HQI Elektronisk balast Coralvue EVG 250 Watt

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

Sneppevej - du har både ret og uret.
Farvegengivelsen på en damplampe afhænger af 2 ting, opbygningen af lyskilden (de anvendte stoffer i lyskilden) og udgangsspændingen på forkoblingen, som efter min vurdering er den vigtigste.
Jeg har ved utallige forsøg set en stribe damplamper som svingede i farver, fordi udgangsspændingen på forkoblingerne varierede.
Derfor mener jeg at man med "anerkendte" (læs kvalitetsvare) får en mere præcis og ensartet udgangsspænding, fremfor de dårligere produkter man ofte ser fra fjernøsten.
Jeg skal ikke gøre mig klog på om amerikanerne har lavet en perfekt forkobling til saltvand, jeg argumenterer bare for ensartetheden i produkterne, for hvis jeg ikke er røget helt af sporet, så drejer denne sag sig om, at finde et givent forkoblingfabrikat, der kan tåle at have flere af sine produkter hængende ved siden af hinanden, uden man som bruger, oplever en synlig farveforskel i lyskilderne.

Jeg kan da lige nævne at Philips kom med en elektronisk forkobling til metalhalogen der kunne dæmpes - vi var de første der testede den - men den er midlertidigt stoppet, da farvegengivelsen ikke var perfekt i alle dæmpningsniveauer.
Enhver HongKong producent ville ski... på dette og straks slippe den løs på markedet, hvorefter vi som brugere, kunne sidde og ærgre os over at have købt den, mens han grinede hele vejen ned til banken.

Deri er forskellen på anerkendte leverandører og bambus ligeså.

mvh
Peter
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Dyhr skrev:... for hvis jeg ikke er røget helt af sporet, så drejer denne sag sig om, at finde et givent forkoblingfabrikat, der kan tåle at have flere af sine produkter hængende ved siden af hinanden, uden man som bruger, oplever en synlig farveforskel i lyskilderne
Ja, den forkobling mangler vist stadig at blive opfundet så!!

Alle de store mærker indenfor forkoblinger til HQI brændere (Icecap, Magnetic, CoralVue, etc....) der bliver brugt indenfor salvands regi, er blevet testet til hudløshed, specielt af Sanjay Joshi.

Igen siger jeg, de giver alle variende resultater er det lys der bliver leveret.

Men det er nok bare fordi at de er af dårlig kvalitet......

Come on, det er fint med dit input - men jeg tror ikke at du sådan lige kan komme in med 4 toget og så fremtrylle de vise sten for en verden at salvands hqi brugere worldwide :-D

/Henrik
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Humlebæk

Indlæg af j.SEVERIN »

Henrik skrev:
Hvilke "anerkendte" laver elektroniske forkoblinger til HQI på mere end 250Watt ?

Jeg har ledt meget, men ikke fundet nogle
Så valget var nemt, det blev CoralVue 400W

Mvh
Henrik[/quote]

Har du fået dine enheder og hvis hvad syntes du?
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hej.
j.SEVERIN skrev:Har du fået dine enheder og hvis hvad syntes du?

Jeg har fået mine. Kunne ikke være mere tilfreds :-D

/Henrik
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

sneppevej skrev:Alle de store mærker indenfor forkoblinger til HQI brændere (Icecap, Magnetic, CoralVue, etc....) der bliver brugt indenfor salvands regi, er blevet testet til hudløshed, specielt af Sanjay Joshi.
Korrekt men det er jo desværre kun de amerikanske mærker som har slået igennem på saltvandsmarkedet du trækker frem der.
De store tunge drenge inden for belysning så som Osram, Phillips og mange mange andre er jeg sikker på også kan levere samme kvalitet.

Er man fristet af ovenstående mærker så kan de findes ret billige på feks Ebay desuden ;)
sneppevej skrev:Come on, det er fint med dit input - men jeg tror ikke at du sådan lige kan komme in med 4 toget og så fremtrylle de vise sten for en verden at salvands hqi brugere worldwide :-D/Henrik
Tjaa nu er det jo blot simpelt effektelektronik vi snakker her og jeg tror at Dyhr ved hvad han snakker om. Om ikke andet så er andelen af elektroniske ballast brugere jo nok ikke baseret på 40 % saltvandsakvarister men nærmere 0,0001%.
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Dyhr skrev:Enhver HongKong producent ville ski... på dette og straks slippe den løs på markedet, hvorefter vi som brugere, kunne sidde og ærgre os over at have købt den, mens han grinede hele vejen ned til banken.
Hvor tror du at de store "kendte" mærker bliver produceret ?

