Problemer med Magnet ventil - Nu med billeder!
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
- Postnummer: 1500-1799 København V
- Saltvand siden?: 2010
Problemer med Magnet ventil - Nu med billeder!
Så har jeg fået sat min PH controller til med magnet ventil og hele showet - men jeg har et problem.
Controlleren er sat til at åbne magnet ventilen når PH overstiger 6.85 - og det gør den
Så falder PH værdien til under 6.85 pga det co2 der bliver tilført - Controlleren hiver strømmen som den skal MEN ventilen er stadigt åben.
MEN hvis jeg sætter magnetventilen i stikkontakten og tænder og slukker kan jeg høre at ventilen åbner og lukker! Så den ville jeg mene virkede
Endnu mere underligt er at hvis jeg sætter en mobiloplader i PH kontrolleren tænder og slukker den som den skal når strømmen bliver taget af PH controlleren!
Hvad fanden kan der være galt?
Controlleren virker (test med mobiloplader - den slukker strømmen)
Magnetvntilen virker (test i stikkontakt hvor jeg kan høre den åbner og lukker)
Jeg har vedhæftet manual til PH controller hvis det kunne gøre nogen klogere.
Men sammen virker det ikke? Altså selvom strømmen bliver slukket af PH controlleren lukker ventilen ikke?
Hvad fanden kan være galt?
Controlleren er sat til at åbne magnet ventilen når PH overstiger 6.85 - og det gør den
Så falder PH værdien til under 6.85 pga det co2 der bliver tilført - Controlleren hiver strømmen som den skal MEN ventilen er stadigt åben.
MEN hvis jeg sætter magnetventilen i stikkontakten og tænder og slukker kan jeg høre at ventilen åbner og lukker! Så den ville jeg mene virkede
Endnu mere underligt er at hvis jeg sætter en mobiloplader i PH kontrolleren tænder og slukker den som den skal når strømmen bliver taget af PH controlleren!
Hvad fanden kan der være galt?
Controlleren virker (test med mobiloplader - den slukker strømmen)
Magnetvntilen virker (test i stikkontakt hvor jeg kan høre den åbner og lukker)
Jeg har vedhæftet manual til PH controller hvis det kunne gøre nogen klogere.
Men sammen virker det ikke? Altså selvom strømmen bliver slukket af PH controlleren lukker ventilen ikke?
Hvad fanden kan være galt?
- Vedhæftede filer
-
- GebpHe.pdf
- (31.18 KiB) Downloadet 57 gange
Senest rettet af Bingocaller man 25. mar 2013 08:31, rettet i alt 1 gang.
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Re: Problemer med Magnet ventil
Det giver jo ingen mening.
Nu prøvede jeg at vende magnetventilen om - der er ikke nogen pil på hvad der er ind og ud - og startede forfra
Det hele kører som det skal - controllen slukker - men magnetventilen slukker ikke før jeg hiver stikket ud. Prøvede så hurtigt inden PH steg at sætte en lampe (sparepære) i controllen for at tjekke at der ikke var strøm på - og intet lys = intet strøm kommer ud af PH controlleren
Nu prøvede jeg at vende magnetventilen om - der er ikke nogen pil på hvad der er ind og ud - og startede forfra
Det hele kører som det skal - controllen slukker - men magnetventilen slukker ikke før jeg hiver stikket ud. Prøvede så hurtigt inden PH steg at sætte en lampe (sparepære) i controllen for at tjekke at der ikke var strøm på - og intet lys = intet strøm kommer ud af PH controlleren
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
- Thomaas
- Picasso aftrækker
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 2006
Vil tro der ligger en fejl 40 et sted.
Send mig et billede af hele din opsætning på co2 siden.
╭∩╮(︶︿︶)╭∩╮
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Fedt! Har du et nummer jeg kan MMS på?Thomaas skrev:Vil tro der ligger en fejl 40 et sted.
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Så er det friske billeder!
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Re: Problemer med Magnet ventil - Nu med billeder!
Magnet ventilen er sådan en her http://www.cichlidecentret.biz/product.asp?product=5598" onclick="window.open(this.href);return false;
Controlleren er denne her: http://www.qualitymarine.com/Controller ... r/pH-Meter" onclick="window.open(this.href);return false;
Controlleren er denne her: http://www.qualitymarine.com/Controller ... r/pH-Meter" onclick="window.open(this.href);return false;
- crazy seahorse
- Rev haj
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3660 Stenløse
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Ganløse
Uden at jeg skal gøre mig til ekspert udi magnetventiler, så tror jeg at problemet kan ligge i afstanden fra regulator til magnetventil.
Du har jo en god bid slange i mellem og det duer vist ikke.
Den skal sidde så tæt på regulatoren som det er muligt. Min sidder med ca 2-3 cm slange i mellem.
Den dybere forklaring kan du få fra Thomas, men han gør meget ud af at sige at det er vigtigt.
Hvis du flytter den tættere på og det løser problemet, kunne det tyde på at han har ret.
Sender et billede på din tlf.
