"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

LED drivere

Forum hvor du kan læse og dele gør-det-selv tips og ideer.
Besvar
Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: lør 23. jan 2010 16:07
14
Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland
Saltvand siden?: 2008

Re: LED drivere

Indlæg af J.A »

Hej Peder
Jeg forstår ikke helt hvor vi skal hen !!!! en strømforsyning giver fast spænding ud og har en maks watt , der er jo ikke tale om en med DIM ell PWM indgang her !!
Ja de er testet med fuld skrald .
ja du skal beregne antal dioder pr driver
jeg kan regulere lysstyrke helt op og ned
Mvh
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED drivere

Indlæg af PederP »

Der hvor jeg ville hen er såmænd bare at forstå hvorfor han ikke skulle søge efter en billig pwm dimmer som bare virker, f.eks. på ebay: http://www.ebay.de/sch/i.html?_trksid=p ... &_from=R40" onclick="window.open(this.href);return false;
I stedet for at skulle købe et (som du selv siger) dyrt potentiometer der kan håndtere watt.

Hvis du siger det er en alm. strømforsyning med fast spænding og variabel amp. Så er jeg galt på den i forholdet til overbelastning.
Troede det var en LED driver der varierer spænding efter om der er f.eks. 1-3 dioder og fast amp. Den type har jeg altid brugt frem for en regulær strømforsyning.

Der hvor jeg ville hen med spørgsmålet til din test er; Hvis du åbner helt op for potentiometeret - er det så ikke det samme som at den ikke var der?

Og jeg håber du kan forstå at jeg syntes røgudvikling fra mandens komponenter er god grund til fejlsøgning.
Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: lør 23. jan 2010 16:07
14
Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland
Saltvand siden?: 2008

Re: LED drivere

Indlæg af J.A »

Hej Peder
Han havde jo købt denne driver , og jeg ville også hellere have rådet til køb af eln 60-48d ell andre med DIM
Jo det det samme på maks
Selvfølgelig kan jeg forstå det men tror det var fejl montage
Mvh J.A
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED drivere

Indlæg af PederP »

Stadigvæk, en pwm dæmper til de drivere han allerede har koster omkring 40-50kr stk, hvor et potentiometer til f.eks. 10w koster det 4 dobbelte på ebay??

Tostra.

Hvilken driver eller strømforsyning har du købt til de 4 hvide?
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: LED drivere

Indlæg af TOSTRA »

Jeg har lige testet de forskellige farver hver for sig, og det fungerede fint. Så længe jeg holdt ledningerne rigtigt, altså...
Men da jeg så satte flere til strøm, brændte der et potentiometer mere af. Det må jo enten være potentiometrene eller måden at sætte dem til 220V,der er fejlen.
Jeg samler input-ledningerne i en samlemuffe. Er det ikke rigtigt nok?
Jeg beklager meget min manglende elektronikviden :rolleyes:
Hvilke pots bruger du, J.A?
Jeg lagde mærke til, at dioderne kører på fuld skrald, og når potten så begynder at ryge, er de meget svagere bagefter.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED drivere

Indlæg af PederP »

Er det de samme små potentiometere du viste på sidste billede, som du forsøger at buge på 240V siden af driveren?
De skal passe til den belastning du bruger til. De små du har der er vel til 0,25W!!
Hvis du vil dæmpe på den måde, så koster det.

http://www.ebay.de/sch/i.html?_odkw=pot ... w&_sacat=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: LED drivere

Indlæg af TOSTRA »

Nej, de sidder stadig på output af driveren.
Og jeg ved ikke, hvad maks w er på dem.
Maks på rapidleds pots er 0,2w. Hvordan kan det være?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED drivere

Indlæg af PederP »

TOSTRA skrev:Nej, de sidder stadig på output af driveren.
Og jeg ved ikke, hvad maks w er på dem.
Maks på rapidleds pots er 0,2w. Hvordan kan det være?
De er jo til et separat kredsløb, der styrer 0-10v uden nævneværdige ampere.
Det er kun en signal spænding til dæmper/drivere der måtte have det integreret - det har slet ikke noget at gøre med det du forsøger..
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: LED drivere

Indlæg af TOSTRA »

Ok, så mine skal altså kunne tage 11w?
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED drivere

Indlæg af PederP »

TOSTRA skrev:Ok, så mine skal altså kunne tage 11w?
Lad mig sige det sådan: Så er du sikker på at i hvert fald dit potentiometer ikke brænder af. De koster et par hundrede kr stk.

