Siganus vulpinus (Ræve) Reefsafe eller ?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: middelfart
Siganus vulpinus (Ræve) Reefsafe eller ?
Hej der ude
Jeg går og overvejer denne fisk da jeg kan læse mit til den skulle være god til og spise alger og evt også bryopsis, men den står også som om den godt kan finde på og pille i koraller hvis den ikke får nok mad. Hva er jeres erfaringer, kan den opfører sig ordentligt. Jeg gider helst ikke og skulle hen og fange den igen hvis den laver ballade.
Mvh Thue
Jeg går og overvejer denne fisk da jeg kan læse mit til den skulle være god til og spise alger og evt også bryopsis, men den står også som om den godt kan finde på og pille i koraller hvis den ikke får nok mad. Hva er jeres erfaringer, kan den opfører sig ordentligt. Jeg gider helst ikke og skulle hen og fange den igen hvis den laver ballade.
Mvh Thue
-
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2000 Frederiksberg
- Saltvand siden?: 2012
Re: Siganus vulpinus (Ræve) Reefsafe eller ?
100 % reefsafe!
Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige hvad der sker hvis du udsulter den totalt, men den jeg havde gik fint sammen med alle typer koraller. Kan dog godt være en lidt sky fisk i starten afhængigt af størrelsen. Så den skal helst ikke smides sammen med alt for voldsomme fisk fra start af.
Men som du siger, er den god til alger. Hvis det begynder at blive lidt tyndt med algerne, spiser den efter min erfaring nærmest alt foder man smider ned til den. På den måde skulle det vel være muligt at undgå misforståelser med korallerne
Jeg skal selvfølgelig ikke kunne sige hvad der sker hvis du udsulter den totalt, men den jeg havde gik fint sammen med alle typer koraller. Kan dog godt være en lidt sky fisk i starten afhængigt af størrelsen. Så den skal helst ikke smides sammen med alt for voldsomme fisk fra start af.
Men som du siger, er den god til alger. Hvis det begynder at blive lidt tyndt med algerne, spiser den efter min erfaring nærmest alt foder man smider ned til den. På den måde skulle det vel være muligt at undgå misforståelser med korallerne

Mvh
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
Mikkel
Mit Nano rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=80474
Mit tidligere rev:
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php? ... nx#p553213
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Der er ingen regl uden undtagelse! Havde en som pelsede min sten med Zoa på.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
- AndersBoerglum
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland
Tror sgu bare den blev for stor til mit akvarie, og så begyndte på de drengestreger. Nu er den kommet ud til et kammerat, hvor den har 1700 liter at boltre sig i, og der rører den intet 

Mvh:
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
Ikke for at kapre din tråd Thue...
men man kan vel godt sige det er relevant.. lidt i hvert fald!
Jeg købte en Vulpinus hos Carsten i fredags. Jeg har det sidste års tid ledt efter et eksemplar i en forholdsvis lille størrelse, men uanset hvor jeg har kigget henne har de været i alt for stor størrelse! MEN, så i fredags havde Carsten sgu fået nogle fine eksemplarer hjem i small/medium, så der røg en i posen...!
Så kommer mit spørgsmål.....
Jeg afklimatisserede den som vanligt og den så fin ud! Den blev dog helt hvid/grå som de jo kan blive ved blandt andet forskrækkelse, men fik sin flotte farve igen efter nogle timer. Den spiser af algerne, men holder sig samme sted næsten hele tiden. Det er som om at den stiller sig lidt på siden og står i strømmen. Der kan den stå, ja nærmest ligge på siden og være til tider helt grå/hvid!? Den er virkelig underlig og opfører sig meget mærkeligt! Den kan ligge halvejs på siden og være helt grå/hvid og ligne en der er ved at kradse af, SAMTIDIG med at den æder!? Det skal lige sigs at den ser meget anstrengt ud når den... ja skider, for at sige det lige ud.
Er vi ude i en kanin med maveproblemer? eller er der andre bud..?
Havde det været forkert afklimatissering, så ville den jo hurtigt være kradset af og så ville den jo højst sandsynligt ikke spise...

