Radion max intensitet

Forum for snak om lys, skummere, pumper etc.
Besvar
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Radion max intensitet

Indlæg af Birkefeldt »

Hej alle nuværende og tidligere Ecotech Marine Radion brugere. Denne tråd er beregnet til at dele erfaringer med hvilken lysintensitet vi bruger. Når man ikke har noget at sammenligne med kan det fx. godt være svært at fornemme om man giver for lidt power. Det håber jeg denne tråd kam hjælpe med.

Jeg er selv i tvivl om hvor meget intensitet jeg skal gå efter. Jeg har to moduler over mit ca 300 liters SPS dominerede rev. Indtil for en uge siden peakede mine lamper i en blød kurve, med 70% (100% alle farver) på toppen. Sådan har det kørt noget tid, men synes der mangler dybe farver på nogle koraller. Nu har jeg forlænget, så jeg nu kører de 70% (100% alle farver) i fire timer, stadig med blød kurve på begge sider.

Hvad peaker jeres lamper på og hvor længe kører i dem på højeste blus?

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 1999

Re: Radion max intensitet

Indlæg af Knut-Arne Berg »

Denne må jig følge med på :GO
Haver selv bestilt og venter nu på en del Radion pro moduler i ugen som kommer,og fint med nogen gode tips,selv om jig ikke haver noget å bidra med her enda med tanke på indstillinger. :happy:
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Indlæg af PoulD »

Jeg er også meget i tvivl om hvad der er optimalt. Jeg har noget mere knald på end dig (måske for meget?)

Kører med 100% på alle farver i 4,5 time, startene med en intensitet på 80% ca. 15:00 til peak 90% 17:30 og derefter ned til 80% igen ca. 19:30.

Før dette skifter det gradvist fra overvejende rødt lys, og efter skifter det gradvist mod overvejende blåt lys
dump.jpg
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Poul!

Fedt du gider dele dine erfaringer. Hvis dine koraller står tilfredsstillende og ikke er bleget tror jeg da ikke det er for meget.

Jeg overvejer selv om det er bedre at øge peak intensitet i stedet for at øge tiden på 70% (alle farver 100%). Nogen bud på det?

Da jeg hovedsageligt har acropora i den øverste halvdel af akvariet, så tænker jeg om jeg med tiden, med fordel kan øge til 100%? Vil acropora ikke sætte pris på så meget lys som muligt, hvis de tilvænnes langsomt? Og det er jo "kun" 130W lamper, sammenlignet med andre mærker der laver 180 - 200W lamper.

Jeg ved der er mange Radion brugere derude, så det kunne være fedt hvis vi kan hjælpe hinanden ved at poste vores max intensitet og længde. Behøver ikke være detaljeret. Men på den måde kan vi få et overblik over hvad der fx er mest brugt osv.

God søndag :beer:

Mvh kenneth

Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

Menst jig venter på mine Radion pro lamper haver jig gjort mig nogen tanker om effekt..
Pr.d.dato kjører jig med PS sun 200watts lamper over baljen min,og disse haver jo "kun" 2 farver på sine leds.
De nye lampene jig får i neste uge,haver jo 8 forskeldige farver å leke sig med.
Men..jig regner med att nogen af de nye diodefarver må regnes som "krydder"(bruges for å pynte/time ind ett visuelt lysbilde en selv favoriserer med sine øyne)
Derfor muligens kun bliver utnyttet lite watt messigt i forhold til f.eksempel de hvide leds.

I mit hode vil en kansje da aldri have muligheden til å utnytte slige multi farvede led lamper fult ud wattmessigt,da en gjærne velger å skru ned på en del farvers power..

Om muligt sitter en kansje igjen med 50-75% af lampens totale oppgitte effekt,da jig regner med denne oppgitte effekt er beregnet med alle farver satt på 100% power indstillet.

Jig tenkte lenge på dette før jig endeligt bestemte mig for hvilket merke som skulle overtage for mine PS lamper,og da valget tilslutt endte på de siste Ecotech,bestemte jig meg for å øke anntall moduler over baljen i forhold til mine PS moduler,for å tage hensyn til att en del watt "forsvinner"ved att nogen led farver om muligt kun bliver utnyttet 10-30%?
Er jig inde på noget vesentligt her i mine tanker?