Jeg forstår dog ikke en brik af at du vil forfølge den plan, når du kan købe en komplet pwm dæmper med potentiometer til 40-50kr, som er en af de rigtige måder at gøre det på. Og så behøver du ikke engang en loddekolbe for at sætte det til dine drivere.

Men dig om det..
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: LED drivere

Indlæg af siqu »

Peder .

Jeg ser ikke det forkerete i at bruge pot til at styre volt på outputtet og samtidig dimme sine led. At tostra HAVDE købt driverne og HAVDE nogle pots liggende FØR han stillede spørgsmålet her i tråden er da ikke mit eller JA´s problem.

Men jeg mener bestemt at man kan vha pot dimme volt på outputtet af driverne , altså inputtet til LED. At hans pot ikke er bygget til at kunne klare mere end 0.2-0.5 W er da ikke noget jeg eller JA har sagt forkert i.

Driverne er ganske normale strømforsyninger med en digital voltregulator på !

Voltregulator kan ,man selv bygge hvis man har forstand på elektronik , og det har du kan jeg høre.

Så i princippet kan du tage en strømforsyning fra en bærbar som levere 18v, 4,2A og regulere til det der passer dig med en enkelt komponent.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: LED drivere

Indlæg af siqu »

PederP skrev:
TOSTRA skrev:Ok, så mine skal altså kunne tage 11w?
De koster et par hundrede kr stk.
Lad dog være med at sige sådan noget når de fås til meget få penge.

http://www.evita.lt/en/det-4993-wire-wo ... r-15w.html" onclick="window.open(this.href);return false;
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: LED drivere

Indlæg af siqu »

Der er en som nok skal holde til 3,64$ = 20 krone

http://www.fishersci.com/ecomm/servlet/ ... reId=10652" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: LED drivere

Indlæg af amddurin »

Det der er pointen ved de drivere som vi bruger til LED er at de selv styre volt efter hvor mange LED der er i strengen MEN giver de samme Amp f.eks 700mAh uanset om der er 1 eller 3 LED på driveren...

Sætter man 2 LED (3W) på, så vil driveren give lidt over 6 Volt ud til strengen og kun lidt over 3 Volt ved kun én LED...

Hvis man bruger en Dæmpbar driver og sender 5 Volt over DIM indgangen, vil den stadigvæk give omkring 3 volt pr LED der er monteret, men KUN 350 mA (Hvis driveren er lavet til 700 mA, da de 5 Volt er = 50% af de 0-10V som DIM benytter til styring...)

(Jeg har forstået det sådan at volt ud til LED næsten forbliver det samme selv om det dæmpes ned for mA...)

Kan vi blive enige om det?
Senest rettet af amddurin fre 6. dec 2013 20:53, rettet i alt 1 gang.
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: LED drivere

Indlæg af siqu »

Jeg er nysgerrig efter hvordan du som fagmand tolker diode ligningen
7cbe19104958cabb4dd28cd46ad0384a.png
Jeg er blevet fortalt at et potmeter direkte på diode kredsløbet ville kunne brænde dioderne af, på grund af de magnetfeldter shockleys ligning tager højde for. Og at det er grunden til at jeg aldrig har set eller hørt om andet end PWM og Amp dæmpning.

I mine øjne ligner det at dig og sigu angriber projektet med Ohm's lov som var det et simpelt kredsløb med gløde pærer. Det kunne jeg godt tænke mig en fagmands forklaring på
Hvad har Shockley diode med disse nymoderne led at gøre ? Jeg tror absolut ikke du har forstået hvad en S diode er! :biggrin:
Kort beskrivelse :
Schottky-dioder anvendes især som ensrettere i SMPS, da de er hurtige og har lave tab ved 100 kHz–1.000 kHz. Schottky-dioder anvendes også til at forhindre afladning af akkumulatoren gennem mørklagte solceller. Normale Si-baserede dioder har et spændingsfald i lederetningen på ca. 0,6 volt og Si Schottky-dioder har omkring 0,3 volt.
En Schottky-diode anvender en metal-halvleder overgang som Schottky barriere i stedet for en n-halvleder til p-halvleder overgang som i normale dioder. Denne Schottky barriere resulterer i både hurtighed og lavt spændingsfald i lederetningen.
Si-baserede Schottky-dioder er svære at designe til højere spændinger end ca. 600V. De hurtigste højeffektdioder har en reverse recovery-tid på ca. 25–50 nSek og laveffektdioder har 4 nSek eller hurtige

Den ligning er irrelevant iforhold til det vi taler om i denne tråd. Forstår ikke det du vil eller frem til ?
Jeg kan godt forklare dig hvad der står i den ligning men hvad er formålet ?

