Små flager på overfladen
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
- Saltvand siden?: 2012
Små flager på overfladen
Godaften SF!
Jeg har den seneste måned observeret at der er dannet små lilla/brune flager på overfladen. Altså det drejer sig ikke om proteinoverfladen!! Men ved virkelig ikke hvad det kan skyldes. Det eneste problem jeg døjer lidt med pt, er for høj NO3, kan det flagerne skyldes for høj NO3? Eller er det bare manglende cirkulation på overfladen?
Lidt info om akvariet:
200L med intern skummer: Blueskimmer 550
2x tunze pumper, kan ikke lige huske modellerne, men cirkulationsniveauet svare til 30-40 gange af akvariets volume.
Lys: 4x24w T5 - Tændt fra 16 til 01
Jeg har den seneste måned observeret at der er dannet små lilla/brune flager på overfladen. Altså det drejer sig ikke om proteinoverfladen!! Men ved virkelig ikke hvad det kan skyldes. Det eneste problem jeg døjer lidt med pt, er for høj NO3, kan det flagerne skyldes for høj NO3? Eller er det bare manglende cirkulation på overfladen?
Lidt info om akvariet:
200L med intern skummer: Blueskimmer 550
2x tunze pumper, kan ikke lige huske modellerne, men cirkulationsniveauet svare til 30-40 gange af akvariets volume.
Lys: 4x24w T5 - Tændt fra 16 til 01
- 20
- Postnummer: Ikke angivet
- Geografisk sted: Roskilde
Re: Små flager på overfladen
Hvad er flowet gennem dit overløb ?
-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 12
- Postnummer: 4200 Slagelse
Hej
Jeg havde det samme problem.
Jeg løste det med at rette noget cirkulation mod overfladen.... Og VUPS det forsvandt
Jeg havde det samme problem.
Jeg løste det med at rette noget cirkulation mod overfladen.... Og VUPS det forsvandt

Martin Larsen
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
Slagelse
Min tråd til mit 360 liters hjørneakvarium:
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=84789" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Grøn Chromis
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Tak for jeres feedback!
Tobias: Jeg havde ellers en forestilling om at proteinoverfladen mindede om oliepletter, måske tager jeg helt fejl?
Troels: Kører desværre ikke med sump, alt teknik er placeret i selve display-akvariet
Tak for tippet Martin, jeg vil prøve at få lidt mere cirkulation mod overfladen, og se om det ikke vil forsvinde
Tobias: Jeg havde ellers en forestilling om at proteinoverfladen mindede om oliepletter, måske tager jeg helt fejl?
Troels: Kører desværre ikke med sump, alt teknik er placeret i selve display-akvariet
Tak for tippet Martin, jeg vil prøve at få lidt mere cirkulation mod overfladen, og se om det ikke vil forsvinde

-
- Kejser fisk
- Reactions:
- 13
- Postnummer: 8240 Risskov
Et overløb af en art med et filter eller en skummer vil også løse dit problem.
Kunne forestille mig en Hang on back skimmer eller filterbox vil hjælpe dig
Kunne forestille mig en Hang on back skimmer eller filterbox vil hjælpe dig
- Carsten
- Rev haj
- Reactions:
- 21
- Postnummer: 3650 Ølstykke
- Saltvand siden?: 1976
- Geografisk sted: 3650 Ølstykke
Det er en protein hinde som har dannes sig på overfladen. Det kan blot skyldes at pumperne ikke er indstillet, så hinden kan trækkes af.
Har selv oplevet helt det samme.
Prøv at slukke for cirkulations pumperne, og se om skumeren så ikke selv trækker hinden væk.
Det burde ikke tage mere mere end nogle få minutter for end at du kan se forskel.
Prøv så der efter at justere flowet, så det ikke blokerer for aftrækket fra skummeren
Har selv oplevet helt det samme.
Prøv at slukke for cirkulations pumperne, og se om skumeren så ikke selv trækker hinden væk.
Det burde ikke tage mere mere end nogle få minutter for end at du kan se forskel.
Prøv så der efter at justere flowet, så det ikke blokerer for aftrækket fra skummeren