Bygge akvarium ind i fast skillevæg???

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
sue.dk
Copepod
Copepod
Reactions:
11
Postnummer: 2730 Herlev
Saltvand siden?: 2014

Bygge akvarium ind i fast skillevæg???

Indlæg af sue.dk »

Hejsa.

Jeg har haft akvarium i mange år, men vil gerne arbejde hen imod at starte et saltvandsakvarium op i 2014.

Vi har en meget stor stue med en "port" med søjler i siden, ind til spisestuen og væggen der skiller stue og spisestue er godt 3 meter lang og ca. 2.80 høj og 28 cm. bred. Denne væg har intet andet formål end at skille de to store stuer ad og jeg synes det kunne være flot med et akvarium placeret så man foruden fiskene og korallerne, kan kigge igennem.

Er der nogen bygselv kyndige der kan svare mig på om dette kan lade sig gøre? Hvor meget plads udover hullet til akvariet, skal der laves i væggen - tænker at der skal være underskab med plads til pumper o.l. men er der noget jeg ikke har taget højde for eller bør tage højde for?

Selve akvariet skulle måle 120 cm i højden og 220 cm i bredden samt den fulde vægdybde på 28 cm.
Tænker at der skal være ca. 10-12 cm luft øverst med plads til låg og lysstofrør samt at kunne fodre o.l. samt plads forneden til pumpesystem og ledninger.

Er dette en umulig opgave?

Håber der er nogle "hajer" der kan give sit besyv med.

:) Mvh Sue
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
13
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Bygge akvarium ind i fast skillevæg???

Indlæg af R.Munk »

120 cm i højden bliver et problem. Du vil aldrig kunne komme til at nå bunden medmindre du selv springer i baljen, og med 28 cm i dybde skal du vidst være rimelig slim :)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af minedykker »

Opgaven er ikke umulig, men bliver da umuligt at komme ned i akvariet vil jeg mene og hvis du vil have koraller så får du ikke lys nok i nogen lysstofrør. så tror du skal sætte dig ned igen og tænke dit projekt igennem en gang til
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

28 cm er alt for lidt til at du kan lave noget der bliver pænt.
Husk på at glasset mindst er 10mm tykt og meget sandsynligt tykkere.
Det betyder at du kun kan have 25 cm at arbejde på.
Samtidig løber du ind i nogle problemer med overløb. Og cirkulationen kan jeg også forestille mig kunne give problemer. Med mindre du sætter pumper i hver ende af akvariet.
Allerede ved en højde på 70 cm, begynder det at blive svært at nå bunden, så 120 cm er det komplet umuligt.
Med de mål som du opgiver, bliver akvariet på 660 liter, og så skal der også en god kraftig skummer på. Og den vil jeg mene fylder mere end de 25-28 cm som du har til rådelighed
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

mit forslag til dig er at du laver vægen tykkere forstået sådan at du bygger et akvarie på noget der liner 60 cm i bredden og så sætter en gips væg op på den en side og på den måde får et bredder stykke til at bygge akvarie og teknikrum på eventuelt i enden af akvariet og så for omkring en 100 cm over akvariet til lys og til du kan arbejde i det ;O)
sue.dk
Copepod
Copepod
Reactions:
11

Indlæg af sue.dk »

w00tifrutti skrev:120 cm i højden bliver et problem. Du vil aldrig kunne komme til at nå bunden medmindre du selv springer i baljen, og med 28 cm i dybde skal du vidst være rimelig slim :)
Av ja det kan jeg godt se... ahhh - det ville ellers være super flot med et "vindue" mellem de to rum. Men ok, mindre kan også gøre det :)
Tak for input.
sue.dk
Copepod
Copepod
Reactions:
11

Indlæg af sue.dk »

hmmm... ja i har fat i noget der. Måske er den eneste mulighed at bygge væggen ud først.
Må hellere lige revurdere om det er det hele værd. Ellers alternativt kunne vi finde et andet sted, men synes bare idéen med at kigge igennem væggen er sjov.

Takker for jeres gode råd.

:)

Mvh Sue
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af minedykker »

ja ellers prøv at køre en tur ud til Carsten i Decoeacn og ta en snak med ham om hvordan du kan få din drøm gennemført ;O)
Brugeravatar
demian
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2002

Indlæg af demian »

hej du kunne jo se på et væg akvarie http://www.minizoo.dk/Ferskvand/Akvarie ... gakvarier/" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

Et højt og smalt akvarie..... søheste måske? Men så skal du nok ned i en noget mindre størrelse (længde).
100 *100 * 50 cm cube
sue.dk
Copepod
Copepod
Reactions:
11

Indlæg af sue.dk »

søheste er en kæmpedrøm.

Ja, findes der vilje findes der vej - men at den blev så besværlig tænkte jeg ikke. Godt med et forum som dette.
:)
Takker.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af Jones »

hvorfor ikke lave 200x28x35 ? En intern tunze 9002 skummer og en tunze 6025 i hver ende. Så kan du have klovnefisk, chromis og andre små fine fisk gående i dit lange vindue :) Jeg havde engang et akvarie med så godt som samme mål. Det fungerede fint. du kan se det her…
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... 86&hilit=v" onclick="window.open(this.href);return false;æg+til+væg
o_O
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
11
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Odense

Indlæg af Wiinberg »

Hvis du ikke vil bygge væggen tykkere, kan du jo føre overløb ud af den side der fører mod hjørnet af stuen. Den del af væggen skal så være hul, således at slanger og kabler kan føres ned igennem væggen. Der hvor du så vil have sumpen stående, skærer du et hul i væggen der passer således at du nemt kan komme til, og bygger et solidt "gulv". Så tager du et skabsmøbel og udhuler bagsiden, møblet skal passe ud over hullet i væggen og bunden skal passe i højde med det "gulv" du lavede i vægen, så det ikke kan ses. I skabet monterer du sump med skummer og diverse andet udstyr.

En pumpe i bunden af akvariet i den side der vender hen mod sumpen, og en pumpe i toppen i modsatte side, så den blæser vandet hen mod overløbet.

Det var ihvertfald lige min umiddelbare tanke om hvordan det kunne konstrueres.
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
16
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Indlæg af Eskildsen »

Jeg har et akvarium bygget ind i en betonvæg.
Det er 70cm højt, hvilket jeg har fortrudt:
1. Det er næsten umuligt at arbejde med 70 cm højde.
2. Der er meget forskel i lysstyrke øverst og nederst i akvariet.

Mit hul i væggen går op til ca 2,2 m. højde, hvilket er nødvendigt for lys o.s.v.
Et andet triks, jeg er glad for er at jeg har lavet et afløb i sumpen i tilfælde af uheld o.s.v.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"