En diode og en led er ikke det samme.

Forskellen :

Normale dioder er designet til at påvirke elektrisk strøm , mens lysdioder er skabt for at lave lys. Det gør en stor forskel , når det kommer til placering og produktion. Normale dioder er gemt væk i kredsløb, hvor de kan gøre deres arbejde, mens lysdioder vises så deres lys let kan ses . Producenterne skal producere lysdioder , så diode materialet er placeret i fronten af en anordningen og ikke skjult af ledninger eller forbindelser.

materialer
Normale dioder er lavet af simple silicium materialer, der har naturlige halvleder egenskaber. Lysdioder er meget mere kompliceret. I stedet for ved hjælp af simple silicium dioder skabt med en bred vifte af metalliske elementer , der er omhyggeligt blandet med silicium som det bliver krystalliseret . Disse forskellige metalliske elementer hjælper LED til at producere lys og ændre dets farve.

Belægningen og skallen af ​​de fleste dioder er designet primært til beskyttelse , ikke for synlighed. For LED'er skal skallen , som beskytter dioden være klar til at tillade lys at passere igennem . Nogle lysdioder har ekstra linser , der fokuserer deres lys, så det kan bruges til spotbelysning eller i vores tilfælde akvariebelysning med specielt lyskrav.

strøm
For normale dioder , producenter designer materialer afhængigt af den aktuelle spænding og cyklus , der flyder gennem dioden . For lysdioder , strøm er ikke så vigtigt --- strømmen i sig selv er den afgørende faktor. Typen af ​​strøm er også en forskel mellem lysdioder og laserdioder .

Puha det var en ordenlig omgang læsning jeg har sat dig ud i.

Ved ikke om vi misforstår hinanden, håber bare vi bliver enig og kommer frem til et fornuftigt resultat med hjælp som facie til Tostra. :dizzy: :dizzy:
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: LED drivere

Indlæg af siqu »

amddurin skrev:Det der er pointen ved de drivere som vi bruger til LED er at de selv styre volt efter hvor mange LED der er i strengen MEN giver de samme Amp f.eks 700mAh uanset om der er 1 eller 3 LED på driveren...

Sætter man 2 LED (3W) på, så vil driveren give lidt over 6 Volt ud til strengen og kun lidt over 3 Volt ved kun én LED...

Hvis man bruger en Dæmpbar driver og sender 5 Volt over DIM indgangen, vil den stadigvæk give omkring 3 volt pr LED der er monteret, men KUN 350 mA (Hvis driveren er lavet til 700 mA...)

(Jeg har forstået det sådan at volt ud til LED næsten forbliver det samme selv om det dæmpes ned for mA...)

Kan vi blive enige om det?
Hejsa.

100% korrekt, så længe at der er en voltregulater i selve driveren . :GO :beer:
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: LED drivere

Indlæg af amddurin »

OK, fint - jeg regner så med at det er derfor de kaldes for en driver og ikke en strømforsyning eller transformator...

Lidt ligesom folk kalder det for en forkobling når der er til neonrør...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: LED drivere

Indlæg af siqu »

amddurin skrev:OK, fint - jeg regner så med at det er derfor de kaldes for en driver og ikke en strømforsyning eller transformator...

Lidt ligesom folk kalder det for en forkobling når der er til neonrør...

Præcis. :beer:
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED drivere

Indlæg af PederP »

siqu skrev:Peder .

Jeg ser ikke det forkerete i at bruge pot til at styre volt på outputtet og samtidig dimme sine led. At tostra HAVDE købt driverne og HAVDE nogle pots liggende FØR han stillede spørgsmålet her i tråden er da ikke mit eller JA´s problem.

Men jeg mener bestemt at man kan vha pot dimme volt på outputtet af driverne , altså inputtet til LED. At hans pot ikke er bygget til at kunne klare mere end 0.2-0.5 W er da ikke noget jeg eller JA har sagt forkert i.

Driverne er ganske normale strømforsyninger med en digital voltregulator på !

Voltregulator kan ,man selv bygge hvis man har forstand på elektronik , og det har du kan jeg høre.

