De folk jeg omtaler doserer via drop eller doseringsmaskine i lav opløsning, men de har oplevet at (flere) års brug af lacl trods alt giver nogle aflejringer. Som en sagde: hvis du kan se min sump, ville du aldrig dosere direkte i en god (dyr) skummer. Havde faktisk selv ville gå den vej, men nu ender det nok med 5/10 mikron sokke lige foran skummerindtaget.Carsten skrev:Men ikke det snarere skyldes at de dosserer for meget. Tanken er jo at det skal binde fosfaten og så skummes af med det samme.gonad skrev:Jeg kan læse på rc, at nogle af de mest erfarne advarer mod at dosere direkte i skummeren pga "udfældningen" hvilket viser sig som et stenhårdt hvidt lag der "ødelægger" skummeren - nogle der har oplevet noget lign? Andre taler om, at udfældningen er i hele deres sump, hvor et hvidt lag langsomt opbygges.
Det er jo derfor at flere små doser bruges her i landet frem for en stor
Er der nogle der ved, hvor man får fat i "drop-udstyr" til langsom dosering? Eller findes der nogle smarte tips/metoder til "drypvis" dosering af flere liter opløst lacl - hvis det ikke skal være med doseringsmaskine?

Jeg har dosseret op til 10ml af gangen, uden indtil videre at have oplevet noget negativt. Jeg har dog kun relativ kort erfaring  med det.  Der sidder en filterpose (sådan en der følger med rowa- kul) på nedløbet foran skummeren.. posen stopper til i løbet af nogle dage, men skal blot skrubbes under vandhanen!
    Jeg har dosseret op til 10ml af gangen, uden indtil videre at have oplevet noget negativt. Jeg har dog kun relativ kort erfaring  med det.  Der sidder en filterpose (sådan en der følger med rowa- kul) på nedløbet foran skummeren.. posen stopper til i løbet af nogle dage, men skal blot skrubbes under vandhanen!