Jeg købte en Vulpinus hos Carsten i fredags. Jeg har det sidste års tid ledt efter et eksemplar i en forholdsvis lille størrelse, men uanset hvor jeg har kigget henne har de været i alt for stor størrelse! MEN, så i fredags havde Carsten sgu fået nogle fine eksemplarer hjem i small/medium, så der røg en i posen...!

Så kommer mit spørgsmål.....
Jeg afklimatisserede den som vanligt og den så fin ud! Den blev dog helt hvid/grå som de jo kan blive ved blandt andet forskrækkelse, men fik sin flotte farve igen efter nogle timer. Den spiser af algerne, men holder sig samme sted næsten hele tiden. Det er som om at den stiller sig lidt på siden og står i strømmen. Der kan den stå, ja nærmest ligge på siden og være til tider helt grå/hvid!? Den er virkelig underlig og opfører sig meget mærkeligt! Den kan ligge halvejs på siden og være helt grå/hvid og ligne en der er ved at kradse af, SAMTIDIG med at den æder!? Det skal lige sigs at den ser meget anstrengt ud når den... ja skider, for at sige det lige ud.
Er vi ude i en kanin med maveproblemer? eller er der andre bud..?
Havde det været forkert afklimatissering, så ville den jo hurtigt være kradset af og så ville den jo højst sandsynligt ikke spise...
Morten
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
Det er vel bare normal opførsel for den at ligne noget der er løgn så snart den er en smule stresset 

- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Hhmmmm.. Det er bare en virkelig mærkelig adfærd! Den ligner en der er ved at kradse af flere gange om dagen .. Har lige taget et billede! Og så ser den yderst anstrengt ud når den skal af med algerne i den anden ende ..
Morten
- KasperT
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8660 Skanderborg
Yep, sådan gør den bare sådan en rævefisk.
Hvis den er stresset eller bliver skræmt ser den sådan der ud.
Hvis den er stresset eller bliver skræmt ser den sådan der ud.
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4682 Tureby
- Saltvand siden?: 2006
Jeg har en i størrelse Medium der har boet i akvarie i over to år..
Den opfører sig ligesådan, det er ganske normal adfærd. Der skal ikke meget til at skræmme sådan en fisk
Tilgengæld en kanon algespiser. Min har taget både Bryopsis, rester af Caulerpa, grønne bobbel alger og en anden ukendt alge jeg fik ind med en sten som ellers så ud til at vokse pænt igennem. En fisk der er meget glad for at græsse, og efter mine observationer langt mere ihærdig og mindre kræsen end div kirurger.
Den opfører sig ligesådan, det er ganske normal adfærd. Der skal ikke meget til at skræmme sådan en fisk

Tilgengæld en kanon algespiser. Min har taget både Bryopsis, rester af Caulerpa, grønne bobbel alger og en anden ukendt alge jeg fik ind med en sten som ellers så ud til at vokse pænt igennem. En fisk der er meget glad for at græsse, og efter mine observationer langt mere ihærdig og mindre kræsen end div kirurger.

Der findes ikke "LS" og "DSB"
Dog findes "Levende Sten" og "Deep Sand Bed"
-
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 5690 Tommerup
- Saltvand siden?: 2013
Jeg har også haft denne fisk, den kunne også finde på og gå i ninja mode. Den var faktisk ikke til og se når den gjorde det mellem stenene. Sjov fisk.
Eller måske den gjorde når den leget gemme med de andre. Meget smart
Eller måske den gjorde når den leget gemme med de andre. Meget smart
Vh Morten
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Okay da... Men det undrer mig også lidt at den holder sig samme sted, næsten konstant! Har kun set den "ude" i akvariet to gange på en uge næsten. Den holder til ved den ene søjle og bliver stortset kun der hele tiden. Men jeg ser det bare an...
Morten
-
- Dværg kejser
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4682 Tureby
- Saltvand siden?: 2006
Den skal lige falde til.. Det er en rimelig nervøs fisk. Min bliver stadig skræmt meget let efter 2 år 
Det kommer, den lever og spiser - den kradser ikke af!

Det kommer, den lever og spiser - den kradser ikke af!

Der findes ikke "LS" og "DSB"