Så i princippet kan du tage en strømforsyning fra en bærbar som levere 18v, 4,2A og regulere til det der passer dig med en enkelt komponent.
Jeg siger ikke det er jeres problem, det vil altid være Tostras, men det er jer der fortæller hvordan han skal sætte det sammen.
Derfor er det jer jeg spørger efter en en forklaring på det jeg ikke forstår. :beer:
JA har forklaret at tostra bruger en alm strømforsyning med fast spænding og variabel amp. Jeg troede det var fast strøm variabel spænding, som jeg plejer at bruge.
Har jeg ikke ret i at hvis man kører få dioder på en "faststrøm driver" der kan ta´flere, vil en driver der selv regulerer volt, reagere ved at give flere volt som hvis der kom flere dioder i kredsløbet?
siqu skrev:
PederP skrev:
TOSTRA skrev:Ok, så mine skal altså kunne tage 11w?
De koster et par hundrede kr stk.
Lad dog være med at sige sådan noget når de fås til meget få penge.

http://www.evita.lt/en/det-4993-wire-wo ... r-15w.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Rolig nu sigu!
Jeg søgte begge komponenter hos dansk forhandler og tysk ebay. Der får jeg mine priser, kender ikke kina grej. Hvis du er god til at finde så billigt grej, gad så vide hvad du kunne finde en pwm dimmer til?

Jeg ved godt hvad shockleys diode er, og jeg ved også at shockleys diode ligning ikke kun handler om den, men gælder for stort set alle andre typer dioder. Den gælder f.eks. også for alm. "low power" LEDs.
Så jeg forstår ikke helt jeg skal have et foredrag om hans diode opfindelse når jeg kun har nævnt ligningen.
Hvis det ikke gælder for high power led´s, så er jeg glad for du fortæller mig det. Jeg er som hobbymand forvist til kilder som nettet, og der kan jo være misforståelser.

Her er for eksempel lidt sakset fra wiki:

Power source considerations

The voltage versus current characteristics of an LED are much like any diode. Current is approximately an exponential function of voltage according to the Shockley diode equation, so a small voltage change may result in a large change in current. If the voltage is below the threshold or on-voltage no current will flow and the result is an unlit LED. If the voltage is too high the current will go above the maximum rating, heating and potentially destroying the LED.

It is therefore important that the power source gives the right current. LEDs should only be connected to constant-current sources. Series resistors are a simple way to passively stabilize the LED current. An active constant current regulator is commonly used for high power LEDs, stabilizing light output over a wide range of input voltages which could increase the useful life of batteries. Low drop-out (LDO) constant current regulators also allow the total LED voltage to be a higher fraction of the power supply voltage. Switched-mode power supplies are used in some LED flashlights.


Andre kilder jeg eller stolede på påstår endda også at den er gældende for highpower led:
http://www.digikey.com/us/en/techzone/l ... hoose.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Senest rettet af PederP fre 6. dec 2013 23:14, rettet i alt 1 gang.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: LED drivere

Indlæg af siqu »

Hehe okay :) Er rolig , bare rolig. hehe.
Hvad er formålet med ligningen i denne tråd, det forstår jeg stadig ikke.

Men det står også klart og tydeligt i det du sender som står på wikis hjemmeside.

Citat :
LEDs should only be connected to constant-current sources.

Og hans driver levere konstant, så ingen farre på færre der. Ud over det så han hans driver også min- max, volt output som han prøver på at justere med en pot.

De links er ikke kina men LT. Det er også ligegydig, om det er kina eller hvad det er. Kina er ikke ensbetydende med at det er dårligt. I de fleste tilfælde hvis man googler og bestiller rigtig så får man de samme komponenter og kvalitet som herhjemme.

Stort set alt vores elektronik bliver produceret/samlet i kina. Og de har komponenterne. Har bestilt et dusin gangen fra kina og alt er tiptop, det gælder blot om at lave en go omagang søgning.
Kunne sikkert godt finde pwm dimemr til billige penge.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED drivere

Indlæg af PederP »

siqu skrev:Hehe okay :) Er rolig , bare rolig. hehe.
Hvad er formålet med ligningen i denne tråd, det forstår jeg stadig ikke.

Men det står også klart og tydeligt i det du sender som står på wikis hjemmeside.

Citat :
LEDs should only be connected to constant-current sources.

Og hans driver levere konstant, så ingen farre på færre der. Ud over det så han hans driver også min- max, volt output som han prøver på at justere med en pot.

De links er ikke kina men LT. Det er også ligegydig, om det er kina eller hvad det er. Kina er ikke ensbetydende med at det er dårligt. I de fleste tilfælde hvis man googler og bestiller rigtig så får man de samme komponenter og kvalitet som herhjemme.

