Foder hver 3-5 dag indtil no3 er nede på et humant nivoLennart skrev:Hvor tit skal jeg så fodre på den lange bane, kan godt gi et foderstop på nogen dage. Men derefter ?
Meget HØJ nitrat
- den_
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4200 Slagelse
- Saltvand siden?: 2012
Re: Meget HØJ nitrat
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 8220 Brabrand
- Saltvand siden?: 2009
[quote="Lennart"]Ja er godt klar over at nitrat er farligt for mennesker, da det hæmmer iltoptagelsen. Nitrat kan omdannes til nitrit i kroppen, der igen kan omdannes til nitrosaminer, som er kræftfremkaldende. /quote]
Det er måske bare mig, men jeg opfatter dit svar på min kommentar lidt defensivt.
Pointen med det jeg skrev var bare: dyr som menneske - alle stoffer er toksiske hvis bare koncentrationerne er høje nok.
Ha en god aften. Mvh
Det er måske bare mig, men jeg opfatter dit svar på min kommentar lidt defensivt.
Pointen med det jeg skrev var bare: dyr som menneske - alle stoffer er toksiske hvis bare koncentrationerne er høje nok.
Ha en god aften. Mvh
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2640 Hedehusene
Kan godt se der er mange som er uenige, men personlig ville jeg altså fortsætte med at fodre hver dag, bare med mindre foder.
Jeg tror på, at både fiskene og baljen har bedre af det.
Og du skal bestemt heller ikke sulte fiskene. Det er jo ikke fiskenes skyld, at baljen ikke er klar til belastningen endnu. Hvis de på nogen måde virker aggresiive får de for lidt mad.
Lad under alle omstændigheder være med med at tilføre flere fisk indtil du har balance
Jeg tror på, at både fiskene og baljen har bedre af det.
Og du skal bestemt heller ikke sulte fiskene. Det er jo ikke fiskenes skyld, at baljen ikke er klar til belastningen endnu. Hvis de på nogen måde virker aggresiive får de for lidt mad.
Lad under alle omstændigheder være med med at tilføre flere fisk indtil du har balance
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Rev haj
- Reactions:
- 11
- Postnummer: 4700 Næstved
JOHANNE86. super indlæg på side.1 gode oplysninger det kan vi alle lære af , så flere af dem
vh. Michael.

- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6200 Aabenraa
- Saltvand siden?: 2013
Johanne
Jeg mente bestemt ikke det jeg skrev som defensivt. Det er fejlen i det skrevne sprog. At visse fraser kan læses på mange måder, fordi mimikken mangler. Jeg skulle ha sat en smiley på, og i øvrigt også derfor de er så vigtige at bruge. I vores digitale tidsalder hvor vi taler mindre og mindre og megen kommunikation foregår i fora, sms osv. Ja så kan vi lettere blive misforstået.
Og jeg er helt enig i at dit indlæg side et er et rent 12 tal, er du biologilærer eller lign?
Alle andre indslag er i øvrigt også super gode, jeg er blæst bagover af hjælpsomheden og det generelt høje niveau af viden også i den tunge kemi, og fysiologi verden. Hvilket vidner om en høj grad af interesse omkring saltvandsakvarier
Syns ideen om at fodre langt mindre, men stadig hver dag, er tiltalende. Måske jeg skal skifte til mere grovkornet foder, og nøje dossere mængden. I dag forbereder jeg at skifte 30 liter vand, og i morgen igen 30 liter. Jeg hælder derfor 60 liter nitratinficeret vand ud i dag.

