Ny pumpe til Deltec MC500

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Ny pumpe til Deltec MC500

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Jeg var i den uheldige situation, at min Deltec MC500 skummer var stoppet med at køre. Jeg opdagede det tilfældigt, da jeg lavede målinger og ellers rodede med akvariet.

Jeg fik skummeren op og skilt ad, og kan se at der er blevet repareret på pumpen, så den kun kører/suger luft ind, når slange, måne og stjerner står i zenit. Er der nogen som kan anbefale mig en god STILLE luftpumpe til sådan en MC500 skummer?
Det monstrum som sidder i nu larmer lige rigeligt. Her er så dejligt i stuen, nu hvor skummeren har været slukket et par timer.

Jeg har fået den i gang igen, men måske er det på tide at skifte pumpen, så jeg ikke er afhængig af en stor postelastik viklet om pumpen.

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Kontakt:

Re: Ny pumpe til Deltec MC500

Indlæg af Michael_F »

Ingen som ved om en pumpe?
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Mon ikke det er fordi folk ikke fatter hvad det er du prøver på at spørge om?

Når du siger luftpumpe, er det så en ny skummer pumpe du leder efter? eller vil du ombygge den til at køre med en ekstern luftpumpe og old school træ luftsten?

Hvis det er en ny skummer pumpe du leder efter, så er der ikke mange til salg til privatpersoner. Tvivler på du lige finder noget billigt til at erstatte den. Dog mener jeg at deltec kører med aquabee pumper. Så det kunne være du kunne købe en ny aquabee pumpe og tage nålehjulet fra den du allerede har og putte over i.
Hvis det er en ekstern luftpumpe så er eheims pumper et godt bud på noget af det mest støjsvage.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Sorry da. Jeg vidste ikke der var en sådan forskel. Jeg spørger blot som jeg har forstand.

Så skal jeg måske hellere ha mig en ny skummer som passer i et RSM250?
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Men ja. Det er en skummerpumpe. Jeg er ikke ude på at lave min skummer om :)
palsmark
Foxface
Foxface
Reactions:
14
Postnummer: 2791 Dragør
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af palsmark »

Man kan finde de fleste reservedele til Deltec her http://www.theaquariumsolution.com/delt ... mmer-turbo" onclick="window.open(this.href);return false;

De sender til DK, bare send dem en mail. :GO
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Ved du hvad fejlen er på pumpen? Er det blokken, nålehjulet eller studsen den er galt med? Du kan erstatte det meste ved at købe en ny aquabee pumpe til at udskifte blokken, og nålehjulet har de her: http://www.sewatec.de/deltec-spare-part ... ucaqj00hr7" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Tak palsmark, jeg kigger :)

PederP, jeg ved ikke hvad der er galt. Pumpen var samlet med store hvide elastikker, som var godt mørnet. Jeg ved ikke hvad de skulle holde fast på (skummeren var brugt).
Pumpen skal stå stå helt perfekt, før at der kommer luft igennem. Jeg kan dreje på den studs, som luftslangen er fæstnet på. Og den skal sidde i en helt specifik stilling, før at der kommer luft nok igennem til at den kan skumme.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Michael_F skrev:Tak palsmark, jeg kigger :)

PederP, jeg ved ikke hvad der er galt. Pumpen var samlet med store hvide elastikker, som var godt mørnet. Jeg ved ikke hvad de skulle holde fast på (skummeren var brugt).
Pumpen skal stå stå helt perfekt, før at der kommer luft igennem. Jeg kan dreje på den studs, som luftslangen er fæstnet på. Og den skal sidde i en helt specifik stilling, før at der kommer luft nok igennem til at den kan skumme.
Hvad siger sælger om sagen??
Jeg tror at elastikken kun har været der for at dæmpe resonansen fra pumpen.