Stort set alt vores elektronik bliver produceret/samlet i kina. Og de har komponenterne. Har bestilt et dusin gangen fra kina og alt er tiptop, det gælder blot om at lave en go omagang søgning.
Kunne sikkert godt finde pwm dimemr til billige penge.
Øh, jamen - nu er jeg forvirret. Hvor konstant er spændingen hvis der sider et potentiometer direkte på led kredsløbet? :?
Har ikke prøvet det i forslår, men som jeg forstår ligningen for dioderne og ohm´s lov for potentiometeret, regulerer man så ikke både spænding og ampere når man skruer på potentiometeret? Og vil det på grund af shockley´s så ikke betyde at ampere kurven bliver så stejl at den bliver ustabil, især hvis man forsøger at dæmpe meget?
Igen det er kun hvad jeg har læst mig til. Og jeg mener bare ligningen er relevant for Tostras valg, nu hvor der alligevel skal bruges lidt på komponenter.

Sigu - når en pwm dimmer også er så ski.. billig, ville du så vælge en simpel pot-løsning hvis det var dig selv der skulle købe?
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: LED drivere

Indlæg af siqu »

PederP skrev:
siqu skrev:Hehe okay :) Er rolig , bare rolig. hehe.
Hvad er formålet med ligningen i denne tråd, det forstår jeg stadig ikke.

Men det står også klart og tydeligt i det du sender som står på wikis hjemmeside.

Citat :
LEDs should only be connected to constant-current sources.

Og hans driver levere konstant, så ingen farre på færre der. Ud over det så han hans driver også min- max, volt output som han prøver på at justere med en pot.

De links er ikke kina men LT. Det er også ligegydig, om det er kina eller hvad det er. Kina er ikke ensbetydende med at det er dårligt. I de fleste tilfælde hvis man googler og bestiller rigtig så får man de samme komponenter og kvalitet som herhjemme.

Stort set alt vores elektronik bliver produceret/samlet i kina. Og de har komponenterne. Har bestilt et dusin gangen fra kina og alt er tiptop, det gælder blot om at lave en go omagang søgning.
Kunne sikkert godt finde pwm dimemr til billige penge.
Øh, jamen - nu er jeg forvirret. Hvor konstant er spændingen hvis der sider et potentiometer direkte på led kredsløbet? :?
Har ikke prøvet det i forslår, men som jeg forstår ligningen for dioderne og ohm´s lov for potentiometeret, regulerer man så ikke både spænding og ampere når man skruer på potentiometeret? Og vil det på grund af shockley´s så ikke betyde at ampere kurven bliver så stejl at den bliver ustabil, især hvis man forsøger at dæmpe meget?
Igen det er kun hvad jeg har læst mig til. Og jeg mener bare ligningen er relevant for Tostras valg, nu hvor der alligevel skal bruges lidt på komponenter.

Sigu - når en pwm dimmer også er så ski.. billig, ville du så vælge en simpel pot-løsning hvis det var dig selv der skulle købe?
Et potentiometer eller "pot" er en variabel modstand med tre terminaler og en aksel, der kan drejes i begge retninger. Den midterste terminal kaldes viskeren. Akslen er forbundet til visker. Med en af ​​de ende terminaler og viskerne, oprettes en variabel modstand til at kontrollere eller justere strøm. Brug alle tre terminaler til at skabe en spændingsdeler til at kontrollere eller justere spænding.

Hvis en pwm var ligeså billig, hvilket den ikke er. Jamen jeg ved sku ikke rigtig hvilken jeg vil tage :D
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3768
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
11
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: LED drivere

Indlæg af charlie saltvand »

Hejsa gutter.
Kan se i har helt styr på elektronik...... :K


Vil ikke highjacke tråden men har et sprgsmål eller 2.

Jeg har en diy led lampe. Med DÆMPARE MEANWELL DRIVERE PÅ. Har pt et alm dreje potmeter på. Kender i en løsning til elektronisk styring i stedet for? Jeg har set på dimm4 og adurion, men søger noget billigere. Der kan ikke være for mange kr i sådan en?

Vh.
Charlie
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED drivere

Indlæg af PederP »

siqu skrev:
PederP skrev:
siqu skrev:Hehe okay :) Er rolig , bare rolig. hehe.
Hvad er formålet med ligningen i denne tråd, det forstår jeg stadig ikke.

Men det står også klart og tydeligt i det du sender som står på wikis hjemmeside.

Citat :
LEDs should only be connected to constant-current sources.

Og hans driver levere konstant, så ingen farre på færre der. Ud over det så han hans driver også min- max, volt output som han prøver på at justere med en pot.

De links er ikke kina men LT. Det er også ligegydig, om det er kina eller hvad det er. Kina er ikke ensbetydende med at det er dårligt. I de fleste tilfælde hvis man googler og bestiller rigtig så får man de samme komponenter og kvalitet som herhjemme.

