Tunze Waveboks vs pumper

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2010

Tunze Waveboks vs pumper

Indlæg af toni »

Hejse

Vi skal til at starte et nyt akvarie opp og vil gerne prøve noget nyt. Vi har i forvejen et 730 l kørende med blandet koralia og tunze pumper, dog ingen kontrollerbare.. :(

Derfor vil vi gerne have nogle gode råd og meninger i forbindelse af opstarten af det nye med ny teknik. Flowet og sirkulationen skal bar spille 110 % og være optimal for både fisk og koraller.

Det ny akvarie er 2 m langt, 0,7 m bredt og 0,6 m højt, men det er jo en jungle derude når det kommet til teknik, derfor er gode råd guld værd :GO Vi har kigget lidt på Tunze's wavebox 6212 som burde passe op til 1200 liters akvarie, men synes ikke jeg kunne finde noget specifikt herinde på forum vedr. erfaringer med denne... Er der nogen der har nogle plus og minus, vil vi gerne høre jeres meninger inden vi laver nogle dyre investeringer! Kan en waveboks vøre nok til at give sirkulation til et akvarie på 840 liter? Eller skal der flere pumper på samtidig? Og er der nogen med Tunze's pumper 6105 eller andre mærker, ville det være fantastisk hvis i ville dele jeres erfaring med disse :y

Mvh Toni
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Tunze Waveboks vs pumper

Indlæg af crazy seahorse »

I kan sikkert ikke klare den med en wavebox alene.
Der skal også cirkulation til.
Jeg har begge dele på mit og har rigtig gode erfaringer med det.
En wavebox giver et varieret boost frem og tilbage, som er med til at blæse vandet væk fra korallen. Det fluktuerer hele tiden.
Jeg har et par Euphylliaer som står hvor de ikke burde kunne stå. Jeg tror at min wavebox er medvirkende til at de trives. De står og svajer konstant frem og tilbage.

Jeg er ikke så god til de modelnumre på Tunze pumperne, men I kan se hvad jeg har på i beskrivelsen af mit akvarie (står nederst i signaturen)

Man kan forøvrigt sætte waveboxe på i par.
Jeg har ikke prøvet det, men det lyder interessant. Måske er det kun til rigtig lange akvarier, for de skal sættes modsat hinanden vist.
Jeg kan varmt anbefale en wavebox. Vær opmærksom på, at det tager nogen tid at indstille den. Det kan sagtens tage 1 - 2 timer før man har fundet det helt rigtigt flow.
Det er noget med bølgelængder der kan modarbejde hinanden.

Held og lykke med projektet.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

Tusinde Tak Erik

Lige noget sådant vi er efter :GO Som sagt det er en jungle derude og vi har givet op ujusterbare pumper.. Det er jo umuligt at få det korrekte flow. Og i at vi starter op på ny, så er det bare med at få det rigtig denne gang. Vi tager din erfaring med i baggagen når vi skal en gang handle ind :wink:

Mvh Toni og Mikkel
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19
Postnummer: 9500 Hobro
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Hobro

Indlæg af palamo123 »

jeg kører også med wavebox fra tunze.
I kan kigge lidt i mine nyere videoer og se flowet.
Elsker tunze. Både pga flowet, men også derres evne til at være lydløse.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Følg min Youtube kanal her.:
http://www.youtube.com/channel/UCW6geBexL2S0rCtAGekNnqw
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
19
Postnummer: 8520 Lystrup

Indlæg af nielsk »

Jeg har godtnok aldrig hørt en lydløs waveboks, men fedt flow det giver de helt sikkert.
Men nu er lydfølsomhed jo også en vidt begreb. Min røg ud efter kun 2 dage efter krav fra familien.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
AndersBoerglum
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Hjørring-Nordjylland

Indlæg af AndersBoerglum »

Med jeres størrelse akvarie ville jeg helt sikkert købe en wavebox, og så kombinere med 4-6 tunze uden controller. Man har ikke en dyt at bruge styringen til! Det eneste jeg engang imellem bruger på dem, er foodtimeren.
Mvh:
Anders Børglum Christensen.
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

En lille tilføjelse.
Hvis I køber en wavebox, så skal I ikke sætte den på fuldt tryk til at starte med, heller ikke selvom det ser ud til sagtens at kunne lade sig gøre.
Thomas (DSC) som hjalp mig med at montere min fortalte, at da de testede den i deres koralø på Frederiksberg, ville de se hvor meget den kunne yde.
De satte den på fuld tryk og kiggede lidt på hvordan det fungerede. Så gik de ind på kontoret for at lave noget andet.
Pludselig hørte de nogle regelmæssige plaskelyde inde fra forretningen.
Nu havde waveboxen fået arbejdet sig op til det den var sat til og havde fået sat vandet så meget i bevægelse, at det stod og skvulpede ud over begge ender.

Nu har I lavet et solidt bord ser det ud til, men man kan da godt forestille sig hvad 1.000L i svingninger kan lave af ravage med et mindre solidt bord :eek:

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af palamo123 »

nielsk skrev:Jeg har godtnok aldrig hørt en lydløs waveboks, men fedt flow det giver de helt sikkert.
Men nu er lydfølsomhed jo også en vidt begreb. Min røg ud efter kun 2 dage efter krav fra familien.
enig - waveboksen er ikke lydløs - Dog mere lydløs end eks MP40 i bøljefunktion
Mvh

Kenneth

308 liters design
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
13

Indlæg af toni »

Mange tak alle sammen :GO

Elsker det her forum! Man får så meget god viden :beer:

Nu er en Tunze waveboks 6215 bestilt og lander i postkassen om forhåbentlig 2 dage. Vi glæder os :biggrin:

Mvh Toni og Mikkel
Billede
Brugeravatar
palamo123
Rev haj
Rev haj
Reactions:
19

Indlæg af palamo123 »

mener faktisk der var en næsten ny tilsalg herinde et sted.
Mvh

Kenneth

308 liters design
Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"