Jeg mente bestemt ikke det jeg skrev som defensivt. Det er fejlen i det skrevne sprog. At visse fraser kan læses på mange måder, fordi mimikken mangler. Jeg skulle ha sat en smiley på, og i øvrigt også derfor de er så vigtige at bruge. I vores digitale tidsalder hvor vi taler mindre og mindre og megen kommunikation foregår i fora, sms osv. Ja så kan vi lettere blive misforstået.
Og jeg er helt enig i at dit indlæg side et er et rent 12 tal, er du biologilærer eller lign?
Alle andre indslag er i øvrigt også super gode, jeg er blæst bagover af hjælpsomheden og det generelt høje niveau af viden også i den tunge kemi, og fysiologi verden. Hvilket vidner om en høj grad af interesse omkring saltvandsakvarier

Syns ideen om at fodre langt mindre, men stadig hver dag, er tiltalende. Måske jeg skal skifte til mere grovkornet foder, og nøje dossere mængden. I dag forbereder jeg at skifte 30 liter vand, og i morgen igen 30 liter. Jeg hælder derfor 60 liter nitratinficeret vand ud i dag.
Never say oops, allways say ahhh interesting
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Du får lige sådan en her:
Og ja, de fleste herinde har stor interesse i saltvandsakvarier og går også meget op i biologien og kemien bag, vist også inklusiv dig selv.
Det er også det, der gør det sjovt i mine øjne. Og nej, jeg er ikke biolog, men er dog naturvidenskabeligt uddannet. Det lyder det også til at du er?
God fornøjelse med vandskiftet! Hvis du skal have et osmoseanlæg så er der vist en butik i forhandlertråden, som har noget ophørsudsalg, så måske du kan gøre en god julehandel.

Og ja, de fleste herinde har stor interesse i saltvandsakvarier og går også meget op i biologien og kemien bag, vist også inklusiv dig selv.

God fornøjelse med vandskiftet! Hvis du skal have et osmoseanlæg så er der vist en butik i forhandlertråden, som har noget ophørsudsalg, så måske du kan gøre en god julehandel.

- nbd
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 6000 Kolding
- Saltvand siden?: 1988
- Geografisk sted: Kolding
Nitrat er nu ikke så giftigt som mange gør det til. Jeg er enig i at >100 mg/L er alt for meget i et saltvandsakvarium. Men når der ikke er algevækst og fisk og koraller iøvrigt ser gode ud, tror jeg snarere at problemet er målefejl (måske forurening af måleglas?).johanne86 skrev: Ammonium, nitrit og nitrat er i høje koncentrationer gift for alle dyr, også mennesker. Bl.a disse stoffer renses vores drikkevand for inden vi kan tappe det fra hanen. Koncentrationerne svinger alt efter hvilket område af landet man bor i. Men en nitrat på 100 er giftigt for de fleste levende organismer, fraset de bakterier og alger som nyder godt af dem.
Jeg har fundet nogle eksperimentelle nitrat-værdier til sammenligning, sakset fra et videnskabeligt review:
With regard to marine fishes, Brownell (1980) reported 24 h LC50 values (mg NO3-N/l) in 34‰ seawater of 3450 for Lithognathus mormyrus, 3560 for Diplodus saegus, and 5050 for Heteromycteris capensis (Table 3). Pierce et al. (1993) estimated 96 h LC50 values (mg NO3-N/l) in 32‰ seawater of 573 for the planehead filefish Monocanthus hispidus, >960 for the clearnose skate Raja eglanteria, 1000 for the Florida pompano Trachinotus carolinus, 2400 for the black sea bass Centropristis striata, and >3000 for the beaugregory Pomacentrus leucostritus
At nogle marine fisk kan klare >2.000 mg/L nitrat er sejt. Så lad være med at spare på foderet

- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Jeg har nu udført endnu en måling efter skift af 30 liter vand ud af 160 liter minus massefylden af diverse ting der er i akvariet.
Vil mene det ca. svarer til 25% af vandet.
Jeg får stadig en HØJ nitrat dog med svag opklaring af farven og kontrolmålingen af postevandet er stadig næsten 0
Måske min nitrat har været et stykke over 100 endda, og først nu kommer på skalaen
Det kan derfor ikke være fejl i målingerne.
Prøver at skifte 30 liter mere senere i dag, vandet skal lige klargøres (varmes og saltes)
Vil mene det ca. svarer til 25% af vandet.
Jeg får stadig en HØJ nitrat dog med svag opklaring af farven og kontrolmålingen af postevandet er stadig næsten 0
Måske min nitrat har været et stykke over 100 endda, og først nu kommer på skalaen

