HJÆLP! til Rowa Carbon og Grotech Magnesium instant pro

Forum for nye som gamle produkter samt beskrivelser og anmeldelser her af.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

HJÆLP! til Rowa Carbon og Grotech Magnesium instant pro

Indlæg af MoG »

Først og fremmest, har jeg søgt på forum uden at kunne finde noget 100% brugbart. Så jeg håber at der lige er nogle skarpe hoveder der kan hjælpe, da jeg står og tripper med tingene i hænderne og ikke er sikker på fremgangsmåden.. :wink:

Omkring det aktive kul:
Først og fremmest har jeg bestilt og fået tilsendt Rowa Carbon 500gr.

1) På emballagen står der der at kullet max må ligge i en sok i sumpen i 5-7 dage..? jeg synes ellers at have læst at folk skifter deres aktive kul engang om måneden...? er det i sok eller reaktor?

2) Skal det skylles i RO vand eller kan det skylles under lunkent hanevand inden brug? jeg har intentioner om at lægge kullet i nylon-strømpe ved bobblefælden.

3) Hvor meget kul skal der smides i sokken? har ikke brugt det før, så der skal vel startes stille ud.

Omkring Grotech Magnesium instant pro:

1) Jeg troede det var pulver (ligesom det jeg har til at booste min calcium med) ?? men det er en dåse med "piller"? jeg synes der står det er til reaktorbrug, men jeg troede som sagt det var magen til det pulver jeg har til at booste calcium med, som bare mixes op i akvarievand og tilføres i sumpen. Kan jeg på nogen måde bruge det her Grotech magnesium instant pro i denne "pille-form"..?

2) HVIS jeg kan bruge det, hvor meget skal jeg så tilsætte af gangen, og hvordan?

Håber der er nogen der kan hjælpe med en lille guide til disse to ting.. :hehe:
Senest rettet af MoG tirs 18. dec 2012 13:39, rettet i alt 1 gang.
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: HJÆLP! til Rowa Carbon og Grotech Magnesium instant pro

Indlæg af Carsten »

Aktivt kul, bliver meget hurtigt til inaktivt kul, så det med 5-7 dage passer meget godt.
Dem som lader det være i akvariet/reaktor i en måneds tid, har ingen viden om det stadig er aktivt eller ej.
Hvad vil opnå ved at tilføre kullet??
Det bør skylles i osmosevand.

Grotech Magnesium pro er piller/små sten. Og det skal i en kalkreaktor, hvor det opløses langsomt lige som reaktormediet.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Kullet ville jeg bruge da jeg lige har haft mørkelagt baljen i 3 dage pga. cyanolignende alger... Dog havde jeg bestilt det onsdag i sidste uge, men først modtaget det idag! Så jeg ville jo gerne hurtigt ugang med at bruge det.

Hvor meget kul jeg stoppe i nylonstrømpen..? skal det øges gradvist eller,..?

Det vil sige at dette her magnesium instant pro, det kan jeg ikke bruge overhovedet..? jeg synes eller jeg sad og læste, at købte man Grotech magnesium instant pro, var det bare at tilsætte!? (dog en lidt dyr måde i forhold til at blande det selv). Der stod intet på siden om at det skulle i en reaktor!? se det først nu da jeg modtager det!

Man kan ikke opløse det i noget akvarievand eller ro vand og så tilsætte det når det er opløst?
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

Hvorfor tror du at aktivt kul skulle kunne fjerne noget cyano??

Nej, du kan ikke opløse det.
Det opløses ved lav ph, som der er i en kalkreaktor.

Køb noget magnesium pulver istedet for, og sælg det andet.
Hvor har du købt det henne?
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13
Postnummer: 3520 Farum

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg lytter lige med her, for jeg har også købt en båtte Grotech Magnesium instant pro for ikke længe siden, men jeg har ikke haft brug for den endnu.

Jeg købte den hos http://www.aquapro2000.de/ og jeg synes da ikke udfra beskrivelsen af produktet, at der SKAL bruges reaktor - kun at dette giver det bedste resultat.
Produkt beskrivelse af Grotech Magnesium Instant Pro skrev:
In the marine water aquarium, great quantities of Calcium and Magnesium are required, in order to achieve an optimum growth of corals and red calc algaes.

1 measuring spoon (abt. 10g) results in an increase of the Magnesium contents by abt. 11mg/l per 100 liter aquarium water, without shifting of the ion balance.

