VIND ET GAVEKORT TIL 2000 DKR Deltag i konkurrencen HER.
Kalkalger og farvede koraller
- Miwes
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 1985
Kalkalger og farvede koraller
Jeg ville lige høre til om nogen herinde kan sige noget om, hvor hurtigt der kan komme gang i kalkalgevæksten og om der er en sammenhæng mellem kraftig kalkalgevækst og kraftige farver på korallerne.
Nu har jeg ikke voldsom meget kalkalger i mine små akvarier, men det er i vækst, som jeg kan se på den hvide kant der hurtigt dannes på kalkalgen.
Er det rigtig forstået at det mest er spidserne der er de mest farvede.
Vh. Michael
Nu har jeg ikke voldsom meget kalkalger i mine små akvarier, men det er i vækst, som jeg kan se på den hvide kant der hurtigt dannes på kalkalgen.
Er det rigtig forstået at det mest er spidserne der er de mest farvede.
Vh. Michael
- joekill
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4600 Køge
- Saltvand siden?: 1994
- Geografisk sted: 4600
Re: Kalkalger og farvede koraller
Kalkalger er et vidt begreb og ikke alle typer er lige pæne.
De sku helst se sådan her ud : http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Kalkalger" onclick="window.open(this.href);return false;
Desværre har jeg et par kirurgfisk den gnaver dem ned, så nu vokser de kun få steder i baljen. Denne type kommer ikke ud af det blå, men er kommet fra de levende sten.
Der er også de flade kalkalge plamager der vokser på ruderne og pumper o.a, de er nærmest bare nederen! De kommer af sig selv.
Høj Ca og Mg fremmer generelt væksten..
De sku helst se sådan her ud : http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Kalkalger" onclick="window.open(this.href);return false;
Desværre har jeg et par kirurgfisk den gnaver dem ned, så nu vokser de kun få steder i baljen. Denne type kommer ikke ud af det blå, men er kommet fra de levende sten.
Der er også de flade kalkalge plamager der vokser på ruderne og pumper o.a, de er nærmest bare nederen! De kommer af sig selv.
Høj Ca og Mg fremmer generelt væksten..

- bima
- Jeg støtter Saltvandsforum.dk
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 9800 Hjørring
- Saltvand siden?: 2011
- Geografisk sted: 9800 Hjørring
Purpleup vil helt sikkert booste væksten på dem.
http://www.caribsea.com/itempage_blueso ... rpleup.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.caribsea.com/itempage_blueso ... rpleup.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
- KimS
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 1997
- Kontakt:
Nemlig - jeg har altid haft succes med PurpleUp. Efterhånden giver det mange kalkalger. Og jeg giver det konstant.bima skrev:Purpleup vil helt sikkert booste væksten på dem.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
- Miwes
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Når i bruger Purple Up, er det så udelukkende dette middel, eller er det i kombo med andre stoffer. En kalkreaktor kunne vel medfører den samme kraftige vækst af kalkalger.
- KimS
- Palet kirurg
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 1997
- Kontakt:
Tror kalkreaktor giver det meget mere koncentreret i forhold til det jeg bruger som er PurpleUp og calciumhydroxid i auto osmosevand påfyldningen. Jeg har aldrig haft problemer med grønalger og er af (min) overbevisning at det jeg tilsætter holder dem nede. Men kalkreaktor/Balling er jo bedre "guf" for selve koraller helt sikkert, men har haft levende sten i forskellige akvarier med masser af kalkalger uden reaktor/Balling.Miwes skrev:Når i bruger Purple Up, er det så udelukkende dette middel, eller er det i kombo med andre stoffer. En kalkreaktor kunne vel medfører den samme kraftige vækst af kalkalger.
Heaven on earth is in the seas
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2500 Valby
Har købt en flaske purpleup. Men nu er jeg blevet itvivl om det kan ødelægge nået eller give får meget næring i vandet eller andet negativt - nogen der har lidt erfaring ?
- bima
- Reactions:
- 14
Mindre akvarier kan faktisk godt køre med Purpleup,som daglig dosering istedet for Ca og Mg.Bonnevie skrev:Har købt en flaske purpleup. Men nu er jeg blevet itvivl om det kan ødelægge nået eller give får meget næring i vandet eller andet negativt - nogen der har lidt erfaring ?
