Hvor meget Rowaphos til nano?

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Jonas92
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
13
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2007

Hvor meget Rowaphos til nano?

Indlæg af Jonas92 »

Hej alle jeg har et nano Akvarie på ca. 30 liter. Hvor det hele ser ud til at være harmonisk. Jeg har dog valgt at købe en pakke Rowaphos, nok mest pga. God sælger som blev ved med at anbefale det. Mit spørgsmål lyder så på, hvor meget Rowaphos vil i smide i en balje på denne størrelse, som har kørt i 4 måneder ca? Det skal siges jeg ikke har nogen reaktor til det så det vil blive placeret i overløbskammeret, i håb om der er nok cirkulation der :-)

Mvh. Jonas
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvor meget Rowaphos til nano?

Indlæg af Carsten »

Er der ikke en seddel med dosering i dåsen??

Hvis der er koraller i akvariet, skal du bruge mindre af gangen end hvis akvariet er uden koraller. Koraller tåler ikke pludselige ændringer særligt godt.
når du placerer sokken med Rowaphos i overløbet skal du ælte sokken jævnligt for at få nyt og ubrugt rowa frem til overfladen
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

Hvad er dit PO4 indhold - Og er det målt med et af de mere præcise test sæt (Rowa, DD-, Hanna)?

Jeg har nu aldrig hørt om at bruge Rowa på så lille en balje.

Dosis afhænger vel af hvor meget PO4 du har, men hvis jeg endelige skulle dosere noget, så ville jeg ikke starte med mere end en enkelt te-ske fuld.

Vandskift er vel meget nemmere, hvis du bruger osmose vand..?

Edit: I øvrigt ville jeg lige skylle det i lidt osmose vand, inden jeg kommer det i.
Det afgiver en rød/brun farve til baljen. Det ville være synd i så lille et system.
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Jonas92
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
13

Indlæg af Jonas92 »

Hej igen.
Jeg købte det i en gennemsigtig plastik pose, så der var ikke rigtig nogen vejledning med. Jeg har en del koraller i akvariet b.la. LPS, SPS osv. Jeg bruger osmosevand, hver gang jeg skifter vand, og det sker en gang om ugen. Jeg mente heller ikke man burde bruge Rowaphos til et nano, men han blev ved med at overbevise mig om at det var nødvendigt, han brugte det selv i hans Aquamedic nano, på ca. samme størrelse, og sagde at man ikke kunne undvære dette vidundermiddel. Jeg har ikke testet PO4 endnu, men alt ser ud til at have det rigtig godt, og har ikke problemer med alger eller noget. Jeg er sku nok blevet "taget ved næsen" af en god sælger, og så købte jeg et helt kg. fordi det var på tilbud :/
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
20
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Indlæg af hellfish »

Hvad kostede et kg dig så ?,
Jonas92
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
13

Indlæg af Jonas92 »

200 kr. :-)
Jonas92
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
13

Indlæg af Jonas92 »

Vil i anbefale mig, at returnere det til forhandleren, eller skal jeg prøve og dosere en lille smule ned i en filtersok, og så køre med det, eller hvad gør jeg? :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvorfor skulle du ikke kunne bruge Rowa i et Nano??
Der er da langt større risiko for at po4 bliver højere end godt er, i et så lille akvarie end i noget større.
Det er korrekt at der kan komme en brunfarvning af vandet, men det forsvinder i løbet af meget kort tid. Det er timer vi snakker om her.

Den pose med Rowa som du fik med hjem skal du holde forsvarligt lukket og gerne i et glas hvor låget slutter helt tæt.
Rowa "dør" nemlig hvis det bliver tørt.
Tilsæt evt. et par skefulde osmosevand til indholdet for at være på den sikre side.
Brugeravatar
Petercw
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af Petercw »

Hvis en forhandler siger til dig, at du ikke kan undvære rowa og presser dig til at købe det, så ville jeg nok finde et andet sted at handle.

I et så lille akvarie som 30 liter, er det næsten hurtigere og nemmere at holde po4 nede med vandskift. Det er vel også meget begrænset hvad du har af fisk som jo udleder po4?

Personligt synes jeg det er lidt "overkill", men hver mand har hver sin holdning og det er godt :y

Nu tager det ikke lang tid at smide sokken i lidt osmosevand og skylle det, så jeg kan ikke se hvorfor man ville lade være..?

Nu du har det så prøv at start med en lille dosis i en sok :h
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Hey.
Nu vil jeg ikke lyde som om jeg har nogen dybere viden på området, men jeg kan da sige at der er mange der kører med rowa i deres nanoer, på et amerikansk forum, jeg skriver på. Jeg er helt sikker på at det sagtens kan lade sig gøre. Jeg vil endda også mene at det kan være en fin idé. Med så lidt vand skal der jo ikke meget til, før fosfatniveauet stiger, og med mindre man ligefrem skifter vand dagligt, kan det jo sagtens nå at stige imellem vandskift. Selv kører jeg også med rowa i mit 54-liters. Siden jeg startede med det, har jeg ikke haft bøvl med alger.
Har du købt det din Rowa i Skanderborg? Det har jeg, og jeg har det i hvert fald også i en pose. Hvorfor de gør sådan ved jeg ikke, men det har nu virket fint for mig indtil nu.
Jeg doserer 3 tsk i en hjemmelavet reaktor og skifter hver 3-4 uger. Alt i alt har jeg 70 liter vand, ca, så mon ikke det er nogenlunde sikkert at starte ud med omkring 1 tsk?
Som Carsten skriver, så husk at ælte sokken, så det ikke klumper sammen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

jonas _sandager skrev:Hey.
Har du købt det din Rowa i Skanderborg? Det har jeg, og jeg har det i hvert fald også i en pose. Hvorfor de gør sådan ved jeg ikke, men det har nu virket fint for mig indtil nu.

En spand med 5 liter er meget billigere i indkøb end 5x1 liter.
Men så at tage samme pris som andre gør for 1 liter i dåse, synes jeg nu er lige i overkanten
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Ja, det har du jo selvfølgelig ret i. Selv købte jeg 500ml, og mener at jeg gav 100,- for det. Det er lidt billigere end hvad jeg ellers har fundet det til. Men det må jo så være op til den enkelte hvad man syntes om den praxis ;)
Jonas92
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
13

Indlæg af Jonas92 »

Det er købt i Skanderborg Jonas. Jeg vil forsøge mig med en tsk. Rowaphos i en filtersok i overløbet imorgen, efter jeg har skyllet det igennem med osmosevand. Så er jeg vist på den sikre side med hensyn til phosfat.
Tak for hjælpen/ rådene alle sammen :-)
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"