In case of larger deviations, the quantity should be increased over a period of numerous days via the refill water. In case of minor quantities, please dose directly into the filter bassin at a well- floated area.

For a constant Magnesium level in the aquarium, we recommend to admix Magnesium pro in the Calcium reactor.
When using Magnesium pro instant in the aquarium, please check regularly the Calcium contents of the aquarium water.
The optimum value is at abt. 1330mg/l.
Kilde: http://www.kortlink.dk/aquapro2000/buv9

Og siden det hedder "Instant", så synes jeg da, at det er undeligt at det, hvis det ikke kan bruges "instant", men i en reaktor hvor det roligt bliver opløst?
Min byggetråd - 430 liters højt akvarie:
viewtopic.php?f=93&t=85178
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

i en anden tråd jeg havde oprettet, blev jeg rådet til at benytte aktivt kul i forbindelse med mørkelægningen. Jeg bestilte det derfor over nettet så jeg kunne få det hurtigst muligt (troede jeg! tak til postdk!!!), da jeg ikke kunne nå til kbh og hente det selv.

Jeg savner lige at få afklaret hvor meget af det Rowa Carbon jeg skal bruge til at starte med?

Med hensyn til magnesiumen, står der således i beskrivelsen af produktet :

BESKRIVELSE:
START
Umiddelbart opløselig Magnesium

I saltvandakvarium, er store mængder af calcium og magnesium er nødvendige, for at opnå en optimal vækst af koraller og røde calc alger.

I tilfælde af større afvigelser, skal mængden øges over en periode på adskillige dage via refill vandet. I tilfælde af mindre mængder, bedes dosis direkte ind i filteret Bassin på et godt flød område.

For en konstant Magnesium niveau i akvariet, anbefaler vi at benytte Magnesium pro i Calcium reaktoren. Når du bruger Magnesium pro instant i akvariet, skal du kontrollere regelmæssigt Calcium indholdet af akvariet vand. Den optimale værdi er på abt.1330mg / l.

1 måleske (ca. 10g) resulterer i en stigning i magnesium indholdet af abt. 11mg pr 100 liter
akvarium vand, uden forskydning af ion balance. SLUT

Hvor pokker skulle jeg, som stadig har titel af saltvands-rookie, vide fra at det ikke kan bruges direkte? Bevares, der står da godt nok at der tilrådes tilsætning i kalkreaktor, men ikke at det er nødvendighed! Jeg synes da også umiddelbart navnet på produktet antyder direkte brug! Grotech Magnesium INSTANT pro! (elller hvad?). Jeg sad et godt stykke tid og søgte på emnet og kom frem til at det var det jeg skulle bestille, selvom jeg kunne læse herinde at det var en alt for dyr løsning og at det bedre kunne betale sig at blande det selv. Jeg skulle dog bare bruge noget her og nu og tog derfor denne løsning.
Senest rettet af MoG tirs 18. dec 2012 14:01, rettet i alt 2 gange.
Morten
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Jeg tjekkede lige mine bøtter efter (Magnesium og Calcium) og det er samme produktbeskrivelse som de bruger på http://www.aquapro2000.de/

Men jeg opdagede på forsiden, at der står Immediately soluble Calcium/Magnesium
Det står nederst midt på etiketten.
Det står nederst midt på etiketten.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Min bøtte ser lidt anderledes ud... men det med magnesiumen er løst nu. Jeg får tilsendt pulver istedet, af butikken! :biggrin: :GO

Men jeg ville da stadig meget gerne høre hvilken mængde kul jeg skal starte op med i strømpen? wikien siger 100ml. til 100l vand ved passiv filtrering. og halvdelen ved aktiv. dvs. jeg har ca. 300 reelle liter vand. så er det bare 150ml til de 300liter når placeringen afstrømpen med kul er i bobbelfælden?

wikien siger også at det først skal skylles i ro vand, og derefter i næsten kogende ro vand? er det med det kogende vand, noget i andre plejer at gøre? eller er det nok med 20 grader varmt ro vand til at skylle med?
Morten
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

