Start af Balling, Mg falder?
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2012
Start af Balling, Mg falder?
Så må det være på tide at jeg kom i gang med at køre Balling. Mine koraller gror, men det går godt nok langsomt!
Jeg er idag gået i gang med at indstille min Mg.
Jeg har lavet blandingerne efter Fauna Marin's Balling Light: http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Aquacalculator siger jeg skal tilføre 20g Magnesiumchlorid om dagen de næste 7 dage, for at hæve min værdi fra 1000 til 1350.
Koncentrationen af min blanding er 400 g/L.
For ikke at forhaste mig har jeg 3 gange tilsat 15 ml i løbet af dagen, hvilket giver 18 gr ren Magnesiumchlorid i alt. (hvis man ikke medberegner volumenændringen, den reelle tilførsel er lavere).
Jeg har en times tid efter tilsætning af Mg målt Mg og Alk.
Start: Mg: 1000 Alk: 6.1
1: Mg: 975 Alk: 6.25
2: Mg: 930 Alk: 6.5
Min Mg falder altså, selvom det er det eneste jeg har tilsat.
Skal jeg bare forsætte som jeg har gjort idag?
Vil jeg lige pludselig "bryde muren" og se en stor stigning i Mg?
Hvis ja, hvordan vil KH så opføre sig?
Jeg er idag gået i gang med at indstille min Mg.
Jeg har lavet blandingerne efter Fauna Marin's Balling Light: http://static.faunamarin.de/manuals/man ... de_eng.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Aquacalculator siger jeg skal tilføre 20g Magnesiumchlorid om dagen de næste 7 dage, for at hæve min værdi fra 1000 til 1350.
Koncentrationen af min blanding er 400 g/L.
For ikke at forhaste mig har jeg 3 gange tilsat 15 ml i løbet af dagen, hvilket giver 18 gr ren Magnesiumchlorid i alt. (hvis man ikke medberegner volumenændringen, den reelle tilførsel er lavere).
Jeg har en times tid efter tilsætning af Mg målt Mg og Alk.
Start: Mg: 1000 Alk: 6.1
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Re: Start af Balling, Mg falder?
Mg binder sig til Ca. Så længe der er "ledig" Ca vil din Mg binde sig til denne og så kan du ikke måle den.MikkelThomsen skrev: Start: Mg: 1000 Alk: 6.1
Når der ikke er mere ledig Ca vil du begynde at kunne måle en stigning i Mg. Dette kan komme pludseligt og kan virke som om der er noget galt, men det er normalt.
Nogen gange skal der temelig meget Mg i før det sker.
Kh er lidt anderledes. Så længe den er lav vil du måske opleve at din Ca vil stige (det gjorde den hos mig) Når du hæver Kh begynder din Ca at falde igen.
De tre værdier hænger på den måde sammen og det kan være en udfordring at få dem afstemt. Men det er til at have med at gøre.
Da jeg i sin tid startede med Balling (DecOcean væsker) begyndte jeg med Ca og Kh og ventede med Mg, men hvis de anbefaler det i en anden rækkefølge, så ville jeg fortsætte.
Hvis du er god til at måle dagligt vil du nemt få det justeret. Det tager bare lidt tid.
Benny her på Forum er rigtig skarp på Balling Light. Måske læser han din tråd og kan bedre hjælpe da han kender den fra sig selv. Ellers send ham en Pb.
Erik
Senest rettet af crazy seahorse lør 20. apr 2013 08:31, rettet i alt 1 gang.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- pederrevnørd
- Rev haj
- Reactions:
- 14
- Postnummer: 3250 Gilleleje
- Saltvand siden?: 1978
- Geografisk sted: Gilleleje
Med de værdier du nævner, så stoler jeg ikke på at din saltholdighed er høj nok, dertil er dine tal for lave.
Hvad siger din salt ?
Mvh
Peder
Hvad siger din salt ?
Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Tak for svarene.
Jeg startede med Mg da min Ca siger 420.
Refraktometeret siger 1,023. Bruger Dejong salt.
Vil jeg have fordel i at hæve den en smule?

- pasex
- Rev Papegøje fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4700 Næstved
- Saltvand siden?: 2013
ville hæve den stille til 1,026
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Ja,det ville du nok.MikkelThomsen skrev:Tak for svarene.
Jeg bruger selv De Jong salt og kører med 1,025 - 1,026
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
-
- Klovnfisk
- Reactions:
- 12
Erik, hvor mange gram dejong salt pr liter osmose vand bruger du? 

- Miwes
- Palet kirurg
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 7000 Fredericia
- Saltvand siden?: 1985
Hej Mikkel
Jeg ved ikke om det gælder for din salt, men jeg bruger 40 gram til en liter Tropic Marin salt og lander på 1.025.
jeg blander normalt i mit lille kar til 6 liter 240 gram og hvilket jeg har opmålt på lille vægt og det er så pakket i små plastkasser a 240 gram, så er det hurtigt at smide op i mit blandings-kar.
Vh. Michael
Jeg ved ikke om det gælder for din salt, men jeg bruger 40 gram til en liter Tropic Marin salt og lander på 1.025.
jeg blander normalt i mit lille kar til 6 liter 240 gram og hvilket jeg har opmålt på lille vægt og det er så pakket i små plastkasser a 240 gram, så er det hurtigt at smide op i mit blandings-kar.
Vh. Michael
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
Jeg bruger ca 38gr pr liter.MikkelThomsen skrev:Erik, hvor mange gram dejong salt pr liter osmose vand bruger du?
Jeg justerer så inden jeg fylder det i.
Bruger nogle 60L bøtter til at blande i og det er lidt usikkert præcis hvor mange liter der er i da den jo ikke fyldes helt.
Til sådan en bøtte bruger jeg 2,45 kg. Det plejer at passe med 1,025
Erik