VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.

Dårlig osmos vand men hvorfor.....

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Dårlig osmos vand men hvorfor.....

Indlæg af minedykker »

Som overskriften lyder så er jeg løbet ind i et problem med mit anlæg.

Har opdaget at selv om man har en ppm på 000 så er det ikke ensbetydende med at vandet er rent. jeg oplever at jeg kan måle Po4 i rå mængder faktisk ligger det på 0,07 til 0,14 alt efter testsæt.
Skal siges da jeg opdaget dette købt jeg nye membraner ny partikelfilter nyt kulfilter og nyt harpiks filter, men det har ikke hjulpet en disse der er stadig Po4 i mit færdig produkt, så tænkt jeg måske vandtrykket er for lavt, så lånt en booster pumpe og sat ind lige før membranen men heller ikke det hjalp.

så har jeg lavet nogen målinger på rent vand fra hanen og der måler jeg Po4 på 0,12 til 0,20 har nu prøvet med3 forskellige test sæt lige meget hjælper det.

ved faktisk ikke rigtig hvad pokke jeg lige skal stille op for selv at kunne lave mit vand til akvariet nogen der har et bud. eller stået i den samme problem.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Dårlig osmos vand men hvorfor.....

Indlæg af MoG »

Lyder mystisk .. Tænker dog umiddelbart når jeg læser det, at det er testsættene! Trods de 3 forskellige ...
Morten
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

det en testsæt er et der skal afløse rowa og vi har teste to af dem på en kalibrenes væske og der rammer de begge spot on.
så tror ikke på de måler så meget ved siden af.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

også derfor jeg ikke fatter en skid af hvad der sker i det anlæg.

hvad bruger i af garnulat til det sidst filter Harpiks eller noget helt andet ?
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Jeg bruger harpiks. Det kan være dit kulfilter. Jeg brugte et meget billigt kulfilter og jeg tror at det gav fosfat. Da jeg skiftede det efter 1½ måned, lugtede det også af rådden æg. Det gjorde min ro-membran heldigvis ikke. Jeg købte en kvalitets kul membran og nu er der ikke længere fosfat i vandet.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

Okay spænden vist ikke at fosfat kunne sætte sig i kul filteret prøver lige at teste ved at køre uden om det filter
Brugeravatar
Kasper j.
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2007

Indlæg af Kasper j. »

Eller også afgiver kul-filtret. Men jeg er jo ikke 100 % sikker, men når det lugtede at rådden æg efter 1½ måned er der da noget galt med filtret. Det originale kulfilter lugtede ikke efter 1 års brug.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Indlæg af PederP »

Kan dit harpiks filter være for lille til ydelsen på dit anlæg?
Har du harpiks som sidste led efter membranen, uden at der er et filter i mellem? Mit anlæg var født med et ekstra kulfilter efter membranen som bare skal væk.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

Hejsa ja det er kun en membran på som er en 75 gpd og sådan her er det bygget op.
Vandet kommer ind i et patikelfilter på 5 microm og så kulfilter og så et patikelfilter på 1 microm og så ind i membranen og det rene vand går så ind i et 10" filter med en 0,7 liters harpiks filter så det bure jo være den måde det skal køre på og skulle være den rette størelse eller hvad
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
13
Postnummer: 9800 Hjørring

Indlæg af Cido »

Har selv samme problem på et større anlæg med nye membraner, nye forfiltre og nyt harpiks. Men er der nogen der kan finde dokumentation for at et osmoseanlæg med efterfølgende harpiksfilter skulle kunne fjerne fosfat ? Mit hanevand indeholder 0,15 MG/L fosfat :(
M.v.h Lars
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Indlæg af Ryom »

Er det ikke bare at smide noget Rowa efter membranen?

Mener faktisk at have læst herinde på et tidspunkt. At Rowaphos også fjerner silikat
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Ryom skrev:Er det ikke bare at smide noget Rowa efter membranen?

Mener faktisk at have læst herinde på et tidspunkt. At Rowaphos også fjerner silikat
Nu har jeg i anden sammenhæng læst indlægssedlen i Rowaphos bøtten.
Og du har ret, der står at det absoberer Po4, silikat og - arsenik?
Der er også en lille advarsel, hvis man bruger store mængder kan det sænke Ph i akvariet. Der står dog at det er midlertidigt.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

minedykker skrev:Hejsa ja det er kun en membran på som er en 75 gpd og sådan her er det bygget op.
Vandet kommer ind i et patikelfilter på 5 microm og så kulfilter og så et patikelfilter på 1 microm og så ind i membranen og det rene vand går så ind i et 10" filter med en 0,7 liters harpiks filter så det bure jo være den måde det skal køre på og skulle være den rette størelse eller hvad
Ja, det burde da være et rigeligt stort harpiks filter.

