"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Mine fisk dør!!

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Okay - Så forstår jeg :)
Jamen det må jeg jo prøve så - Hvilket prisleje ligger de i? Og forhandler Carsten noget af det?
Ja det kan jeg se i bakspejlet at det måske gik lidt for hurtigt. Kan en anden mulighed være at hummeren har ædt en del fisk og detn har frigivet Amonium på den måde? Den har fx ædt 4 kauderni og 5 Anthias (Mistænker jeg) - Inden for et par uger :(
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af pederrevnørd »

Carsten har KZ zeobac på lager, det er væsentligt billigere end Dr. Tims.
Nordic Reef Shop har Dr Tims på lager - nogen sværger til det.

Jeg har prøvet begge dele - kan ikke se forskel

Det ligger på omkring 300,-, og du vil ha til 2-4 uger med Dr tims, og 3-6 måneder med KZ

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Det lyder ikke som det sværeste valg på SU ;)
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg synes du skulle bruge lidt tid på at søge efter erfaringer med de produkter du overvejer. Dr Tim har patent på hans formel og det går jeg ud fra KZ også har. At det er ligegyldigt hvilket produkt du vælger er jeg desværre ikke enig med Peder i.

Jeg har brugt Dr Tim's til at indkøre mit akvarie ved at skabe en god bakteriekultur hurtigt. Dét har virket og ved at flere her på forum og mange i udlandet har samme erfaring. Derimod har jeg hørt om forsøg på det samme med KZ, men hvor det tilsyneladende ikke havde den store virkning. Jeg har brugt mange timer på at undersøge erfaringer på udenlandske forums inden jeg sprang på at starte op med bakterier. Det billede der tegnede sig var at der er Dr Tims (som folk havde gode erfaringer med) og så alle de andre (som folk havde meget delte erfaringer med).

Jeg skriver ikke dette for at være på tværs, men for at dele min erfaring og det jeg fandt frem til ved flere timers søgning. Men som sagt, prøv at søge lidt på det inden du hiver muldvarpen frem.

:Peace:

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af MoG »

Ikke for at "stjæle" din tråd Mikkel, men det får mig netop til at tænke på min egen situation for snart et par måneder siden. Jeg oplevede også pletter og døde fisk, såsom palet, gul, pincet, sejlfinne, klovne, kauderni... Det tog bare til i fart! Jeg var lidt for ivrig med for mange fisk på for kort tid. Nu er Jeg så startet om igen, efter jeg solgte det sidste levende..! :wink:

Men nu hvor snakken falder på bakteriekulturer fra div. producenter, såsom Dr.Tims, KZ osv.. kommer jeg til at tænke på om det er noget der er fordelagtigt at gøre i alle situationer, såsom min lige nu? blot for at være på den sikre side? nogen der kan give et bud på det? Akvariet blev startet i maj måned og fisk i, i septemper. Der var kun fisk i ca. 6 uger. Så jeg tænker lidt på om der er bakterier nok til stede, når der kun har været fisk i, i 1,5 måned ud af 7 måneder....? Det skal dog siges at det kribler og krabler med liv i sten og bundlag.

(som sagt ikke for at stjæle din tråd mikkel, men synes det var nærliggende at stille spørgsmålet her, da vores situation godt kunne minde lidt om hinanden! :wink: )
Senest rettet af MoG fre 7. dec 2012 12:58, rettet i alt 1 gang.
Morten
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Helt i orden ;)
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af pederrevnørd »

Birkefeldt skrev:Jeg synes du skulle bruge lidt tid på at søge efter erfaringer med de produkter du overvejer. Dr Tim har patent på hans formel og det går jeg ud fra KZ også har. At det er ligegyldigt hvilket produkt du vælger er jeg desværre ikke enig med Peder i.

