Hejsa.
Jeg har søgt en del rundt omkring for at finde et brugbart svar på det her spørgsmål, men har ikke kunnet finde noget særlig endeligt svar.
Mit akvarie er et helt standart 54 liters fra et startsæt, der måler 60x30x30, og jeg vil gerne kunne holde SPS i, for eksempel Seriatopora hystrix og montipora, så der skal være godt med høvl på lyset.
Ifølge den gængse tommelfingerregl skal der bruges 14 3W-LEDS til at lyse det op. Men hvor meget skal jeg op på før det bliver 'for meget'? Jeg er klar over at det har meget med lampens højde at gøre osv, men vil jeg f.eks. kunne komme 24 LEDs over, uden at det hele bliver helt forbrændt?
Grunden til at jeg spørger, er at det er meget nemmere at finde en lampe med 24 LEDs til en fornuftig pris, end det er med en med 14, nok simpelthen fordi der bliver lavet flere af dem. Ellers kommer jeg ned i 12 stk, og så er jeg ikke sikker på at der er nok smæk på, hvilket jo også ville være træls.
Hvor meget lys er for meget?
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
-
- Sommerfugl fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 2012
- Geografisk sted: Nordsjælland
Re: Hvor meget lys er for meget?
DU kan jo skrue lidt ned for den store. 

- S1m0n
- Rev haj
- Reactions:
- 16
- Postnummer: 9000 Aalborg
- Saltvand siden?: 2009
- Geografisk sted: Aalborg
Jeg har 18x3w over mit fluval edge på 24L 
Dog køre de ikke på fuld skrald. Den blå serie køre nok på 80% og den hvide på 40%:) og de erfaringer jeg har gjort mig med det indtil videre, er, at hvis bare korallerne blir tilvendt lyset ordenligt er det ikk noget problem. Tværtimod. Jeg holder mig en lækker musling og en knald blå acropora:)

Dog køre de ikke på fuld skrald. Den blå serie køre nok på 80% og den hvide på 40%:) og de erfaringer jeg har gjort mig med det indtil videre, er, at hvis bare korallerne blir tilvendt lyset ordenligt er det ikk noget problem. Tværtimod. Jeg holder mig en lækker musling og en knald blå acropora:)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
- jonas _sandager
- Rev haj
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 8260 Viby Jylland
- Saltvand siden?: 2013
Helt afgjort. Men jeg er stødt på flere der ikke er dæmpbare, og så er der jo ikke den mulighedKim Bauer skrev:DU kan jo skrue lidt ned for den store.