Et koralrev's levetid

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions: 0
13
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 1985

Et koralrev's levetid

Indlæg af Miwes »

Hej med jer

Nu har jeg brugt en del timer her i påsken på at tjekke dette forum og andre ud og noget der springer frem, er at der i flere tråde vises fra start til død/ salg eller simpelthen at man giver op.

Der er også nogle, hvor det er lykkedes ud over alle kanter, men her vælger man så at stoppe, nærmest som om det er blevet for "let" og der skal nye udfordringer til (er der noget om den snak).

Det gælder ikke alle, men jeg kunne godt tænke mig at høre fra de af jer der har haft det samme "rev" i mange år og evt. alder på jeres akvarium med mere eller mindre samme setup.

Vh. Michael

ps. jeg hører selv til dem der stopper når det er lykkedes godt :oops:
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
17
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: Et koralrev's levetid

Indlæg af Eskildsen »

Jeg har haft mit i næsten 7 år.
Kan ikke stoppe, da revet står i et venteværelse i en lægeklinik.
Det er nok det, der giver "op på hesten igen" effekten efter at en søanemone ryger i pumpen o.s.v.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Indlæg af Dyhr »

Der er også os der lukker akvariet når det sprænger, men mens håndværkerne rydder op efter mit 130l satser jeg da på mit 350l skal køre i mange år.
Jeg tror ikke et stuerev som sådan har en bestemt levetid.
Hvis man ellers har styr på sine værdier, er det vel egentlig kun vokseværk hos fisk og koraller der sætter begrænsninger.
Men det var måske ikke det du mente med levetid?
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions: 361
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg hører til en af dem der mener at, "hvis skidtet virker, så lad være med at pille ved det"
Mit har kørt med den nuværende opsætning (revkeramik med lidt LS) siden det blev omlagt i forsommeren 2011.
Pumperne sidder som de blev sat i 2011, det samme gør min wavebox. En pumpes udløb kan, utilsigtet, være ændret en smule i forbindelse med afkalkning, men basen er den samme.
Lyset er blevet ændret fra Hqi og blå T5 rør til LED. Der er skiftet fra væsker til kalkreator. Vandskiftet er sat i system, så der laves 6 - 7% vandskift ugentligt.'Der tilsættes intet andet overhovedet.
Der er skiftet fra IKS til Ghl for styringens del. Desuden blev der for ca 1,5 år siden skiftet til ROvand. Dette er løbende sket ved top off og det ugentlige vandskift. Ingen ekseptionelle store vandskift.

Korallerne er blevet trimmet (fragmenteret) og nogle er blevet udskiftet, for at give plads til nye typer. Der er stadig koraller i fra 2009
Fiskebestanden er af samme typer af fisk. Primært Kirurger. Disse er blevet udskiftet ved naturlig afgang.

Men ellers er alt som det var dengang og det kører som jeg synes det skal.
Jeg har ingen planer om at lægge om eller lave større udskiftninger. Det der ligger for, er optimeringer af det eksisterende, feks automatisk dagligt vandskift.
At skulle lave om fordi det er blevet for nemt, kan jeg ikke sætte mig ind i.
Jeg har rigeligt med spændende udfordringer som det er og bruger min tid på at prøve at grave mig dybere ned i lagene om primært, korallernes trivsel og vækst.
Bare en ting som af få en 100% id af en koral, der stikker lidt ud over det sædvanlige, har vist sig at være ganske udfordrene.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
13

Indlæg af Miwes »

Spændende med jeres kommentarer og lige hvad jeg efterlyser...mere af det ;-)

Vh. Michael
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions: 10
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Det 1120 liters jeg satte op i 2005 kørte i 2½ år, så fik jeg et flip.
Fordi visse af korallerne var vokset til enorm størrelse. Det trods hårdhændet fragmentering. Købte nogle reefkeramik plader, og det var noget skidt. Kom aldrig til at køre fornuftigt, fordi keramikken blev ved med at lække fosfat. Ca 1½ senere blev pladerne hevet op og erstattet af nogle flere sten. Den opstæning kørte indtil maj 2011 hvor jeg lukkede ned igen. Fordi stensætningen ikke var optimal og mange af korallerne blevet meget store.
Teknikmæssigt skete der ikke så meget i alle årene. Den oprindelige skummer en Deltec 850 blev udskiftet med en ATI boblemaster 250.
Og kalkreaktorene blev skiftet fra en H&S til en ATI II og igen til en Korallin4000. Lyset gik fra 3x250W til 2x400, og igen til 2x250 for at slutte med 2x400w
Brugeravatar
Flemming
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
20
Postnummer: 4320 Lejre
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Lejre/ Sjælland

Indlæg af Flemming »

Mit har kørt omkring 7 år, uden de store ændringer. Jeg har ikke planer om at ændre dette, men skulle jeg finde på det, handler det mere om at prøve noget andet. Det kan være en anden opsætning af stenene eller Fish only eller lignende. Man oplever tit man må gå på kompromis med flotte kejsere og lignende eller flotte lps koraller! Nogen gange drømmer jeg om at lave et nyt/ekstra akvarie kun til de fisk der ikke er reefsafe.
Teorien om at nogen stopper fordi det er for let, tror jeg ikke. Jo mere man "ved", jo større og mere kompleks bliver denne spændende verden og der er hele tiden ny viden at hente og erfare for alle. Dette både på teknik, pasning og dyrenes velfærd.
Hilsen
Flemming
Brugeravatar
Miwes
Palet kirurg
Palet kirurg
13

Indlæg af Miwes »

Det er ret godt gået med 7 år...jeg kender ikke mange der har kørt så lang tid uden de store ændringer.

Man burde holde sig to akvarier...et med fisk og et med koraller.

Vh. Michael
Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
17
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Indlæg af Lasse »

Har haft et lille 130 rsm kørende fra januar 2008, dog "adskilt og samlet igen" et par gange pga. Flytning, men med samme indhold. Det har været kørt meget simpelt med minimalt indhold næsten 2 år pga. Opgraderingsprojekt der er gået i stampe. Jeg Har fortsat en klovn fra det oprindelige set-op. Jeg har mistet en enkelt blødkoral, et par fisk og nogle få krabber og rejer (aner ikke hvad forventet levealder er på dem) resten et solgt/foræret væk løbende. Jeg har ikke oplevet et udstyrsnedbrud eller et væltet akvarie på de 5 år.

Mvh
Lasse
112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"