Det kan derfor ikke være fejl i målingerne.
Prøver at skifte 30 liter mere senere i dag, vandet skal lige klargøres (varmes og saltes)
- Vedhæftede filer
Senest rettet af Lennart ons 18. dec 2013 12:03, rettet i alt 1 gang.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Tak for dit indlæg NBD
Jeg forstår ikke ret meget af det nederst på engelsk, kan du evt. uddybe/oversætte ?
Jeg forstår ikke ret meget af det nederst på engelsk, kan du evt. uddybe/oversætte ?
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Og Johanne, nej har ikke en naturvidenskabelig uddannelse, men har biologi B på gymnasieniveau. Her har vi tæsket meget rundt i især kvælstofkredsløb, og hvorfor hydrogen er så vigtigt et stof i naturen. Lidt sjovt at 80% af atmosfæren består af hydrogen. Altså N2. Kommer til at tænke på om nitrat egentlig er et organisk stof ?
Der findes jo både organisk bundet N2 og uorganisk bundet N2
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
LC50 værdier er letal værdier for 50% af forsøgsdyrerne, dvs i det her tilfælde den dosis nitrat som en population fisk udsættes for hvor 50% af fiskene dør indenfor et givent tidsrum. Så at der er nogen af dem der kan "klare" over 2000mg/L er da fint, men halvdelen af populationen er også døde af den samme koncentrationen.nbd skrev:Nitrat er nu ikke så giftigt som mange gør det til. Jeg er enig i at >100 mg/L er alt for meget i et saltvandsakvarium. Men når der ikke er algevækst og fisk og koraller iøvrigt ser gode ud, tror jeg snarere at problemet er målefejl (måske forurening af måleglas?).johanne86 skrev: Ammonium, nitrit og nitrat er i høje koncentrationer gift for alle dyr, også mennesker. Bl.a disse stoffer renses vores drikkevand for inden vi kan tappe det fra hanen. Koncentrationerne svinger alt efter hvilket område af landet man bor i. Men en nitrat på 100 er giftigt for de fleste levende organismer, fraset de bakterier og alger som nyder godt af dem.
Jeg har fundet nogle eksperimentelle nitrat-værdier til sammenligning, sakset fra et videnskabeligt review:
With regard to marine fishes, Brownell (1980) reported 24 h LC50 values (mg NO3-N/l) in 34‰ seawater of 3450 for Lithognathus mormyrus, 3560 for Diplodus saegus, and 5050 for Heteromycteris capensis (Table 3). Pierce et al. (1993) estimated 96 h LC50 values (mg NO3-N/l) in 32‰ seawater of 573 for the planehead filefish Monocanthus hispidus, >960 for the clearnose skate Raja eglanteria, 1000 for the Florida pompano Trachinotus carolinus, 2400 for the black sea bass Centropristis striata, and >3000 for the beaugregory Pomacentrus leucostritus
At nogle marine fisk kan klare >2.000 mg/L nitrat er sejt. Så lad være med at spare på foderet
Men nej, nitrat er da ikke så giftigt som fx nitrit og ammoniak. Jeg vil da langt hellere have høj nitrat end jeg vil have tilstedeværelse af nitrit og ammoniak i vandet, da dette jo også vidner om alt for få bakterier til overhovedet at kunne initiere et kvælstofkredsløb i tanken. Men dermed ikke sagt at nitrat ikke er giftigt i høje nok koncentrationer. Det vidner dit nævnte studie jo netop om. Her døde 50% af fiskene indenfor 24timer og 96timer ved de nævnte høje værdier, men er der nogen der fx har undersøgt effekterne for fisk under påvirkning af nitrat på fx 100mg/l gennem lang tid (måneder/år)? Lever de længere/uændret/kortere end fisk ved lavere nitratværdier?
Mht algevæskt, så vil jeg da forvente at det kommer før eller siden hvis nitraten forbliver så høj. Vi ved jo ikke hvor længe nitraten har været så høj, og jeg vil mene at der skal lægges en tidsfaktor oveni nitratværdien før at der vil være algeopblomstring.

