Tak for link. Interessant artikkel. Kan ikke udelukke, at det har været årsag til det ene muslingetab hos mig.
Det får mig dog til at fortælle om min egen private lommefilosofi om behandling af parasitter. I modsætning til artiklen er den dog hamrende uvidenskabelig, og blot en tro jeg har fået qua erfaringer med Koi.
Et halvt års tid efter vi var startet med Koi fik vores absolut dyreste Japanske Koi parasitter. Trods længere tids intensiv behandling i karantæne, endte det med den døde alligevel. I det næste 1-2 år fik den ikke for lidt med gælleskrab og mikroskopi og jeg skal komme efter dig. Fiskene havde konstant parasitter og der blev hældt megen
kemi i dammen. Forbruget af medicin lå vel omtrent på niveau med et middelstort regionshospital. Trods det, mistede vi alligvel en del
fisk over de næste par år. Der kom stadig parasitter og jeg havde formentlig ikke opnået andet end at presse familiens økonomi, og slå en masse gode ting ihjel.
Til sidst drog jeg den slutning, at parasitterne muligvis kom fordi vi har mange fugle som dagligt bader i vores vandløb, og jeg i så fald kæmpede mod vindmøller. Jeg var på kanten til at give op men besluttede så at forsøge med Laissez faire metoden (ud fra det ræsonement, at i den fri natur er der jo ikke nogen der render rundt og fylder fiskene med medicin). Nu er der så gået en 6-7 år siden da, og i al den tid har vi kun mistet en enkelt Koi. Jeg har flere gange, med det blotte øje, observeret parasit angreb på en
fisk, og tænkt, nu mister vi nok den, men jeg har alligevel konsekvent undladt at behandle. På mirakuløs vis synes fiskene altid at komme over det af sig selv, endda uden at få grimme ar.
Jeg tager måske fejl, og selv hvis jeg ikke gør kan det måske ikke overføres til saltvand, men indtil nogen overbeviser mig om det, vil jeg strække mig meget langt for at undgå enhver behandlingsform mod parasitter, som indebærer svækkelse af dyrenes immunforsvar. Nu er jeg vildt langt ude hvor jeg ikke kan bunde, men hvem ved, det kunne måske endda tænkes, at en enkelt parasit eller to kan medvirke til at holde dyrenes immunforsvar oppe på mærkerne.