Koral-klæber - Korallen Zucht - bliver opløst!?

Forum til snak om dekoration af akvariet, levende sten, døde sten, opstillinger, baggrunde.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Koral-klæber - Korallen Zucht - bliver opløst!?

Indlæg af MoG »

Jeg har lige investeret i denne speedglue fra KZ.. Jeg har læst herinde at den skulle være god, men jeg har prøvet at bruge den idag med et ret dårligt resultat til følge.

Uanset om jeg lavede det tyndt eller tykt og formede det som en lille bold, blev det opløst! Det gik simpelhen fra hinanden så snart det kom i baljen!? hvilket til sidst var ved at resultere i et raseri-udbrud uden lige! :angry: :angry:

Der står på beholderen : 5ml vand til 1 skefuld pulver.... men prøvede som sagt at lave det både tykkere og tyndere... Da jeg endelig fik formet noget der havde en modelérvoks agtig konsistens, stod jeg og holdte den fast på den sten nede i baljen den skulle sidde på... igen uden held! det klæbede overhovedet ikke og begyndte tværtimod at blive opløst.!! :smart:

Jeg kunne rigtig godt tænke mig en lille guide til dette her? :wink:
Morten
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
15
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Koral-klæber - Korallen Zucht - bliver opløst!?

Indlæg af Bingocaller »

Glue fra ecotech er vejen frem
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

hhmmm. synes ellers jeg læste herinde at speedglue var lækkerier, ifølge flere her på forum? :wink:
Morten
Brugeravatar
permadsen12
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
15
Postnummer: 2740 Skovlunde

Indlæg af permadsen12 »

Bingocaller skrev:Glue fra ecotech er vejen frem
Ja, se der er jeg så ikke enig. Jeg måtte smide en hel flaske ud som var hærdet efter jeg havde forsøgt at bruge det under vand - det kan ikke anbefales at bruge under vand efter min mening. Måske til fragmenter, som kan limes oven vande med en lille klat det er godt.

Og til dig Morten. Jeg kender ikke det produkt du har, så her kan jeg ikke hjælpe, men mon ikke nogen andre lige kommer på banen.
med venlig hilsen

per madsen

salt fordi ikke alt behøver være surt
Jesper ØH
Reactions:

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har brugt det til at lime sten, og til større koraller men de skal bindes op med strips mens det hærder. Det har nogle goder og nogle ulæmper. Det størkner hurtigt, men man skal ikke rode for meget med det i vandet da det så opløses. Hurtigt på smør ud rundt korallen ca 20-25 min så er det sten hårdt. Lige en ting ang speed gule konsistensen skal være tør så tør så det ikke smitter at på hænderne/handskerne. Det må ikke være så tør at det sprækker skal være fast.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13
Postnummer: 2640 Hedehusene

Indlæg af PoulD »

Hej morten,

Jeg kender heller ikke den lim du bruger, men så vidt jeg kan læse mig til, er den bestemt ikke god til at lime under vand. Den er beregnet til at lime frags på uden for baljen.

Hvis det skal limes nede i baljen tror jeg - alt efter hvad det er du skal lime - du nok bør bruge en 2 komp. epoxy

Til at lime ricordea, og andre skiver etc. synes jeg som Mark, at Ecotech lim er kanon. Tror dog man bør tage korallen op ad vandet og komme lim på den oppe i luften og derefter sætte den på under vandet. Jeg tror ikke man skal forsøge - som jeg forstår Per har gjort - at tage hele flasken med under vand

Edit: Hvid Portland cement skulle efter sigende være ca. det samme som det der KZ lim - nok bare 100 gange billigere.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Indlæg af Marco R »

Jeg bruger Ecosystem Reefbond mortar, og det er jeg glad for at bruge - dejlig nem at arbejde med :happy:
[center]Med venlige hilsner
Marco R[/center]
[center]Link til mit nye 312 liters akvarie[/center]
[center]Link til mit gamle 200 liters akvarie[/center]
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
17
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Indlæg af Birkefeldt »

Jeg bruger også Coral glue fra ecotech marine med stor tilfredshed. Har limet mange ting med det, mest imponerende to acroer der står direkte vandret ud fra min søjle. Den ene endda på en sten på størrelse med en golfbold. Men hvis man holder det på plads et par minutter (hvilket kan føles længe), så sidder det der bare.

Hvis det kræver lidt mere volume, fx hvis en koral skal placeres på et ujævnt stykke sten, så bruger jeg noget to komponent epoxy fra Grotech. Det virker fint til at lave en stabil base. Det tørrer dog ikke hurtigt nok til at jeg kan hænge koraller i yder positioner med det, som jeg kan med CG limen.

Ang brug af CG lim under vand, så er det vigigt at holde et lille tryk på flasken, så der ikke kommer det mindste vand derned i, for så tørrer det ud. Jeg påfører dog altid limen ovenvande.

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
13

Indlæg af MoG »

Jamen det lyder da som om jeg har taget lidt fejl.. Synes bestemt jeg læste herinde at det skulle være en super god "klæber" og nem at arbejde med... Men jeg må prøve mig lidt frem! Har en del små frags som jeg lige har købt, som jeg tager op af baljen og limer... Det er bare lidt irriterende hvis det ikke virker direkte under vandet.. Havde netop nogle montipora frags, som jeg skulle klæbe fast på nogle sten som IKKE kan tages op..! Men jeg må prøve at rode lidt med det og ramme den rigtige konsistens! Og ellers må jeg købe noget af det som i taler godt om..
Morten
Besvar

Tilbage til "Dekoration"