Kan du tage hele pumpen ud i et stykke?? Hvis ja, så er det muligt at teste den og se om den fungerer korrekt.
Men der er jo ikke mange dele i sådan en pumpe der kan være defekte, hvis den kører. Eneste er jo akselen og nålehjulet.
Et defekt leje kan også nedsætte effekten og gøre at den støjer en hel del mere.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Jeg har ikke kontakt med sælger længere. Det er et par måneder siden jeg købte akvarie inklusive skummer.

Jeg kan godt tage pumpen ud ja. Den ser også ud til at fungere som den skal, så længe at luftsslangen og dens indtag sidder HELT rigtigt. Og det er det der er problemet....så vidt jeg lige kan se.

Men den brummer og larmer en del. Så det kan godt være, at der er noget som skal skiftes. Jeg har ikke haft sådan en skummer mellem hænderne før, så jeg er lidt i tvivl om hvordan det skal se ud hvis alt er i orden. Også når den kører - altså hvor meget den skal skumme. Den skummede fint indtil for etpar dage siden, så stoppede den fra den ene dag til den anden.

Kan alle sliddele i den skiftes nemt? Jeg ka nse, at en pumpe koster en hel del, i forhold til at købe en helt ny skummer...Men jeg vil rigtig gerne bare skifte de rigtige dele, så den kan køre igen.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Jeg havde pumpen kørende i eddike+vand blanding i nat. Hele natten. og så blev den skyllet godt og grundigt, og pumpede i rent vand inden den kom tilbage i akvariet. Her var der god fut i pumpen!
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Har du så checket luftindtaget til pumpen?
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Jeg har prøvet at tjekke det. Men jeg ved ærlig talt ikke hvad jeg skal kigge efter, eller hvad der kan være galt.
Det er tydelig at der er noget galt...men ved ikke om det vil hjælpe at skifte den del som trækker luft ind, eller om det er et andet sted problenet er.

sorry jeg er så ukonkret...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Der er vel ingen grund til at skifte nogen del, med mindre den er defekt.
Indsugningen har det med at blive tilstoppet. Prøv at lægge det i noget eddikesyre natten over og skyl det bagefter. Prøv at puste i det inde nog bagefter for at mærke forskellen
Ærgerligt at du ikke bragte emnet op tidligere har netop været i NV idag, for så havde jeg kunnet kigge forbi, da er langt lettere end at skulle klare det over nettet.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
13
Kontakt:

Indlæg af Michael_F »

Jeg har prøvet at rense og puste. Der kan godt komme luft igennem. ja det havde været nemmere :)

Men den brummer også meget. Så måske er der et leje der skal skiftes? Jeg ved ikke hvor gammel skummeren er
Brugeravatar
jesper/aarhus
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
20
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Struer (7600)

Indlæg af jesper/aarhus »

http://www.ebay.de/itm/Deltec-MCE-600-A ... 3cd6b004c6" onclick="window.open(this.href);return false;
100 *100 * 50 cm cube
malawicarsten
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
16
Postnummer: 9260 Gistrup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Gistrup
Kontakt:

Indlæg af malawicarsten »

Deltec har 2 gummistrimler der skal monteres på undersiden af motoren, det er dem der har nr 20 på tegningen.

Ydermere skal den plastikplade der rammer pumpen presse godt ned på den så det er i spænd ellers kan det hele godt rasle en hel del (sagt pænt!)

Luftreguleringshanen har det også med at blive stoppet til af støv
http://www.malawicarsten.dk ® - Nordjyllands saltvandsmekka #1
Nordjyllands bedste udvalg i saltvand
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Michael_F skrev:Jeg har prøvet at rense og puste. Der kan godt komme luft igennem. ja det havde været nemmere :)

Men den brummer også meget. Så måske er der et leje der skal skiftes? Jeg ved ikke hvor gammel skummeren er
Da det er en AquaBee pumpe der sidder i skummeren, kan du prøve at købe en ny aksel og nye lejer.

lejerne fås her:
http://www.cichlidecentret.biz/product. ... duct=14571" onclick="window.open(this.href);return false;
Af ukendt årsag er en ny aksel ikke på listen
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"