Solaris LED Illumination System
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
- Postnummer: 4100 Ringsted
- Saltvand siden?: 2006
Her er en PAR sammenligning mellem LED og HQI:
På billederne er det Solaris LED til venstre og HQI til højre.
"The above picture is quick reading of PAR. I was hoping to have Sanjay Joshi or some other author publish data, however it appears this may be awhile. I expect to have PAR readings in a tank soon.
The Solaris reads 178 PAR vs 133 PAR for the 250W Radium Bulb."
http://www.theculturedreef.com/pfo.htm
På billederne er det Solaris LED til venstre og HQI til højre.
"The above picture is quick reading of PAR. I was hoping to have Sanjay Joshi or some other author publish data, however it appears this may be awhile. I expect to have PAR readings in a tank soon.
The Solaris reads 178 PAR vs 133 PAR for the 250W Radium Bulb."
http://www.theculturedreef.com/pfo.htm
- Vedhæftede filer
-
- Left: 14" Solaris 17" high, Right: 250 Radium HQI ballast HFP8 housing 17" high
- SolarisPAR.jpg (49.35 KiB) Vist 1618 gange
Hmmm.
/Henrik
De positive udtalelser overrasker mig jo ikke når de kommer fra en person der selv forhandler dem - come on !!Olsen skrev:Der er en på http://www.talkingreef.com som har LED systemet.
/Henrik
Senest rettet af sneppevej tors 5. okt 2006 20:37, rettet i alt 1 gang.
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 5210 Odense NV
- Saltvand siden?: 2004
- Geografisk sted: Fyn
hvis man så ønsker en mindre kelvin ca. 13000. Vil PAR værdien så falde?
Det er jo noget med at det hvide lys ikke gennemtrænger så dybt som det blå lys...
Det er jo noget med at det hvide lys ikke gennemtrænger så dybt som det blå lys...
retro baljen 2023: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=96905
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
ja Henrik, der giver jeg dig ret i, at det selvfølgelig påvirker hans troværdighed, men det er alligevel spændende at se hvilken udvikling og hvilke meninger de øvrige reviews tager.
Jeg håber der kommer en eller flere konkurrenter på banen, så de kan begynde at mundhugges om hvem der har det bedste (eller i forhold til HQI værste) produkt
Jeg håber der kommer en eller flere konkurrenter på banen, så de kan begynde at mundhugges om hvem der har det bedste (eller i forhold til HQI værste) produkt

Power SupplyHvad napper denne "250 watt HQI" i strøm
The fixture has an 8’ cable with quick disconnect for each required power supply. This cable can not be extended beyond 8’. The power supply cable comes off the back left hand side of fixture. It does not come out of the end. The input is 60/50Hz with selectable voltage of 120V or 230V. All power in the hood is 12V DC. The power supply is powder coated black. The power supply is cooled via a fan. Caution:Water can enter power supply through cooling fan. Mount via wall mounting holes or set on dry surface. Dimensions: 6.75”L x 6.25”W x 3.75” H
Length Width* Height* LED Wattage # of Power Supplies # of Fans
14” - 8.7” - 3.65” - 75W - 1 - 4
24” - 8.7” - 3.65” - 150W - 1 - 4
36” - 8.7” - 3.65” - 225W - 2 - 4
48” - 8.7” - 3.65” - 300W - 2 - 4
60” - 8.7” - 3.65” - 375W - 3 - 4
72” - 8.7” - 3.65” - 450W - 3 - 4
http://www.solarisled.com/Specification ... fault.aspx
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
jeg er skam igang, men det tager tid når man vil have materialerne så billigt som muligt... håber jeg har alle dele, så den kan samles her i løbet af oktober måned. Den bliver med 40 LEDs.
jeg ved ikke lige hvilken model Solaris det er, måske er det en 24"? eller midt imellem 14" og 24"?
jeg ved ikke lige hvilken model Solaris det er, måske er det en 24"? eller midt imellem 14" og 24"?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
lige kort kan jeg godt remse op, men der skal nok komme en mere ilustreret forklaring i en tråd, som projektet skrider frem...
en monterings plade (aluminium) 100cm B)x40cm(D)x5mm(H)
40 stk. 3W high power LED (hvor målet er ca 12-13000Kelvin)
10 transistore (Lm317)
20 modstande (6.98 ohm)
ledning (2½kvadrat)
nogle computer blæsere
5 strømforsyninger
5 timere
en tynd plexi plade (beskytning af LED mod vand fra neden)
en monterings plade (aluminium) 100cm B)x40cm(D)x5mm(H)
40 stk. 3W high power LED (hvor målet er ca 12-13000Kelvin)
10 transistore (Lm317)
20 modstande (6.98 ohm)
ledning (2½kvadrat)
nogle computer blæsere
5 strømforsyninger
5 timere
en tynd plexi plade (beskytning af LED mod vand fra neden)
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
de er købt hos Brinck electronicks i Kbh.
De er på 2000ma (mili ampere)
- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Hvilken type konverter er det?Anders månsson skrev:de er købt hos Brinck electronicks i Kbh.
Grunden til at jeg spørger er, at det nytter jo ikke noget at have en strømforsyning der bruger en masse watt's på at lave forsyningsspændingen til LED'erene - så er fidusen jo ligesom væk!
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg har i en tråd på talkingreef.com sprugt lidt til output, wattforbrug mv. Afventer svar jf. følgende korrespondance:
--------------------------------------------
Olsen: A 250 watt HQI use around approx 250 watt, but how many watt does the 72" Solaris LED system use?
Greetings
Amphibious: In terms of output 250 watts. In terms of energy consumption 40% less than the equivilant 250 watt MH.
Olsen: But is the 72" Solaris LED system equal to one, two or three HQI 250 watt lamps? Im trying to figure out the advantages.
Amphibious: Hmmmm, don't know how to answer that one. I'll bring it up with PFO and get back to you if I can remember because I talked to Pat today. He is going on a trip to China to work out some Solaris details. Not sure when he will call me again.
Synes ellers at det er ret naturligt spørgsmål, som de vel burde kunne svare på - det er jo et spørgsmål som de fleste af os ønsker svar på - ikke også?
Holder jer orienteret, så snart der kommer svar. I mellemtiden håber jeg at Anders laver et fedt projekt, som slå Solaris Systemet på alle leder og kanter
Keep up the good work Anders! 
Olsen: A 250 watt HQI use around approx 250 watt, but how many watt does the 72" Solaris LED system use?
Greetings

