Ser dette rigtigt ud
Ser dette rigtigt ud
hej alle
jeg skal nu til at lave min egen sump men ved ikke helt rigtigt hvordan alle glasvægene skal placeres i sumpen.
ser det her rigtigt ud.
jeg har tænkt at skummeren skal stå uden for sumpen.
Mvh Mads
jeg skal nu til at lave min egen sump men ved ikke helt rigtigt hvordan alle glasvægene skal placeres i sumpen.
ser det her rigtigt ud.
jeg har tænkt at skummeren skal stå uden for sumpen.
Mvh Mads
- Vedhæftede filer
-
- hej (570 x 446).jpg (76.71 KiB) Vist 3709 gange
- muldfred
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: 3300 Frederiksværk
ellers fin tegning....
Mvh Morten Rønde
160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

160 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=2513
840 liter http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... highlight=
Se mine indbygget akvarier lige oppe over

- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
- Postnummer: 5800 Nyborg
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Fyn
fin tegning du har lavet og jeg synes det ser ganske fornuftigt ud.. Dog som mads-fisk skriver skal du sikre dig at overfladevandet kan være i sumpen, så det ikke løber over. Måske dine skilleplader er lidt for høje.
Hvor tænker du at skummeren skal få vand fra og hvor skal den spytte det ud igen? Jeg ville foreslå at skummeren fik vand direkte fra overløbet med en fordeler, så noget af vandet kunne løbe direkte i sumpen. Vandet fra skummeren ville jeg bare lade løbe ud lige inden refugiet for at lade det løbe en tur derigennem også, samt tage bobler.
Hvor tænker du at skummeren skal få vand fra og hvor skal den spytte det ud igen? Jeg ville foreslå at skummeren fik vand direkte fra overløbet med en fordeler, så noget af vandet kunne løbe direkte i sumpen. Vandet fra skummeren ville jeg bare lade løbe ud lige inden refugiet for at lade det løbe en tur derigennem også, samt tage bobler.
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
det kan da også være at skummeren kan stå i sumpen. er så bare bange for at de forskelige rum bliver for små da den jo fylder en del. men hvis jeg skulle have skummeren i sumpen skal den så stå i det rum hvor hvandet kommer ned til sumpen. i det først rum.
jeg ved ikke så meget om hvor høje de forskelige skillvægge skal være.
så måske i lige kunne lave en hurtig tegning.
for det ville jeg være supper glad for.
mit akvarie er på 440-471 l og er et hjørneakvarie
skummeren er en Udvendig skummer AP 600.
jeg ved ikke så meget om hvor høje de forskelige skillvægge skal være.
så måske i lige kunne lave en hurtig tegning.
for det ville jeg være supper glad for.
mit akvarie er på 440-471 l og er et hjørneakvarie
skummeren er en Udvendig skummer AP 600.
måske skillerpladerne skal være lavere for så er der jo heller ikke lige så meget vand i sumpen. og hvis der så bliver strømsvigt løver alt vandet der i i overløbet ned i sumpen. og så kan der vel være mere vand i sumpen altså hvis skillervæggene er lavere. men selve glasset uden om sumpen vil stadig have den samme størelse 40 cm.
vil i mene sumpen skal være højere så der kan være mere vand. hvis der bliver strøm svigt.
er dette jeg skriver rigtigt
vil i mene sumpen skal være højere så der kan være mere vand. hvis der bliver strøm svigt.
er dette jeg skriver rigtigt

- Mikkel E
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 8210 Århus V
- Saltvand siden?: 2006
Under alle omstændigheder, vil vandet i overløbet havne i sumpen. Alt efter hvor meget flow du har i overløbet, altså hvor meget vand der er over bunden af kammen, forsvinder det vand også ned i sumpen. På mit akvarie står vandet 2 cm over kammens bund, altså vil der forsvinde 2 cm. vand. Det kan være svært at forudsige hvor mange cm. der vil forsvinde, så regn med at sumpen skal kunne rumme en del.
her er et billed. som i kan se bliver det hele vendt en omgang.
der er lavet små skilleplader i bunden hvor sten og planter også skal stå.
pladerne er der for at sandet ikke står op mod skummeren.
vil i mene det er en god ide at have skummeren der. skummervandet vil så løbe ud i det vand sten og planter står i og der efter vil det blive rancet i filtersvamp og filtervat.
det syntes jeg da lyder fint. men der vil jo så ikke kunne være lige så mange sten og planter. og vandstanden der hvor skummeren står bliver 30 cm.
er det for meget.
sumpen vil stadig være 40 cm høj.men i længden er den blevet lidt længere 7 cm.
og skillevæggerne er nu lavere. 10 og 15 cm op til glaskanten.
hvad mener i
der er lavet små skilleplader i bunden hvor sten og planter også skal stå.
pladerne er der for at sandet ikke står op mod skummeren.
vil i mene det er en god ide at have skummeren der. skummervandet vil så løbe ud i det vand sten og planter står i og der efter vil det blive rancet i filtersvamp og filtervat.
det syntes jeg da lyder fint. men der vil jo så ikke kunne være lige så mange sten og planter. og vandstanden der hvor skummeren står bliver 30 cm.
er det for meget.
sumpen vil stadig være 40 cm høj.men i længden er den blevet lidt længere 7 cm.
og skillevæggerne er nu lavere. 10 og 15 cm op til glaskanten.
hvad mener i
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
har lige prøvet lidt ud fra din første tegning at flække en tegning sammen som jeg tror det kunne blive godt 