Mht om korallerne ser gode ud, så kommer det vel også an på hvilke koraller man holder og med hvilke øjne man ser. Derudover er der en vækstfaktor. Mange korallers vækst hæmmes af høj nitrat, omvendt er der også nogle hvis vækst boostes.
Men alt i alt er den generelle konsensus blandt saltvandsakvarister vel, at nitraten optimalt skal holdes under/= 5ppm. Har man rent fiskeakvarium kan man være mindre striks, men efter min mening skal man jo stadig kunne kigge gennem ruden for alger og se på sine fisk om de kan klare mosten eller ej.

-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 14
Med hydrogen mener du vist nitrogen.Lennart skrev:Og Johanne, nej har ikke en naturvidenskabelig uddannelse, men har biologi B på gymnasieniveau. Her har vi tæsket meget rundt i især kvælstofkredsløb, og hvorfor hydrogen er så vigtigt et stof i naturen. Lidt sjovt at 80% af atmosfæren består af hydrogen. Altså N2. Kommer til at tænke på om nitrat egentlig er et organisk stof ?

Om nitrat findes i en organisk og uorganisk komponent det er der andre herinde der ved mere om. Der er en del snak herinde om organisk og uorganisk phosphat, men jeg har ikke sat mig nærmere ind i det.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Nårhh ja selvfølgelig nitrogen. Tak for din udredning i øvrigt. Er helt enig i at forskellige abiotiske faktorer har en helt forskellig indvirkning på forskellige arter. Noget vokser andet dør i et givent miljø. Kommer jo an på hvordan væsenet er designet til at klare sig.
En høj nitratværdi er vel en indikator for høj bakterieaktivitet, men at der blot tilføres for meget næring bakterierne således omsætter til Nitrat. Eller en indikator for at denitrifikationen altså den iltfrie omsætning er for lav. Har en ide om at tilføre makroalger i en form for sump, og lade dem guffe nitraten. Skal bare ha fat i nogen alger :0)
En høj nitratværdi er vel en indikator for høj bakterieaktivitet, men at der blot tilføres for meget næring bakterierne således omsætter til Nitrat. Eller en indikator for at denitrifikationen altså den iltfrie omsætning er for lav. Har en ide om at tilføre makroalger i en form for sump, og lade dem guffe nitraten. Skal bare ha fat i nogen alger :0)
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Hermed også et lille snapshot af akvariet, en høj nitratværdi slår ikke umiddelbart igennem med død og ødelæggelse. Selvom den måske på sigt vil gøre det.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Efter yderligere 30 liters vandskift. Stadig rød som saftevand HULK
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Når du skifter 2 gange 30L har du alstå ikke skiftet 60L. En del af det du skifter i anden omgang er jo det rene vand du lige har kommet i i første skift.
Jeg tror du kan være tryg ved at NO3 reduceres nogenlunde proportionalt med den mængde vand du skifter (hvis vi ignorerer de måske 2 ppm dit "rene" vand indeholder)
Jeg tror heller ikke det nødvendigvis er godt at reducere for meget ad en gang. Det må gerne tage flere uger at komme ned på 2-5 ppm
Prøv at tage billederne lige oppefra. Når man kigger 45 grader er det utilregneligt, måske dobbelt af det reelle (ved 90 grader så du kigger igennem siden skal resultatet divideres med 10)
Jeg tror du kan være tryg ved at NO3 reduceres nogenlunde proportionalt med den mængde vand du skifter (hvis vi ignorerer de måske 2 ppm dit "rene" vand indeholder)
Jeg tror heller ikke det nødvendigvis er godt at reducere for meget ad en gang. Det må gerne tage flere uger at komme ned på 2-5 ppm
Prøv at tage billederne lige oppefra. Når man kigger 45 grader er det utilregneligt, måske dobbelt af det reelle (ved 90 grader så du kigger igennem siden skal resultatet divideres med 10)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.
- hellfish
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5000 Odense C
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: Odense c
Har du overvejet at der kan ligge mega meget lort nede i det ferskvandsbundlag?
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
+1hellfish skrev:Har du overvejet at der kan ligge mega meget lort nede i det ferskvandsbundlag?