Stort set alt vores elektronik bliver produceret/samlet i kina. Og de har komponenterne. Har bestilt et dusin gangen fra kina og alt er tiptop, det gælder blot om at lave en go omagang søgning.
Kunne sikkert godt finde pwm dimemr til billige penge.
Øh, jamen - nu er jeg forvirret. Hvor konstant er spændingen hvis der sider et potentiometer direkte på led kredsløbet? :?
Har ikke prøvet det i forslår, men som jeg forstår ligningen for dioderne og ohm´s lov for potentiometeret, regulerer man så ikke både spænding og ampere når man skruer på potentiometeret? Og vil det på grund af shockley´s så ikke betyde at ampere kurven bliver så stejl at den bliver ustabil, især hvis man forsøger at dæmpe meget?
Igen det er kun hvad jeg har læst mig til. Og jeg mener bare ligningen er relevant for Tostras valg, nu hvor der alligevel skal bruges lidt på komponenter.

Sigu - når en pwm dimmer også er så ski.. billig, ville du så vælge en simpel pot-løsning hvis det var dig selv der skulle købe?
Et potentiometer eller "pot" er en variabel modstand med tre terminaler og en aksel, der kan drejes i begge retninger. Den midterste terminal kaldes viskeren. Akslen er forbundet til visker. Med en af ​​de ende terminaler og viskerne, oprettes en variabel modstand til at kontrollere eller justere strøm. Brug alle tre terminaler til at skabe en spændingsdeler til at kontrollere eller justere spænding.

Tænker at hvis du kan finde en pwm til 5 euro på tysk ebay, hvor en 10w pot koster 20 euro - så er der da håb for at finde pwm billigt.

Ved godt hvad et potentiometer er min ven, hvad de kan og ikke kan.. Men tak :K Jeg har været lydtekniker med passion for det analoge, så der er blevet renset og skiftet en del pots :wink:

Jeg stiller mange spørgsmål - men du svarer ikke så direkte som jeg kunne ønske.
Du spørger hvorfor jeg hele tiden nævner shockley's ligning? Et potentiometer du trækker strøm igennem vil fra du tænder lampen bliver varmere, og modstanden vil stige en smule. I et alm kredsløb vil der sikkert ikke ske noget du kan se med øjnene.
Men nu handler det om dioder. Dvs. at en lille ændring giver en eksponentiel udvikling i lysstyrke på grund af shockleys! Derudover ER både dyre og især billige pots i forvejen unøjagtige), samt modtagelige for snavs.
Alt i alt risikerer du en lampe der står og brummer, flimre i lyset, ændre styrke i løbet af dagen osv..

Kort sagt - en digital driver er stabil, det er en digital driver med et mekanisk element i kredsløbet ikke.

Det er fint med mig at du siger god for at både LED og driver kan holde til det. Men ved du godt der findes drivere, hvor producenten siger der ikke må afbrydes på udgangs siden? Det er jo det man gør med et potentiometer der lukker helt ned.
siqu skrev:Hvis en pwm var ligeså billig, hvilket den ikke er. Jamen jeg ved sku ikke rigtig hvilken jeg vil tage :D
Utroligt
Men siden du for få timer siden påstod at shockleys ikke er en generel regel for dioder - så er du nok undskyldt.

Går ud fra din uddannelse er i stærkstrøm..
Brugeravatar
TOSTRA
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1181
Tilmeldt: man 8. apr 2013 19:03
11
Postnummer: 3400 Hillerød
Saltvand siden?: 2013

Re: LED drivere

Indlæg af TOSTRA »

Det jeg har undret mig mest over ved mine drivere, er netop, at outputtet ser ud til at kunne reguleres. For hvordan skulle man dog kunne det, når den har et input, der skal overholdes og ikke har nogen dim-indgang? Men det er vel, som i skriver, fordi at den kan "se", hvor mange dioder der sidder i kredsløbet. Men kan det så ikke være "forvirrende" for driveren, at der sidder en pot på kredsløbet?
Jeg ved forresten ikke, hvor mange volt mine potentiometre kan tage. Det stod der ikke noget om, så det tænkte jeg ikke over.
Men hvordan køber man de pots, du linker til? Jeg kan ikke finde en "køb" knap eller sådan noget på den første, og den anden kan ikke åbnes...
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED drivere

Indlæg af PederP »

TOSTRA skrev:Det jeg har undret mig mest over ved mine drivere, er netop, at outputtet ser ud til at kunne reguleres. For hvordan skulle man dog kunne det, når den har et input, der skal overholdes og ikke har nogen dim-indgang? Men det er vel, som i skriver, fordi at den kan "se", hvor mange dioder der sidder i kredsløbet. Men kan det så ikke være "forvirrende" for driveren, at der sidder en pot på kredsløbet?
BINGO :y
Jo - den driver vil møde en belastning den ikke er bygget til. Er det f.eks en 6-12V - 1000mA hvor du bruger omkring de 6V, vil du skulle "afsætte" yderligere 6W i potentiometeret som rent spild før det begynder at dæmpe.