Jeg har brugt Dr Tim's til at indkøre mit akvarie ved at skabe en god bakteriekultur hurtigt. Dét har virket og ved at flere her på forum og mange i udlandet har samme erfaring. Derimod har jeg hørt om forsøg på det samme med KZ, men hvor det tilsyneladende ikke havde den store virkning. Jeg har brugt mange timer på at undersøge erfaringer på udenlandske forums inden jeg sprang på at starte op med bakterier. Det billede der tegnede sig var at der er Dr Tims (som folk havde gode erfaringer med) og så alle de andre (som folk havde meget delte erfaringer med).

Jeg skriver ikke dette for at være på tværs, men for at dele min erfaring og det jeg fandt frem til ved flere timers søgning. Men som sagt, prøv at søge lidt på det inden du hiver muldvarpen frem.

:Peace:

Mvh Kenneth
Hej min ven

Vi skal da ikke altid være enige her på SF, så ville det da være kedeligt, og ingen ville lære noget.

Synes faktisk at Dr Tims er udmærket - men prisen er helt hen i vejret - da midlet er tyndt som opvaskevand. derudover synes jeg mange af de positive indlæg er fra manden selv, eller hans ansatte. Når det er sagt kører jeg selv med 3 typer af bacterier fra 3 forskellige producenter.

Dr Tims
KZ
Prodibio

Af disse 3(nævner kun disse, da det er dem jeg har testet selv) ser Prodibio væsentligt mere prof ud end KZ, og Dr tims ligner en flaske fra netto.

Jeg har ikke udstyr til at vurdere hvad der er bedst - jeg må bare sige at som akvarist har jeg ikke set forskel på disse 3 mærker, og at måden prodibio er pakket på - nemlig i reelle glasampuller giver mig en bedre følelse mht hvad jeg putter i baljen.

Men blot min mening :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af troels »

Kan du ikke prøve at sende en nærbillede af god kvalitet af en af de "syge" fisk ?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af Carsten »

MoG skrev: Men nu hvor snakken falder på bakteriekulturer fra div. producenter, såsom Dr.Tims, KZ osv.. kommer jeg til at tænke på om det er noget der er fordelagtigt at gøre i alle situationer, såsom min lige nu? blot for at være på den sikre side? nogen der kan give et bud på det? Akvariet blev startet i maj måned og fisk i, i septemper. Der var kun fisk i ca. 6 uger. Så jeg tænker lidt på om der er bakterier nok til stede, når der kun har været fisk i, i 1,5 måned ud af 7 måneder....? Det skal dog siges at det kribler og krabler med liv i sten og bundlag.

Jeg tror faktisk du ramte sagens kerne der.
Et er at akvariet er blevet indkørt, alle de rigtige bakterier er tilstede. Men antallet af dem er bare ikke højt nok.
Og fristelsen til bare at komme fisk i er alt for stor. Og med den tendens der er pt. med at købe fisk fra bagklappen af en bil, gør at
der i nye akvarier kommer for mange fisk for hurtigt(siger ikke at du har købt mange fisk og blot hældt dem i)
wtfdic_dk
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: lør 31. mar 2012 10:11
12
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2001

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af wtfdic_dk »

...bagklappen af en bil..
oh snap! :P
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg prøver at få taget et billede - Det bliver nok først i morgen-formiddag, da jeg skal nå til Decocean i dag.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af Birkefeldt »

pederrevnørd skrev:
Birkefeldt skrev:Jeg synes du skulle bruge lidt tid på at søge efter erfaringer med de produkter du overvejer. Dr Tim har patent på hans formel og det går jeg ud fra KZ også har. At det er ligegyldigt hvilket produkt du vælger er jeg desværre ikke enig med Peder i.

Jeg har brugt Dr Tim's til at indkøre mit akvarie ved at skabe en god bakteriekultur hurtigt. Dét har virket og ved at flere her på forum og mange i udlandet har samme erfaring. Derimod har jeg hørt om forsøg på det samme med KZ, men hvor det tilsyneladende ikke havde den store virkning. Jeg har brugt mange timer på at undersøge erfaringer på udenlandske forums inden jeg sprang på at starte op med bakterier. Det billede der tegnede sig var at der er Dr Tims (som folk havde gode erfaringer med) og så alle de andre (som folk havde meget delte erfaringer med).