"En "fordel" med å øke anntall moduler over baljen er jo att en får mer "overlapping" av lyset og om muligt også kompenserer for "tapt effekt"med hensyn til min overståendes teori her .

Minus er jo att da de ikke kan siges å være "billig" disse nye Ecotech lamper,merker en det smerteligt på pengepungen ved å følge min teori med å kompensere effekt tapet ved å øke anntall lamper montert over baljen sin.

Personligt haver jig her hos mig 5 stk PS sun 200watt moduler som kører med rundt 80% hvide,og 70% blå led(varierer naturligvis lidt utover fra morgen til kveld)

Nu haver jig valgt ved købet av mine nye Ecotech pro å øke anntall moduler fra 5 til 8 stk.moduler,og teorien bag dette valg er som skrevet over ett gjevnere lysbilde over hele reefet+ kompensere for lite brug af enkelte farver i lysbildet med de nye lamper.

Fohhåpentligvis vil jig da sitte igjen med nok total lysmengde nu selv med å ikke utnytte alle watt lampene oppgives å kunne levere på "full effekt".

Så langt er jig kommet,og siden jig fortsatt venter på de nye lamper,haver jig ikke nogen bruger erfaringer å komme med naturligvis,men gleder mig til å blive kvitt mine nåværendes lamper som haver givet mig så meget besvær siden de ble købt som nye,og håber den store innvistering jeig nu haver gjort vil betale sig med driftsikre lamper,god vekst på mine kære Acropora,og lidt farver å leke sig med for mine egne øynes velbefindenes. :Peace:
Brugeravatar
kenneth olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: KBH V

Indlæg af kenneth olsen »

Heysa,
På vores lamper køre vi med følgende:

Solopgang langsomt fra kl 7 til kl 11 ( med 100% på alle farver )
Dagslys fra kl 11 til kl 17 med en masse skyer programmeret ind løbende, så der er mere spil i akvariet. (det er med 75% i intensitet)
Solnedgang fra kl 17 til 19 ( med 100% på alle farver )
Aftenlys fra kl 19 til 24 ( lav lysstyrke hvor vi har leget med forskellige nuancer af blå. Skift med styrkerne på "ROYAL BLUE" og RØD)
Natlys fra kl 24 til kl 7 ( svagt mørkbå lys )

Det ser ud til at fungere for os - eller må hellere sige korallerne. :-)
KORALREV PÅ ISTEDGADE
viewtopic.php?f=94&t=53436
Knut-Arne Berg
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
17

kenneth olsen skrev:Heysa,
På vores lamper køre vi med følgende:

Solopgang langsomt fra kl 7 til kl 11 ( med 100% på alle farver )
Dagslys fra kl 11 til kl 17 med en masse skyer programmeret ind løbende, så der er mere spil i akvariet. (det er med 75% i intensitet)
Solnedgang fra kl 17 til 19 ( med 100% på alle farver )
Aftenlys fra kl 19 til 24 ( lav lysstyrke hvor vi har leget med forskellige nuancer af blå. Skift med styrkerne på "ROYAL BLUE" og RØD)
Natlys fra kl 24 til kl 7 ( svagt mørkbå lys )

Det ser ud til at fungere for os - eller må hellere sige korallerne. :-)
Høres helt vilt ud hva en kan programere ind på lampene Kenneth,og må sige jig gleder mig til mine kommer i ugen :y
Er det den siste utgaven du også haver?

Haver jo som fortalt kun erfaring med PS fra før,og der er det jo kun to farver å holde kontrol på.
Det jig liker med PS sine lamper er jo styringen via data og bluetut,og efter som jig haver forstått må det ledning fra den ene Ecotech lampe frem til PC her,og det er jo "museum" med tanke på pris og hvilket årstall vi befinder oss i nu.
Men fikk vite fra min forhandler att Ecotech slipper ud en kontroller selv i løpet af 2013,men hvorfor de ikke haver klaret å begge slikt ind som hos pasific sun hitil,er for mig en gåte med tanke på pris,men-men. :rolleyes:
Ellers hører jo ditt program riktigt delikat ud,og någet som jig kunne tenke mig å prøve selv :GO
Brugeravatar
bima
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

Er der ingen der vil uploade link til jeres filer.
Man må da kunne dele de programmer,som vi sidder og leger med??
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