Nu kender jeg ikke din driver. Men hvis der står at den kan dæmpes på siden af den, så kunne det jo være den er til 240V dæmpning. Lige som der findes disse færdige LED spots, med indbygget driver, som kan tåle at være tilsluttet en alm. lysdæmper i huset.
TOSTRA skrev:Jeg ved forresten ikke, hvor mange volt mine potentiometre kan tage. Det stod der ikke noget om, så det tænkte jeg ikke over.
Men hvordan køber man de pots, du linker til? Jeg kan ikke finde en "køb" knap eller sådan noget på den første, og den anden kan ikke åbnes...
bare glem volt.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: LED drivere

Indlæg af siqu »

PederP skrev:
siqu skrev:
PederP skrev:
siqu skrev:Hehe okay :) Er rolig , bare rolig. hehe.
Hvad er formålet med ligningen i denne tråd, det forstår jeg stadig ikke.

Men det står også klart og tydeligt i det du sender som står på wikis hjemmeside.

Citat :
LEDs should only be connected to constant-current sources.

Og hans driver levere konstant, så ingen farre på færre der. Ud over det så han hans driver også min- max, volt output som han prøver på at justere med en pot.

De links er ikke kina men LT. Det er også ligegydig, om det er kina eller hvad det er. Kina er ikke ensbetydende med at det er dårligt. I de fleste tilfælde hvis man googler og bestiller rigtig så får man de samme komponenter og kvalitet som herhjemme.

Stort set alt vores elektronik bliver produceret/samlet i kina. Og de har komponenterne. Har bestilt et dusin gangen fra kina og alt er tiptop, det gælder blot om at lave en go omagang søgning.
Kunne sikkert godt finde pwm dimemr til billige penge.
Øh, jamen - nu er jeg forvirret. Hvor konstant er spændingen hvis der sider et potentiometer direkte på led kredsløbet? :?
Har ikke prøvet det i forslår, men som jeg forstår ligningen for dioderne og ohm´s lov for potentiometeret, regulerer man så ikke både spænding og ampere når man skruer på potentiometeret? Og vil det på grund af shockley´s så ikke betyde at ampere kurven bliver så stejl at den bliver ustabil, især hvis man forsøger at dæmpe meget?
Igen det er kun hvad jeg har læst mig til. Og jeg mener bare ligningen er relevant for Tostras valg, nu hvor der alligevel skal bruges lidt på komponenter.

Sigu - når en pwm dimmer også er så ski.. billig, ville du så vælge en simpel pot-løsning hvis det var dig selv der skulle købe?
Et potentiometer eller "pot" er en variabel modstand med tre terminaler og en aksel, der kan drejes i begge retninger. Den midterste terminal kaldes viskeren. Akslen er forbundet til visker. Med en af ​​de ende terminaler og viskerne, oprettes en variabel modstand til at kontrollere eller justere strøm. Brug alle tre terminaler til at skabe en spændingsdeler til at kontrollere eller justere spænding.

Tænker at hvis du kan finde en pwm til 5 euro på tysk ebay, hvor en 10w pot koster 20 euro - så er der da håb for at finde pwm billigt.

Ved godt hvad et potentiometer er min ven, hvad de kan og ikke kan.. Men tak :K Jeg har været lydtekniker med passion for det analoge, så der er blevet renset og skiftet en del pots :wink:

Jeg stiller mange spørgsmål - men du svarer ikke så direkte som jeg kunne ønske.
Du spørger hvorfor jeg hele tiden nævner shockley's ligning? Et potentiometer du trækker strøm igennem vil fra du tænder lampen bliver varmere, og modstanden vil stige en smule. I et alm kredsløb vil der sikkert ikke ske noget du kan se med øjnene.
Men nu handler det om dioder. Dvs. at en lille ændring giver en eksponentiel udvikling i lysstyrke på grund af shockleys! Derudover ER både dyre og især billige pots i forvejen unøjagtige), samt modtagelige for snavs.
Alt i alt risikerer du en lampe der står og brummer, flimre i lyset, ændre styrke i løbet af dagen osv..

Kort sagt - en digital driver er stabil, det er en digital driver med et mekanisk element i kredsløbet ikke.