Jeg skriver ikke dette for at være på tværs, men for at dele min erfaring og det jeg fandt frem til ved flere timers søgning. Men som sagt, prøv at søge lidt på det inden du hiver muldvarpen frem.

:Peace:

Mvh Kenneth
Hej min ven

Vi skal da ikke altid være enige her på SF, så ville det da være kedeligt, og ingen ville lære noget.

Synes faktisk at Dr Tims er udmærket - men prisen er helt hen i vejret - da midlet er tyndt som opvaskevand. derudover synes jeg mange af de positive indlæg er fra manden selv, eller hans ansatte. Når det er sagt kører jeg selv med 3 typer af bacterier fra 3 forskellige producenter.

Dr Tims
KZ
Prodibio

Af disse 3(nævner kun disse, da det er dem jeg har testet selv) ser Prodibio væsentligt mere prof ud end KZ, og Dr tims ligner en flaske fra netto.

Jeg har ikke udstyr til at vurdere hvad der er bedst - jeg må bare sige at som akvarist har jeg ikke set forskel på disse 3 mærker, og at måden prodibio er pakket på - nemlig i reelle glasampuller giver mig en bedre følelse mht hvad jeg putter i baljen.

Men blot min mening :-)

Mvh
Peder
Hej Peder! :beer:

Helt enig, når vi ser tingene fra forskellige sider, hjælper det os til at være nysgerrige efter at undersøge tingene endnu mere i dybden. Det er godt for os allesammen og vores akvarier.

I den forbindelse håber jeg det er ok at jeg spørger lidt ind til dine erfaringer.

Med hvilket formål anvender du bakterierne? Er det rigtigt husket at du tilsætter dem jævnligt for at holde en god bakterie diversitet? Hvis det er rigtigt husket, hvilken virkning har de så i den forbindelse?

Har du prøvet at indkøre akvarie med nogle af produkterne? Tænker at det vil jo være særligt relevant i forbindelse med denne tråd.

Hvordan kan du vurdere hvor tykt/tyndt de forskellige produkter er? Bakterier er jo meget små :T

Og husk, som min mor altid har trøstet mig med - det er ikke udseendet der tæller, men de indre "værdier" :biggrin:

Håber du kan se humoren i mit indlæg :wink:

Mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3637
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af nielsk »

Jeg har prøvet dr. Tims waste away fra Nordic og var dybt skeptisk da jeg fik en ikke forseglet plastic flaske som havde stået på en reol ved stuetemp. Jeg hældte hele flasken i - anbefalet vedligehold til min størrelse tank og jeg kørte max dosis VSV på det tidspunkt. Jeg skal lige hilse og sige at indholdet i den flaske var levende! Akvariet var helt tåget af bakterie-boom dagen efter og belægningen på mine søjler blev mindre. Så bakterieændringer er med til at opløse fast detruitus efter mine ENE erfaring med produktet.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Kenneth,

Jeg indkørte min balje med vodka og kz zeobac.
Jeg gjorde det for at fremme et fremtidigt fundament for en sund balje, ikke for at forkorte indkøringstiden.

Idag bruger jeg skiftevis Prodibio Digest og KZ zeobac som dosering af bakteriestammer ugentligt. Derudover doserer jeg 4ml vodka dagligt.

Da jeg har lidt mere detritus end jeg synes er pænt (rest af mange døde alger) bruger jeg dr tims waste away.

Skal jeg fremhæve eet produkt til normal dosering er det Prodibio, det ser bare mere troværdigt ud. Men det er jo ikke fakta - det er følelser.