Amphibious: In terms of output 250 watts. In terms of energy consumption 40% less than the equivilant 250 watt MH.
Olsen: But is the 72" Solaris LED system equal to one, two or three HQI 250 watt lamps? Im trying to figure out the advantages.
Amphibious: Hmmmm, don't know how to answer that one. I'll bring it up with PFO and get back to you if I can remember because I talked to Pat today. He is going on a trip to China to work out some Solaris details. Not sure when he will call me again.
Synes ellers at det er ret naturligt spørgsmål, som de vel burde kunne svare på - det er jo et spørgsmål som de fleste af os ønsker svar på - ikke også?
Holder jer orienteret, så snart der kommer svar. I mellemtiden håber jeg at Anders laver et fedt projekt, som slå Solaris Systemet på alle leder og kanter

en 72" bruger 450w det stå på Solaris LED system hjemme side
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
Huogaard: du får lige spec fra strømforsyningen, da jeg ikke helt forstår dit spørgsmål!
Input Voltage: 100-240V AC 50/60Hz
Output Voltage: 3/4.4/6/7.5/12DC
Maximum Current: 2000mA 24VA
man kan indstille på outputtet!
Den hedder "Switching power suply"
Jeg har en Watt måler et eller andet sted, så hvis du det er Watt forbruget alene du vil have må du vente lidt?
Input Voltage: 100-240V AC 50/60Hz
Output Voltage: 3/4.4/6/7.5/12DC
Maximum Current: 2000mA 24VA
man kan indstille på outputtet!
Den hedder "Switching power suply"
Jeg har en Watt måler et eller andet sted, så hvis du det er Watt forbruget alene du vil have må du vente lidt?
-
- Rev haj
- Reactions:
- 21
det var da nok en mulighed at sprøjte dem! Hvad kan jeg bruge til det, hvilken slags?
Det er også lidt for at beskytte ledninger m.m. og derhjælper lidt lak da ikke, men jeg kan jo tage fejl?
Det er også lidt for at beskytte ledninger m.m. og derhjælper lidt lak da ikke, men jeg kan jo tage fejl?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg har nu modtaget svar fra http://www.talkingreef.com på mit spørgsmål om hvor mange 250 watt HQI lamper 72" modulet svarer til.
Det ser ud til at 72" systemet svarer til 3 stk. 250 HQI lamper.
Amphibious skriver:
-------------------------------------------------------
Olsen,
Knowing Pat would be busy getting ready for his trip, I emailed him last night and asked him your question about what MH fixture would the Solaris fixtures replace.
He responded, each size Solaris replaces the equivalent MH fixture.
So the answer to you're question above would be a 72" 250W 20K Solaris fixture replaces a 72" MH fixture with 3 250W MHs or smaller wattage. That would hold true down through the other sizes.
That's what I thought the answer would be but, I wanted to give you facts rather than conjecture.
As far as advantages, they are;
1. 40% energy savings over the equivalent MH fixture.
2. Adjustable color temperature from 6.5K to 20K.
3. Computer programmable for sunrise, daytime sun, number of cloudy periods per day, length of cloudy periods, sunset, moonlights, moonlight relative brightness, moonlight length, darkness, moonlights on just before sunrise.
4. On automatic, unit is set to coincide with current sun/moon phase. Simply set the date and time and it is preprogrammed.
5. Bulb life of 50,000 hours minimum.
6. Four computer controlled fans for cooling.
7. No heat transfer to the aquarium.
Pat, an engineer under his employment and an engineer in China, worked for two years getting the Solaris units to market. He has $100's of thousands of dollars invested before the first unit was sold.