Det gør de ofte på samme fabrik - på samme produktions linie - med samme komponenter som "bambus" udgaven. De pakkes forskelligt ind og sælges til forskellige priser på forskellige markeder !

Ikke altid bevares - men ofte !
Mvh
Brian

[center]Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)[/center]
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

sneppevej skrev:Hej.
j.SEVERIN skrev:Har du fået dine enheder og hvis hvad syntes du?

Jeg har fået mine. Kunne ikke være mere tilfreds :-D

/Henrik
Hej henrik.
Nu er du nød til at fortælle os andre om resultatet.
Er lystyrken ændret, er lyset mere kraftigt eller mere hvidt ?
Hvad siger elmåleren?
Mvh. Severin
750L,45L refugium,2x250W HQI, 1X45W Diazoblue,Modf.Aquamedic skimmer,Osmoseanlæg,Kunstharpixfilter,Red Dragon 12500L,PLC styring af vandskifte Balling Sporstoffer Ozon og ventilation.
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

Sneppevej - jeg kører ikke tog, jeg har bil. Hvis vi lige ser bort fra at det er en elektronisk forkobling vi er på jagt efter, så er det faktisk muligt at få konventionelle kvalitetsforkoblinger der ikke kan ses forskel på med det blotte øje. Det kan godt være at du regner mig for at være dum, jeg fortæller bare om mine 8 års erfaring fra Test & Dokumentationsafdelingen i en af DK's største belysningsfabrikker, så du må altså virkelig meget undskylde, hvis min erfaring ikke harmonerer med din åbenbart altoverskyggende viden.
Som jeg tidligere har skrevet, så er elektroniske forkoblinger mere præcise end konventionelle, hvad angår styringen af udgangsspændingen og dermed farvetemperaturen, men det KAN altså lade sig gøre med konventionelle. I den forbindelse vil jeg gerne sige undskyld for at sende et link til en konventionel, da det er evg (electronishe vorshalt gerät tror jeg det staves på tysk) du søger.

Brian - Jeg har selv været nede og se både Philips og Osrams fabrikker. Jeg nåede desværre ikke Hüco i Irland (ærgerligt, for de ligger lige ved siden af et whiskeydestilleri) så jeg ved godt hvor forkoblingerne produceres. Det er kun op til 42W kompaktlystofrør (TC-T/E) der i nogle få tilfælde produceres i Tjekkiet eller Fjernøsten og så er det på egne fabrikker efter egne standarder. Hevar producerer hjemme i Finland igen, efter deres fabrik gik op i røg nytårsaften 3-4 år siden og Vossloh Schwabe producerer i Tyskland/Tjekkiet.

Mht. elektroniske forkoblinger til 400W, så kender jeg ikke de omtalte amerikanske, men vil blive meget glad for links til uafhængige tests.

mvh
Peter
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Ok !

Hvis du så selv skulle pege på nogle elektroniske til os saltvands nørder hvilke skulle det så være ?
Mvh
Brian

Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Mvh
Brian

Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

Fint link.
Jeg er sikker på at Dyhr har check på at de store producenters balaster er gode og stabile men som testen viser giver balasterne meget forskellig farve.
Problemet er blot at det er farligt at købe en ballast der godt nok er teknisk i top hvis det efterfølgende viser sig at netop denne ballast til akvariebrug giver et enten helt blåt eller gult lys.
Så hvis man skal være sikker er man vel nød til at vælge en kendt balast der til akvariebrug giver et godt hvidt lys??
Mvh. Severin
Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
21
Kontakt:

Indlæg af Brian »

j.SEVERIN skrev:men som testen viser giver balasterne meget forskellig farve.
Ja og meget forskel i PAR udbytte alt efter kombination af brænder og ballast !

Jeg får helt lyst til at købe et par akvarie releterede og teste op mod mine bambus ballaster :D
Mvh
Brian

Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

Brian skrev:
j.SEVERIN skrev:men som testen viser giver balasterne meget forskellig farve.
Ja og meget forskel i PAR udbytte alt efter kombination af brænder og ballast !

