VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Mine koraller er gået i stå
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Virum
Mine koraller er gået i stå
Hej alle,
Som overskriften siger så har jeg et problem med at min koraller er gået mere eller mindre i "stå". Og hvad mener jeg så med det?
Tidligere har jeg altid taget det som et sundhedstegn at jeg har skulle tilføre "større" mængder calcium og KH i mit akvarie dagligt, da dette må betyde at korallerne vokser og trives. I dag er det nu mere en 1 måned siden at jeg har tilført calcium, da Ca niveauet har været som det skal være uden tilsætning, derfor mener jeg at korallerne er gået i "stå". Som altid må i hellere få mine værdier:
Ca:430
KH:9
Nitrate: 2-5
fosfat: 0
Mg:12,5
Rent syns mæssigt kan jeg se at nogle koraller hænger lidt....mens andre "blomstre" som aldrig før.
Jeg håber i kan hjælpe mig eller give mig nogle ideer til hvad jeg skal gøre.
Hilsen
Niels
Som overskriften siger så har jeg et problem med at min koraller er gået mere eller mindre i "stå". Og hvad mener jeg så med det?
Tidligere har jeg altid taget det som et sundhedstegn at jeg har skulle tilføre "større" mængder calcium og KH i mit akvarie dagligt, da dette må betyde at korallerne vokser og trives. I dag er det nu mere en 1 måned siden at jeg har tilført calcium, da Ca niveauet har været som det skal være uden tilsætning, derfor mener jeg at korallerne er gået i "stå". Som altid må i hellere få mine værdier:
Ca:430
KH:9
Nitrate: 2-5
fosfat: 0
Mg:12,5
Rent syns mæssigt kan jeg se at nogle koraller hænger lidt....mens andre "blomstre" som aldrig før.
Jeg håber i kan hjælpe mig eller give mig nogle ideer til hvad jeg skal gøre.
Hilsen
Niels
- MoG
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 4684 Holmegaard
- Saltvand siden?: 2012
Re: Mine koraller er gået i stå
Din mg. 12,5? du mener 1250, formoder jeg.... I så fald er den ret så lav!
Morten
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er ikke sådan at du har skiftet salt? Så der kommer Ca ind den vej?
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Som Morten skriver, er din Mg lidt lav. Det er nemt ordnet.
Resten af dine værdier ser da fine nok ud.
Bruger du kun din Ca som mål for, om dine koraller vokser?
Hos mig vokser korallerne ikke ens, nogle vokser i en støt vækst, mens andre vokser noget langsommere.
Jeg kigger altid på, om der er vækstspidser og selv her er det ikke entydigt.
Nogle ser ud som om de slet ikke vokser, men efter et stykke tid, så ser jeg at de alligevel er vokset.
Når man ser på det dagligt, kan det være svært at se væksten. Men hvis man har nogen som kommer forbi en gang i mellem (gerne saltvandsfolk), så kan de som regel se om der er sket noget siden de sidst så det.
Sådan oplever jeg det i hvert fald. Jeg får ofte at vide at "hvor er den dog vokset siden sidst" når der kigger nogen forbi. Jeg har så bare ikke bemærket det.
Men hvis du mener at kunne se, at nogle mistrives så må der jo være en grund til det.
Men det kan være alt muligt, lyset, saltet, saltpromillen, der kan være en mængde forskellige grunde.
Tilsætter du andet? Hvis du tilsætter feks Red Sea´s reeffoundation, så skriver de i vejledningen, at du kan komme ud for en over/underrepræsentation af enkelte sporelementer ved længere tids regelmæssig brug.
Hvad med vandskift? Skifter du regelmæssigt og skifter du nok?
Erik
Resten af dine værdier ser da fine nok ud.
Bruger du kun din Ca som mål for, om dine koraller vokser?
Hos mig vokser korallerne ikke ens, nogle vokser i en støt vækst, mens andre vokser noget langsommere.
Jeg kigger altid på, om der er vækstspidser og selv her er det ikke entydigt.
Nogle ser ud som om de slet ikke vokser, men efter et stykke tid, så ser jeg at de alligevel er vokset.
Når man ser på det dagligt, kan det være svært at se væksten. Men hvis man har nogen som kommer forbi en gang i mellem (gerne saltvandsfolk), så kan de som regel se om der er sket noget siden de sidst så det.
Sådan oplever jeg det i hvert fald. Jeg får ofte at vide at "hvor er den dog vokset siden sidst" når der kigger nogen forbi. Jeg har så bare ikke bemærket det.
Men hvis du mener at kunne se, at nogle mistrives så må der jo være en grund til det.
Men det kan være alt muligt, lyset, saltet, saltpromillen, der kan være en mængde forskellige grunde.
Tilsætter du andet? Hvis du tilsætter feks Red Sea´s reeffoundation, så skriver de i vejledningen, at du kan komme ud for en over/underrepræsentation af enkelte sporelementer ved længere tids regelmæssig brug.
Hvad med vandskift? Skifter du regelmæssigt og skifter du nok?
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- AndersGS
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9300 Sæby
- Saltvand siden?: 2008
- Kontakt:
Dobbelttjek med et andet testsæt, men kender det godt - har oplevet flere gange at det er standset helt med væksten, typisk om sommeren, hvor der har været varmt. Jeg synes altid jeg har haft bedst vækst henover vinter/forår. Men det kan måske også tillægges at lysten til akvariet er større i den periode, end om sommeren med varme og godt vejr udenfor.
Ellers er det altid en god ting at få skiftet noget vand og på den måde prøve at nulstille eventuelle skæve værdier.
Ellers er det altid en god ting at få skiftet noget vand og på den måde prøve at nulstille eventuelle skæve værdier.
Med venlig hilsen
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
Anders
Coralreef.dk
Artikelarkiv fra Coralreef.dk
570 L Display - 180 L sump (Nedlagt)
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Hej alle,
Tak for jeres svar.
Jeg tilsætter dagligt (eller gjorde) Carstens fra Decocean tilsætnings stoffer Ca, KH og Mg udover det noget aminosyre.
Angående vandskifte så ja...der har været større vandskifte i akvariet (årsagen til dette skyldtes et for højt nitrat niveau), men det er over et måned siden. Pt. skifter jeg vand en gang om ugen ca. 15-20%
Hilsen
Niels
Tak for jeres svar.
Jeg tilsætter dagligt (eller gjorde) Carstens fra Decocean tilsætnings stoffer Ca, KH og Mg udover det noget aminosyre.
Angående vandskifte så ja...der har været større vandskifte i akvariet (årsagen til dette skyldtes et for højt nitrat niveau), men det er over et måned siden. Pt. skifter jeg vand en gang om ugen ca. 15-20%
Hilsen
Niels
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
Med vandskift på op til 20% om ugen, så bliver der jo også tilført en del ny CA til baljen den vej 
Som Carsten spørger om, har du så skiftet salt?