Så det vildeste der nok kan ske,er vel at disse to bliver hævet en anelse.
Ellers tror jeg ikke du skal være bange for noget.
Jeg tilsatte selv 25ml dagligt i 750 liter vand.
Det kunne jeg ikke se de store ændringer i på vandværdierne.
-
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 2500 Valby
Det lyder godt. dog sikfter jeg 10 % vand om ugen og derved kommer der vel nye sporstoffer i. men dette skulle ikke gøre nået dårligt med hensyn til det. 

- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Purple up er da bare dyrt mg på flaske ?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- bima
- Reactions:
- 14
Det har du sådan set ret i.Bingocaller skrev:Purple up er da bare dyrt mg på flaske ?
Meen der må være noget mere deri.
for du kan da ikke få flere kalkalger,ved blot at hæve din Mg????
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Det kunne du godt have ret i.bima skrev:Det har du sådan set ret i.Bingocaller skrev:Purple up er da bare dyrt mg på flaske ?
Meen der må være noget mere deri.
for du kan da ikke få flere kalkalger,ved blot at hæve din Mg????
Ellers burde jeg have kalkalger ud over det hele, for min er på 1740.
Godt nok har jeg kalkalger, men ikke i de mængder.
Jeg tror dog at Johnny (Joekil) har fat i noget omkring Kirurger.
Jeg har også flere store Kirurger i mit og jeg tror de gnaver dem ned i/på et meget tidligt stadie.
De er specielt aktive når jeg renser ruderne for kalkalger. De står nærmest ovenpå skraberen for at æde dem og de står i kø.
Det kunne måske være lidt interessant at høre, om dem der har en flot kalkalgevækst, ikke har ret mange Kirurger.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Har haft problemer med farverne på koraller da mine akvarier længe har kørt med 0,00 i nitrat. Der stopper kalkalge væksten også.Miwes skrev:Jeg ville lige høre til om nogen herinde kan sige noget om, hvor hurtigt der kan komme gang i kalkalgevæksten og om der er en sammenhæng mellem kraftig kalkalgevækst og kraftige farver på korallerne.
Vh. Michael
Så snart jeg begyndte at tilsætte lidt KNO3 til systemet skete der en eksplosion af kalkalger - med et øget forbrug af mg+ca som resultat.
Så jeg vil påstå der er endnu en sammenhæng der..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Når du skriver KNO3 mener du så kaliumnitrat?
Har du købt det rent eller har du købt plantegødning?
Hvis det er plantegødning, så har jeg hørt fra flere som har prøvet hhv Kalium- eller magnesiumnitrat.
Der har vist sig nogle uforudsete sideeffekter som har været negative og meget uventede.
Min personlige mening er, at det kan være risikabelt at anvende produkter der er konstrueret med et bestemt formål, til noget andet end det det er lavet til.
Men det lyder meget interessant hvis det skulle have givet dig øget kalkalgevækst.
Erik
Hvis det er plantegødning, så har jeg hørt fra flere som har prøvet hhv Kalium- eller magnesiumnitrat.
Der har vist sig nogle uforudsete sideeffekter som har været negative og meget uventede.
Min personlige mening er, at det kan være risikabelt at anvende produkter der er konstrueret med et bestemt formål, til noget andet end det det er lavet til.
Men det lyder meget interessant hvis det skulle have givet dig øget kalkalgevækst.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
Øj - hvis du har et link til en tråd hvor der opstår problemer vil jeg gerne høre om det.crazy seahorse skrev:Når du skriver KNO3 mener du så kaliumnitrat?
Erik
Med "plantegødning" mener du da et kompleks med mikronæring?
Det er ren kaliumnitrat (dog ikke "food grade"), som det jeg bruger til at blande ferskvandsgødning. Jeg veksler lidt mellem Ca(NO3)2, Mg(NO3)2 og KNO3. Alt efter hvad akvariet kan bruge.
mvh.
Peder
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
-
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 4293 Dianalund
- Saltvand siden?: 2009
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg har desværre ingen links til dem der oplevede problemer, de har vist ikke skrevet om det på Forum, men jeg skal prøve at få dem til at skrive deres erfaringer.PederP skrev:Øj - hvis du har et link til en tråd hvor der opstår problemer vil jeg gerne høre om det.crazy seahorse skrev:Når du skriver KNO3 mener du så kaliumnitrat?