@Henning: Tja hvis nogen ka bruge det til noget, uploader jeg da gerne mine. etg filen er grafen, etp filen er hele projektet:
Pouls Rasion settings.rar
(8.37 KiB) Downloadet 110 gange
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

Birkefeldt skrev:Da jeg hovedsageligt har acropora i den øverste halvdel af akvariet, så tænker jeg om jeg med tiden, med fordel kan øge til 100%? Vil acropora ikke sætte pris på så meget lys som muligt, hvis de tilvænnes langsomt? Og det er jo "kun" 130W lamper, sammenlignet med andre mærker der laver 180 - 200W lamper.
Jeg havde præcis samme tanke Kenneth. Har fosøgt. Synes blæserne larmede vildt. Tror ikke det gør noget godt for hverken mit ægteskabelige forhold eller levetiden på LED. Kan være det er anderledes for dig, du har jo ikke lukket dem inde i en kasse.

Brugeravatar
bima
Reactions:
14
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: 9800 Hjørring

Indlæg af bima »

PoulD skrev:@Henning: Tja hvis nogen ka bruge det til noget, uploader jeg da gerne mine. etg filen er grafen, etp filen er hele projektet:
Pouls Rasion settings.rar
Fedt..
Tak for det Poul.
Den vil jeg da lige prøve at åbne og kigge på.
Mvh Henning Schneider

518 liters hjørneakvarie viewtopic.php?f=94&t=45569
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

PoulD skrev:
Birkefeldt skrev:Da jeg hovedsageligt har acropora i den øverste halvdel af akvariet, så tænker jeg om jeg med tiden, med fordel kan øge til 100%? Vil acropora ikke sætte pris på så meget lys som muligt, hvis de tilvænnes langsomt? Og det er jo "kun" 130W lamper, sammenlignet med andre mærker der laver 180 - 200W lamper.
Jeg havde præcis samme tanke Kenneth. Har fosøgt. Synes blæserne larmede vildt. Tror ikke det gør noget godt for hverken mit ægteskabelige forhold eller levetiden på LED. Kan være det er anderledes for dig, du har jo ikke lukket dem inde i en kasse.
Ok. Hvor længe kørte du med det sådan? Hvordan reagerede korallerne på det?

Mvh kenneth

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

@ Kenneth: Tak for at du gider dele. Men dvs to timer med peak intensitet på 75% ikke? Det er nemlig peak intensiteten jeg lurer lidt efter.

Mvh kenneth

Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Indlæg af Nicki Henriksen »

Godt i deler lidt ud, min lampen kører helt dumt, hvad sker der for blæseren :( skal køres selv når lyset er slukker?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af PoulD »

@Kenneth: Kørte kun med fuld knald i 10-15 min.

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Nicki Henriksen skrev:Godt i deler lidt ud, min lampen kører helt dumt, hvad sker der for blæseren :( skal køres selv når lyset er slukker?
Ja blæseren kører 24/7 for, efter ecotech marines udsagn, at modvirke der samler sig støv og snavs i lampen. Hvor høj intensitet kører du din på nicki? Blæseren skulle atomatisk reguleres efter hvor varm lampen er.

Mvh kenneth

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

PoulD skrev:@Kenneth: Kørte kun med fuld knald i 10-15 min.
Ok. Det ville ikke gøre mig så meget at blæseren støjede lidt mere, hvis det ville gavne korallerne med højere intensitet. For de kan bare køre max mens jeg er på arbejde hvis det er.

Men er der ingen der har bud på om mine acroer vil have gavn af at skrue helt op for lamperne eller om det bliver for meget?

Mvh kenneth

Gino
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 5210 Odense NV

Indlæg af Gino »

Birkefeldt skrev:
Ok. Det ville ikke gøre mig så meget at blæseren støjede lidt mere, hvis det ville gavne korallerne med højere intensitet. For de kan bare køre max mens jeg er på arbejde hvis det er.

Men er der ingen der har bud på om mine acroer vil have gavn af at skrue helt op for lamperne eller om det bliver for meget?