Som Carsten spørger om, har du så skiftet salt?
Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Hvad har du af temp? Ifølge decocean stopper vækst over 26 grader
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Petercw
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6760 Ribe
Undskyld jeg spørger om "off topic", men hvad skal det sige?Bingocaller skrev:Hvad har du af temp? Ifølge decocean stopper vækst over 26 grader
At ting holder op med at gro, hvis vandet er mere end 26 grader?
Det forstår jeg ikke

Mit akvarie: http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 74#p588474" onclick="window.open(this.href);return false;
- MarkBruhn
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 6541 Bevtoft
Den med de 26 grader har jeg også hørt, men tror ikke det er helt korrekt.
Måske væksten bliver nedsat pga dette, men stoppe helt tror jeg nu ikke.
Måske væksten bliver nedsat pga dette, men stoppe helt tror jeg nu ikke.

Venlig hilsen Mark 
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;

Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Temmelig sikker at Carsten blot har ment at 26 grader er den iflg ham optimale temp.
Ved at han sværger til salt på 1,026 og temp 26
Og, nu back til topic
Jeg tror at du har værdier som ikke er i orden udover din Mg.
Har du evt et billede af koraller/baljen, som du kan poste ?
Mvh
Peder
Ved at han sværger til salt på 1,026 og temp 26
Og, nu back til topic

Jeg tror at du har værdier som ikke er i orden udover din Mg.
Har du evt et billede af koraller/baljen, som du kan poste ?
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
- Dragefisken
- Kejser fisk
- Reactions:
- 19
Hej alle,
Min temperatur ligger omkring de 26 grader.
Jeg har nu ikke skiftet vand siden forrige fredags altså 10 dage og i går tog jeg en Ca test som viste 440, hvilket er et fald på ca 10 i forhold til hvad værdien var lige efter jeg havde skiftet vand. Kh bevæger sig stadig fint og jeg giver dagligt tilskud til dette.
Jeg kan prøve at tage nogle billeder og ligge dem på, men grundet ringe kamera tror jeg ikke at de bliver så gode, at vi kan se noget....Jeg prøver dog.
Hilsen
Niels
Min temperatur ligger omkring de 26 grader.
Jeg har nu ikke skiftet vand siden forrige fredags altså 10 dage og i går tog jeg en Ca test som viste 440, hvilket er et fald på ca 10 i forhold til hvad værdien var lige efter jeg havde skiftet vand. Kh bevæger sig stadig fint og jeg giver dagligt tilskud til dette.
Jeg kan prøve at tage nogle billeder og ligge dem på, men grundet ringe kamera tror jeg ikke at de bliver så gode, at vi kan se noget....Jeg prøver dog.

Hilsen
Niels