Erik
Med "plantegødning" mener du da et kompleks med mikronæring?Det er ren kaliumnitrat (dog ikke "food grade"), som det jeg bruger til at blande ferskvandsgødning. Jeg veksler lidt mellem Ca(NO3)2, Mg(NO3)2 og KNO3. Alt efter hvad akvariet kan bruge.
mvh.
Peder
Jeg kender positivt til tre der har prøvet det og alle er stoppet igen. Jeg har ikke hørt at de skulle være begyndt igen siden.
Så vidt jeg husker var en af de ting de oplevede en øget algeopblomstring. Kan ikke helt huske om der var andet, men det kan der godt have været.
Vi talte ikke så meget om det siden, for de var jo stoppet med det igen.
De to af dem ved jeg brugte ren kaliumnitrat, altså uden mikronæring.
Mener de fik det her fra http://www.ullits.org/goedningssalg/goedningssalg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har to links, men det andet virker ikke mere. Jeg mener også svagt at kunne huske det var fra ovenstående firma.
Erik
Edit: Kom lidt for tidligt ind i dit indlæg, så det kom til at se lidt underligt ud.
Håber det går alligevel.
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
No problemocrazy seahorse skrev:Jeg har desværre ingen links til dem der oplevede problemer, de har vist ikke skrevet om det på Forum, men jeg skal prøve at få dem til at skrive deres erfaringer.PederP skrev:Øj - hvis du har et link til en tråd hvor der opstår problemer vil jeg gerne høre om det.crazy seahorse skrev:Når du skriver KNO3 mener du så kaliumnitrat?
Erik
Med "plantegødning" mener du da et kompleks med mikronæring?Det er ren kaliumnitrat (dog ikke "food grade"), som det jeg bruger til at blande ferskvandsgødning. Jeg veksler lidt mellem Ca(NO3)2, Mg(NO3)2 og KNO3. Alt efter hvad akvariet kan bruge.
mvh.
Peder
Jeg kender positivt til tre der har prøvet det og alle er stoppet igen. Jeg har ikke hørt at de skulle være begyndt igen siden.
Så vidt jeg husker var en af de ting de oplevede en øget algeopblomstring. Kan ikke helt huske om der var andet, men det kan der godt have været.
Vi talte ikke så meget om det siden, for de var jo stoppet med det igen.
De to af dem ved jeg brugte ren kaliumnitrat, altså uden mikronæring.
Mener de fik det her fra http://www.ullits.org/goedningssalg/goedningssalg.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Jeg har to links, men det andet virker ikke mere. Jeg mener også svagt at kunne huske det var fra ovenstående firma.
Erik
Edit: Kom lidt for tidligt ind i dit indlæg, så det kom til at se lidt underligt ud.
Håber det går alligevel.

Så længe det er alger der bliver problemet er jeg ikke så urolig. Jeg er mere nervøs hvis nogen har oplevet en pludselig død fra f.eks. kobber urenheder eller lign.
Vil blive meget glad hvis de kunne lokkes til at dele deres erfaringer.
Min bror brugte det på et tidspunkt hvor han havde 0 i nitrat efter en carbon overdosering. Han fik grimme høje nitrat værdier da kulstoffet pludselig slap op.
I mit tilfælde har jeg ikke brugt kulstof, men tilskriver min nitrat mangel til over-effektive sten, håber og tror på det gør en forskel..
Systemet er blevet langt bedre til at holde på nitrat efter jeg tog 30kg sten op af sump og fragment tank, samt en dæmpning af skummerens ydelse.Jeg kan holde min NO3 stabil på ca. 2ppm ved at tilsætte det der svarer til 0,5ppm NO3 dagligt.
Jeg syntes ikke det gør en forskel at smide amino og koralfoder i baljen. Tværtimod syntes jeg det ligner noget der kan give mærkelig bakterie belægning - ala kulstof overdosering.
Undskyld jeg kører tråden af sporet.
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Miwes
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
Jeg læser bare med i jeres spændende indlæg og det må meget gerne bevæge sig rundt og ud af nye veje.