Hjælp:Har brug for niveauforskel mellem overløb & AQ.
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 7600 Struer
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Struer (7600)
Hjælp:Har brug for niveauforskel mellem overløb & AQ.
Jeg har lige fået erhvervet mig et nyt AQ.
I den anledning vil jeg gerne vide, om der er nogle smarte måder til at beregne hvor mange cm2 overløbet skal være, hvis man kun ønsker en given vandstand i sit overløb (kører ikke med sump
Sagen er den, at jeg (hvis ellers det er muligt), gerne vil køre med min Deltec 1250, som i midlertid har en maks. vandstand ved 15 cm. Selve vandspejlet i akvariet bliver omkring de 50 cm.
[highlight=red]Altså:[/highlight]
Med et vandspejl på ca. 50 cm i akvariet, hvor mange cm2 må overløbsarealet så være, hvis der ønskes et vandspejl i overløbet på ca. 15 cm.
Alternativet er selvfølgelig, at hæve selve skummeren ved at lægge nogle mursten eller lign. under den, men så bliver det jo nødvendigt med en temlig høj afskærmningskasse / top.
I den anledning vil jeg gerne vide, om der er nogle smarte måder til at beregne hvor mange cm2 overløbet skal være, hvis man kun ønsker en given vandstand i sit overløb (kører ikke med sump
Sagen er den, at jeg (hvis ellers det er muligt), gerne vil køre med min Deltec 1250, som i midlertid har en maks. vandstand ved 15 cm. Selve vandspejlet i akvariet bliver omkring de 50 cm.
[highlight=red]Altså:[/highlight]
Med et vandspejl på ca. 50 cm i akvariet, hvor mange cm2 må overløbsarealet så være, hvis der ønskes et vandspejl i overløbet på ca. 15 cm.
Alternativet er selvfølgelig, at hæve selve skummeren ved at lægge nogle mursten eller lign. under den, men så bliver det jo nødvendigt med en temlig høj afskærmningskasse / top.
100 *100 * 50 cm cube
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
Det jeg mente var, arealet på selve "overløbskammen". Hvis der kun kan passere vand til overløbet gennem et areal på fx. 5 cm2, så må vandstanden vel alt andet lige, blive lavere i sumpen, end hvis arealet på overløbskammen fx. var på 50 cm2.Hougaard skrev:jeg forstår ikke sammenhængen mellem overløbet i cm2 og vandstanden ?
/Erik
ved ikke om det gav mere mening, ellers må jeg en tur i Paint, og lege Jørgen Klevin.

Mht. dit forslag om at hæve selve skummeren, så er dette jo også en mulighed - jeg vil blot helst undgå, at skulle lave en lyskasse der bliver alt for høj og derfor skal skummeren helst ikke hæves alt for meget.
100 *100 * 50 cm cube
- jesper/aarhus
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 20
Nej, vandstanden (i overløbet) må jo også kunne reguleres alt efter hvor stort et overfladeareal vandet fra AQ. kan passere, når det skal i overløbet.mads-fisk skrev:Vandstanden i overløbskassen regulerer du jo bare med mængden af vand i systemet. Kun det sidste led i systemet (overløbet i dette tilfælde) vil blive påvirket på vandstanden, når der fordamper/tilføres vand.
Med dit forslag, så risikerer jeg jo, at efter jeg har lavet / limet mit overløb fast i akvariet, at måtte sænke vandstanden i AQ. så vandspejlet fx. er under toprammen på mit akvarie.
Der må altså være en eller anden måde, hvor man tilnærmelsesvis kan beregne hvor stort et areal overlødskammen skal udgøre, for at have en given vandstand i overløbet (naturligvis, givet et forudbestem niveau for vandspejlet i selve akvariet).
Jeg er imidlertid gammel sproglig student - så alle de kloge matematik hoveder, kan godt sætte de små grå i omdrejninger, tak

100 *100 * 50 cm cube
- jthyge
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 8543 Hornslet
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Søby, Hornslet.
- Kontakt:
Hvis jeg forstår dig ret, så skal du udregne hvor stor overløbskammen skal være, i forhold til det antal liter returpumpen yder??
Altså hvor mange liter vand der skal over overløbet pr. time.
Hvis jeg forstår dig rigtigt, kan dette link evt. hjælpe
http://www.reefcentral.com/calc/drain.php
Altså hvor mange liter vand der skal over overløbet pr. time.
Hvis jeg forstår dig rigtigt, kan dette link evt. hjælpe
http://www.reefcentral.com/calc/drain.php
Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
- BS
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2008
- Geografisk sted: 23193 Skegrie
- Kontakt:
så kan du se hvad du fik ud af detjesper/aarhus skrev:Jeg er imidlertid gammel sproglig student

Mvh Brian
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
http://www.fotob.dk
Mit akvarie http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=6320
Når et slagteri skal spare, skærer de så i deres medarbejdere?
- Stefan
- Rev haj
- Reactions:
- 18
- Postnummer: 2750 Ballerup
- Saltvand siden?: 2007
- Kontakt:
Som både Mads og Seier skriver, så vil der jo ikke komme mere retur i overløbskammeret, end der bliver pumpet tilbage i akvariet. Derfor vil du selv kunne styre dette meget nemt - alt efter, hvor meget du fylder i overløbskammeret. Men du skal dog være opmærksom på, at vandstanden vil variere i overløbskammeret pga. fordampning. 

- mads-fisk
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 2400 København NV
- Saltvand siden?: 2003
- Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
- Kontakt:
Du har helt ret i, at vandstanden i akvariet har noget at gøre med forholdet mellem returpumpens styrke og mængde af vand, der kan løbe ned i overløbet gennem overløbskammen, men det var bare ikke det, du spurgte om! Du spurgte til en formel, så man kan regulere vandstanden i overløbet med størrelsen af overløbskammen, og det kan du altså kun ved at styre mængden af vand i systemet!jesper/aarhus skrev:Nej, vandstanden (i overløbet) må jo også kunne reguleres alt efter hvor stort et overfladeareal vandet fra AQ. kan passere, når det skal i overløbet.mads-fisk skrev:Vandstanden i overløbskassen regulerer du jo bare med mængden af vand i systemet. Kun det sidste led i systemet (overløbet i dette tilfælde) vil blive påvirket på vandstanden, når der fordamper/tilføres vand.
Med dit forslag, så risikerer jeg jo, at efter jeg har lavet / limet mit overløb fast i akvariet, at måtte sænke vandstanden i AQ. så vandspejlet fx. er under toprammen på mit akvarie.
Der må altså være en eller anden måde, hvor man tilnærmelsesvis kan beregne hvor stort et areal overlødskammen skal udgøre, for at have en given vandstand i overløbet (naturligvis, givet et forudbestem niveau for vandspejlet i selve akvariet).
Jeg er imidlertid gammel sproglig student - så alle de kloge matematik hoveder, kan godt sætte de små grå i omdrejninger, tak
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Indehaver af AcroFarm DK