1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- PoulD
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Der er i hvert fald næppe heller ret mange anaerobe bakterier i det bundlag
Det lyder som om du er du er skuffet over nitraten ikke pludselig er faldet til ingenting efter 2 vandskift, så bare lige for at give et billede af hvad du står overfor: Ved uændret bakteriel eksport, afskumning o.s.v. vil du formentlig kunne forvente nogenlunde følgende scenarier ved et ekstra ugentligt vandskift på 20% (altså vandskift yderligere end dem du måtte have foretaget hidtil):

Det lyder som om du er du er skuffet over nitraten ikke pludselig er faldet til ingenting efter 2 vandskift, så bare lige for at give et billede af hvad du står overfor: Ved uændret bakteriel eksport, afskumning o.s.v. vil du formentlig kunne forvente nogenlunde følgende scenarier ved et ekstra ugentligt vandskift på 20% (altså vandskift yderligere end dem du måtte have foretaget hidtil):
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Kan godt se det er en udfordring med det nitrat.
Og at der kan ligge noget i bundlaget, ja bestemt, det er jo lidt grovere end sand. Så måske der lander nogen foderester dernede mellem stenene. Hvorfor kaldes det et ferskvandsbundlag ? Men ja det meste af min stofomsætning er nok fra foder der omsættes til nitrat og herefter blot ophobes. Men det burde jo standse med mit foderstop, som ikke er et stop men en drastisk nedsættelse mængdemæssigt.
Og at der kan ligge noget i bundlaget, ja bestemt, det er jo lidt grovere end sand. Så måske der lander nogen foderester dernede mellem stenene. Hvorfor kaldes det et ferskvandsbundlag ? Men ja det meste af min stofomsætning er nok fra foder der omsættes til nitrat og herefter blot ophobes. Men det burde jo standse med mit foderstop, som ikke er et stop men en drastisk nedsættelse mængdemæssigt.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Og ja det er da mega irriterende den nitratværdi ikke er faldet mere efter at omkring 50% af vandet er skiftet. Ikke alene det, men også overraskende. Havde ikke forventet et fald til næsten ingenting. Men en væsentlig ændring. Her er der jo bare tale om et svagt farveskift.
Spekulerer lidt på testsættet, der må jo være noget nitrat i vandet, dette aktiveres af pulveret, hvis alt pulveret omdannes vil farven blive max rød, altså hvis alt pulveret er omsat. Men måske der ikke er nok pulver til at omsætte den enorme mængde nitrat der måske er i vandet. Ergo vil farven først ændre sig når ikke alt pulver omsættes. Mit nitratniveau har måske været langt langt over 100. Jeg vil først se en ændring når værdien falder til under 100.
