hjælp til sump

Forum for generel snak omkring saltvand.
Besvar
omnia
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 8300 Odder
Saltvand siden?: 2010

hjælp til sump

Indlæg af omnia »

Jeg har en et lille standart 54 liters akvarie som jeg gerne vil ha lavet til en sump til et 100 liters akvarie. jeg har ikke haft sump før så jeg ved ikke så meget om det.

Jeg er i tvivl om hvordan jeg udnytter de få liter bedst og hvilke rum det skal indeholde indtil videre er jeg kommet frem til ferskvandskammer, skummerrum, rum til DSB/refugium og retur.
Men jeg kan simpelthen ikke se hvordan jeg får plads til det. kan i hjælpe med indretnings og indholds forslag ??
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: hjælp til sump

Indlæg af MoG »

Et forslag kunne være, enten at droppe refugie eller undlade "indbygget ferskvandskammer". Så kunne du i stedet have en lille beholder stående ved siden af med ferskvand og osmolator..
Morten
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
12
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg har selv en 60-liters sump, med ferskvandskammer, til mit 54-liters akvarie. Jeg skal fylde kammeret 2 gange om ugen, for at det ikke løber tør. Så jeg tror også at du vil få mere ud af en dunk med ferskvand ved siden af, så du kan have lidt mere vand i. Mit ferskvandskammer er på lige knap 10 liter, så du ville jo nok skulle op på ca det dobbelte, for at det ville give mening, og så er halvdelen af din sumpplads jo brugt...
omnia
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
15
Postnummer: 8300 Odder
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af omnia »

Tak for input :GO

I første omgang har jeg valgt et indbygget ferskvandskammer i sumpen fordi jeg ikke har plads til en dunk ved siden af sumpen i det møbel akvariet skal stå på, men kan godt se det kommer til at tage en del plads som måske kunne være udnyttet bedre

Jeg har lavet to forslag både med og uden ferskvandskammer, hvor forlaget uden er at fortrække og så må jeg bruge tiden på at tænke over hvordan jeg kan få plads til en dunk ved siden af
sump forslag 1.png
sump forslag 2.png
Hvad siger i til det ?
Besvar

Tilbage til "Generel saltvandssnak"