Det er fint med mig at du siger god for at både LED og driver kan holde til det. Men ved du godt der findes drivere, hvor producenten siger der ikke må afbrydes på udgangs siden? Det er jo det man gør med et potentiometer der lukker helt ned.
siqu skrev:Hvis en pwm var ligeså billig, hvilket den ikke er. Jamen jeg ved sku ikke rigtig hvilken jeg vil tage :D
Utroligt
Men siden du for få timer siden påstod at shockleys ikke er en generel regel for dioder - så er du nok undskyldt.

Går ud fra din uddannelse er i stærkstrøm..

Jeg er skam helt enig i det du skriver. Og selvførgelig er pwm det beste valg til LED / dioder når de skal dæmpes i lysstyrke, nettop for at der ikke skal være for meget tab, og unøjagtig hed.
Men shockleys er ikke det samme som LED det er jeg sten sikker på. Men formlen som du henvisede til tidligere kan genbruges til udregning for LED beregning.

Jeg har ikke meget med stærkstrøm at gøre. Men svagstrøm / elektronik. Jeg prøver ikke på at spille klog eller noget, men deler og diskutere blot mine meninger med andre, i håb om at vi alle lærer noget hvis det er muligt. :T +

Men jeg bygger min egen driver til min kommende lampe, og den kommer ikke til at koste over en 50 krone.
Kan godt smide kredsløbet op for dem som kunne tænke sig at lave en selv, som består af få komponenter.
TOSTRA skrev:Det jeg har undret mig mest over ved mine drivere, er netop, at outputtet ser ud til at kunne reguleres. For hvordan skulle man dog kunne det, når den har et input, der skal overholdes og ikke har nogen dim-indgang? Men det er vel, som i skriver, fordi at den kan "se", hvor mange dioder der sidder i kredsløbet. Men kan det så ikke være "forvirrende" for driveren, at der sidder en pot på kredsløbet?
Jeg ved forresten ikke, hvor mange volt mine potentiometre kan tage. Det stod der ikke noget om, så det tænkte jeg ikke over.
Men hvordan køber man de pots, du linker til? Jeg kan ikke finde en "køb" knap eller sådan noget på den første, og den anden kan ikke åbnes...
Prøv det her og se om det virker for dig.

Fastgør den positive terminal på strømforsyningen til et af de faste terminaler af
potentiometer
Forbind de andre fast terminal på potentiometer til den negative terminal
strømforsyning.
Forbind den positive probe af dit voltmeter til visker terminal på potentiometer.
Fastgør negative probe af volt meter til negative terminal af strømforsyningen
terminal.
Drej akslen og se, at volt meter værdien varierer , hvis det fungere for dig så sæt det sammen til en led og se om det virker.
Ellers må du ud og bygge din egen driver hvilket er utrolig nemt for så lille projekt du har eller også må du købe noget andet..

Det er til
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED drivere

Indlæg af PederP »

siqu skrev:
Jeg er skam helt enig i det du skriver. Og selvførgelig er pwm det beste valg til LED / dioder når de skal dæmpes i lysstyrke, nettop for at der ikke skal være for meget tab, og unøjagtig hed.
Men shockleys er ikke det samme som LED det er jeg sten sikker på. Men formlen som du henvisede til tidligere kan genbruges til udregning for LED beregning.
Det er ikke et spørgsmål om at shockleys kan "genbruges" til LED. Det er en generel ligning der skal bruges når du beregner ALLE typer diode kredsløb.
Shockley's er det vi på godt gammel dansk kalder "diode loven", eller bare diodekarakteristiken. Og jeg finder det ekstremt mærkeligt at du har argumenteret for at den ikke er relevant.

Shockleys diode er helt ligegyldig for den her snak.


Kiggede i øvrigt på alibabba, og ja jeg tror nu stadig pwm er billigere end du tror.
siqu
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 637
Tilmeldt: ons 27. feb 2013 09:34
11
Postnummer: 5250 Odense SV
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Odense SV

Re: LED drivere

Indlæg af siqu »

Tror bare vi lader den ligge .heheh

Send da link for hulan, måske noget brugbart man kan bruge til projektet :)
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: LED drivere

Indlæg af PederP »

Ja det gør du nok klogt i.

Jeg postede et link til billige pwm på ebay for 117 indlæg siden. Der ville Tostra finde en dæmper til 40kr han bare kunne putte i indkøbskurven.
Jeg aner ikke hvordan man handler på de der grossist sider, og jeg skal kunne spare mere end 30kr før jeg gider bøvlet med at sætte mig ind i det.
Besvar

Tilbage til "DIY - Gør-det-selv"