Spekulerer lidt på testsættet, der må jo være noget nitrat i vandet, dette aktiveres af pulveret, hvis alt pulveret omdannes vil farven blive max rød, altså hvis alt pulveret er omsat. Men måske der ikke er nok pulver til at omsætte den enorme mængde nitrat der måske er i vandet. Ergo vil farven først ændre sig når ikke alt pulver omsættes. Mit nitratniveau har måske været langt langt over 100. Jeg vil først se en ændring når værdien falder til under 100.
- Eskildsen
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
Hvad jeg gør for at komme af med nitrat:
1. En god skummer. (Det er det eneste sted (fraset vandskifte), hvor der kommer skidt ud af akvariet.
2. VSV. Det er rigtig godt - Se under saltvandswiki - Start langsomt.
Efter 2 uger, er det faldet ned. Du kan fint dosere det i en alm. injektionssprøjte eller lignende (kan købes på apoteket) til en start - på den lange bane, vil du nok foretrække en doseringspumpe.
Det er billigt, enkelt og relativ hurtigt. Det sænker også fosfat noget.
God jul
1. En god skummer. (Det er det eneste sted (fraset vandskifte), hvor der kommer skidt ud af akvariet.
2. VSV. Det er rigtig godt - Se under saltvandswiki - Start langsomt.
Efter 2 uger, er det faldet ned. Du kan fint dosere det i en alm. injektionssprøjte eller lignende (kan købes på apoteket) til en start - på den lange bane, vil du nok foretrække en doseringspumpe.
Det er billigt, enkelt og relativ hurtigt. Det sænker også fosfat noget.
God jul
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Det ku godt være man skal prøve det,nyak for tippet, må i netto og købe vodka, sukker og eddike.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Kolind
Tror der er lidt rod i populær betegnelser på forum.johanne86 skrev:Med hydrogen mener du vist nitrogen.Lennart skrev:Og Johanne, nej har ikke en naturvidenskabelig uddannelse, men har biologi B på gymnasieniveau. Her har vi tæsket meget rundt i især kvælstofkredsløb, og hvorfor hydrogen er så vigtigt et stof i naturen. Lidt sjovt at 80% af atmosfæren består af hydrogen. Altså N2. Kommer til at tænke på om nitrat egentlig er et organisk stof ?
Der findes jo både organisk bundet N2 og uorganisk bundet N2![]()
Om nitrat findes i en organisk og uorganisk komponent det er der andre herinde der ved mere om. Der er en del snak herinde om organisk og uorganisk phosphat, men jeg har ikke sat mig nærmere ind i det.
Organisk kemi=kovalente bindinger - dvs. ingen fosfat, nitrat eller andre sammensatte ioner i bindingerne, men derimod Fosfor og Nitrogen.

Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 5960 Marstal
- Saltvand siden?: 1990
Makroallger Eller ATS optar ogsaa ting Fra vandet i vaevet(lad os nu holde os Til Nitrat)
Og sa fremt de Ikke Bliver eksporteret Fra Systemet Bliver naeringe i Systemet eventuelt Bliver naeringen smidt tilbage ved metaboliske aendringer,kryb der Lever pa Alge mättene optar Nitrat ogsaa Men producerer Ammoniak.
Det Sorte bundlag Eller lava sand forekommer ganske naturligt paa mange rev jeg kan Ikke se et Problem der andet end at det er for groft og Sammler skidt.enten Rens det jaevnlig Eller Skift Grusen ud
Og sa fremt de Ikke Bliver eksporteret Fra Systemet Bliver naeringe i Systemet eventuelt Bliver naeringen smidt tilbage ved metaboliske aendringer,kryb der Lever pa Alge mättene optar Nitrat ogsaa Men producerer Ammoniak.
Det Sorte bundlag Eller lava sand forekommer ganske naturligt paa mange rev jeg kan Ikke se et Problem der andet end at det er for groft og Sammler skidt.enten Rens det jaevnlig Eller Skift Grusen ud
- Eskildsen
- Foxface
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 8900 Randers
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Randers
organisk kemi er ogås f.eks. DNA med ribonukelinsyre, som indeholder fosfat og aminosyre, som indeholder et kvælstofmolekyle.PederP skrev:Tror der er lidt rod i populær betegnelser på forum.johanne86 skrev:Med hydrogen mener du vist nitrogen.Lennart skrev:Og Johanne, nej har ikke en naturvidenskabelig uddannelse, men har biologi B på gymnasieniveau. Her har vi tæsket meget rundt i især kvælstofkredsløb, og hvorfor hydrogen er så vigtigt et stof i naturen. Lidt sjovt at 80% af atmosfæren består af hydrogen. Altså N2. Kommer til at tænke på om nitrat egentlig er et organisk stof ?
Der findes jo både organisk bundet N2 og uorganisk bundet N2![]()
Organisk kemi=kovalente bindinger - dvs. ingen fosfat, nitrat eller andre sammensatte ioner i bindingerne, men derimod Fosfor og Nitrogen.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
- Lennart
- Rev Rokke
- Reactions:
- 12
Tak
Dog er DNA deoxyribose, og RNA er ribonukleinsyre. RNA er ikke så stabilt. Benyttes ofte af virus.
Dog er DNA deoxyribose, og RNA er ribonukleinsyre. RNA er ikke så stabilt. Benyttes ofte af virus.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Hvad er det for noget bundlag? Er det sort lava fra Hawaii eller er det sort akvariegrus.
Jeg har haft begge - og intet var en succes - det samlede SYGT meget lort i sig som fuckede værdierne helt op! Hvis jeg var dig ville jeg starte med at suge det op - og så lave masser af vandskift. Dine værdier vil spike endnu mere når du hiver lortet op - selv med en klokke som suger
Jeg har haft begge - og intet var en succes - det samlede SYGT meget lort i sig som fuckede værdierne helt op! Hvis jeg var dig ville jeg starte med at suge det op - og så lave masser af vandskift. Dine værdier vil spike endnu mere når du hiver lortet op - selv med en klokke som suger
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: middelfart
Jeg kan hverken komme med biologiske forklaringer eller den periodiske forkortelse, men alt i alt der er noget galt i dit akvarie.
Hvis det var mig ville jeg skift bundlaget ud til noget mere fint aragonit så du kan få skabt en bedre naturlig omsætning.
No3 må jo blive ved med og komme et sted fra og her mistænker jeg dine sten for enten ikke og være levende eller være nogle rigtig gamle sten som er smæk fyldt med no3, og da de jo nok er svære og skift ud nu så ville jeg blive ved med og udføre en masse ugentlige vand skift, evt finde et par rigtig gode sten som kommer et sted fra som du har tillid til eller hvor deres akvarie kører maks.
Mange fisk kan holde til en forholdvis høj nitrat men de er ultra svækket over for sygdomme, deres immunforsvar bliver rigtig dårligt, man ser rigtig mange steder at feks kejser og kiruger hurtigt bliver ramt af feks hlle (hole in the Head) ved en høj nitrat.
Fodder skal der til, men de skal ikke bade i det
Hvis det var mig ville jeg skift bundlaget ud til noget mere fint aragonit så du kan få skabt en bedre naturlig omsætning.
No3 må jo blive ved med og komme et sted fra og her mistænker jeg dine sten for enten ikke og være levende eller være nogle rigtig gamle sten som er smæk fyldt med no3, og da de jo nok er svære og skift ud nu så ville jeg blive ved med og udføre en masse ugentlige vand skift, evt finde et par rigtig gode sten som kommer et sted fra som du har tillid til eller hvor deres akvarie kører maks.
Mange fisk kan holde til en forholdvis høj nitrat men de er ultra svækket over for sygdomme, deres immunforsvar bliver rigtig dårligt, man ser rigtig mange steder at feks kejser og kiruger hurtigt bliver ramt af feks hlle (hole in the Head) ved en høj nitrat.
Fodder skal der til, men de skal ikke bade i det