Pinched mantle -Tridacna parasit

Forum for snak omkring sygdom i akvariet.
Besvar
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Pinched mantle -Tridacna parasit

Indlæg af pederrevnørd »

Hejsa

Ville lige dele denne her med jer - er specielt intetessant, hvis i har prøvet at miste en musling, uden at der er pyramidesnegle :devily:

http://www.wetwebmedia.com/ca/volume_6/ ... clams.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Pinched mantle -Tridacna parasit

Indlæg af PoulD »

Tak for link. Interessant artikkel. Kan ikke udelukke, at det har været årsag til det ene muslingetab hos mig.

Det får mig dog til at fortælle om min egen private lommefilosofi om behandling af parasitter. I modsætning til artiklen er den dog hamrende uvidenskabelig, og blot en tro jeg har fået qua erfaringer med Koi.

Et halvt års tid efter vi var startet med Koi fik vores absolut dyreste Japanske Koi parasitter. Trods længere tids intensiv behandling i karantæne, endte det med den døde alligevel. I det næste 1-2 år fik den ikke for lidt med gælleskrab og mikroskopi og jeg skal komme efter dig. Fiskene havde konstant parasitter og der blev hældt megen kemi i dammen. Forbruget af medicin lå vel omtrent på niveau med et middelstort regionshospital. Trods det, mistede vi alligvel en del fisk over de næste par år. Der kom stadig parasitter og jeg havde formentlig ikke opnået andet end at presse familiens økonomi, og slå en masse gode ting ihjel.

Til sidst drog jeg den slutning, at parasitterne muligvis kom fordi vi har mange fugle som dagligt bader i vores vandløb, og jeg i så fald kæmpede mod vindmøller. Jeg var på kanten til at give op men besluttede så at forsøge med Laissez faire metoden (ud fra det ræsonement, at i den fri natur er der jo ikke nogen der render rundt og fylder fiskene med medicin). Nu er der så gået en 6-7 år siden da, og i al den tid har vi kun mistet en enkelt Koi. Jeg har flere gange, med det blotte øje, observeret parasit angreb på en fisk, og tænkt, nu mister vi nok den, men jeg har alligevel konsekvent undladt at behandle. På mirakuløs vis synes fiskene altid at komme over det af sig selv, endda uden at få grimme ar.

Jeg tager måske fejl, og selv hvis jeg ikke gør kan det måske ikke overføres til saltvand, men indtil nogen overbeviser mig om det, vil jeg strække mig meget langt for at undgå enhver behandlingsform mod parasitter, som indebærer svækkelse af dyrenes immunforsvar. Nu er jeg vildt langt ude hvor jeg ikke kan bunde, men hvem ved, det kunne måske endda tænkes, at en enkelt parasit eller to kan medvirke til at holde dyrenes immunforsvar oppe på mærkerne.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Pinched mantle -Tridacna parasit

Indlæg af crazy seahorse »

@Poul: Det er sjovt du nævner det her for jeg har selv i går fået samme tanke.
Jeg kæmper jo med Montipora spisende snegle og jagter dem hver nat. Pludselig i går opdagede Thomas da han var her, at der også var snegle i hans akvarie her hos mig. Han havde godt nok en koral der var angrebet for et årstid siden, men den blev hurtigt hevet op og der har intet været siden. Så hans akvarie skulle være "rent".
Vi er meget opmærksomme på, at der ikke sker nogen krydskonterminering mellem akvarierne. Der flyttes ikke koraller fra det ene til det andet.
Jeg har svært ved at forestille mig at sneglene skulle vandre fra det ene til det andet gennem rør og slanger. Når jeg fanger dem i mit, så knuser jeg dem. De kan ikke ryge af pincetten på den måde.
Jeg fik den tanke, at de måske altid er der blot i et antal så de ikke anretter skade af nævneværdig art. Når angrebene så sætter ind for alvor, kunne det måske være fordi et eller andet trigger dem. Måske ændrer værdierne i vandet sig så de formerer sig voldsomt. Jeg har ikke noget bud pt. Men jeg havde ikke haft problemer før de pludselig opstod i november 2012. Der var ikke kommet nye koraller i i meget lang tid.
Så jeg tror måske du har fat i noget omkring immunforsvaret.
Vi kender det jo også fra os mennesker når der opstår epedemier hos os. Hvis der pludselig opstår gunstige forhold for en bestemt type bakterier, så eksploderer antallet af angrebne. Det samme kunne man forstille sig kan ske i vores akvarier.

Blot en tanke.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Sygdom"