While the Solaris units are expensive I figure they will save you the difference in price in a short period of time. I don't know how long it would take but, *is there any MH unit that can save you anything?* I'll let you decide that one.
Hope this helps clear things up.
Det ser ud til at 72" systemet svarer til 3 stk. 250 HQI lamper.
Amphibious skriver:
Olsen,
Knowing Pat would be busy getting ready for his trip, I emailed him last night and asked him your question about what MH fixture would the Solaris fixtures replace.
He responded, each size Solaris replaces the equivalent MH fixture.
So the answer to you're question above would be a 72" 250W 20K Solaris fixture replaces a 72" MH fixture with 3 250W MHs or smaller wattage. That would hold true down through the other sizes.
That's what I thought the answer would be but, I wanted to give you facts rather than conjecture.
As far as advantages, they are;
1. 40% energy savings over the equivalent MH fixture.
2. Adjustable color temperature from 6.5K to 20K.
3. Computer programmable for sunrise, daytime sun, number of cloudy periods per day, length of cloudy periods, sunset, moonlights, moonlight relative brightness, moonlight length, darkness, moonlights on just before sunrise.
4. On automatic, unit is set to coincide with current sun/moon phase. Simply set the date and time and it is preprogrammed.
5. Bulb life of 50,000 hours minimum.
6. Four computer controlled fans for cooling.
7. No heat transfer to the aquarium.
Pat, an engineer under his employment and an engineer in China, worked for two years getting the Solaris units to market. He has $100's of thousands of dollars invested before the first unit was sold.
While the Solaris units are expensive I figure they will save you the difference in price in a short period of time. I don't know how long it would take but, *is there any MH unit that can save you anything?* I'll let you decide that one.
Hope this helps clear things up.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Jeg er ret sikker på at det er muligt at sprøjte dem med noget. I Solaris LED systemet har man brugt en eller anden form for coating som er sprøjtet på.Anders månsson skrev:det var da nok en mulighed at sprøjte dem! Hvad kan jeg bruge til det, hvilken slags?
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Carsten: Godt spørsmål! Ingen tvivl om at Solaris LED systemet kommer i noget der svarer til nogle 400 watt HQI. Spørgsmåler er bare: "Hvornår?!". Hertil har den omtalte Pat svaret på en mail, at de foventer at Solaris _muligvis_ udkomme i noget der svarer til flere stk. 400 watt HQI i januar 2007 januar. Det er dog kun et forsigtigt bud, da det afhænger af hvor vidt deres leverandører kan overholde de indgåede aftaler.
- Olsen
- Rev haj
- Reactions:
- 19
Men hertil vil jeg da lige tilføje, at hvis de byder på januar, så vil jeg byde på marts-april
Stadigvæk håber jeg, at der er en eller anden konkurrent som kommer ind på markedet hurtigst muligt, for derved at presse udviklingen. Det tror jeg vil gavne os forbrugere noget mere, end hvis der blot kommer noget LED fra Solaris der svarer til 400 watt HQI på markedet.
...men ja, det tegner da nogenlunde

...men ja, det tegner da nogenlunde

- Hougaard
- Æresmedlem
- Reactions:
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Saltvand siden?: 2005
- Geografisk sted: Vancouver, Canada
- Kontakt:
Ikke rigtigt endnu, deres systemet giver det der svarer til 150 w HQI for hver 30 cm.Carsten skrev:Det begynder at se intersant ud! Men hvad så med 400W HQI, hvordan passes de ind i systemmet?
Men da deres bølgelængde sammensætning er mere blå kan det nå længere ned - så om det er brugbart til akvarier i din kaliber har jeg ikke set noget information på endnu.