Mvh kenneth
Hej Kenneth

Nu har jeg efterhånden leget med en del omkring lys og dets intensitivitet og til gavn:-)
Har pt selv de radion og vil ikk sige der er noget ensartethed som sådan! hvis du har indrettet dit akvarie alt efter arter og deres "lyskrav" så ville de fleste du sætter i "toppen" have godt af det mens hvis du sætter de mindre lyskrævende helt op ikk få noget godt udfald!
Selv når man køber koraller enten har de stået en rum tid ved forhandlen og har smidt farven lidt og skal så ikk samme dag have fuldt skrue! Andre koraller har stået under en 400 HQI 15 cm under overfladen.. kommer hjem og over et kort tidsrum taber den lidt farve:-)

Så det er svært lige at sige om de vil have godt af det som sådan men har du indrettet akvariet efter "lyskrav" og efter tidligere(ved ny ankomne koraller) pladsering så er det ok med noget smæk på lyset:-) de fleste af mine SPS elsker godt med hug på drengen og deres farver booster bare derud af! har dog enkelte som ikk skal have fuld power og dem har jeg så flyttet lidt rundt på og tilvænner dem langsommere og ser om de kan tilvænnes eller de bare skal stå lidt lavere!

MANGE af mine LPS bryder sig ikk om fuldt skrald på dem så de er primært på buden og gerne lidt væk fra lysets center spredning! mine wellsoer smid lige ALT farven i den side de fik godt med lys på.. lidt sjove betragtninger at gøre sig med de forskellige koraller!

Mit bud er at hæve lyset meget lidt lidt efter lidt og læg godt mærke lidt korallens "tilstand" og så tage den derfra som jeg gør her:-)
Aquascaper 900 akvarie(182L) GHL Profilux 4, KH Director, Doser 2.1SA, 2x Rossmont MX 11600, 2x AI Hydra 26HD, Reefbot, Tunze 9012 DC skummer, H2ocean P4 Pro Doser, Tunze Osmolator, Mastertronic.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 2500 Valby

Indlæg af Moente »

Den med blæsere og støj giver jeg ikke en skid for. Jeg har to blæsere i mit skab, som kører 24/7. Et par uger efter rengøring er de smurt ind i fedtet støv, og det er på trods af at de kører konstant. Så jeg ser ingen grund til at de skal køre konstant for at undgå at støv sætter sig i lampen. Vil støv derind, så skal det sgu nok komme det. Men nu har jeg ikke en Radion, så kan ikke sige i praksis om det virker, men for mig er det noget fis :)
Mvh Tobias
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Gino skrev:
Birkefeldt skrev:

Mvh kenneth
Hej Kenneth

Nu har jeg efterhånden leget med en del omkring lys og dets intensitivitet og til gavn:-)
Har pt selv de radion og vil ikk sige der er noget ensartethed som sådan! hvis du har indrettet dit akvarie alt efter arter og deres "lyskrav" så ville de fleste du sætter i "toppen" have godt af det mens hvis du sætter de mindre lyskrævende helt op ikk få noget godt udfald!
Selv når man køber koraller enten har de stået en rum tid ved forhandlen og har smidt farven lidt og skal så ikk samme dag have fuldt skrue! Andre koraller har stået under en 400 HQI 15 cm under overfladen.. kommer hjem og over et kort tidsrum taber den lidt farve:-)

Så det er svært lige at sige om de vil have godt af det som sådan men har du indrettet akvariet efter "lyskrav" og efter tidligere(ved ny ankomne koraller) pladsering så er det ok med noget smæk på lyset:-) de fleste af mine SPS elsker godt med hug på drengen og deres farver booster bare derud af! har dog enkelte som ikk skal have fuld power og dem har jeg så flyttet lidt rundt på og tilvænner dem langsommere og ser om de kan tilvænnes eller de bare skal stå lidt lavere!

MANGE af mine LPS bryder sig ikk om fuldt skrald på dem så de er primært på buden og gerne lidt væk fra lysets center spredning! mine wellsoer smid lige ALT farven i den side de fik godt med lys på.. lidt sjove betragtninger at gøre sig med de forskellige koraller!