MoG skrev:Min bøtte ser lidt anderledes ud... men det med magnesiumen er løst nu. Jeg får tilsendt pulver istedet, af butikken! :biggrin: :GO
Fedt! :D
Kan du ikke tage et billede af din bøtte, eller linke til en tilsvarende på nettet?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

jeg ser dog at der må være sket en fejl.. for der står INSTANT på produktet ved bestilling og på siden, men den bøtte jeg har fået, står der ikke instant.... (jeg tænkte at der måske var ændret på bøtten, men mon ikke det bare er den forkerte bøtte jeg har fået tilsendt. ) men det er jo også ligegyldigt nu om fejlen ligger i beskrivelsen på siden, eller om det er den forkerte bøtte der er hevet ned fra hylden og sendt!, for jeg får tilsendt det rigtige pulver fra butikken en af dagene :biggrin: så det løser sig alligevel! :y

jo billede her..
Vedhæftede filer
83_0.jpg
Morten
Brugeravatar
Bobbe88
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
13

Indlæg af Bobbe88 »

Nåå puha :D Troede lige, at jeg også havde købt noget forkert nemlig ;)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

MoG skrev:i en anden tråd jeg havde oprettet, blev jeg rådet til at benytte aktivt kul i forbindelse med mørkelægningen. Jeg bestilte det derfor over nettet så jeg kunne få det hurtigst muligt (troede jeg! tak til postdk!!!), da jeg ikke kunne nå til kbh og hente det selv.

Jeg savner lige at få afklaret hvor meget af det Rowa Carbon jeg skal bruge til at starte med?
Du mangler også lige at fortælle hvad det er du vil opnå med det aktive kul.

Aktivt kul fjerner kun gulfarvning af vandet og evt. medicinrester.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

ikke andet end at jeg blev rådet til det i forbindelse med mørkelægningen! :wink: men uanset hvad, er det vel ikke nogen skade til, at se om man kunne få vandet mere klart! :wink:
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Indlæg af Bingocaller »

Bare smid 150 ml i - den eneste måde man kan OD kul er ved at ens vand før har været mega uklart og korallerne så har vænnet sig til det og nu bliver det rent så de skal vendes til mere lys - sandsynlighed = meget lille.

Smid du bare i :)
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Bingocaller skrev:Bare smid 150 ml i - den eneste måde man kan OD kul er ved at ens vand før har været mega uklart og korallerne så har vænnet sig til det og nu bliver det rent så de skal vendes til mere lys - sandsynlighed = meget lille.

Smid du bare i :)

Takker! Men det er allerede røget i!:-) der kom 200ml i. Jeg læste lidt omkring hvad andre har gjort, og så hvad der stod af dosering på bøtten.. Og så ramte jeg et sted derimellem!:-)
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Har ingen indflydelse :) god vind
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jo tak! :biggrin:

Synes stadig det er spøjst at der står på bøtten at det kun må ligge i få dage.. Når man læser herinde at folk skifter engang om måneden! :smart: Hvor hurtigt virker sådan en gang kul egentlig ?
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15

Indlæg af Bingocaller »

Kullet virker med det samme - men forvent ikke mirakler.

Jeg personligt har aldrig rigtigt kunne se forskel - jeg bruger det mere for en sikkerhedsskyld
Brugeravatar
pederrevnørd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
14
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Indlæg af pederrevnørd »

MoG skrev:ikke andet end at jeg blev rådet til det i forbindelse med mørkelægningen! :wink: men uanset hvad, er det vel ikke nogen skade til, at se om man kunne få vandet mere klart! :wink:
Hej alle,

Det er mig der har rådet Mog til at komme filtervat, Rowa og aktivt kul på, grundet mørklægning, da algerne frigiver alt opsamlet ved død, hjælpes Mog hermed til at undgå ophobning af Po4, algerester og DOC.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
21

Indlæg af Carsten »

pederrevnørd skrev:
MoG skrev:ikke andet end at jeg blev rådet til det i forbindelse med mørkelægningen! :wink: men uanset hvad, er det vel ikke nogen skade til, at se om man kunne få vandet mere klart! :wink:
Hej alle,

Det er mig der har rådet Mog til at komme filtervat, Rowa og aktivt kul på, grundet mørklægning, da algerne frigiver alt opsamlet ved død, hjælpes Mog hermed til at undgå ophobning af Po4, algerester og DOC.

Mvh
Peder
Så giver det en mening. Men han har bare ikke på noget tidspunkt nævnt Rowaphos. Derfor kan man få opfattelsen af at han tror det aktive kul fjerner fosfaten
Besvar

Tilbage til "Produktgennemgang"