Carsten »

PoulD skrev:Jeg tror PederP's argument holder (hvis jeg var fisk ville det dog have den modsatte effekt). Men så kan man måske med fordel nøjes med at bruge tørfoder med hvidløg 2-3 uger efter tilførsel af nye fisk (skulle det evt. have en minimal effekt på parasitter, er det vel også et godt tidspunkt at bruge det).
Hvorfor mener du det holder??

Ikke fordi jeg vil påstå at det ikke er korrekt.

Men jeg synes der mangler noget argumentation for det.
Hvorfor hvidløg og ikke chili, chokolade eller lakrids?
johanne86
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 255
Tilmeldt: tirs 28. sep 2010 08:28
13
Postnummer: 8220 Brabrand
Saltvand siden?: 2009

Re: Fodring af koraller

Indlæg af johanne86 »

Nogle mener at hvidløg styrker immunforsvaret hos mennesker, men det er ikke videnskabeligt bevist. Men der er nok nogen der har tænkt: det ku jo være, at det også havde en positiv effekt på fisk! Hehe
625 liter mixkoralrevsakvarie, 100 liter sump, 3 stk maxspect etheral lamper, maxspect aeraqua duo skummer, 2 stk maxspect gyre 350, GHL profilux 4, kH director og doseringsenheder.
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Fodring af koraller

Indlæg af Lennart »

johanne86 skrev:Nogle mener at hvidløg styrker immunforsvaret hos mennesker, men det er ikke videnskabeligt bevist. Men der er nok nogen der har tænkt: det ku jo være, at det også havde en positiv effekt på fisk! Hehe
Med de berømte dollartegn i øjnene :biggrin:
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Fodring af koraller

Indlæg af Lennart »

PoulD skrev:Ovre i Texas har ham der Ray Lee, mener jeg han hedder, et kæmpe rev med nogle pænt store Duncans. Har hørt at han hver søndag fanger en Longhorn, skærer hornene af, tørrer den i røven og kaster den i baljen.
Sikke en kreativitet..... :GO :scream:
Never say oops, allways say ahhh interesting
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Fodring af koraller

Indlæg af PederP »

Carsten skrev:
PoulD skrev:Jeg tror PederP's argument holder (hvis jeg var fisk ville det dog have den modsatte effekt). Men så kan man måske med fordel nøjes med at bruge tørfoder med hvidløg 2-3 uger efter tilførsel af nye fisk (skulle det evt. have en minimal effekt på parasitter, er det vel også et godt tidspunkt at bruge det).
Hvorfor mener du det holder??

Ikke fordi jeg vil påstå at det ikke er korrekt.

Men jeg synes der mangler noget argumentation for det.
Hvorfor hvidløg og ikke chili, chokolade eller lakrids?
Aner det ikke. Jeg syntes bare fiskene ikke mister interessen på same måde, så måske er duften interessant for dem? Spytter stadig ud igen de første fodringer, men stopper ikke med at gå og prøve til flere gange under fodringen.
Der er selvfølgelig masser usikkerhed i de observationer. Efter at have oplevet det er par gange, er det oftest kun det foder jeg prøver til med, så det er ikke baseret på særligt mange gentagelser.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Fodring af koraller

Indlæg af PoulD »

Carsten skrev:
PoulD skrev:Jeg tror PederP's argument holder (hvis jeg var fisk ville det dog have den modsatte effekt). Men så kan man måske med fordel nøjes med at bruge tørfoder med hvidløg 2-3 uger efter tilførsel af nye fisk (skulle det evt. have en minimal effekt på parasitter, er det vel også et godt tidspunkt at bruge det).
Hvorfor mener du det holder??

Ikke fordi jeg vil påstå at det ikke er korrekt.

Men jeg synes der mangler noget argumentation for det.
Hvorfor hvidløg og ikke chili, chokolade eller lakrids?
Det har du da helt ret i carsten. Det er ikke egen erfaring (mine fisk agerer på alt hvad jeg kommer i baljen - spiseligt eller ej - som en struds: æd først - spørg senere). Min antagelse bygger alene på, at da jeg startede med akvarie købte jeg lidt forskelligt hardware af micogmaj. Da han lukkede ned (for første gang) fik jeg også nogle bøtter foder med. Jeg så der var hvidløg i den ene bøtte og jeg søgte derfor om det her på SF og på flere af de store udenlandske fora. Jeg fandt en hel del der havde observeret det samme som PederP. Det er ikke dokumentation, ved det godt, men i og med det jo ikke var en katastrofe hvis det var forkert, antog jeg, at når der var så mange der havde observeret det, var der sandsynligvis noget om snakken. Jeg skrev jo også TROR.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Fodring af koraller

Indlæg af MarkBruhn »

Tyskerne ser åbenbart en god ting imellem hvidløg og fisk. Tror det bare er fordi de tror det smager fiskene bedre og tiltrækker dem.
Grunden til jeg mener dette, er at jeg i min fritid er en ivrig lystfisker.
Hvis man besøger div Put and Take søer, for at fange ørreder og ser en tysker fiske, så har han næsten med garanti PowerBait med hvidløgssmag på krogen.
De er helt vilde med denne type agn dernede og de fanger også rigtig godt på dette. Mig selv incl. :)

http://www.fluer.dk/produkter-fiskegrej ... -hvidloeg/" onclick="window.open(this.href);return false;
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Lennart
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 893
Tilmeldt: lør 11. maj 2013 18:35
11
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2013

Re: Fodring af koraller

Indlæg af Lennart »

Tyskerne elsker at putte alt muligt i alt muligt. Vitaminer i mælk og slik eksempelvis...
Så hvorfor ikke hvidløg i fiskefoder, eller hvad de nu kan finde på :0)

Det er bare forbudt i Danmark indtil videre, altså tilsætning i fødevarer, men mon ikke EU snart får ændret på det.
Never say oops, allways say ahhh interesting
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"