Skulle jeg starte en ny balje op, må jeg være ærlig at sige at jeg ville prøve dr tims, fordi der er en stemme i mit hovede der tror på hvad jeg hører fra en reklame - oz selvom produktets "fremtrædning" mht opbevaring af bakterier mildest talt ser pinlig ud.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af Birkefeldt »

Hej Peder!

Tak for et godt svar! Det der prodibio lyder også spændende. Hvorfor tilsætter du det ugentligt? Er det for at gøre vodka doseringen mere effektiv? Evt for at holde cyanobakterier væk fra at få overtaget?

Jeg regner også med at begynde med en eller anden form for VSV når jeg begynder at måle nitrat. Og hvis det er gavnligt at tilsætte lidt forskellige bakterier så vil jeg også overveje det. :y

mvh kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
troels
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 441
Tilmeldt: lør 4. dec 2004 23:11
19
Postnummer: Ikke angivet
Geografisk sted: Roskilde

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af troels »

hvordan er det gået med fiskene ?
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Beklager jeg ikke lige har fået givet en update. Jeg har haft en travl weekend. Det hele ser umiddelbart noget bedre ud end for et par dage siden. De fisk der er tilbage ser meget mere friske ud. Den hvidbrystede er begyndt at spise igen. Jeg kan dog ikke finde min paletkirurg, så frygter den er gået til :(
Jeg havde en længere snak med Carsten fra Decocean. Han mente ikke at det primære problem var parasitterne, men at der havde været for meget belastning på baljen. Derfor en spike på affaldsstoffer og nedgang i fiskenes immunforsvar. Dette skulle have givet "plads" til parasitterne.
Jeg vil give akvariet helt ro, over den næste måned og lade det køre helt stabilt, for at være sikker på at det kommer ovenpå igen.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af Carsten »

mikkeljacobsen89 skrev:Beklager jeg ikke lige har fået givet en update. Jeg har haft en travl weekend. Det hele ser umiddelbart noget bedre ud end for et par dage siden. De fisk der er tilbage ser meget mere friske ud. Den hvidbrystede er begyndt at spise igen. Jeg kan dog ikke finde min paletkirurg, så frygter den er gået til :(
Jeg havde en længere snak med Carsten fra Decocean. Han mente ikke at det primære problem var parasitterne, men at der havde været for meget belastning på baljen. Derfor en spike på affaldsstoffer og nedgang i fiskenes immunforsvar. Dette skulle have givet "plads" til parasitterne.
Jeg vil give akvariet helt ro, over den næste måned og lade det køre helt stabilt, for at være sikker på at det kommer ovenpå igen.
En måned er langt fra tid nok. Gang det med mindst en faktor 3, og gerne mere.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg må væbne mig med tålmodighed så.
Er der nogen måde det kan speedes op på, eller er det som med indkøringsfasen?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
20
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af Carsten »

mikkeljacobsen89 skrev:Jeg må væbne mig med tålmodighed så.
Er der nogen måde det kan speedes op på, eller er det som med indkøringsfasen?
Det som sandsynligvis er gået galt for dig, er at du nok har ladet akvariet indkøre, men været for utålmodig med hensyn til at smide fisk i. Der er kommet for mange fisk i for hurtigt efter hinanden, så bakteriekulturen ikke har kunnet følge med, og derfor har du fået den ammoniak ophobning, som det formentlig har været. Lad det stå som det står, skift lidt vand fra tid til anden.
mikkeljacobsen89
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 692
Tilmeldt: ons 15. feb 2012 20:54
12
Postnummer: 2000 Frederiksberg
Saltvand siden?: 2012

Re: Mine fisk dør!!

Indlæg af mikkeljacobsen89 »

Jeg tror du har 100 % ret Carsten. Og det har nok heller ikke ligefrem hjulpet at hummeren slagtede en håndfuld fisk og jeg efterfølfende rodede godt rundt for at fange den :(
Jeg vil give det noget tid. Mange tak for input alle sammen :y
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"