Det lyder underligt. Frisk harpiks burde ikke lade noget slippe igennem. Og selv hvis lidt slap igennem(0,?ppm total hvis din tester er korrekt), burde der vel ikke være så høj en andel PO4?
Cido skrev:Har selv samme problem på et større anlæg med nye membraner, nye forfiltre og nyt harpiks. Men er der nogen der kan finde dokumentation for at et osmoseanlæg med efterfølgende harpiksfilter skulle kunne fjerne fosfat ? Mit hanevand indeholder 0,15 MG/L fosfat :(
M.v.h Lars
Tror du kan være helt sikker på at der IKKE burde være fosfat at måle efter dit harpiks filter (ionbytter). :y Man bør kunne fjerne alle ioner og dermed også fosfat.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Ryom skrev:Er det ikke bare at smide noget Rowa efter membranen?

Osmosevand kan være noget aggressivt netop på grund af osmose effekten. Er bange for at helt rent osmosevand i et jernbaseret medie kan give bøvl. Men ved det ikke 100%
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Tror ikke en meter på de målinger Søren, beklager.

Du har da ingenalger vel ?

Og ellers, så giver jeg gerne en kvajebajer :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

Hejsa peder du kommer til at gi en bejer ;0) har alger dog ikke mange skal også nok ta et billede til dig i morgen ;0)

Var heller ikke sikker på mine målinger derfor har jeg fået andre til at måle også og vil skam gerne køre op med en gang frisk blandet saltvand til dig så du selv kan måle det. Om ikke andet for at drikke din øl.
Som sagt har jeg snakket med vandværket også og de siger der er fosfat i vandet dog ikker mere ind de tillader og de siger der maks må være 0,15 i men at de ikke skulle være der oppe.
Forstår godt folk stiller spørgsmål om jeg måler rigtig har bruget alt for mange timer om natten på at tænke og snakket forskelige folk men det har ikke fjernet den fosfat der er i den rene vand. Hvorfor ja ved det ikke
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

Cido skrev:Har selv samme problem på et større anlæg med nye membraner, nye forfiltre og nyt harpiks. Men er der nogen der kan finde dokumentation for at et osmoseanlæg med efterfølgende harpiksfilter skulle kunne fjerne fosfat ? Mit hanevand indeholder 0,15 MG/L fosfat :(
M.v.h Lars
Hvad var der så galt ved dig ? Og hvad var løsningen
Brugeravatar
kodyl
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
12
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2017

Indlæg af kodyl »

Jeg har selv samme problem med mit hanevand. Har efterhånden bare opgivet at måle min fosfat og accepteret at jeg hælder fosfat på baljen hver gang jeg laver vandskift. Håber jeg med tiden kan komme vandskift til livs med en alge skrubber eller en kombination af biopellets og rowa. Men det ligger dog ikke lige om hjørnet.

Har også selv en gang oprettet en tråd og der kom de samme svar som du har fået med at folk ikke troede på målingerne og det var osmose anlægget den var gal med. Har 0 TDS men stadig 0.2 po4. Og intet sted i min søgen har jeg læst at harpiks skulle tage fosfat.

Og så kan jeg hilse at sige at de 0,15 som vandværket opgav er fosfor. Det skal ganges med 3,07 for at få de PO4 målinger vi bruger i vores hobby. Så det er ganske lovligt at der er 0,46 ppm PO4 i hanevand i Danmark.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

Dam faldt lige ud af sengen men jeg nægter at helde Po4 i et sted og bruge penge på at bekæmpe det et andet sted så jeg finder en løsning håber jeg hehe men det er dejligt jeg ikke er den enste der oplever dette
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

kodyl skrev:Har også selv en gang oprettet en tråd og der kom de samme svar som du har fået med at folk ikke troede på målingerne og det var osmose anlægget den var gal med. Har 0 TDS men stadig 0.2 po4. Og intet sted i min søgen har jeg læst at harpiks skulle tage fosfat.
Der ER noget galt. Ellers ville vi jo alle kunne måle fosfat efter vandskift.
Har du i din søgen ikke læst at harpiks (selvfølgelig den rigtige blanding til både +/- ioner) laver demineraliseret vand - altså vand helt uden salt.
Når du ikke finder noget specifikt om fosfat, så er det fordi PO4 er et salt og det er underforstået ikke indgår i saltfrit vand.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