Mit bud er at hæve lyset meget lidt lidt efter lidt og læg godt mærke lidt korallens "tilstand" og så tage den derfra som jeg gør her:-)
Hej min ven! Mange tak for dine betragtninger. Det lyder jo rigtig fornuftigt. Men det er lidt det man altid får at vide. Altså at man skal prøve sig lidt frem. Men jeg har nemlig placeret korallerne efter at der kun er lyskrævende arter i den øverste halvdel og LPS og andre mindre lyskrævende SPS længere nede. Men kan vi blive enige om at de fleste acroer godt vil have fuld skrald på lyset hvis de bliver tilvænnet langsomt? Hvad intensitet kører du dine på?

Mvh Kenneth

Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

Moente skrev:Den med blæsere og støj giver jeg ikke en skid for. Jeg har to blæsere i mit skab, som kører 24/7. Et par uger efter rengøring er de smurt ind i fedtet støv, og det er på trods af at de kører konstant. Så jeg ser ingen grund til at de skal køre konstant for at undgå at støv sætter sig i lampen. Vil støv derind, så skal det sgu nok komme det. Men nu har jeg ikke en Radion, så kan ikke sige i praksis om det virker, men for mig er det noget fis :)
Jeg tror nu heller ikke det kan forhindre at støv sætter sig. Det er bare firmaets forklaring. Men man kan evt håbe det bliver lavet om i en software update engang. For mig spiller det ikke den store rolle, da lyden fra blæserne drukner i lyden fra resten af akvariet.

Mvh Kenneth

Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Birkefeldt skrev:
Nicki Henriksen skrev:Godt i deler lidt ud, min lampen kører helt dumt, hvad sker der for blæseren :( skal køres selv når lyset er slukker?
Ja blæseren kører 24/7 for, efter ecotech marines udsagn, at modvirke der samler sig støv og snavs i lampen. Hvor høj intensitet kører du din på nicki? Blæseren skulle atomatisk reguleres efter hvor varm lampen er.

Mvh kenneth
Jeg aner det faktisk ikke, kører bare videre på Jims setting også hiver jeg stikket ud om natten, da jeg ikke gider hører den susen når jeg skal sove.

jeg holder mest LPS så har ikke brug for samme lys som dine sps :)
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Kunne man egentlig ikke bare sætte sin Radion til en timer og slukke den om natten, hvis man alligevel ikke har natlys på? Når den får strøm igen sætter den vel selv tiden og fortsætter sin cyklus?
Mvh Tobias
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Moente skrev:Kunne man egentlig ikke bare sætte sin Radion til en timer og slukke den om natten, hvis man alligevel ikke har natlys på? Når den får strøm igen sætter den vel selv tiden og fortsætter sin cyklus?
det tror jeg enlig godt man kan, få jeg hiver jo pt min fra. og indstiller ikke noget bagefter.
Brugeravatar
Moente
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Moente »

Nicki Henriksen skrev:
Moente skrev:Kunne man egentlig ikke bare sætte sin Radion til en timer og slukke den om natten, hvis man alligevel ikke har natlys på? Når den får strøm igen sætter den vel selv tiden og fortsætter sin cyklus?
det tror jeg enlig godt man kan, få jeg hiver jo pt min fra. og indstiller ikke noget bagefter.
Nemlig. Så slipper man automatisk for blæser der kører om natten :GO
Mvh Tobias
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Enig, tror endda de har bedst af det :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

pederrevnørd skrev:Enig, tror endda de har bedst af det :-)

Mvh
Peder
Hej Peder! Du har jo erfaring med lamperne over SPS. Har du et bud på mit spørgsmål:
Birkefeldt skrev:Men er der ingen der har bud på om mine acroer vil have gavn af at skrue helt op for lamperne eller om det bliver for meget?

Mvh kenneth
PFT Kenneth

Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg kørte med 100% 6 timerdagligt, ogderudover to gange to time( solopgang og -nedgang) 0-99%

Koraller skal selvfølgelig vænnes til Ændringer :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17

Indlæg af Birkefeldt »

pederrevnørd skrev:Jeg kørte med 100% 6 timerdagligt, ogderudover to gange to time( solopgang og -nedgang) 0-99%

Koraller skal selvfølgelig vænnes til Ændringer :y

Mvh
Peder
Super, tak for at dele! Så tror jeg at jeg langsomt vil hæve intensiteten med ca 5% om ugen. Så kan jeg også følge hvordan korallerne reagerer.

Mvh Kenneth

Besvar

Tilbage til "Lys, filtrering og andet teknik"