Jeg får helt lyst til at købe et par akvarie releterede og teste op mod mine bambus ballaster :D
Hvor meget billigere er en "bambus model" ??
Mvh. Severin
sneppevej
Reactions:

Indlæg af sneppevej »

Hej

@Dyhr

Ok, nu har vi hørt om dine 8 års livserfaring indenfor belysningsbranchen :-D.
Min altoverskyggende viden? Du vil jo åbenbart ikke forstå AT DER ER STOR FORSKEL på lysudbyttet fra forskellige fabrikater ballaster tilsluttet samme type brænder! - Det viser ALLE hqi tests.
Det hjælper ikke at benytte en af dine anbefalede ballaster, hvis de ikke giver det korrekte lys på den brænder der er tilsluttet.
F.eks Coralvue Reeflux brændere der kan ændre Kelvin grad fra 12000 - 17000 afhængig af hvilken ballast man tilslutter.

@j.Severin:

Desværre, jeg har ikke noget at sammenligne udfra da jeg gik direkte fra 250w til 400w Coralvue ballaster samt Reeflux brændere.
Kan kun sige om denne kombination giver et fantastisk flot lys.

/Henrik
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

1. Vi tager en given lyskilde.
2. Vi afprøver den med 10 forskellige forkoblingsfabrikater.
3. Vi får 10 forskellige resultater, med farveforskelle der er mere eller mindre synlige. Resultatet af dette fremgår så glimrende af de gode links Brian lige lagde ind. Tak Brian.

Undskyld Henrik Sneppevej - har jeg nogensinde påstået det modsatte?

Det jeg hele tiden har argumenteret for og som jeg endnu en gang skærer ud i pap, for en mand der åbenbart VIL lave ordkløveri i det hele er:

Hvis du køber lyskilder fra anerkendte fabrikanter, altså lyskilder der er meget ens i udførelsen OG samtidig køber forkoblinger der OGSÅ kommer fra anerkendte fabrikanter, som derfor OGSÅ er meget ens i udførelsen SÅ er der en stor sandsynlighed for, at du kan have flere hængende ved siden af hinanden UDEN du kan se en farveforskel.

Det var sådan set det eneste jeg argumenterede for fra start af, men jeg må indrømme at jeg bliver lidt pissed når nogen ikke forstår meningen med teksten og så bare farer frem med alt muligt, i stedet for at stoppe op og evt. spørge igen, så nu forlader jeg stille og roligt denne tråd igen.
Hvis andre har nogen spørgsmål som jeg evt. kan være behjælpelig med, så send mig en pb. så undgår jeg ovenstående gentager sig.

mvh
Peter
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

Hej igen.
Læste lige på en fabrikants hjemmeside at en elektronisk holder 10000 timer. Dvs ca. kun 3 år??
Balast Life:MTBF≥10000h
Mvh. Severin
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

MTBF betyder Mean Time Before/Between Failure og er et udtryk for hvor ofte der sker en fejl på 1 ud af 1000 i en holdbarhedstest.
Det er altså ikke et udtryk for at den dør efter 10000 timer, blot et udtryk for at der er en mulighed (1/1000).

mvh
Peter
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

Dyhr skrev:MTBF betyder Mean Time Before/Between Failure og er et udtryk for hvor ofte der sker en fejl på 1 ud af 1000 i en holdbarhedstest.
Det er altså ikke et udtryk for at den dør efter 10000 timer, blot et udtryk for at der er en mulighed (1/1000).

mvh
Peter
tak for svaret . Hvilken holdbarhed kan man ca. forvente i timer?
Mvh. Severin
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

10 år er ikke urealistisk, det har jeg set mange eksempler på.
Det hele afhænger af tc punktet, altså det lille mærke på forkoblingen der er angivet med f.eks. tc 75°.
Det punkt må ikke overstige den angivne temperatur, for at du kan overholde de lovede levetider.
En tommelfingerregel er at for hver gang du sænker tc punktet med 8°, fordobler du levetiden groft sagt.
Derfor er det perfekt, hvis du kan placere din forkobling udenfor armaturet, hvor den hænger i rumtemperatur.

mvh
Peter
Brugeravatar
j.SEVERIN
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
19

Indlæg af j.SEVERIN »

Tak for et fint svar.
Er Philips og Osram ballasterne i 250 watt udgaven billigere end Coralvue der koster ca. 169 euro i Tyskland?
Mvh. Severin
Dyhr
Reactions:

Indlæg af Dyhr »

Mig bekendt har hverken Philips eller Osram frigivet en elektronisk forkobling til 250W, så det var jo nemt nok.

mvh
Peter
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"