- Vedhæftede filer
-
- paletkirurgens sump.JPG (22.9 KiB) Vist 3536 gange
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
hov glemte self. retur fra skummeren, men den ville jeg smide ned med de 2 andre rør lige inden refugiet...
Der skal selfølgelig også kuglehaner på de forskellige rør så man kan styre mægnden af vand fra de forskellige rør samt styre vandstanden.
Der skal selfølgelig også kuglehaner på de forskellige rør så man kan styre mægnden af vand fra de forskellige rør samt styre vandstanden.
- Claus H
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: fyn
Skal til at lave sump , så syntes din tegning er fin Peter.
men ap600/apf600 skal jo fødes med en pumpe, har selv apf600 hvordan skal det gøres?
mvh Claus
retur pumpe købes til 250L
men ap600/apf600 skal jo fødes med en pumpe, har selv apf600 hvordan skal det gøres?
mvh Claus
retur pumpe købes til 250L
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Tak 
har selv en apf600 som jeg lavede på næsten samme måde som ovenstående tegning.. Den eneste forskel var at min stod i sumpen.. Når den får vand direkte fra overløbet/hovedrøret behøver den ikke en pumpe til at føde den.

har selv en apf600 som jeg lavede på næsten samme måde som ovenstående tegning.. Den eneste forskel var at min stod i sumpen.. Når den får vand direkte fra overløbet/hovedrøret behøver den ikke en pumpe til at føde den.
er det såden det skal være peter.for det syntes jeg ser rigtig godt ud.
men lige det sidste der er 4 huller i akvariet op til overløbet de 2 huller er til returvandet og så er der selvfølgelig et til sumpen men ved ikke hvad det sidste er til. er der nogle der kan fortælle mig det
måske er det sidst hul til direkte vand till skummeren fra overløbet
så nr 1 hul til sump
nr 2 hul til skummer
nr 3-4 hul op til akvariet.
lyder det rigtigt
er det ikke også noget med at det bedste er direkte vand til skummeren fra overløbet.det synted jeg har hørt.så det kan vel være rigtig.det ser også såden ud når jeg kigger på rørerne.
hvad mener i
foresten hvad syntes i til højden nu af glasvæggene i sumpen 10-15 cm.
men lige det sidste der er 4 huller i akvariet op til overløbet de 2 huller er til returvandet og så er der selvfølgelig et til sumpen men ved ikke hvad det sidste er til. er der nogle der kan fortælle mig det
måske er det sidst hul til direkte vand till skummeren fra overløbet
så nr 1 hul til sump
nr 2 hul til skummer
nr 3-4 hul op til akvariet.
lyder det rigtigt
er det ikke også noget med at det bedste er direkte vand til skummeren fra overløbet.det synted jeg har hørt.så det kan vel være rigtig.det ser også såden ud når jeg kigger på rørerne.
hvad mener i
foresten hvad syntes i til højden nu af glasvæggene i sumpen 10-15 cm.
- Vedhæftede filer
-
- paletkirurgens_sump_112 (600 x 347).jpg (22.62 KiB) Vist 3524 gange
- Peters1
- Rev haj
- Reactions:
- 20
Er det muligt at smide et billede op af din balje hvor man kan se alle hullerne?? Har ikke selv erfaring med en balje hvor der er 4 huller, men måske returen har været delt op for at lave cirkulation mellem stenene... Men det ville hjælpe lidt med et billede så man lige kunne se hvordan de huller er placeret 
Ellers synes JEG det ser fint ud, men måske det er nødvendigt at hæve skummeren lidt så retur fra skummeren ikke skal løbe opad men direkte ned i sumpen.

Ellers synes JEG det ser fint ud, men måske det er nødvendigt at hæve skummeren lidt så retur fra skummeren ikke skal løbe opad men direkte ned i sumpen.
- Claus H
- Naso kirurg
- Reactions:
- 18
- Geografisk sted: fyn
Ja jeg skal osse ha min i sumpen, vil du smide en tegning af hvordan dit er forbundet
det ville være kanon
mvh Claus '
returpumpe købes til 250L
det ville være kanon

mvh Claus '
returpumpe købes til 250L
- Johnny
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 3760 Gudhjem
- Saltvand siden?: 2006
- Geografisk sted: Bornholm
jeg ville nok vælge af fjerne udløb fra over løb og så føre dem via rør ned til bunden af balje og så ud langs bagglassene med slutmuffe og så have huller i rørene så du får cirk bag stene ellers bør du have min 2 powerhead der cirk bag stenopsætningen efter min mening
Hilsen Johnny
630l inbygget woha balje
630l inbygget woha balje