Carsten skrev:Har samme oplevelse som Peder, fra forsiden er det helt ligegyldigt om der er papir eller ej på sideruderne
Hehe, nu er jeg typen som uden at blinke retter i retskrivningsordbogen hver gang jeg mener de har stavet et eller andet forkert. Stædig og stivsindet som jeg er har jeg forsøgt at finde ud af hvorfor f. . . vi ikke har samme oplevelse.
Jeg tænkte først, er det mon mig der har kuglerunde øjne som en fisk, eller har en cornea der kan akkomodere mere refraktion end en Thailansk dykker fra Moken folket. Den forklaring forkastede jeg dog hurtigt igen
Jeg ved godt, at når brydningsvinklen mellem vand og luft er over 50 grader reflekteres alle lysstråler. Jeg forsøgte defor at finde data for brydningsindeks i optisk hvidt glas og lave en masse beregninger på vinkler og lys i forskellige farver, men det blev sgu alt for nørdet for mit lille hoved.
Jeg kunne simplethen ikke få ind i min knold, hvorfor der skulle være forskel på at kigge ind ad en siderude og ud gennem bagruden, i forhold til at kigge ind gennen forruden og ud gennem sideruden.
Så kom jeg til at tænke på, at jeg jo i skoletiden var en af de elever man dengang kaldte for "praktisk begavet", så jeg besluttede at et forsøg måtte være vejen frem snarere end teori. Jeg har så lige testet det, og der er da heller ingen forskel. Jeg kan også se, at du og Peder har ret meget langt hen ad vejen. Hvis der ikke er noget som fysisk rører ved sideruderne virker de fuldstændig som et spejl. Men holder jeg en hånd eller blåt folie imod sideruden så der er tæt fysisk kontakt, så kan jeg sagtens se det fra forruden. Dette bevirker samtidig at spejleffekten aftager.
Så langt så godt. Jeg er dog stadig vred på mig selv

over, at jeg ikke forstår, og langt mindre er i stand til at forklare, hvorfor det forholder sig sådan

. Er der en fysik nørd der kan hjælpe?
Edit: tror jeg måske forstår en lille smule af det nu. hvís der slet ikke noget luft imellem sker der jo ikke nogen ændring af lysets hastighed, og det er jo en ændring i hastigheden som skaber refraktionen.