Kan af en eller anden grund ikke få den til at uploade billeder lige nu.
Erik
Du har jo en god bid slange i mellem og det duer vist ikke.
Den skal sidde så tæt på regulatoren som det er muligt. Min sidder med ca 2-3 cm slange i mellem.
Den dybere forklaring kan du få fra Thomas, men han gør meget ud af at sige at det er vigtigt.
Hvis du flytter den tættere på og det løser problemet, kunne det tyde på at han har ret.
Sender et billede på din tlf.
Kan af en eller anden grund ikke få den til at uploade billeder lige nu.
Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Jeg prøver at flytte den når jeg kommer hjem - det kan ikke have noget med arbejdstrykket i manometeret at gøre vel?
Eller at den ligger på hoved ved siden af akvariet?
Eller at den ligger på hoved ved siden af akvariet?
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Altså, hvis din ventil lukker helt lige så snart du tager strømmen manuelt, forstået sådan at dit anlæg i teorien kan køre hvis du sad og tændte/slukkede strømmen på en kontakt. Så kan fejlen IMO kun ligge i Ph controlleren.
Kender du ikke en med et multimeter så du kan tjekke om der skulle være en fejlspænding. Hvis den fjeder der sidder i din ventil er slap skal der ikke meget spænding til at holde den åben.
Det jeg har oplevet ved for lang slange mellem ventil og flaske/manometer, er at når magnetventilen åbner, så er der meget CO2 under stort tryk samlet bag ventilen = den skyder en masse ind i et stort blæs..
Kender du ikke en med et multimeter så du kan tjekke om der skulle være en fejlspænding. Hvis den fjeder der sidder i din ventil er slap skal der ikke meget spænding til at holde den åben.
Det jeg har oplevet ved for lang slange mellem ventil og flaske/manometer, er at når magnetventilen åbner, så er der meget CO2 under stort tryk samlet bag ventilen = den skyder en masse ind i et stort blæs..
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Nu har jeg lige ændret så der kun er cirka 5 cm imellem manometer og ventil - stadigt uden held....
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Nu prøver jeg lige at lade ph stige og den så slår til og så med næsten ikke åbent på manometeret udgangside - så der ikke er så stort tryk = den ikke blæser så meget CO2 igennem slangen
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Virkede heller ikke!
Hvad kan jeg slutte til controlleren der kører med lige så mange AMP eller mere som ventilen? Så kan jeg bare køre magnetventil I en stikkontskt ved siden sf for st se om den slår til og fra? En el kedel måske? Eller en oplader til en bærbar?
Hvad kan jeg slutte til controlleren der kører med lige så mange AMP eller mere som ventilen? Så kan jeg bare køre magnetventil I en stikkontskt ved siden sf for st se om den slår til og fra? En el kedel måske? Eller en oplader til en bærbar?
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Nu har jeg lige målt med mit multimeter og det siger 0.00 - 0,04 på ACV 750 indstillingen
- PederP
- Rev haj
- Reactions:
- 17
- Postnummer: 8560 Kolind
- Geografisk sted: Kolind
Det lyder godt nok mystisk.
Hvis du kan sætte den i en alm stikkontakt og tænde og slukke for din co2 - og din controller ikke kan finde ud af det, så vil jeg stadig mene at det er controlleren der er en bytter.
Forresten - Kunne du have indstillet den til at åbne under en angiven Ph i stedet for at lukke?
Hvis du kan sætte den i en alm stikkontakt og tænde og slukke for din co2 - og din controller ikke kan finde ud af det, så vil jeg stadig mene at det er controlleren der er en bytter.
Forresten - Kunne du have indstillet den til at åbne under en angiven Ph i stedet for at lukke?
Mvh. Peder
Mit 910L Saltvand
Mit 910L Saltvand
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Det sidste er så spørgsmål PederP
Har du noget med at læse brugsanvisning som jeg har lagt op i første tråd
Switchen står opad - og den tænder ved ph 6.85 som jeg har sat den til - altså åbner magnet ventilen der
Har du noget med at læse brugsanvisning som jeg har lagt op i første tråd
Switchen står opad - og den tænder ved ph 6.85 som jeg har sat den til - altså åbner magnet ventilen der
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Nu har jeg sat en stildåse i kontrollen sammen med magnet ventil - en sparepærer og en lille pumpe - så burde den tænde det hele når ph værdien stiger op til 6.85 - og så slukke det hele når den får banket CO2 så den kommer under
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ok det virkede sgu! Nu prøver je at tage lampen ud men stadigt Controller og pumpe siddende i!
- Bingocaller
- Rev haj
- Reactions:
- 15
Ok det virker så også med den lille pumpe i ! Hvilket faktisk passer mig fint for jeg bruger den til at cirkulere overflade vandet engang imellem i mit skummer kammer
Stig du gjorde det fandme igen! Tak for godt råd alle sammen og ikke mindst dig Stig
Stig du gjorde det fandme igen! Tak for godt råd alle sammen og ikke mindst dig Stig