Den harpiks jeg bruger er den fra rent postevand om den er den rigtige er jeg svar skyldig, henter noget andet ved carsten på lørdag og prøver det for det er underligt
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

har som sagt brugt mange timer på dette efterhånden og fandt dette her på rent postevands side. se link. og så nederst på siden der står hvad membranen fjerner.

http://rent-postevand.dk/shop/index.php ... uct_id=561" onclick="window.open(this.href);return false;

og så kan man sige det sidste fjerener vi med vores harpiks. bruger det han forhandler.
link til det firma, der forhandler det.

http://www.purolite.com/RelId/606297/cc ... d_beds.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

skal også sige jeg er ikke kemiker på nogen måde og ved ikke en skid om det kan kun forhold mig til det fakta at jeg måler Po4 og andre også oplever det kan jeg jo se ud fra denne tråd, men hvad pokker gør vi for vi frem over.
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af PederP »

Du har self. tjekket at dit fosfat testsæt duer i ferskvand? :)

Har du prøvet at måle f.eks nitrat, eller med andre testsæt i dit vand?
Det vil være så underligt hvis der KUN er fosfat i vandet. Hvis du måler andre elementer, så kunne man mistænke din ppm tester på RO anlæget for at være i stykker - og så kunne det hele forklares med en dårlig pakning eller en rids i membranhuset.
Hvad måler din tester af ppm før harpiksfilteret?
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

hejsa peder. alle disse målinger er lavet både på ferskvandet der kommer ud og så hvor det er blandet op til saltvand for at se om der er nogen forskel, hvilket der pt. ikke har vært.
har som sagt mulighed for at køre med op til 3 membraner men efter disse problemer har jeg kørt ned til kun en membran for at finde fejlen.

af målinger har jeg lavet mange men når jeg måler hen over membranen, så måler jeg vand ind på 327ppm og vand ud 4ppm så den renser da noget og laver du det regnestykker på det er det ca 97-98% renset. og efter harpiksen siger den så 000 ppm
synes det ville være mærkeligt at have samme fejl på alle membraner hensyn til ridsser.

har som sagt også målt Po4 efter membranen og der siger den faktisk det samme ca. 0,12 stykker på det vand der kommer igennem så membraner formår ikke at tage noget som helst af fosfaten. hvilket også fik mig til at tænke på om det var trykket der var noget galt med derfor lånt jeg en booster pumpe og det ændret ikke noget.

når jeg måler på mit hanevand som er blandet op til salt så ligger den på 0,20 og det gør den også hvis det er rent vand som ikke er blandet op.
har nu skiftet harpiks filter igen og det hjælper ikke en fis min fosfat fiser lige igennem og griner på vejen ud af anlægget. har også kikket om jeg skulle have samlet det forkert med ind og udgang men det er skam samlet efter bogen.

som sagt alle filter og membraner er sprit ny og det er jo kun et 75 gpd membran så er ikke fordi den smider flere 1000 liter igennem så harpiksen ikke kan være med.
Brugeravatar
Ulle
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
12
Postnummer: 6760 Ribe
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Ribe

Indlæg af Ulle »

Jeg ville ikke tro dit anlæg fejler noget jeg kunne læse på reefcentral.com at du ikke er den eneste med dit problem men at su ikke skal stole på din målninger, men på din tds! da de fandt ud af at når vandet er så rent skal der ikke noget til at få en måling ud a kurs.
:)
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

nej det kan der være noget om men stod der så noget om hvis du lader vandet stå et døgn og så måler det der ?
men er da mega glad for at jeg ikke er alene om dette problem hehe :beer:
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Jeg har nøjagtigt samme problem og har skiftet komplet nyt anlæg men intet har hjulpet! OG jeg har stort Harpiks filter på osv.. jeg er selv ved at blive idiot af det!
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14

Indlæg af minedykker »

ja jeg kender det for er også ved at være idiot af det og forstår ikke hvorfor.
men nu har jeg prøvet at skrive til DTU og få fat i en KLOG mand og håber han kan hjælpe med det for der må være en forklaring på hvorfor vi oplever dette problem.
Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

minedykker skrev:ja jeg kender det for er også ved at være idiot af det og forstår ikke hvorfor.
men nu har jeg prøvet at skrive til DTU og få fat i en KLOG mand og håber han kan hjælpe med det for der må være en forklaring på hvorfor vi oplever dette problem.
Så er vi enige:-) lyder rigtig godt at du har skrevet til dem! Vi er mange der venter spændt på svaret:-)

Mvh
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Det er vel kke membranen der skal fjerne PO4, men DI filteret. Vand er li'som DovenRobert, det tager altid den letteste vej. Er du helt sikker på at vandet ikke på en eller anden måde kan løbe udenom/ved siden af mediet?
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"